Het weren van spam-accounts op websites

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:26

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Spam-accounts: Je ziet het steeds vaker, en vooral met de de massale opkomst van botnet's (welke steeds goedkoper worden, om ze te gebruiken :/). Er worden op geautomatiseerde wijze accounts aangemaakt, welke getraind zijn om op sommige CMS/forumsystemen flink te gaan spammen. Een bepaalde community op custom geschreven code, welke ik beheer als administrator heeft daar ook last van. Ikzelf heb geen toegang tot de code, maar ik wil uiteraard wel meedenken met de eigenaar.

De laatste tijd zijn er massaal geautomatiseerd accounts aangemaakt die via mail worden geaccepteerd. Nu vervuilt dit de ledendatabase enorm, en vooral als je bijvoorbeeld straks een mailing gaat versturen, waarvoor ze mogelijk zelfs [JA] aan hebben geklikt.

Nu was ik benieuwd naar goede betrouwbare manieren en/of gratis diensten die spam-accounts kunnen detecteren? We weten inmiddels dat er honeypots zijn waarbij je een formulierveld (checkbox) met een visibily:hidden in je code verstopt, en het script tot stilstand brengt als er op de checkbox is geklikt (die normale mensen dus nooit zullen zien). Maar ik heb het idee dat dit al achterhaal is. Verder is ReCaptha wonderbaarlijk gezien ook al achterhaald, terwijl ik dacht dat Google er een 'Automatic Learning' detectiesysteem erachter heeft zitten?

Er is al geprobeerd om maildomeinen te blokkeren, maar dit werkt niet, of ze komen via toegestane @gmail-adressen binnen. De IP-adressen verschillen ook aan de lopende band, wat dus het werk lijkt te zijn van een botnet. Ook is er bij het aanmelden is er een ReCaptcha die je moet aanvinken.

Iemand nog goede tips die betrouwbaar zijn om zulke spam-accounts te wissen? Want in een worst-case scenario worden deze accounts misschien later zelfs actief zodat er opeens een flinke spamaanval op de forums kan beginnen. Terwijl ze eerst nog niks lijken te doen.

Dus, ik ben benieuwd hoe anderen deze spam-malloten weren met effectieve methoden. Met als voorwaarde dat die de registraties voor nieuwe gebruikers niet al te lastig zullen maken. Hele rekensommen vind ik soms een beetje verregaand. ;)

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op higherlevel.nl krijg je na aanmaak een email met een bevestigingslink. Er zijn nog flink wat verdachte accounts waarbij niet op die link geklikt wordt, en daar hebben we dus geen last van.

Daarnaast kijken we in eerste instantie naar de herkomst van het IP-nummer van nieuwe accounts. Aangezien onze doelgroep voornamelijk in Nederland zit, en bepaalde landen een reputatie hebben als het om spam gaat, is het redelijk voorspelbaar dat bijvoorbeeld een bezoeker uit Ivoorkust of Kazachstan geen zinvolle bijdrages zal leveren.

Daarnaast zijn er natuurlijk emailadressen van @plmail.xyz, @pozycjonowanieszczecin.top en vergelijkbare domeinen. Die worden allemaal op domein geband zodat niemand zich kan registreren met zo'n emailadres.

Dan is er de combinatie nickname en emailadres. Als dat (zoals laatst) bijvoorbeeld 'extenze1970' en ' lainabirdsad1978@yahoo.com' is, dan is het account op voorhand verdacht.

Tenslotte is even zoeken op stopforumspam.com nog een goede manier om te controleren bij twijfel (zoals bij 'extenze1970'). We hebben de automatische check van ze geprobeerd, maar daar zaten toch net te veel false negatives tussen om praktisch te zijn.

Dit zijn dus allemaal niet-ge-automatiseerde controles. De spam-malloten zijn helaas te creatief om een waterdichte manier te bedenken. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-10 22:54

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

IP-ban voor alle buitenlanders, Gebeurt ook op Tweakers.net.
Let maar op als je op vakantie bent in Polen.

Trein?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Niet bij een bestaand account, mag ik hopen? O.o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je kan de activiteit van het account toch bijhouden en als het niet actief meer is verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:06
Is recaptcha achterhaald? Bedoel je dan de oude met letters, of de 'ik ben geen robot' checkbox (recaptcha v2 / nocaptcha)? Want nu is er nog een nieuwe versie die helemaal niks meer toont, die ook geprobeerd?
https://www.google.com/recaptcha/intro/invisible.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:54

Onbekend

...

Ik heb bij een eigengemaakt berichtenboek de mogelijkheid gemaakt om bepaalde woorden te blokkeren.
Zodra bepaalde woorden in staan, zoals "https://", "http://", "www", en de gebruikelijke xxx-woorden wordt het bericht geblokkeerd, en moet deze handmatig vrijgegeven worden.

Dit zou je ook kunnen doen, en dan het account automatisch blokkeren als woorden uit de verboden woordenlijst in staan. En het belangrijkste is om verder geen e-mail over het blokkeren te sturen!
Het werkt zeer effectief, en dat kleine percentage mensen welke per ongeluk een verboden woord hebben ingevuld, sturen vanzelf wel een e-mailtje (in het Nederlands) dat ze niet meer kunnen inloggen. :)

En die massamail die je stuurt, stuur je natuurlijk alleen naar actieve accounts.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Ik denk inderdaad dat we eens moeten kijken naar de landen waarvandaan wordt geregistreerd. Triest dat het zo moet, maar ik denk dat het de enige effectieve methode is. Ik ga eens kijken waar de IP's vandaan komen met zo'n IP2Country tool.

Misschien kunnen we ook proberen om een combinatie te leggen met TLD's van maildomeinen met de country van een IP volgens IP2Country. Met uitzondering van wat .com adressen. Je haalt er denk ik een hoop spamaccounts uit uit. Uiteraard alleen deze uitvoeren bij buitenlandse meuk.

Accounts verwijderen bij inactiviteit doen we niet. Soms zien we wel eens legitieme accounts online komen die serieus al geen jaren niet meer zijn ingelogd. Uiteraard worden ze (als het goed is :P) wel gepruned na enkele weken niet geactiveerd te zijn. :)

Verder ga ik eens kijken naar die invisible Captcha. Hopelijk werkt dat ook een beetje.

Toch hoop ik op een dienst die ze via een API er zo uit kan pikken. Want zelf blijf je anders vechten tegen de bierkaai.

[ Voor 9% gewijzigd door AW_Bos op 02-04-2017 23:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Hoewel geen van de genoemde methodes feilloos is, is het op die manier als het goed is wel mogelijk om de stroom in te dammen.

Tweakers laat veel buitenlandse ip's inderdaad niet toe, waarbij we gradaties hebben voor hoe weinig we ze vertrouwen. En als je ingelogd bent, zeker als je voldoende karma hebt, merk je daar niets van.

Daarnaast kan het wel zinvol zijn om bij ip's van landen die je redelijk vertrouwd, maar niet je doelgroep zijn (bijv in ons geval alles buiten NL en BE, maar nog wel 'westers') iets als een captcha te plaatsen.
De honeypot-captcha kan je natuurlijk sowieso toevoegen.

Overigens zijn er ook wel netwerken waarbij gewoon een heleboel extreem-laag betaalde mensen het inloggen doen. Daar helpt een robot-bescherming natuurlijk niet echt tegen. Wat daar weer tegen kan helpen is een minder generieke robot-bescherming, bijvoorbeeld iets dat met bepaalde taalkennis vrij makkelijk is.
Helaas werpen al dat soort zaken natuurlijk ook wel een beperkingen - hoe klein ook - op voor valide pogingen tot registratie, voor sommige bezoekers kan dat alsnog een hoge drempel blijken, zeker voor mensen met een beperking (bijv blind).
AW_Bos schreef op zondag 2 april 2017 @ 23:50:
Toch hoop ik op een dienst die ze via een API er zo uit kan pikken. Want zelf blijf je anders vechten tegen de bierkaai.
Ik weet geen naam meer, maar ook die heb ik wel eens gezien. Nadeel was dat het in het geval van Tweakers dan wat kostbaar kon worden en/of je zit met een partij (vaak in het buitenland) die dan toegang tot allerlei persoonsgegevens moet krijgen (nickname, email, ips, wellicht zelfs wachtwoord).
Ik geloof dat de dienst - waarvan ik de naam niet meer weet - waar ik toen naar heb gekeken niet zozeer met registraties werkte, maar met de postings die daarna werden geplaatst. Maar er zijn vast ook diensten voor de registratiefase zelf.

[ Voor 24% gewijzigd door ACM op 03-04-2017 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
MedionAkoya schreef op zondag 2 april 2017 @ 16:22:
IP-ban voor alle buitenlanders, Gebeurt ook op Tweakers.net.
Let maar op als je op vakantie bent in Polen.
Dat doen ze alleen bij het registeren. Daarnaast werkt zoiets natuurlijk alleen wanneer je enkel bezoekers verwacht uit bijvoorbeeld Nederland, zoals bij Tweakers het geval is. Op het moment dat je bijvoorbeeld een Engels talige website hebt die het Europees/internationaal opzoekt, heb je daar al niets meer aan. Tenzij je helemaal geen geregistreerde gebruikers wilt uit bijvoorbeeld Polen.

Diensten als CloudFlare hebben een soort van bot-detectie, wellicht dat zo'n principe te gebruiken is voor het weren van veel van de bots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakathefox
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:45
Om deze reden werk ik vrijwel uitsluitend met een bevestigingslink. Dat houdt in dat gebruikers per definitie een bevestigingslink moeten openen om de aanmelding te bevestigen. Als er in toenemende mate sprake is van afwijkende aanmeldingen, kan ik op de bevestigingspagina nog een extra drempeltje opwerpen.

Niet bevestigde accounts krijgen per definitie geen e-mail. Immers, ik heb ook geen opt-in gekregen waarmee ze dat expliciet toestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
mind123 schreef op maandag 3 april 2017 @ 17:25:
Om deze reden werk ik vrijwel uitsluitend met een bevestigingslink. Dat houdt in dat gebruikers per definitie een bevestigingslink moeten openen om de aanmelding te bevestigen. Als er in toenemende mate sprake is van afwijkende aanmeldingen, kan ik op de bevestigingspagina nog een extra drempeltje opwerpen.

Niet bevestigde accounts krijgen per definitie geen e-mail. Immers, ik heb ook geen opt-in gekregen waarmee ze dat expliciet toestaan.
Onthoud wel dat bevestigingslinkjes ook al door bots worden opgepakt, helaas :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Werkt recaptcha nog? Het vreemde is dat ik merk dat ze er toch doorheen komen op de een of andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakathefox
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:45
AW_Bos schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 22:16:
Onthoud wel dat bevestigingslinkjes ook al door bots worden opgepakt, helaas :/
Daar ben ik me wel van bewust :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23:30

steveman

Comfortabel ten onder

Wat goed leek te werken bij een gastenboek jaaaren terug was een niet getoond veld een super obvious naam geven "voornaam" of zo, en als die gevuld was de hele reut richting /dev/null sturen.

Een mens ondervindt dus geen problemen, want het veld in kwestie is niet zichtbaar, maar de bot zal hoogstwaarschijnlijk het veld wel vullen.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik gebruik JavaScript om de bots te weren.
D.m.v. unieke response headers en cookies wordt er in het formulier een hidden input gegenereerd.

Tot nu toe faalt elke bot op mijn forum, en ik heb zelfs nieuwe test versies van XRumer voorbij zien komen die het nog steeds niet lukt :)

Zit er zelfs aan te denken om nog een stap verder te gaan met de Web Crypto API

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1