Verwijderd

Topicstarter
Heren, dames,

Nu mijn oude pricewatch: Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS Zwart de geest heeft gegeven, heb ik een mooi excuus om een nieuwe uit te kiezen. De 18-55 was de enige lens die ik had, dus ik heb (nog) geen vendor lock in. Hopelijk kunnen jullie me helpen een keuze te maken.

Ik zal alvast bekennen; ik ben géén pro. Ik vind het leuk om af en toe een knap plaatje te schieten, maar 90% van de tijd staat hij in de "auto" stand. Écht verstand heb ik ook niet de geavanceerde settings, maar ik experimenteer er wel graag mee. Dat gezegd hebbende; wat zoek ik?

- Goede beeldkwaliteit (met stip op 1)
- Redelijk bereik, 18 - tot minimaal 100
- Goede kwaliteit bij minder licht
- Moderne foefjes zijn leuk, zoals;
* GPS
* WIFI om je smartphone als zoeker te kunnen gebruiken
/ Touch screen hoeft niet
- Bij voorkeur rechtstreeks op te laden met accu in toestel
- Optische zoeker (geen Sony Alpha)

Waar ben ik voorlopig uitgekomen? Hier: pricewatch: Nikon D7200 + AF-S DX NIKKOR 18-140mm VR Zwart. Hij lijkt een hoop van mijn wensen te bezitten, en DPReview is er enthousiast over, met in het bijzonder minpunten op videogebied (Waar mijn focus niet ligt).

Zie ik nog camera's over het hoofd, of mis ik nadelen bij de keuze body / lens? Zoals gezegd; ik ben slechts hobbyist dus ik hoop hier nog wat input te krijgen op mijn voorlopige keuze :).

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:48
Heb zelf de Nikon D7200 met veel plezier gebruikt. Een top camera die je veel gaat bieden. Qua sensor en beeld kwaliteit zo'n beetje de beste DX camera die er is. De kit lens is een aardig begin en kan je altijd upgraden in de toekomst, zeker geen verkeerde lens. Als kit prijs is ie nog goed geprijsd ook.

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Als je vooral auto gebruikt kan je natuurlijk ook voor een eenvoudiger model gaan als de d5600 of d5300. De beeldkwaliteit is gelijk aan de D7200, maar de bediening is wel iets minder prettig.

pricewatch: Nikon D5300 + 18-140mm f3.5-5.6 Zwart

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-11 13:14

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Ik vind het leuk om af en toe een knap plaatje te schieten, maar 90% van de tijd staat hij in de "auto" stand
Ik zeg het wel vaker hier maar voor de zekerheid nog maar een keer: investeer een goed deel van die 1200 euro in training/cursussen/workshops. Het heeft geen zin om heel veel geld aan een camera uit te geven als je hem in Auto laat staan. Zelfs met een goedkope camera kun je hele mooie platen schieten, als je maar weet wat je doet.

Dat gezegd hebbende: een Nikon D7200 is een prima camera waar je heel veel plezier aan zult beleven. En die voldoende groeimogelijkheden biedt.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:48
Zijn cursussen of workshops tegenwoordig nog echt nodig? Het meeste leer je wat mij betreft door de camera vast te pakken en er op los te schieten. Natuurlijk is het handig om de basis dingen te weten, maar die vind je prima uitgelegd op het net. Vervolgens met de instellingen spelen en kijken wat de camera doet.

De D7200 is wat mij betreft daarvoor ideaal omdat je 2 instel wieltjes hebt en je minimaal in de menu's hoeft te ploegen, wat het plezier weer ten goede komt.

Anderzijds kom je tegenwoordig met een half automatische stand heel ver. De M-stand gebruik ik alleen wanneer de camera niet het resultaat geeft wat ik wil, wat tegenwoordig minimaal is.

[ Voor 16% gewijzigd door MattiB op 03-04-2017 10:17 ]

• StatQ
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-06 21:49
Hier ook een super tevreden gebruiker van de D7200. Kan hem alleen maar aanraden.

Zoals al aangehaald is het pas echt leuk je de 'auto' stand links laat liggen en jezelf wat meer verdiept in fotografie. Dit kan uiteraard met zelfstudie, gewoon belichtingsdriehoek even onder de knie krijgen en wat experimenteren met de aperture voorkeur stand.

Waarom nog cursussen de dag van vandaag? Ikzelf ben avondschool fotografie begonnen, leuke is gewoon dat je foto's neemt buiten je interessegebied en zo geprikkeld word door nieuwe onderwerpen. Plus er is de interactie met medestudenten. Voor de avondschool had ik een hekel aan de flits en was fan van natuurlijk licht. Terwijl ik nu juist geïntresseerd ben in strobisme, etc.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Voor wat foto's op de Auto stand te nemen kan je net zogoed de D5x00 reeks nemen, de beeldkwaliteit is gelijkaardig... Als je lichtsterker wil dan heb je véél meer voordeel bij het aanschaffen van een betere lens. De Sigma 17-50 F2.8 bijvoorbeeld, uiteraard heb je dan wel minder zoom, maar je moet maar kiezen waar je prioriteit ligt. Dan kijk je naar een body only + deze lens die vaak voor onder de 300€ te vinden is. Alle Nikon & Canon kitlenzen zijn prut als het op lichtsterkte aankomt...

De dubbele dials van de D7200 is dan nog het enige voordeel, leuk als je op Manual schiet maar als je al eens van AUTO naar A of S mode gaat dan heb je ook al meer controle en dat gaat dus perfect met de D5x00 reeks...

En ook nu je nog niet gebonden bent aan een merk kan je ook eens uitkijken naar wat mirrorless alternatieven, gelijkaardige kwaliteit maar wat compacter, die neem je misschien gemakkelijker mee op stap... Genoeg keuze met optische zoeker, Olympus, Fuji, Canon Mx ...

[ Voor 12% gewijzigd door Inrage op 03-04-2017 11:49 ]

Pagina: 1