Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Rommon op een 3560G

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• coenraad7
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-11 13:46
Ik probeer in de rommon van een 3560G series te komen, maar de break key op mijn laptop zowel als een externe USB keyboard lukt niet. Ik heb al verschillende opties geprobeerd zoals Ctrl+shift+F6+C/X.

De mode button ingedrukt houden vanaf boot lukt wel maar dan kom ik de Switch: prompt.

Heeft iemand de oplossing?

Beste antwoord (via coenraad7 op 04-04-2017 08:50)

• mindwarper
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-11 17:51
u wilde toch gewoon alleen andere config laden in de switch via TFTP, daar heb je geen rommon voor nodig in principe.
of heeft u ook geen geldige boot image (meer) in flash: van switch?

maar even goed, u wilt dus een IOS image laden via TFTP voor het booten, begrijp ik nu
dat was eerst niet helemaal duidelijk... moest afgaan op omschrijving van eerder...
u sprak namelijk van config, dus ik was daardoor wellicht eerder op verkeerde been gezet

maar ik had ook kunnen doorvragen haha... ok misverstand. ik denk dat u met onderstaande info en zelfs met 1e URL die ik gepost heb wel een eind komt... en je hebt dan de fast ethernet interface nodig (management interface)

dan kan je de password recovery procedure gebruiken en in switch: prompt boot en vervolgens dir flash: en evt. ook nog tftp doen...
zie hiervoor wat info hieronder

wellicht helpt u dit een beetje op weg...

even ter veheldering waar u rommon bedoelt = switch: prompt :)
dus u was al in rommon mode dacht ik :)
alleen wist even niet verder om ontbrekende IOS bin-image weer in te laden...

How to recover a Cisco Switch from Boot Loader

en evt. ook deze info bij Cisco:
Recovering Catalyst Fixed Configuration Switches from a Corrupted or Missing Image
Help entering Rommon on 3700 series
http://www.cisco.com/c/en...uide/3750xscg/swtrbl.html

AANVULLING:
  • TFTP werkt niet op dat moment in switch: mode (rommon)... ja dat is minder...
    maar XMODEM werkt wel, maar gaat langzaam en daar zijn andere terminal progjes voor dan PuTTY (Hyper terminal of Tera Term VT ofzo)...
  • misschien heeft uw 3560 switch ook een USB port waarmee u vanaf een USB-stick geformateerd als FAT32 vanuit de switch: prompt de switch kan booten
    code:
    1

boot usbflash0:<IOS>.bin
ik kan het ook wel proberen voor u te fixen hoor bij mij thuis of iets in die zin :)

[ Voor 89% gewijzigd door mindwarper op 03-04-2017 17:04 . Reden: extra info ]

Enthoo Primo || Ryzen 9 5900X || Asus VIII Dark Hero || TridentZ Royal Silver F4-3600C14D-32GTRS Samsung B-Die || Radeon 6800 XT || Kraken X73 w/ 6x NF-A12x25 || 2x WD Black SN850 1TB || WD-HGST 6TB en 18TB || Seasonic Prime Titanium Ultra 1kW

Alle reacties

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:36

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Vziw kent de Catalyst series geen rommon> mode maar idd een 'switch:' prompt.

Wat wil je bereiken? Wat is je probleem?

[ Voor 5% gewijzigd door MisteRMeesteR op 03-04-2017 11:38 ]

www.google.nl

• mindwarper
Ja precies, wat is het uiteindelijke doel...?
heb zelf in mijn thuis netwerk een 3750G als Layer 3 en twee Layer 2 switches 2960X en 2960S staan :)

Dus we weten inderdaad niet wat gewenst is op dit moment...
password recovery?
daar kan je op cisco bij zoeken en ej krijgt een stappen plan :)

Enthoo Primo || Ryzen 9 5900X || Asus VIII Dark Hero || TridentZ Royal Silver F4-3600C14D-32GTRS Samsung B-Die || Radeon 6800 XT || Kraken X73 w/ 6x NF-A12x25 || 2x WD Black SN850 1TB || WD-HGST 6TB en 18TB || Seasonic Prime Titanium Ultra 1kW

• coenraad7
nou ik wil de switch laten booten vanaf een TFTP server met de juiste running config, maar ik las dit ik dit kan opgeven in de rommon.

• mindwarper
coenraad7 schreef op maandag 3 april 2017 @ 12:38:
nou ik wil de switch laten booten vanaf een TFTP server met de juiste running config, maar ik las dit ik dit kan opgeven in de rommon.
Kan maar dat hoeft niet, maakt het onnodig ingewikkeld denk ik..

nee dat kan je het beste doen zoals ik dat thuis ook doe :)
eigenlijk heel simpel
maar je moet wel weten wat je doet :) - basic ccna knowledge
ik kan het ook wel voor je doen hoor, kunnen we wel wat uitwerken wat handig is...

Zijn 2 manieren:
  1. handmatig kopieren en plakken in delen (!)
    1. ik zorg dat ik allereerst de switch normaal heb geboot
    2. ik pak console kabel (met USB naar serial converter) en zorg dat bijbehorende drivers op mijn PC zijn geïnstallleerd (wees gerust bij mij thuis is dat zeker het geval)
    3. prik deze in console port van switch (achterop als ik me niet vergis - is ook zo bij mijn 3750G (in meterkast nu))
    4. dan log ik in op de switch m.b.v. PuTTY op COM3 op de PC :)
    5. dan ga handmatig kopieren en plakken uit bron config file (notepad bijv.) naar de console ==> niet alles in 1 keer
    6. dan testen config zoals die nu is !!!
    7. vervolgens running-config naar startup-config kopieren, indien goed bevonden
      code:
      1

copy run start
    8. dan indien nodig een reload doen (kan ook uitgesteld worden (in uren en minuten of combinatie)
      code:
      1

reload
      OF
      code:
      1

reload in 5
      OF
      code:
      1

reload in 1:05
    9. KLAAR !

2. via TFTP op een PC
    1. ik zorg dat ik allereerst de switch normaal heb geboot
    2. ik pak console kabel (met USB naar serial converter) en zorg dat bijbehorende drivers op mijn PC zijn geïnstallleerd (wees gerust bij mij thuis is dat zeker het geval)
    3. prik deze in console port van switch (achterop als ik me niet vergis - is ook zo bij mijn 3750G (in meterkast nu))
    4. dan log ik in op de switch m.b.v. PuTTY op COM3 op de PC :)
    5. dan een (tijdelijke) vlan interface aanmaken op de switch en voorzien van een nog niet gebruikt IPv4 adres bij jou... ja bewust een /30 subnet :)
      code:
      1
      2
      3
      4
      5

conf t
      int vlan 199
      description *** Switch MGMT VLAN for TFTP purpose ***
      ip address 192.168.199.1 255.255.255.252
      no shut
    6. een fysieke switchport op switch lid maken van nieuw vlan 199 - straks nodig! - bijvoorbeeld port 1
      ja je kan hier ook de fastEthernet management port gebruiken
      code:
      1
      2
      3
      4
      5

int gi1/0/1 of Fa0/1
      description *** VLAN 199 - switch <==> PC connection for TFTP purpose ***
      switchport mode access
      switchport access vlan 199
      no shut
    7. dan op je PC eerst een heel goed en simpel TFTP programmaatje downloaden - http://tftpd32.jounin.net/ en let op de 32 of 64-bits versie (maakt eigenlijk ook niet veel uit)
    8. vervolgens netwerkinstellingen op PC aanpassen naar zelfde subnet dus 192.168.199.2 255.255.255.252 zonder gateway (niet nodig)
    9. dan fysiek PC met netwerkkabel verbinden met gekozen fysieke switchport 1 of management port Fa0/1
    10. dan basic connectivity check doen op beide apparaten d.m.v. ping op elkaars IPv4 adres - desnoods Win Firewall UITZETTEN !!!
    11. in notepad config bewerken of nalezen
    12. TFTP programmaatje opstarten en aangeven op 192.168.199.2 te werken en juiste directory waar je config is aangeven
    13. dan op switch nog steeds via console volgende doen - eerst backup maken huidige start-up config en running-config
      code:
      1
      2

copy start tftp://192.168.199.2/3560G_StartCfg_CURRENT_20170403.txt
      copy running-config tftp://192.168.199.2/3560G_RunCfg_CURRENT_20170403.txt
    14. dan op switch console volgende doen - inladen nieuwe config naar de running-config
      code:
      1

copy tftp://192.168.199.2/3560G_RunCfg_NEW_20170403.txt running-config
    15. dan testen config zoals die nu is !!!
    16. vervolgens running-config naar startup-config kopieren, indien goed bevonden
      code:
      1

copy run start
    17. dan indien nodig een reload doen (kan ook uitgesteld worden (in uren en minuten of combinatie)
      code:
      1

reload
      OF
      code:
      1

reload in 5
      OF
      code:
      1

reload in 1:05
    18. KLAAR !

je begrijpt dat ik nu heb ingesteld dat ik van mijn PC thuis nu niet meer via console hoef in te loggen (ja in uiterste noodgevallen) maar via PuTTY over het netwerk (ja beveiliging is in place)

[ Voor 47% gewijzigd door mindwarper op 03-04-2017 14:15 . Reden: typo's & extra aanvullingen ]

• coenraad7
Bedankt voor de uitleg, maar ik zou het graag zelf in de rommon willen uitvoeren. En dat was ook mijn vraag, want ik kan niet meer in de rommon komen.

• -Soepkip-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-08 22:19
Bij de 3560 (en een aantal andere switches) moet je de mode button inhouden bij het booten en loslaten als het SYST ledje steady blijft branden.

Edit:

Excuus, ik had niet goed gelezen 8)7

Daarna doe je op de switchprompt: flash_init
En: load_helper

Dan kun je met: dir flash:
Je flash inhoud zien (config.text) en werken ook je copy commando's als het goed is. Niet alle versies doen tftp voor de configs.

[ Voor 49% gewijzigd door -Soepkip- op 03-04-2017 16:07 ]

• coenraad7
Dit heb ik ook al geprobeerd, maar nog niet gelukt om te booten vanaf TFTP. Maar voor de duidelijkheid, er is geen mogelijkheid om in de rommon te komen?

Acties:
  • Beste antwoord

• mindwarper
u wilde toch gewoon alleen andere config laden in de switch via TFTP, daar heb je geen rommon voor nodig in principe.
of heeft u ook geen geldige boot image (meer) in flash: van switch?

maar even goed, u wilt dus een IOS image laden via TFTP voor het booten, begrijp ik nu
dat was eerst niet helemaal duidelijk... moest afgaan op omschrijving van eerder...
u sprak namelijk van config, dus ik was daardoor wellicht eerder op verkeerde been gezet

maar ik had ook kunnen doorvragen haha... ok misverstand. ik denk dat u met onderstaande info en zelfs met 1e URL die ik gepost heb wel een eind komt... en je hebt dan de fast ethernet interface nodig (management interface)

dan kan je de password recovery procedure gebruiken en in switch: prompt boot en vervolgens dir flash: en evt. ook nog tftp doen...
zie hiervoor wat info hieronder

wellicht helpt u dit een beetje op weg...

even ter veheldering waar u rommon bedoelt = switch: prompt :)
dus u was al in rommon mode dacht ik :)
alleen wist even niet verder om ontbrekende IOS bin-image weer in te laden...

How to recover a Cisco Switch from Boot Loader

en evt. ook deze info bij Cisco:
Recovering Catalyst Fixed Configuration Switches from a Corrupted or Missing Image
Help entering Rommon on 3700 series
http://www.cisco.com/c/en...uide/3750xscg/swtrbl.html

AANVULLING:
  • TFTP werkt niet op dat moment in switch: mode (rommon)... ja dat is minder...
    maar XMODEM werkt wel, maar gaat langzaam en daar zijn andere terminal progjes voor dan PuTTY (Hyper terminal of Tera Term VT ofzo)...
  • misschien heeft uw 3560 switch ook een USB port waarmee u vanaf een USB-stick geformateerd als FAT32 vanuit de switch: prompt de switch kan booten
    code:
    1

boot usbflash0:<IOS>.bin
ik kan het ook wel proberen voor u te fixen hoor bij mij thuis of iets in die zin :)

[ Voor 89% gewijzigd door mindwarper op 03-04-2017 17:04 . Reden: extra info ]

Pagina: 1