Toon posts:

Coil Whine @ MSI GTX1080

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Even vooropgesteld: ik snap er niks van.

Ik heb mijn PC nog geen jaar, specs zijn:
- i7 6850K @ 4GHz
- MSI X99A Gaming 7
- Corsair HX850i (titanium certified)
- 32GB DDR4 ram @ 3000Mhz
- 512GB Samsung M2 950 Pro (OS)
- 2x 4TB Seagate
- MSI GTX 1080 Sea Hawk X

Sinds enkele dagen heeft mijn PC last van coil whine. Een hele irritante fluittoon. Al mijn kast uit elkaar gehaald, oor overal tegenaan en het geluid komt van mijn GPU. Voor de zekerheid ook gecheckt en PC even gedraaid zonder GPU.

De coil whine komt voor als:

- Idle in windows (geen gpu)
- Verandert van toon als ik een game opstart (ongeacht of ik v-sync gebruik of niet)
- Als ik een GPU stresstest doe verdwijnt de coil whine
- Als ik een CPU stresstest doe verdwijnt de coil whine
- Als ik de NVIDIA drivers de-installeer verdwijnt de coil whine ook :S... tot ik de PC opnieuw opstart...
- In bios / boot PC nergens last van

Heb al geprobeerd de kaart te overklokken, geen verschil. V-sync aan of uit zetten doet ook niets, alleen de toonhoogte verandert. Oh en C1E en cpu features uitzetten in de bios werkt ook niet :(.

Wat adviseren jullie? Nieuwe videokaart?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2017 17:20 ]

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:08
Ik mis nog twee belangrijke onderdelen van je setup: Het moederbord en de voeding. Mijn kristallen bol doet het helaas niet, zou je deze nog even kunnen benoemen?

Verwijderd

Topicstarter
livranca schreef op zondag 2 april 2017 @ 17:14:
Ik mis nog twee belangrijke onderdelen van je setup: Het moederbord en de voeding. Mijn kristallen bol doet het helaas niet, zou je deze nog even kunnen benoemen?
Heb het aangepast in originele bericht.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 2 april 2017 @ 17:12:
Even vooropgesteld: ik snap er niks van.

Ik heb mijn PC nog geen jaar, specs zijn:
- i7 6850K @ 4GHz
- MSI X99A Gaming 7
- Corsair HX850i (titanium certified)
- 32GB DDR4 ram @ 3000Mhz
- 512GB Samsung M2 950 Pro (OS)
- 2x 4TB Seagate
- MSI GTX 1080 Sea Hawk X

Sinds enkele dagen heeft mijn PC last van coil whine. Een hele irritante fluittoon. Al mijn kast uit elkaar gehaald, oor overal tegenaan en het geluid komt van mijn GPU. Voor de zekerheid ook gecheckt en PC even gedraaid zonder GPU.

De coil whine komt voor als:

- Idle in windows (geen gpu)
- Verandert van toon als ik een game opstart (ongeacht of ik v-sync gebruik of niet)
- Als ik een GPU stresstest doe verdwijnt de coil whine
- Als ik een CPU stresstest doe verdwijnt de coil whine
- Als ik de NVIDIA drivers de-installeer verdwijnt de coil whine ook :S... tot ik de PC opnieuw opstart...
- In bios / boot PC nergens last van

Heb al geprobeerd de kaart te overklokken, geen verschil. V-sync aan of uit zetten doet ook niets, alleen de toonhoogte verandert. Oh en C1E en cpu features uitzetten in de bios werkt ook niet :(.

Wat adviseren jullie? Nieuwe videokaart?
Proberen je geld terug te krijgen of de kaart in te ruilen. Jij hebt een niet deugdelijk product gekregen, in ieder geval als het geluid erg dominant en vervelend is. Jij gaat er zelf weinig of niets aan kunnen doen door ermee te prutsen. Je kan het proberen maar reken er niet op dat jij het noemenswaardig kan verminderen, jij hoort dat geluid doordat een spoel gaat trillen als gevolg van resonantie.
Het krijgt een frequentie die toevallig net een frequentie is waarbij die spoel gaat trillen, dat gebeurt soms ook bij bruggen en gebouwen en hierdoor zijn zelfs bruggen en gebouwen compleet ingestort als gevolg van een straffe wind.

Ja, het schijnt dat soms de voeding ook verschil maakt. Vraag me niet hoe dat komt (verschil in frequentie van de wisselspanning en wisselstroom waarschijnlijk), als je toevallig nog een andere voeding hebt liggen dan kan je eens proberen om die te wisselen. Een 550/600 W voeding volstaat waarschijnlijk wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2017 19:05 ]