Renault clio 4 audio updgrade

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-05 09:20
Hey tweakers,

Ik heb al een tijdje een clio 4 (tce 100, volgens mij authentique. kenteken is 15-lbk-6) en heb net een parrot MKI9200 ingebouwd. Nu vindt ik het geluid niet echt mooi met de originele speakers. Vooral als ik het geluid op max zet met de parrot gaat de bass haperen. Ook is het geluid te zacht (ja, echt waar).

Wat ik dus nu wil gaan doen:
harder geluid waarbij de bass wel goed functioneert of de bass laten lopen over een subwoofer.

Nu is de vraag:

Wat zijn nou mooie audio systemen
Wat denk je dat ik nodig heb (nieuwe speakers/tweeters, subwoofer, versterker)
Weet iemand een mooi inbouwbedrijf in de buurt van Breda, zonder hoge kosten

Wat ik ongeveer wil uitgeven is 300 euro ofzo. Is dit te laag? Wat zouden jullie aanraden?
Zo ziet de binnenkant eruit (foto van internet gehaald).
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/inz68o.jpg
Let op: door de navigatie kan ik de radio niet vervangen. Dan werkt de navigatie niet meer.

Ik heb een rood witte tulp ingang. Er zit een klepje onder achter de afstandsbediening achter de versnellingspook op die foto.

Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door stefan212 op 02-04-2017 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-04 23:30

Younes

Wie, Wat, Waar?

Heeft de autoradio RCA uitgang? Dus kan die audio signaal naar buiten toe sturen mbv een tulp uitgang?

In dat geval kan je er een versterker aan hangen. Daarmee produceer je zeer waarschijnlijk beter geluid uit je bestaande speakers. Als dat tegenvalt, dan kan je (daarna) de speakers vervangen.

300 euro is te weinig... Doe maar een beetje research op internet :)

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:50

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Voor 300 zou ik een 2e hands subwoofer met versterker en kist scoren, kabelsetje erbij en gaan met die banaan. Wil je het echter góed doen, verhoog je budget dan maar met een duizend euro. Een nieuwe headunit, versterker, composetje, rearsetje, sub, bekabeling, inbouw en demping kosten nou eenmaal veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
Ik heb een rood witte tulp ingang. Er zit een klepje onder achter de afstandsbediening achter de versnellingspook.

Is dat echt zo fucking duur? Wat kan ik doen met 300-500 euro? Het liefst nieuw natuurlijk. Zonder inbouw dan.

[ Voor 33% gewijzigd door stefan212 op 02-04-2017 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:48

donny007

Try the Nether!

Wil je gewoon lekker geluid?

- Parrot uitbouwen
- Nieuwe headunit/radio installeren
- Deurspeakers vervangen
- Sub toevoegen

Zonde dat je de Parrot hebt ingebouwd, mocht je hem nog kunnen retourneren zou ik dat meteen doen.

De Parrot heeft namelijk een ingebouwde 20W klasse D versterker voor de geluidsweergave (dat blauwe kastje achter je dashboard). Leuk voor spraakweergave, bagger voor multimedia.

Een goede radio met Bluetooth geeft véél beter geluid dan zo'n Parrot (en kost de helft).

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
Zonder die radio werkt de navi niet, anders had ik die er al lang afgehaald.

[ Voor 51% gewijzigd door stefan212 op 02-04-2017 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Dan wordt het lastiger.

Mocht de radio een line-in hebben kun je de Parrot via de line-out aansluiten, dat is al een vooruitgang. Vanuit de radio kun je naar een externe versterker gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door donny007 op 02-04-2017 20:55 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
Dit zit ertussen. Heb je hier wat aan?
http://vkvwebshop.nl/webw...pter-282/products_detail/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-06 15:40
Dit is een Clio3 Phase 2, geen 4.

Er is een box waarmee de TomTom gewoon blijft werken en dat je gewoon een andere HU kan installeren. Als je makkelijk boxen wil installeren kan je eventueel nog kiezen voor de Pioneer TS-131c, dat is een drop-in replacement voor de huidige papieren speakers. Heeft alleen zin als je nu geen Cabasse Auditorium audio hebt maar dat zal wel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Als ik het navigatiesysteem goed begrijp is het gewoon een volledig losstaand geheel (wat veel lijkt op iets van TomTom). De radio wordt alleen gebruikt voor de geluidsweergave.

Met een beetje fantasie moet dat te vervangen zijn.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
Ik had het aan de Renault dealer gevraagd. Dus dat wist ik niet helaas. Ik heb nu de parrot ingebouwd met die kabel du's ik wil dat niet graag opnieuw vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Als last resort kun je de speakeruitgangen van de Parrot gebruiken om naar een versterker met "high level" ingangen te gaan.

Niet optimaal, maar altijd beter dan die "blue box" Parrot versterker.

Edit: Met deze setup zit je nog wel vast aan de beperkte EQ/audio processing van de Parrot. Een fatsoenlijke headunit doet dat beter.

[ Voor 27% gewijzigd door donny007 op 02-04-2017 22:28 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
Ik kan ook die tulp gebruiken. Het ging om Bluetooth muziek luisteren, maar dat is niet het belangrijkste. Als de audio maar lekker klinkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
Ik heb met een collega even gekeken, ik ga 2x JBL GX600C kopen ter vervanging van de originele speakers met de Kenwood KSC-SW11. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

De KSC-SW11 heb ik zelf een tijdje gehad. Op zich is dat een prima apparaat om het lage gebied wat mee aan te vullen, alleen bij hogere volumes vond ik hem wat "dreunerig" overkomen.

Zonder te investeren in een aparte versterker (en/of betere headunit) zullen die speakers niet tot hun recht komen.

[ Voor 12% gewijzigd door donny007 op 05-04-2017 00:54 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-05 00:36
Zorg in iedergeval dat je de ingebouwde versterker van de parrot niet gebruikt.

Dit kun je doen door de parrot aan te sluiten op de aux van je huidige radio zoals eerder gemeld indien dit mogelijk is.

Of je hangt een hi/Lo converteren erachter( als je slim bent achter de parrot zodat het en voor je parrot en voor je radio/navigatie werkt) met een losse versterker erachter.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat je nu echt de mist in gaat door die versterker in de parrot, dat is gewoon niet krachtig genoeg voor muziek hoe jij het wil. De standaard radio met aux of een CD zal zeker wel goed klinken?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
Okay, stel dat ik een speakerset zou kopen met versterker en subwoofer (apart of in 1). Hoe moet ik deze dan aansluiten? Welke opties zouden jullie kiezen?

Ik heb geen AUX op mijn radio.
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/9tiz5t.jpg

Het liefst natuurlijk via de parrot. Ik kan het maar gelijk goed doen. Wat is de beste oplossing dan?

Ik zat te denken aan dit:
links voor rechts voor speakers vervangen voor een mooie set (13cm, 5,25 inch)
links achter rechts achter doortrekken naar achteren. Die kabels op een andere set speakers op een MDF hoedenplank monteren.

Van radio naar versterker (kofferbak) trekken (hoe moet ik dit doen zonder tulp? Of kan ik de tulp gebruiken die ik normaal gesproken, voordat ik de carkit inbouwde, gebruikte om muziek te luisteren via tulp naar aux?)
Van versterker naar subwoofer.

Een stroomkabel van accu naar versterker.
Moet ik iets aarden?

Wat is nou echt een mooie set voor me, waar ik over een paar jaar geen spijt van krijg? Wat heb ik nodig om alles in te bouwen naast deze set:
http://www.mediamarkt.nl/...kit-kabelset-1078545.html

Ik kan max 120w aan met speakers, en de maat is dus 5,25 inch

P.S

Sorry als ik dingen dubbel vraag, ik snap nu nog niet hoe alles aangesloten moet worden. En welke set het beste op elkaar afgestemd staat.

[ Voor 14% gewijzigd door stefan212 op 06-04-2017 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

De "beste" oplossing is om de Parrot aan te sluiten op de aux-ingang van de radio (de rood/witte aansluitingen in de middenconsole). Vanuit daar kun je de speakeruitgangen van de radio gebruiken om een vierkanaals versterker en een actieve subwoofer aan te sturen.

Voor de deurspeakers heb je niet meer dan 4x50W aan schoon (RMS) vermogen nodig. Zo lang je geen "Crunch", "Boss", "Renegade" of "Caliber" meuk koopt is het al snel goed.

Bijvoorbeeld:
https://www.mbcaraudio.nl...437-alpine-bbx-f1200.html
https://www.mbcaraudio.nl...909-pioneer-gm-a4604.html

Dit zijn allebei klasse A/B versterkers. De (iets) goedkopere klasse D versterkers (Pioneer GM-D serie) raadt ik niet aan voor midrange speakers en tweeters.

De Pioneer heeft als voordeel dat hij beschikt over speaker-level inputs, dit houdt ik dat de speakeruitgangen van de radio direct kunnen worden aangesloten op de versterker (zonder tussenkomst van een hi-lo converter).

De Kenwood KSC-SW11 actieve subwoofer beschikt ook over high-level inputs, ook die sluit je rechtstreeks aan op de speakeruitgangen van de radio.

Inbouwen in de kofferbak kan, maar houdt dan wel rekening met de 16 speakerdraden die heen een weer moeten door de auto (8x radio naar versterker, 8x versterker naar speakers). Als inbouw onder de passagiersstoel een optie is zou ik dat zeker overwegen.

Om het makkelijk te maken voor jezelf kun je een paar acht aderige speakerkabelbomen gebruiken waarop je ISO connectoren monteert, dan hoef je niet te knippen in de OEM bekabeling.

Zowel de Kenwood sub als de versterker zullen direct vanaf de batterij moeten worden gevoed. De Kenwood komt met alle benodigde bekabeling, voor de versterker heb je een wiring kit nodig (maar geen hele spannende met deze vermogens). Tevens zullen beide moeten worden voorzien van een "inschakelsignaal", in dit geval kun je hiervoor de geschakelde +12v van de radio nemen.

Aarding is belangrijk om dat goed te doen, maar niet heel spannend. Vaak zitten er genoeg dikke bouten in de buurt die kunnen worden gebruikt als aardingspunt, kwestie van verf opschuren en aandraaien. Je kunt ook een bestaand aardingspunt (met weinig andere verbruikers erop) gebruiken.

Ik kan wel een schema tekenen als dat het een en ander duidelijk maakt :)

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
Heb je misschien even tijd om dit te bekijken via een chat? whatsapp, Skype of een of andere chatroom of iets dergelijks. Als je tijd hebt natuurlijk.

Want jij zou zo te horen voor de kenwood ksc-sw11 subwoofer gaan zonder versterker (er zit er al 1 ingebouwd toch?)

Ik ben er bang voor dat het geluid dan niet mooi versterkt word, om harder muziek te kunnen luisteren. Waar ik dan over 1 jaar spijt van krijg.

Een schema zou trouwens top zijn!

[ Voor 51% gewijzigd door stefan212 op 06-04-2017 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

De KSC-SW11 is meer gekozen om nog enigszins binnen het budget te blijven :)

Een instap sub-in-box met losse versterker gaat al snel richting de €300 (excl. wiring kit). Of je moet aan de slag willen gaan met gebruikt spul.

Zodra je een beetje bezig bent met car audio merk je al snel dat de kleine dingetjes (connectoren, bekabeling, speakerringen!, adapters, etc.) best hard aantikken. Reken maar een goede €100 voor alle dingetjes die je nog nodig hebt voor de installatie.

Schema (klikbaar):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bw0u0REl.png

Zo hoef je geen nieuwe speakerkabels tot in de deuren te trekken, de originele kabels in de auto zijn meer dan goed genoeg voor de vermogens waar het hier om gaat.

Door ISO connectoren te gebruiken hoef je ook niet te knippen in de kabelboom van de auto, dat is wel zo fijn voor wanneer je het weer uit wil bouwen.

[ Voor 29% gewijzigd door donny007 op 07-04-2017 02:37 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
Hmm oké.

De versterker plaats ik bv achter het dashbord kastje. De kabels in de radio haal ik eraf, en zet ik op de 8pin connector en dan naar versterker. Dat scheelt me een hoop kabels trekken. Tusen de versterker en de speakers heb ik dan een 8 pin iso connector nodig.

Dan nieuwe kabels trekken tussen radio en versterker (evt met een prefab kabel)? Moet ik kabels knippen/solderen of een verdeler gebruiken zodat ik ook nog naar de subwoofer kan of hoe werkt dit precies?

Nu is het zo dat ik voor het inbouwen van de parrot een extra kabelsetje nodig had. Maakt dat wat uit? Zie: http://vkvwebshop.nl/webw...pter-282/products_detail/

Welke extra adapters etc moet ik allemaal kopen om aan te sluiten (naast de 8pin connector) zodat ik alles zoveel mogelijk plug en play kan houden?

[ Voor 8% gewijzigd door stefan212 op 07-04-2017 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

De kabelset van de Parrot moet je laten zitten, alleen het gedeelte voor de speakers koppel je los. Niet vergeten om ook de mute kabel door te knippen, anders heb je geen geluid meer.

Als het goed is zitten er vier ongebruikte draden gelabeld "line-out" in de bekabeling van de Parrot. Daar soldeer je een paar tulp-busjes aan om naar de aux-poort van de radio te gaan.

Je hebt dus nodig:
- 1x Rood/wit tulpkabeltje (om van de Parrot naar de aux-ingang te gaan)
- 1x ISO speakerconnector female (voor de aansluiting met de speakers in de auto)
- 1x ISO speakerconnector male (voor achter in de radio)
- 1x Rol speakerkabel
- 1x Kabelsetje versterker
- Krimpkous en soldeertin, of anders een paar hoogwaardige krimpconnectoren en een goede krimptang.

Achter het dashboardkastje lijkt me overigens niet zo goed voor de warmteafvoer van de versterker.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
- 1x Rood/wit tulpkabeltje (om van de Parrot naar de aux-ingang te gaan)
heb ik
- 1x ISO speakerconnector female (voor de aansluiting met de speakers in de auto)
Bedoel je deze?: https://www.caraudioshop....ine-16p-cda-79909-pc3-926 Of bedoel je misschien deze (heb ik al): http://www.hifidump.nl/sp...d-landrover-mercedes.html
- 1x ISO speakerconnector male (voor achter in de radio)
bedoel je deze? http://www.ebay.co.uk/itm...ess-Adaptor-/400403767108
- 1x Rol speakerkabel
ga ik kopen
- 1x Kabelsetje versterker
B.v deze? http://www.mediamarkt.nl/...kit-kabelset-1078545.html
- Krimpkous en soldeertin, of anders een paar hoogwaardige krimpconnectoren en een goede krimptang.
Ik ga proberen te solderen.

Zal ik de versterker onder de stoel (of andere stoel) leggen dan? Wellicht is dat beter.

[ Voor 4% gewijzigd door stefan212 op 07-04-2017 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Deze heb je nodig:

1x https://www.conrad.nl/nl/...b-2-x-stekker-320480.html
1x https://www.conrad.nl/nl/...r-2-x-stekker-320471.html

Alleen de speakerconnectoren heb je nodig uit deze sets.

Versterker onder de stoel is een prima plaats. Het makkelijkste is dan om de stoel er voor de installatie even uit te halen (klinkt moeilijker dan dat het is).

[ Voor 24% gewijzigd door donny007 op 07-04-2017 15:42 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
Oké. Ik ga dit alles zaterdag proberen. Het was eigenlijk de bedoeling om dit vandaag te doen, maar.... (schaam me dood) ik heb speakers gekocht van 13cm (5.25 inch). Nu blijken deze gewoonweg niet te passen. Moet ik kleinere hebben? M'n huidige speakers zijn 281442757R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
De speakers zijn vervangen, die ik evt later doortrek naar de hoedenplank. Ik heb besloten me later druk te gaan maken om de parrot en evt via de aux ingang muziek voorlopig te luisteren. Wat ik wilde doen Is een iso adapter kopen die iso aan de ene kant heeft en iso en tulp aan de andere kant.

Via die tulp kan ik dan naar de versterker. De voeding kabel voor de versterker ligt er al maar die sluit ik aan met iemand anders ivm brand gevaar. Van de versterker gaat er dan een remote kabeltje naar de sigaretten aansteker en met een las naar de subwoofer.

Verder hoef ik geen speakerdraad te trekken toch, als ik met tulp werk?

Vanuit de versterker trek ik dan speakerdraad vanaf de speaker output, die ik op de adapter van de subwoofer soldeer die meegeleverd Is. Daarbij is de volgorde: input, rem, backup, ground.

Nu Is de vraag, is deze denkwijze juist en wat Is Backup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

De speakeruitgangen van de radio/Parrot kun je niet rechtstreeks op de tulpingangen van een versterker aansluiten, daar moet een high-low adapter tussen. Bij een versterker met high-level ingangen wordt die conversie intern gedaan.

Het signaal voor de actieve subwoofer moet vóór de versterker van de deurspeakers worden afgenomen. Doe je dit andersom dan kun je de high-pass filter van de versterker niet gebruiken.

Vanuit de versterker moet je op een of andere manier weer naar de deurspeakers, daar komt dat speakerdraad bij kijken :)

De remote turn-on kun je in principe op alles aansluiten wat +12v geeft zodra het contactslot is ingeschakeld.

Als je in de buurt van Eindhoven/Best woont kan ik je best helpen met de inbouw, mocht je er echt niet meer uitkomen.

[ Voor 20% gewijzigd door donny007 op 09-04-2017 15:39 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
Ik heb de GM-A4704 gekocht, daar zitten high-level ingangen op als het goed is.

Hmm. Ik maak graag van je aanbod gebruik. Het is maar 45 min rijden vanuit Oosterhout. En nog minder vanuit mijn werk (Giessen). Ik zal je even een PM sturen

[ Voor 20% gewijzigd door stefan212 op 09-04-2017 20:28 ]

Pagina: 1