Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Draadloos netwerk voor betaalterminals en handhelds

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:46
Voor een horecapand ben ik opzoek naar een geschikte oplossing om een netwerkdekking te krijgen op het terras. Op dit moment is er goede wifi dekking binnen waar gebruik wordt gemaakt van een Unifi AP AC LR. Het pand is vrij rechthoekig ongeveer 10x20 meter. Het huidige accesspoint hangt tegen de korte muur aan.

Echter komt de zomer eraan en worden de betaalterminals en handhelds om bestellingen op te nemen steeds vaker buiten gebruikt en dat is waar zich nu een probleem voordoet, af en toe werkt het niet of erg traag. Er is vrij veel last van storingen op de 2.4Ghz band, maar dat is de enkele band die wordt ondersteunt door de apparatuur. Helaas geen 5Ghz dus.

Het terras bevindt zich aan een korte en lange zijde van het pand. Er zal dus een accesspoint bijgeplaatst moeten worden welke meer richting het terras ligt. Enkel ligt daar een knelpunt, het is namelijk bijna onmogelijk om een kabel die kant op de krijgen in de, zegmaar, punt van het pand en dus zo dicht mogelijk bij het terras.

De locatie het dichtst in de buurt heb ik hieronder aan proberen te geven. De vraag is echter welk accesspoint zou het beste te gebruiken zijn? Is het wijs om nog een AP AC LR of een AC Mesh te halen of is een meer gerichte verbinding beter?

Pand

TL:DR, Er is een access point nodig voor een terras enkel voor verbinding met betaalterminals en handhelds, maar het accesspoint kan niet heel dichtbij worden geplaatst. Wat is de beste oplossing?

Misschien ook belangrijk om te weten is dat de snelheid niet hoog hoeft te zijn, het gaat om kb's die verstuurd worden. De betrouwbaarheid is veel belangrijker.

[ Voor 5% gewijzigd door tweakG5 op 02-04-2017 21:54 ]

Beste antwoord (via tweakG5 op 03-04-2017 09:58)

• DorisJerks
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-11 21:05
Maar wat doet dit meer dan unifi al doet? Niets/nauwelijks als je mij vraagt, niet binnen het doel waarvoor het gebruikt gaat worden. (ken de ruckus ap's niet uit ervaring, maar unifi kan ook wat jij noemt. Seamless roaming is een leuke term, maar ook anders op te lossen.)

Evt een 2e unifi AP halen en deze via wireless uplink verbinden als dit betekend dat je dan dichter bij het terras kan komen. Verwacht geen hoge snelheden, maar dit lijkt ook niet belangrijk in dit geval.

Alle reacties

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-11 07:58
Wellicht is kijken naar een setje Ruckus unleashed r510. Goed bereik, seamless roaming, mesh. Tevens controleert het accespoint continue de omgeving of we niet een beter kanaal is etc.

Kost wat meer, maar werkt super

Acties:
  • Beste antwoord

• DorisJerks
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-11 21:05
Maar wat doet dit meer dan unifi al doet? Niets/nauwelijks als je mij vraagt, niet binnen het doel waarvoor het gebruikt gaat worden. (ken de ruckus ap's niet uit ervaring, maar unifi kan ook wat jij noemt. Seamless roaming is een leuke term, maar ook anders op te lossen.)

Evt een 2e unifi AP halen en deze via wireless uplink verbinden als dit betekend dat je dan dichter bij het terras kan komen. Verwacht geen hoge snelheden, maar dit lijkt ook niet belangrijk in dit geval.

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:42
Ik vraag me af waarom het niet mogelijk is om een kabel te leggen. Als het mijn zaak zou zijn had ik liever goed bereik van de terminals buiten zodat er in het zomerseizoen geld binnen geharkt kan worden.
Lijkt mij dat een elektricien de kabel zo gelegd en eventueel weggewerkt heeft.

Wanneer dit echt niet mogelijk is zou een AP in uplink mogelijk ook een oplossing kunnen zijn. Verre van ideaal, maar wellicht goed genoeg om het bereik van je netwerk te vergroten zodat de terminals ook op het gehele terras bereik hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door nielsn op 02-04-2017 23:26 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:00

Nox

Noxiuz

Een R510 zou overkill zijn voor zoiets. Als de betrouwbaarheid van de Unify goed is kan je beter dat model verplaatsen of een extra model erbij nemen. Roaming is nergens voor nodig, het model voor de handhelds dekt als ik het zo zie gemakkelijk vanuit de locatie het terrras en binnen.

Spijtig dat er geen 5GHz beschikbaar is.... hoe bad is de situatie?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:24
Ik zou een 2e unifi ac buiten/bij het terras hangen en ze onderling via de 5ghz via wireless uplimk verbinden. Je 5ghz radios (iig voor de terminals) doen toch al niets dus zal je geen bandbreedte kosten.

CISSP! Drop your encryption keys!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 16:02
Zolang je niet echt gasten op die AP's huisvest kan je idd de wireless uplink gebruiken en hang je er een zo dicht bij het terras als mogelijk, als er wel guests op zitten kan t een tikkeltje te zwaar belast worden.

Join the club

• tweakG5
NL_Scratch schreef op zondag 2 april 2017 @ 22:41:
Wellicht is kijken naar een setje Ruckus unleashed r510. Goed bereik, seamless roaming, mesh. Tevens controleert het accespoint continue de omgeving of we niet een beter kanaal is etc.

Kost wat meer, maar werkt super
Bedankt voor de tip, vroeger nog wat Ruckus ap's geplaatst maar dat is nu zeer overkill. Er komen niet meer dan 10 clients op met een kleine bandbreedte.
DorisJerks schreef op zondag 2 april 2017 @ 23:23:

Die wireless uplink ja, helemaal niet meer aan gedacht. Dat zou ideaal zijn, stopcontacten genoeg.
nielsn schreef op zondag 2 april 2017 @ 23:24:
Ik vraag me af waarom het niet mogelijk is om een kabel te leggen. Als het mijn zaak zou zijn had ik liever goed bereik van de terminals buiten zodat er in het zomerseizoen geld binnen geharkt kan worden.
Lijkt mij dat een elektricien de kabel zo gelegd en eventueel weggewerkt heeft.

Wanneer dit echt niet mogelijk is zou een AP in uplink mogelijk ook een oplossing kunnen zijn. Verre van ideaal, maar wellicht goed genoeg om het bereik van je netwerk te vergroten zodat de terminals ook op het gehele terras bereik hebben.
Klopt, als het mogelijk wat had ik graag een extra kabel bijgeplaatst, maar het pand is voorzien van veel vaste stukken meubilair wat het onmogelijk maakt om een kabel te trekken. Ook over het plafond is een onwijze klus omdat dat ruim 5 meter hoog is en er dus een steiger gehuurd moet worden die dan een keer of 5 compleet afgebroken moet worden omdat door het pand rijden onmogelijk is.
Nox schreef op zondag 2 april 2017 @ 23:28:
Een R510 zou overkill zijn voor zoiets. Als de betrouwbaarheid van de Unify goed is kan je beter dat model verplaatsen of een extra model erbij nemen. Roaming is nergens voor nodig, het model voor de handhelds dekt als ik het zo zie gemakkelijk vanuit de locatie het terrras en binnen.

Spijtig dat er geen 5GHz beschikbaar is.... hoe bad is de situatie?
Vrij erg, we zitten in een winkelstraat met appartementen boven. De meeste netwerken zijn gewoon 'plug en play' aangelegd. Dus echt een goede keuze voor kanalen is er nooit gemaakt. Iedereen heeft zn router op de hoogste signaalsterkte staat. Als ik een RF scan met de Unifi doe kom ik op elk kanaal uit op een bezetting van 50-90%. Dus erg lastig om een goed kanaal uit te kiezen.
laurens0619 schreef op zondag 2 april 2017 @ 23:31:
Ik zou een 2e unifi ac buiten/bij het terras hangen en ze onderling via de 5ghz via wireless uplimk verbinden. Je 5ghz radios (iig voor de terminals) doen toch al niets dus zal je geen bandbreedte kosten.
Indd over 5Ghz is in dit project ideaal. Geen last mee met de gebruikers in ieder geval.
Powermage schreef op maandag 3 april 2017 @ 09:56:
Zolang je niet echt gasten op die AP's huisvest kan je idd de wireless uplink gebruiken en hang je er een zo dicht bij het terras als mogelijk, als er wel guests op zitten kan t een tikkeltje te zwaar belast worden.
Nee gasten zitten er niet op, hiervoor is een apart netwerk. Omdat de betrouwbaarheid van de pinautomaten en handhelds erg hoog moet zijn is ervoor gekozen om deze twee fysiek van elkaar gescheiden te houden.

[ Voor 7% gewijzigd door tweakG5 op 03-04-2017 09:58 ]

• Nox

Nox

Noxiuz

Als de betrouwbaarheid hoog moet zijn zou ik kiezen voor een ander protocol. 5GHz is niet beschikbaar, kies er dan een met een gprs-backup. Je wilt echt niet op een drukke dag lopen kutkammen met clients die geen verbinding kunnen maken om XYZ reden of dat je time-outs krijgt.

Zakelijk zou ik gewoon een professioneel AP ophangen (ruckus, cisco, aerohive etc.) omdat je dan weet dat je het beste hebt gedaan wat mogelijk is en je remote kan monitoren. Maar het blijft een open standaard. Recent ook een klant gehad die het niet wilde, na 2x langsgaan toch echt moeten concluderen dat een sitecom routertje echt niet de oplossing is.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
tweakG5 schreef op maandag 3 april 2017 @ 09:57:
[...]
Klopt, als het mogelijk wat had ik graag een extra kabel bijgeplaatst, maar het pand is voorzien van veel vaste stukken meubilair wat het onmogelijk maakt om een kabel te trekken. Ook over het plafond is een onwijze klus omdat dat ruim 5 meter hoog is en er dus een steiger gehuurd moet worden die dan een keer of 5 compleet afgebroken moet worden omdat door het pand rijden onmogelijk is.
Denk eens na hoeveel klanten het gaat kosten als mensen moeilijk kunnen betalen omdat de terminals geen / slecht bereik hebben en de serveerder/ster dus 5 minuten aan het "kloten" is met een bankpas.

Ik zou gewoon zeggen huur een electricien in voor zeg 1000 euro en het is zijn probleem dat hij die steiger 5x op en af moet breken. Dat zijn pure eenmalige kosten die je er echt wel in 1 jaar uit moet krijgen met een beetje terras, laat staan 3 jaar of 5 jaar (normale afschrijvingstermijnen).

• tweakG5
Nox schreef op maandag 3 april 2017 @ 10:03:
Als de betrouwbaarheid hoog moet zijn zou ik kiezen voor een ander protocol. 5GHz is niet beschikbaar, kies er dan een met een gprs-backup. Je wilt echt niet op een drukke dag lopen kutkammen met clients die geen verbinding kunnen maken om XYZ reden of dat je time-outs krijgt.

Zakelijk zou ik gewoon een professioneel AP ophangen (ruckus, cisco, aerohive etc.) omdat je dan weet dat je het beste hebt gedaan wat mogelijk is en je remote kan monitoren. Maar het blijft een open standaard. Recent ook een klant gehad die het niet wilde, na 2x langsgaan toch echt moeten concluderen dat een sitecom routertje echt niet de oplossing is.
Klopt, echter is er in het handheld systeem geen mogelijkheid voor gprs, dus dat valt snel af. Op dit moment zijn er met de enkele unifi accesspoint nooit problemen geweest. En ik moet eerlijk zeggen dat bij alle installaties waar ik met unifi accesspoint heb gewerkt ik nooit problemen heb ondervonden.

Er is natuurlijk wel een groot verschil tussen een sitecom router en ubitquiti apparatuur. Het verbaast me hoe vaak ik in professionele omgevingen apparatuur vind van TP-link, sitecom of zelfs de meegeleverde router van de internetprovider. Daarnaast kan ik het ubiquiti spul ook remote managen en monitoren. De controller draait op een Synology daar.
Gomez12 schreef op maandag 3 april 2017 @ 10:04:
[...]

Denk eens na hoeveel klanten het gaat kosten als mensen moeilijk kunnen betalen omdat de terminals geen / slecht bereik hebben en de serveerder/ster dus 5 minuten aan het "kloten" is met een bankpas.

Ik zou gewoon zeggen huur een electricien in voor zeg 1000 euro en het is zijn probleem dat hij die steiger 5x op en af moet breken. Dat zijn pure eenmalige kosten die je er echt wel in 1 jaar uit moet krijgen met een beetje terras, laat staan 3 jaar of 5 jaar (normale afschrijvingstermijnen).
Dat valt allemaal wel mee. Als het niet lukt zijn er binnen ook bedrade pinapparaten aanwezig. Het hebben van draadloze pinapparaten is een gemak, geen noodzaak.

Ik snap dat een elektricien inhuren een mooie oplossing is, echter is het nogal een investering, voor een klein bedrijf. Ik denk dat ik het ga proberen met de unifi wireless link oplossing hierboven omschreven. Als dat problemen oplevert, kan ik altijd meer grove maatregelen treffen. Die accesspoints kunnen altijd wel een plek krijgen.

Verwijderd

Het is al genoemd door de oplossingpost: Hang een 2e AP erbij. De Unifi AP's werken perfect samen. Installeer de controller op een laptopje dat je vast wel ergens ook continu aan hebt staan. Daarmee kan je de AP's prima voorzien van een configuratie. Stel een 2e SSID in zodat je gasten ook wifi hebben. Kost weinig en Iedereen blij.

• Nox

Nox

Noxiuz

Ik denk dat je met goede plaatsing dan het verste komt, op 5GHz een mesh maken is prima, pak voor de zekerheid een DFS kanaal ergens 102, 104, die range (zgn B spectrum).

• laurens0619
Ik hoop alleen wel dat die handhelds slim genoeg zijn om te roamen van het ene accesspoint naar het andere... Zero handoff zou in deze situatie perfect zijn. Beperkte bandbreedte maar hoge beschikbaarheid/geen roaming issues. Jammer dat dat op deze generatie ubiquiti niet meer werkt

• tweakG5
laurens0619 schreef op maandag 3 april 2017 @ 10:50:
Ik hoop alleen wel dat die handhelds slim genoeg zijn om te roamen van het ene accesspoint naar het andere... Zero handoff zou in deze situatie perfect zijn. Beperkte bandbreedte maar hoge beschikbaarheid/geen roaming issues. Jammer dat dat op deze generatie ubiquiti niet meer werkt
Nee tegenwoordig hebben ze 'Fast Roaming' dit is een vorm van. Dus de clients zijn hier niet verantwoordelijk maar de accesspoints regelen dit. Ik ben nog wel steeds voor Zero Handoff maar dit is helaas niet meer mogelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door tweakG5 op 03-04-2017 11:20 ]

Verwijderd

Roamen wordt niet door de handhelds geregeld, dat wordt door de AP's geregeld.
My bad, het is wel client side, maar met de unifi's gaat dit wel degelijk ERG soepel.
En mijn ervaring met de unifi AP's is dat dat erg prettig werkt. Ik heb thuis 2 AP-AC (de oudere versie, wel met 5GhZ, maar de meeste devices verbinden met 2.4GhZ)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2017 13:24 ]

Verwijderd

Als er "echt" geen kabel getrokken kan worden, kan je overwegen om een homeplug setje te gebruiken. Ik neem aan dat er wel WCD's (stopcontacten) op het plafond zijn.

Echter, de betrouwbaarheid neem snel af dan. Óók met "slechts een paar kB".

Wat hierboven was gezegd: Trek een CAT5e of CAT6 kabel, goed afmonteren (doos) en met een patchkabel naar de AP. Kan je later altijd heel simpel vervangen voor ander model of merk etc...

Ja, investeer in het installeren, en de eerst volgende 10-20 jaar kijk je er niet meer om. Je kan het ook zelf doen. Hoeft niet per se een elektricien te zijn. Huur zelf een steiger, met twee man kom je heel ver. Is gewoon een hostalietbuis tegen het plafond, beugels en kabel. Meer niet. Een keertje op een zondag ochtend doen....

• laurens0619
tweakG5 schreef op maandag 3 april 2017 @ 11:17:
[...]

Nee tegenwoordig hebben ze 'Fast Roaming' dit is een vorm van. Dus de clients zijn hier niet verantwoordelijk maar de accesspoints regelen dit. Ik ben nog wel steeds voor Zero Handoff maar dit is helaas niet meer mogelijk.
Was het maar zo'n feest :( Fast roaming zorgt er alleen voor dat ALS een client wisselt van accesspoint, dat de authenticatie een stuk sneller gaat. Het daadwerkelijk switchen is nog steeds een client verantwoordelijkheid.
Met de meeste moderne clients gaat het tegenwoordig goed hoor maar met deze clients zou ik het wel even uitzoeken/testen.

Het moment dat een client gaat roamen is dus precies gelijk bij bv 2x een TP-Link of 2x een Unifi accesspoint met SSID/shared security. Tenzij je met zaken als MinRSSI gaat spelen...

meer info: https://community.ubnt.co...-Roaming-FAQ/td-p/1825118

[ Voor 19% gewijzigd door laurens0619 op 03-04-2017 13:05 ]

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:36

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Verwijderd schreef op maandag 3 april 2017 @ 11:20:
Roamen wordt niet door de handhelds geregeld, dat wordt door de AP's geregeld.
Roaming is een client side decision.

www.google.nl

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
MisteRMeesteR schreef op maandag 3 april 2017 @ 13:21:
[...]

Roaming is een client side decision.
Tenzij het access point de client gewoon kicked zoals sommige AP-side implementaties doen.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:36

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

xh3adshotx schreef op maandag 3 april 2017 @ 13:26:
[...]

Tenzij het access point de client gewoon kicked zoals sommige AP-side implementaties doen.
Tuurlijk kun je de omgevingsfactoren zodanig manipuleren maar dat verandert niets aan mijn stelling ;)

www.google.nl

• Powermage
laurens0619 schreef op maandag 3 april 2017 @ 10:50:
Als er connectie issues zijn gezien de roaming niet optimaal gaat kan je of de min RSSI waardes in de unifi controller aanpassen, de AP kickt dan eigenlijk de client van de zender zodat de kans groot is dat hij op de andere connect, ook kan je wel proberen om de handhelds alleen aan de buiten zender te koppelen (los ssid voor opzetten) kans is groot dat die ook in de hele zaak goed bereik geef gezien de locatie.

Join the club

• laurens0619
Powermage schreef op maandag 3 april 2017 @ 14:00:
[...]

Als er connectie issues zijn gezien de roaming niet optimaal gaat kan je of de min RSSI waardes in de unifi controller aanpassen, de AP kickt dan eigenlijk de client van de zender zodat de kans groot is dat hij op de andere connect, ook kan je wel proberen om de handhelds alleen aan de buiten zender te koppelen (los ssid voor opzetten) kans is groot dat die ook in de hele zaak goed bereik geef gezien de locatie.
Mooie vorm van selectief quoten, minRSSI haalde ik ook aan :+ :X :X

Maar terug naar de praktijk: Roaming Wifi moet je in deze situatie niet onderschatten. Als ik naar de schets kijk dan zijn de ruimtes lastig te scheiden doordat de absolute afstand/muren/kamers beperkt is. Ik kan mij voorstellen dat de bediening ook vaak heen en weer van binnen/buiten loopt en de client vaak moet wisselen.

Ik zou niet zomaar durven aan te nemen dat je clients dit vlekkeloos zullen doen. Misschien heeft de fabrikant er over nagedacht en staat de roaming agressiveness al hoog ingesteld?

Mooiste optie zou inderdaad zijn als de clients genoeg hebben met het nieuwe geplaatste accesspoint, dan gebruik je de oude puur als wireless uplink en niet meer voor clients. Als je geen HR+++ glas hebt zou dit nog best eens kunnen werken.

Verwijderd

een ander advies: Vraag eens aan de leverancier van de handhelds, wat zij aanbevelen bij meerdere AP's. Hoe raden ze aan dat te implementeren?

Het kan zijn dat het "goedkoper" (lees: minder hoofdpijn) is om een nieuwe model handheld over te gaan die wel goed werkt met meerdere AP's.

Ik werkte een tijdje in een magazijn (ook met handhelds), en deze handhelds konden ALLEEN maar WEP of open authenticatie doen (oude hardware). Dus geen WPA2 etc....

Die werden dus op een andere VLAN gezet om het "gewone" laptop traffic er buiten te houden. Was wel een gedoe om dit te onderhouden etc....

Toen toch maar besloten om 20 handheld scanners te vervangen voor moderne varianten die wél WPA2 aan konden en die ook nog remote te managed waren.

Het kostte wel een duit, maar was een éénmalige investering. Daarna geen gezeik.

• tweakG5
Verwijderd schreef op maandag 3 april 2017 @ 14:51:
een ander advies: Vraag eens aan de leverancier van de handhelds, wat zij aanbevelen bij meerdere AP's. Hoe raden ze aan dat te implementeren?

Het kan zijn dat het "goedkoper" (lees: minder hoofdpijn) is om een nieuwe model handheld over te gaan die wel goed werkt met meerdere AP's.

Ik werkte een tijdje in een magazijn (ook met handhelds), en deze handhelds konden ALLEEN maar WEP of open authenticatie doen (oude hardware). Dus geen WPA2 etc....

Die werden dus op een andere VLAN gezet om het "gewone" laptop traffic er buiten te houden. Was wel een gedoe om dit te onderhouden etc....

Toen toch maar besloten om 20 handheld scanners te vervangen voor moderne varianten die wél WPA2 aan konden en die ook nog remote te managed waren.

Het kostte wel een duit, maar was een éénmalige investering. Daarna geen gezeik.
De leverancier weet helaas niet veel van de apparaten af, zijn splinternieuw en ondersteunen gewoon WPA2. Nieuwe handhelds aanschaffen zit er sowieso niet in omdat de huidige slechts een half jaar in gebruik zijn en ruim 1500 euro per stuk kosten.

Er is, zoals eerder te lezen, een compleet gescheiden netwerk voor de handhelds en pinapparaten. Dus gescheiden vanaf de router waar beide op losse lan's zitten en appartementen accesspoints. Dus de hoeveelheid publiek wifi heeft geen enkele invloed op het wifinetwerk van de handhelds.

Ik ga wel even kijken of het mogelijk is om het accesspoint zo te plaatsen dat enkel die gebruikt wordt door de handhelds. Maar die moet dan wel een gebied overbruggen van 20x20 meter en ook door HR++ glas. Dus de vraag is of dat gaat lukken.

Ik ga volgende week proberen een accesspoint te plaatsen in de hoek van het terras met een draadloze uplink naar het huidige punt.

Verwijderd

tweakG5 schreef op maandag 3 april 2017 @ 14:58:
[...]

.....

Dus de hoeveelheid publiek wifi heeft geen enkele invloed op het wifinetwerk van de handhelds.

....
Echt wel. Ook al gaat deze traffic niet over jouw AP, maar de clients (van de mensen) zenden wel uit. En ze "storen" jouw apparaten. Het WiFi spectrum is "van iedereen". En als daar een klant zit, waarbij zijn laptop "schreeuwt" over de lucht, ook al is dat niet voor jouw AP bedoeld, zal jouw handheld "dover" worden.

Ik wil niet zeggen dat het altijd een probleem is, maar het KAN een probleem worden.

Ik zou ook naar 5 GHz kijken als die 2,4 Ghz een probleem gaat worden. De vraag is of de handhelds van jou de 5 GHz band aan kunnen.

Als je de AP niet boven wilt of kunt plaatsten, kan je deze ook in de kruipruimte onder je plaatsen. Ervan uit gaande dat je houten vloeren hebt. Heb je beton en zo, vergeet het maar.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2017 15:07 ]

• laurens0619
Verwijderd schreef op maandag 3 april 2017 @ 15:05:
[...]

Echt wel. Ook al gaat deze traffic niet over jouw AP, maar de clients (van de mensen) zenden wel uit. En ze "storen" jouw apparaten. Het WiFi spectrum is "van iedereen". En als daar een klant zit, waarbij zijn laptop "schreeuwt" over de lucht, ook al is dat niet voor jouw AP bedoeld, zal jouw handheld "dover" worden.

Ik wil niet zeggen dat het altijd een probleem is, maar het KAN een probleem worden.

Ik zou ook naar 5 GHz kijken als die 2,4 Ghz een probleem gaat worden. De vraag is of de handhelds van jou de 5 GHz band aan kunnen.
Tenzij ze op een logisch gescheiden kanaal zitten zoals 1,6,11 (wat ik verwacht afgaande op het kennisniveau van de TS) :)

Verwijderd

Niet correct. Want stel je voor, dat iedereen "keurig" aan de kanaalscheiding heeft gehouden, en alle buren zitten keurig op 1, 6 en 11. Op welk kanaal ga jij dan zitten?

• laurens0619
Verwijderd schreef op maandag 3 april 2017 @ 15:08:
Niet correct. Want stel je voor, dat iedereen "keurig" aan de kanaalscheiding heeft gehouden, en alle buren zitten keurig op 1, 6 en 11. Op welk kanaal ga jij dan zitten?
Klopt wat je zegt hoor maar daar ging het denk ik niet over.
Ik neem aan dat de TS het over het door hun aangeboden public WiFi heeft (aangezien t over netwerk segmentatie ging) en het niet heeft over andere storingen/wifi netwerken op de 2.4.

Verwijderd

Dan heb ik het verkeerd begrepen.

• Powermage
laurens0619 schreef op maandag 3 april 2017 @ 14:32:
[...]

Mooie vorm van selectief quoten, minRSSI haalde ik ook aan :+
Ik heb je hele post gequote hoor :P
oke, een post van jou later had het erover, maar die had ik niet gezien eigenlijk ;)

Overigens werkte ZH echt zo goed? hoorde er eigenlijk weinig goeds over dus heb t nooit geprobeerd.

Join the club

• laurens0619
Powermage schreef op maandag 3 april 2017 @ 16:57:
[...]

Ik heb je hele post gequote hoor :P
oke, een post van jou later had het erover, maar die had ik niet gezien eigenlijk ;)

Overigens werkte ZH echt zo goed? hoorde er eigenlijk weinig goeds over dus heb t nooit geprobeerd.
oeps :+

Nee ZH was nou niet echt een fantastisch product maar heb wel vaker gelezen dat men het gebruikte in omgevingen als bandbreedte niet de wens was maar wel vlekkeloze roaming (voor bv voip).

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:32
Als snelheid niet de hoogste issue is dan zou je kunnen overwegen een devolo te gebruiken om een zo een unify outdoor te kunnen gebruiken er vanuit gaande dat je bij het terras een stopcontact hebt ? Netjes in een IP65 waterdichte doos weggewerkt ?

Zal je wel goed moeten testen of dat ook stabiel genoeg is natuurlijk!.

Persoonlijk zou ik gewoon een offerte opvragen voor 1 of 2 utp kabels naar buiten toe. Zal een wat duurdere optie zijn maar is wel 1 die altijd zal werken en uiteindelijk zichzelf uitbetaald.

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-11 14:09
Je kan naar Aruba kijken. Gebruik het zelf. Die gaan vanzelf op het kanaal met de minste storing zitten.
Je kan andere functionaliteiten ervan ook gebruiken geust portal voor bezoekers. Etc. Voor advies msg maar.

<GOT>DrOPje #2516

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:42
Ik lees hier steeds dat de uitbater geen geld over heeft voor een goede oplossing onder het mom van te duur voor de kleine onderneming. Raar dat terminals van € 1500,- dan geen probleem zijn. (Lijkt mij dat dit ook veel goedkoper kan, maar dat terzijde).

In plaats van zelf te bedenken dat een elektricien een steiger moet opbouwen en vijf keer moet verplaatsen moet je juist aan hem overlaten hoe hij dit het beste kan doen. Misschien heeft de beste man een extra lange ladder waarmee dit ook mogelijk is.

Je zet de klus op bijvoorbeeld Werkspot en kiest iemand uit voor een bepaalde prijs. Hoe hij het doet maakt jou niets uit, als het maar voor de afgesproken prijs is.

Ik denk dat je ervan staat te kijken wat deze klus daadwerkelijk gaat kosten.
Pagina: 1