Toon posts:

Vaag install probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een doos met daarin SuSE 7.1.
Als ik dit wil installeren op m'n systeem hangt de hele zooi random. Althans eigenlijk steeds tijden het installeren van de packages maar wel steeds op een ander punt.

Pc, is volledig IDE met een plextor en 3 schijven.
hd1 een partitie met win98 en nog 5 gig ongepartioneerd (schrijf je dat zo)
hd2 een partitie met win200
hd3 een lege partitie en 7 gig vrij.
Ik wil dus de suse of op de eerste schijf of op de laatste schijf instaleren.

Maar wat ik ook probeer het wil dus niet lukken, boot van cd en installeer netjes via yast2. Het gaat dus fout als hij aan de packages toe is. Alleen een reset helpt dan nog.

Ik heb het op een andere pc geprobeerd met een lege hd en daar werkt het prima.
Wat kan ik proberen om het toch aan de praat te krijgen?
Oh, de cd-player is trouwens een plextor cd-r px-w1210a zou het daar aan liggen?

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 23:20
Post eens wat meer van je hardware, anders kunnen we lekker gokken :P

Ohja, het is gepartitioneerd ipv gepartioneerd ;)

En in linux heten ide-devices hda, hdb etc en de partities erop hda1..2..3..enz fyi

Op zich zou je gewoon op die 7GB schijf linux kunnen installeren. Wanneer exact loopt ie vast? En wat is de foutmelding?

Verwijderd

Topicstarter
Kreeg ik maar een foutmelding, dan kon ik er tenminste wat aan doen. Hij hangt echt volledig. Reset is echt het enige dat dan nog werkt. En wat voor hardware-info wil je nog meer hebben dan? Dan ga je zeggen dat het aan m'n quantum schijf of aan de maxtor schijf ligt ;) Mandrake liet zich op hetzelfde systeem wel installeren trouwens.

Ik zal er eens een normale cd-player inhangen. Eens kijken of het dan wel werkt.
Dat heb ik zolang mogelijk willen vermijden. Ik heb er zo'n hekel aan om die kast open te maken.....

• balk
Je hebt natuurlijk nog meer hardware dan alleen een schijf en een cd spelert :0
(mobo, chippie, videoplank e.d.), maar eigenlijk moet dat al eerder vastlopen en niet verderop in de installatie.

Tijdens de (grafische??) installatie kan je ook met alt-Fx (x=1 t/m 6) naar de niet-grafische modus. In een van die schermen zal een log meelopen. Bekijk die eens vlak voor het moment dat ie vastloopt (of gewoon heel vaak). Kan je als ie 'vast zit' niet gewoon nog naar de niet-grafische modus?

Verwijderd

Topicstarter
Wat betreft die hardware, je hebt helemaal gelijk.
Nadat ik m'n cpu terug gezet op de orginele snelheid, loopt de install wel door.

Maar.....
als ik boot met de flop waar de lilo opgezet is, krijg ik L1o1o11o1o1oo1 op m'n scherm en dat blijft lopen.
Is er een manier om de flop opnieuw aan te maken?

• balk
Wat die error message betreft, ik gok dat het heel vaak LI was.. Kijk hier eens voor de verklaring van de foutmeldingen:
http://sdb.suse.de/sdb/en/html/kgw_lilo_errmsg.html

Verwijderd

Topicstarter
Dankje, die had ik inmiddels ook gevonden, maar hoe kan ik het herstellen als ik niet bij m'n installatie kan komen?

ik heb net ff opnieuw de installatie gedaan een andere flop gepakt en het gaat dus weer fout. Het is trouwens L 01

Verwijderd

Topicstarter
Nog iets.
Tijdens de install kan ik kiezen uit,
-Write LILO to the boot disk (MBR) dat wil ik dus niet
-Create a boot floppy (dat wil ik dus wel)
-Write LILO to the /boot partition (if you have another boot manager)
- Write LILO to another partion :
Die laatste is misschien nog een optie maar kan ik 'm dan booten vanuit, uhm.. zeg eens wat dos ofzo?

• balk
kan je niet van cd opstarten en dan aan de liloprompt boot=/dev/hd?? meegeven?

met ?? = schijfnaam + partitienummer (bijv /dev/hda1 of /dev/hdd7)

[update]
wat kan je allemaal bij de LILO prompt meegeven?:
http://www.linuxdoc.org/HOWTO/BootPrompt-HOWTO.html
Wat kan LILO allemaal?:
http://www.linuxdoc.org/HOWTO/mini/LILO.html

• balk
Op woensdag 04 juli 2001 21:48 schreef marx het volgende:
Nog iets.
Tijdens de install kan ik kiezen uit,
-Write LILO to the boot disk (MBR) dat wil ik dus niet
-Create a boot floppy (dat wil ik dus wel)
-Write LILO to the /boot partition (if you have another boot manager)
- Write LILO to another partion :
Die laatste is misschien nog een optie maar kan ik 'm dan booten vanuit, uhm.. zeg eens wat dos ofzo?
Misschien wil je toch wel de eerste optie. Kan je opstarten van w2k cd? Of van flop? Heb je een w98 opflop? Als je zeker weet dat je w2k kan repairen is het zeer aan te raden lilo in je MBR te donderen. Het is namelijk heel er makkelijk om lilo te leren dat ie ook w98 en w2k op kan starten.

Verwijderd

Topicstarter
Guess what...
Ik heb nu dus gekozen voor de eerste optie.
Boot en jawel, weer L 01.............
Bootflop met 98 en fdisk /mbr en ik kan dit weer typen. Gek word je ervan |:(
Morgen nog maar eens proberen.
Pagina: 1