Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Multifunctionele (game) PC ~€1250

Pagina: 1
Acties:

• probeer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-10 16:59
Hallo allen,

Via dit topic zou ik graag jullie advies inwinnen over een nieuw aan te schaffen desktop pc. Eerst mijn antwoorden op de template vragen, gevolgd door het lijstje wat ik zelf al samengesteld heb, afgesloten met alternatieven waarover ik nog twijfel (en waarom).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Gamen op 1080p. High settings is goed genoeg (voor huidige games). Hoeft ook niet boven de 100Hz want zo goed ben ik niet in competitieve shooters, en dan wordt de monitor-keuze ook meteen een stuk duurder. Ik game vaak met achtergrondprogramma's (teamspeak ed, chrome, film/serie).
- Semi-professioneel photoshop en lightroom.
- Ik kijk ERG veel series en films.
- Videobewerking voor persoonlijk gebruik (hoeft niet gepubliceerd te worden).
- Optioneel / in de toekomst (eventueel met geluidskaart uitbreiding) amateur muziekbewerking.
- Ik ben niet van plan om zelf video te streamen of op te nemen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1250, maximaal 1300 euro. Assemblage doe ik zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een toetsenbord en muis. Windowslicentie geregeld via edurom/surfspot.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- IPS beeldscherm wat toch snel genoeg is om 'casual' op te kunnen gamen (zie eisen).
- Sata SSD voor windows en wat games.
- Extra HDD, minimaal 2 tb, voor opslag van muziek, series en films.
- 16gb geheugen (itt 8gb, en 32gb lijkt me weer wat veel).
- Speakers, actief en 2.0 is prima.

NIET nodig:
- WiFi.
- Optische drive.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
- Fractal Design kast, want looks. Prachtig strakke voorkant. De NZXT S340 zou ook een optie zijn maar ik wil geen window.
- Western Digital HDD door zeer goede ervaringen.
- MSI, ook door zeer goede ervaringen in het verleden.
- AMD / Ati, alweer door zeer goede ervaringen in het verleden.
Al wil ik bij al deze merken wel de kanttekening plaatsen dat als een concurrent significant beter/goedkoper is, ik er dan geen enkel probleem mee heb om over te stappen. Zo groot is mijn klant-trouw nou ook weer niet. Dus zie dit als een 'bij gelijke geschiktheid / specificaties ...'.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stilte zou fijn zijn, energieverbruik maakt minder uit. In de toekomst wellicht een uitbreiding met een tweede beeldscherm (TN, 100Hz+, FreeSync) die dan als primaire game-monitor gaat functioneren.

Ga je overklokken?
Nee. Mede daarom ook een stock cpu koeler, en 2 casefans die bij de kast komen.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben benieuwd naar ervaringen met de gekozen hardware (of een combinatie van). Wellicht tips waar ik nog helemaal geen rekening mee gehouden heb. Of misschien bepaalde onderdelen die enorme overkill zijn in vergelijking met andere onderdelen in het systeem. Maar eigenlijk gaat het me vooral om de keuzes / overwegingen zoals onderaan beschreven; dat zijn de onderdelen waar ik nog echt over twijfel. Andere suggesties zijn natuurlijk meer dan welkom.

Het moederbord, geheugen en de processor staan in een ander lijstje?
Klopt. Dat leek me overzichtelijker. Bovendien wil ik graag wachten op Ryzen 5, waarbij mijn voorkeur naar een 1500x of 1600 uit gaat (even kijken hoe de hexacores het gaan doen). Mocht Ryzen 5 tegenvallen tov de i5's, dan ga ik voor een i5 7500. Qua moederbord neig ik naar MSI (sowieso een AMD B350 of Intel B250 chipset), waarbij ATX eigenlijk niet nodig is (want die paar extra PCI-E dingen ga ik niet nodig hebben). Gigabyte lijkt me ook een goede optie, Asrock heb ik geen ervaring mee. Als ik voor Intel ga wordt wmb Asus ook een optie, maar die doen het voor Ryzen wat minder qua geheugenondersteuning (in vergelijking met Gigabyte en MSI). Mbt geheugen zat ik bij AMD aan 3200 MHz te denken en bij Intel aan 2400 MHz.

Wenslijstjes:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Radeon RX 470 GAMING X 4G€ 192,95€ 192,95
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 69,95€ 69,95
1Fractal Design Define S€ 69,95€ 69,95
1Sharkoon HDMI 2.0 kabel 4K (3,0m)€ 7,02€ 7,02
1LG 24MP68VQ Zwart€ 164,90€ 164,90
1Edifier R1280T (Bruin)€ 90,34€ 90,34
1BitFenix Whisper BWG450M€ 79,-€ 79,-
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 147,90€ 147,90
1Intronics Anti-statische polsband€ 5,16€ 5,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 827,17

Met daarbij in het geval van een AMD Ryzen:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B350M MORTAR€ 100,50€ 100,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 134,90€ 134,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 235,40

Of in het geval van een Kaby Lake:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 204,-€ 204,-
1MSI B250M Mortar€ 92,63€ 92,63
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 119,-€ 119,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 415,63

Tot slot mijn eigen overwegingen / twijfels / alternatieven + motivaties:
- Ipv een Fractal Design Define S, een Fractal Design Define C. 10€ duurder, maar wel 13 cm minder diep. Qua bays voldoen beide, en ik heb de extra ruimte van de S ook niet nodig voor eventuele waterkoeling dus dan prefereer ik een kleinere C. Al lijkt de S me wel toekomst bestendiger door meer ruimte voor de videokaart. Of denken jullie dat de 315 mm van de C ook in de toekomst wel genoeg gaat zijn?
- Ipv de MSI Radeon RX 470 GAMING X 4G, een MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G. Al is dat misschien een beetje overkill voor 1080p gaming en een 75Hz monitor?
- Ipv de BitFenix Whisper BWG450M, een Corsair RM550x. Want de laatste komt met 10 jaar garantie (versus 7 jaar) en beter verkrijgbaar. Wel een stukje duurder, en het lijkt me dat ik die extra 100W niet nodig ga hebben dus dat zou dan nogal zonde zijn? Maar ik wil wel graag een erg degelijke en betrouwbare voeding die het liefste ook nog een volgende build mee kan gaan. Voldoet de BitFenix daar in jullie ogen aan? Trouwens, €90 voor een RM550x is wel echt het maximum, en ik ga ook in de toekomst zeer waarschijnlijk geen SLI/Crossfire draaien dus meer Watt hoeft ook echt niet, waarschijnlijk is 550 dus al te veel.
- Ipv de Crucial MX300 525GB, een Samsung 750 EVO 500GB of zelfs een Samsung 850 EVO 500GB. Deze is meer gevoelsmatig denk ik, want ik kan niet goed verklaren waarom ik Samsung boven Crucial verkies, misschien omdat het toch een gerenommeerder merk is. Qua snelheid zullen beide Samsungs het wat beter doen, al weet ik niet wat ik daar in de praktijk van ga merken (wss niets). TBW is bij zowel de MX300 als de 850 EVO 160TB (al heeft de laatste wel weer 2 jaar meer garantie). Maar de 850 is wel weer een stuk duurder. Heb nu de Crucial geselecteerd want verreweg beste prijs per GB.
- Ipv de LG 24MP68VQ, een Dell Ultrasharp U2414H of een Iiyama XUB2492HSU-B1. Beiden lijken het qua beeldkwaliteit (in testen door HWI) iets beter te doen en zijn verstelbaar in hoogte wat altijd mooi meegenomen is. Nadeel is het ontbreken van FreeSync (wat me toch wel een behoorlijke meerwaarde lijkt zolang er nog geen 'game-monitor' naast komt te staan), en in het geval van de Dell ook een lagere refreshrate. In deze kwestie vraag ik me dan dus ook voornamelijk af of dat verschil in beeldkwaliteit echt merkbaar is. Helaas heb ik nog geen mogelijkheid gevonden om ze IRL te vergelijken.

Deze alternatieven zijn een stukje duurder, en daardoor niet allemaal mogelijk (voor 1250 - 1300 euro). Voor 1 of 2 is eventueel wel extra budget vrij te maken.

Het is een beetje een lange OP geworden, waarvoor excuses. En alvast dank voor jullie tijd en moeite. _/-\o_

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:02
Die define C is qua ruimte denk ik wel genoeg voor jou. Als ik naar de richting van de videokaarten markt kijk, ga je niet tegen ruimte issues aanlopen. De krachtigste kaart op het moment is de gtx 1080ti en die past gewoon. Het moet wel goed komen.

Een RX480 is de algemeen aangerade kaart voor 1080p gaming. Die gaat het prima doen. (Er komt binnen kort een RX 580 uit. Het verschil wordt niet groot, maar toch)

Een RM550x is een supergoede voeding. Zeker nu de Whisper levertijden lachwekkend zijn. Als je volledig modulair geen echte must is kan deze hier ook:
pricewatch: Corsair TX550M V2
De enige twee kabels die modulair zijn bij volledig tov deels modulair zijn de 24 pins en de 8 pins eps kabel. Deze zijn nodig voor iedere pc dus volledige modulariteit is eigenlijk alleen handig als je custom sleeved kabels wilt.

Crucial is een goed SSD merk. Je gaat dat snelheidsverschil waarschijnlijk niet merken. Normale consumenten merken het verschil tussen een SATA en een NVMe SSD nieteens en als je eens zou zien wat voor schrijfsnelheden een NVMe haalt.

Ik zou altijd voor het freesync paneel gaan.

Ik zou voor Ryzen gaan. Weet je waarom? Het idee van een hexacore voor i5 prijzen terwijl je je aan de horizon bevindt van multicore optimisaties in zowel windows als gaming.

[ Voor 6% gewijzigd door youridv1 op 02-04-2017 22:13 ]

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Een RX470 is betere bang for buck op het moment. Ik verwacht dat een RX480 echter iets waardevaster zal zijn, vanwege de 8 GB die mogelijk mee gaat spelen. Zelfs als het niet mee gaat spelen, zal de gemiddelde 1337 gamer er ongetwijfeld meer voor neerleggen wanneer jij de kaart verkoopt. De beste keuze is hoeveel geld jij uit wilt geven.

Ik zou gewoon voor pricewatch: LG 24MP68VQ Zwart gaan. De Dell is te duur voor wat je ervoor krijgt. De Iiyama is op zich prima, maar FreeSync zal waarschijnlijk toch wel heel fijn zijn. Beetje afhankelijk van wat je speelt e.d. maar normaal gesproken wil je FreeSync.
youridv1 schreef op zondag 2 april 2017 @ 22:12:
Als je volledig modulair geen echte must is kan deze hier ook:
De enige twee kabels die modulair zijn bij volledig tov deels modulair zijn de 24 pins en de 8 pins eps kabel. Deze zijn nodig voor iedere pc dus volledige modulariteit is eigenlijk alleen handig als je custom sleeved kabels wilt.
Zou je de review waar je dit op baseert even willen linken? Ik kan nog niets vinden. 8)7

• youridv1
lactaxative schreef op maandag 3 april 2017 @ 00:03:
Een RX470 is betere bang for buck op het moment. Ik verwacht dat een RX480 echter iets waardevaster zal zijn, vanwege de 8 GB die mogelijk mee gaat spelen. Zelfs als het niet mee gaat spelen, zal de gemiddelde 1337 gamer er ongetwijfeld meer voor neerleggen wanneer jij de kaart verkoopt. De beste keuze is hoeveel geld jij uit wilt geven.

Ik zou gewoon voor pricewatch: LG 24MP68VQ Zwart gaan. De Dell is te duur voor wat je ervoor krijgt. De Iiyama is op zich prima, maar FreeSync zal waarschijnlijk toch wel heel fijn zijn. Beetje afhankelijk van wat je speelt e.d. maar normaal gesproken wil je FreeSync.

[...]

Zou je de review waar je dit op baseert even willen linken? Ik kan nog niets vinden. 8)7
O nou het is een gold certified modular voeding van corsair. Ik weet dat je naar reviews moet kijken voordat je iets aanbeveelt, maar de kans dat dit een rukvoeding is is nihil. De internals lijken prima volgens de spec dus nouja.. Corsair released meestal geen gold efficiente voeding zonder even bij de fabrikant te controleren of ie deugt

[ Voor 4% gewijzigd door youridv1 op 03-04-2017 09:42 ]

• probeer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-10 16:59
Dank voor jullie posts.
youridv1 schreef op zondag 2 april 2017 @ 22:12:
Die define C is qua ruimte denk ik wel genoeg voor jou. Als ik naar de richting van de videokaarten markt kijk, ga je niet tegen ruimte issues aanlopen. De krachtigste kaart op het moment is de gtx 1080ti en die past gewoon. Het moet wel goed komen.
Zoiets dacht ik ook al. Dan geef ik toch liever €10 meer uit voor een significant kleinere kast (en in mijn ogen ook een stuk minder 'lomp' ogend)
Een RX480 is de algemeen aangerade kaart voor 1080p gaming. Die gaat het prima doen. (Er komt binnen kort een RX 580 uit. Het verschil wordt niet groot, maar toch)
Ik moet eerlijk bekennen dat ik €60 prijsverschil tussen de 470 4gb en de 480 8gb toch erg veel vind. Ik weet nog niet of dat voor mij het verschil in ingame-settings waard vind. Zoals lactaxative al zegt is de 470 op dit moment een stuk betere 'bang for buck'. Maar als ik inderdaad toch liever een 8gb kaart wil hebben, sla ik de 470 8gb over en wordt het de 480. Sowieso ASUS of MSI (beste koelers, stilste kaarten).
Een RM550x is een supergoede voeding. Zeker nu de Whisper levertijden lachwekkend zijn. Als je volledig modulair geen echte must is kan deze hier ook:
Zeker het overwegen waard, dank voor de tip. Ik heb zojuist de Whisper besteld, die zou volgens sicomputers binnen 2 weken weer binnen moeten zijn. Ik wilde (met oog op ryzen 5) over 2 weken gaan bestellen, dus als hij dan nog niet binnen is cancel ik de order en ga voor een Corsair.
Crucial is een goed SSD merk. Je gaat dat snelheidsverschil waarschijnlijk niet merken. Normale consumenten merken het verschil tussen een SATA en een NVMe SSD nieteens en als je eens zou zien wat voor schrijfsnelheden een NVMe haalt.
Mooi, dan kan ik hopelijk mijn ongefundeerde gevoel dat Samsung kwalitatief beter is een beetje loslaten.
Ik zou altijd voor het freesync paneel gaan.

Ik zou voor Ryzen gaan. Weet je waarom? Het idee van een hexacore voor i5 prijzen terwijl je je aan de horizon bevindt van multicore optimisaties in zowel windows als gaming.
Dat leek mij in beide gevallen dus ook. Dank voor het stukje bevestiging.
lactaxative schreef op maandag 3 april 2017 @ 00:03:
Je hebt helemaal gelijk wat betreft die laatste zin (de rest ook hoor); het hangt allemaal af van wat ik er aan uit wil geven. En dan is die €60 euro me toch iets te gortig voor wat meer FPS / ietsjes hogere settings.
Ik gok (en schat op basis van benchmarks van vergelijkbare systemen) dat ik in veel games qua FPS precies in de Hz range van de FreeSync op die monitor ga vallen. Dus dat is dan inderdaad wel heel erg fijn om te hebben.

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
youridv1 schreef op maandag 3 april 2017 @ 09:41:
[...]

O nou het is een gold certified modular voeding van corsair. Ik weet dat je naar reviews moet kijken voordat je iets aanbeveelt, maar de kans dat dit een rukvoeding is is nihil. De internals lijken prima volgens de spec dus nouja.. Corsair released meestal geen gold efficiente voeding zonder even bij de fabrikant te controleren of ie deugt
Een TX550M V2 beoordelen op Corsair en Gold efficientie is hetzelfde als een VS450 op Corsair en Bronze efficientie beoordelen. De CX450M is tenslotte ook Corsair en Bronze en die wordt overal aangeraden.

• youridv1
lactaxative schreef op maandag 3 april 2017 @ 19:51:
[...]

Een TX550M V2 beoordelen op Corsair en Gold efficientie is hetzelfde als een VS450 op Corsair en Bronze efficientie beoordelen. De CX450M is tenslotte ook Corsair en Bronze en die wordt overal aangeraden.
Het verschil is wel te zien tussen de VS450, een van corsairs goedkoopste modellen en de TX550M v2

Verwijderd

lactaxative schreef op maandag 3 april 2017 @ 19:51:
[...]

youridv1 schreef op maandag 3 april 2017 @ 20:46:
[...]

Het verschil is wel te zien tussen de VS450, een van corsairs goedkoopste modellen en de TX550M v2
De TX550M V2 is de opvolger van de CS550M. De problemen die bij die voeding aan de orde waren, lage kwaliteit van onderdelen, is bij de TXM opgelost. Er worden oa nog enkel Japanse elco's gebruikt.. Corsair geeft nu dan ook 7 jaar garantie ipv 3 jaar voor de CSM.
Pagina: 1