De Fritzbox in bridge mode kan je helaas vergeten. Tenzij je enorm gaat lopen pielen (op sommige versies) zitten ze pot dicht.
Volg voor glas de handleidingen op netwerkje.com bijvoorbeeld.
Voor glas is er een NTU (ik heb geen glas dus ik ken puur de theorie) je hebt dus geen modem in de klassieke zin nodig als bij xdsl. Wel moet er een PPP sessie worden opgezet (dat is hoe je vroeger inbelde met je 56k6 modem) máár de PPP wordt opgezet over ethernet. De NTU zet de glas lijn om naar ethernet zodat onze consumenten apparatuur om kan gaan met het signaal op de glas lijn.
Als je dat doet op je pfsense box die direct aan je NTU hangt dan heb je in essensie een modem in bridge mode. Met andere woorden je hebt direct toegang tot je externe (statische in het geval van xs4all) IP adres en dat is wat je wil.
Met een Fritzbox ertussen moet je gaan DMZ’en ofzo of andere capriolen gaan uithalen.
Netwerkje.com kan je de theorie verder uitleggen maar ipv een microtik heb je dan dus een pfsense box die (neem ik aan) hetzelfde kan als die mikrotik uit die handleidingen. Lees het goed door de theorie over de VLAN’s etc is belangrijk!
@
Pazo als je van die asus af wil dan heb ik wel interesse. Ik kreeg de boel namelijk niet draaiende op m’n netgear dus zoek een alternatief met een dikke cpu en ben erg gecharmeerd van merlin wrt. PM maar als je er besluit vanaf te willen.
Kasper
[
Voor 14% gewijzigd door
Kasper1985 op 10-10-2017 01:03
]