Netwerkkabel verlengen...signaalverlies?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 465756

Topicstarter
Hallo,
Ik heb een vraagje over het wel dan niet verlengen van een netwerkkabel.
Als ik een ethernetkabel verleng met een tussenstukje waar de andere ethernetkabel weer doorloopt krijg je dan signaalverlies?

De bedoeling is dat ik een outdoor extender wil bekabelen vanuit mijn router. Nu ligt er al een kabel door de grond die mooi uitkomt waar ik de extender ongeveer wil hebben. Echter kom ik 5-10 meter te kort als ik het op een goede hoogte wil plaatsen. Ik wil natuurlijk maximale rendement behalen en afwegen of ik de extender op de plaats moet hangen zonder verlengen (minder ideaal qua dekking door extender) of dat ik wel verleng met een tussenstukje en de extender op een grotere hoogte kan plaatsen.

Alvast dank voor de reacties
mvg Jasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Denk niet dat het een probleem zal zijn, hou echter wel in overweging dat de totale lengte van een datakabel CAT5e/6 rond de 90 meter mag zijn.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-05 09:56

Blokker_1999

Full steam ahead

Krijg je verlies? Ja, gaat dat een invloed hebben? Dat hangt van zovele factoren af. Met een degelijke Cat 6A kabel kan je vandaag zeer ver gaan, zelfs ver over de 100m die vaak als limiet wordt genomen. Maar bedenk dan wel dat heel je keten cat 6A moet zijn en dat je overal de afscherming goed moet doorverbinden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-02 10:06
Blokker_1999 schreef op zondag 2 april 2017 @ 12:55:
Met een degelijke Cat 6A kabel kan je vandaag zeer ver gaan, zelfs ver over de 100m die vaak als limiet wordt genomen.
euh?! nee...
Ook 100BASE-TX als 1000BASE-T specifieren dat er gebruik gemaakt moet worden van twisted pair kabel die minimum voldoet aan de category 5 eisen volgens ANSI/TIA-568 en dit tot een maximum van 90 meter in structurele bekabeling en maximum 2x 5 meter patchkabel. Dit geeft samen een totaal van maximum 100 meter wat de limiet is van de CSMA/CD timers in eenzelfde ethernet collision domain...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:30

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Anoniem: 465756 schreef op zondag 2 april 2017 @ 12:46:
Hallo,
Ik heb een vraagje over het wel dan niet verlengen van een netwerkkabel.
Als ik een ethernetkabel verleng met een tussenstukje waar de andere ethernetkabel weer doorloopt krijg je dan signaalverlies?

De bedoeling is dat ik een outdoor extender wil bekabelen vanuit mijn router. Nu ligt er al een kabel door de grond die mooi uitkomt waar ik de extender ongeveer wil hebben. Echter kom ik 5-10 meter te kort als ik het op een goede hoogte wil plaatsen. Ik wil natuurlijk maximale rendement behalen en afwegen of ik de extender op de plaats moet hangen zonder verlengen (minder ideaal qua dekking door extender) of dat ik wel verleng met een tussenstukje en de extender op een grotere hoogte kan plaatsen.

Alvast dank voor de reacties
mvg Jasper
Geen probleem.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:59

Nox

Noxiuz

PerfectPC schreef op zondag 2 april 2017 @ 14:32:
[...]

euh?! nee...
Ook 100BASE-TX als 1000BASE-T specifieren dat er gebruik gemaakt moet worden van twisted pair kabel die minimum voldoet aan de category 5 eisen volgens ANSI/TIA-568 en dit tot een maximum van 90 meter in structurele bekabeling en maximum 2x 5 meter patchkabel. Dit geeft samen een totaal van maximum 100 meter wat de limiet is van de CSMA/CD timers in eenzelfde ethernet collision domain...
Eeh ja.

Meermaals gezien dat er meer dan 100m utp kabel gebruikt wordt (110, 120 meter). Werkte allemaal. Enige wat je niet hebt: garantie dat het werkt. Sterker nog, de kans dat het niet werkt wordt significant groter :+

Dat het op 101m zou stoppen met werken is natuurlijk onzin, die zooi meet niet of de kabel langer is maar gewoon hoeveel signaalverlies je hebt.

@Anoniem: 465756 Dit gaat gewoon werken, no worries. Heb kabels gemaakt van 6 couplers aan elkaar waar ook PoE over ging, werkte prima.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat bedoel je exact met "outdoor extender" :?

Meestal is "extender" een marketingnaam voor een WiFi repeater. Kenmerk daarvan is juist dat je geen netwerkkabel nodig hebt (maar wel fors bandbreedte inlevert door het dubbel uitzenden van alle pakketjes). Als je met een netwerkkabel aan de slag gaat is het alvast geen repeater. Wat dan wel? Geef eens merk- en typenr. Kan relevant zijn voor je vraag.

Mbt kabellengtes - waar hebben we het exact over? Kabel van maximale 100Base-TX lengte van 100m, of een stuk korter? En waarom verlengen met koppelstuk en los stukje? Netwerkkabel is niet duur, een kabel van de gewenste lengte zonder koppelstukjes zal altijd betrouwbaarder zijn dan gepruts met meerdere connectoren en dus plekken waar het fout kan gaan.

Tenslotte: moet er PoE over? Zo ja kan kabellengte opeens een stuk kritischer worden als je een bepaalde wattage nog moet kunnen leveren op die afstand. Als het PoE is, welk standaard dan (passief, 802.3af, 802.3at?)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het betreft de N300 wlx 2100 sitecom extender
https://www.sitecom.com/n...-extender/wlx-2100/p/1709

Wat ik ermee wil bereiken is een dekking voor een klein gebied op een kleinschalig vakantiepark.
De bedoeling is om vanuit mijn router een goed signaal door te geven naar deze extender die dan weer op zijn beurt het betreffende gebied van internet voorziet. Gasten kunnen dan inloggen op de extender.
De router ligt er ongeveer 30 meter vogelvlucht lengte vandaan.

De kabel ligt er eigenlijk al die gaat onder de grond door en komt al in de buurt uit. pakweg 70 meter kabel. Dit betreft een LAN kabel. Bij de extender zit een hubje bijgesloten zag ik net pas. Met 2 ingangen. 1 LAN en 1 PoE ingang.
Ik denk dat ik de kabel vanuit de router in de hub; LAN stop en een andere kabel de PoE doorverbindt naar de extender (ook met een PoE ingang) Dan is mijn vraag wel beantwoord ook waarvoor dank.

Enige vraag die ik nog heb, zouden jullie de extender op een static ip adres zetten? Hiermee de extender in de DMZ en de DHCP lease zetten/instellen. Of enkel kabels inpluggen en gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:51

FreakNL

Well do ya punk?

Dat is geen hubje maar een poe injector...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sitecom... met dat "range extender"-geblaat had ik het kunnen weten...

Itt de meeste Sitecom Range Extenders is dit dus een AP. Tot zover het goede nieuws. Qua specs is het een gevalletje '2009 belde en wil z'n WiFi terug'. Ik hoop dat je hier erg weinig voor betaald hebt, want het is niet veel waard. 2.4GHz-only is niet van deze tijd en riskeert heel snel capaciteitsproblemen. TP-Link heeft een AP'tje met zelfde specs (2.4GHz only, outdoor, PoE) voor EUR 35. pricewatch: TP-Link Outdoor 2.4GHz 300Mbps High powerWiFi AP - dat is minder dan een kwart van de prijs voor dit onding.

Voor iets meer, maar nog steeds maar tweederde van de prijs van die Sitecom heb je bijv de Ubiquiti UniFi Mesh, wat op alle vlakken, van techniek via betrouwbaarheid vendor tot bovenal managementopties (out-of-the-box captive portal bijv) ronduit superieur is. pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)

Als je kunt ruilen, doen - je hebt overjarige techniek van een dubieuze vendor voor veel teveel geld gekocht :o

Mbt je vraag zelf:
Heb je wel stroom op de locatie waar je Ethernetkabel uitkomt? Wat je wilt gaat in dat geval prima werken met die PoE injector. Zo niet heb je een tweede uitdaging...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:32

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Gewoon doen. Zo'n kabel een paar meter verlengen is geen probleem. Je zal inderdaad wat signaalverlies hebben maar dat zou geen probleem moeten. Het kan wel mis gaan, het kan zijn dat je nu nét op de grens zit, en dat het koppelstukje of de extra meters kabel nét te veel zijn, maar het is behoorlijk onwaarschijnlijk.

Tenzij het van groot belang is voor je werk/inkomen/veiligheid zou ik de gok nemen en het met zo'n koppelstukje proberen.

Begin niet aan range extenders als je het kan vermijden, die dingen geven je gewoon direct 50% signaalverlies, dan is zo'n koppelstukje een veel betere keuze. (Sowieso is bekabeld eigenlijk altijd beter dan draadloos, zelfs onder extreme omstandigheden).

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik schrik een beetje van de reactie van Dion. Ik snap je wel hoor. En dat ik ,blijkt, teveel heb betaald is balen.
Maar even voor de duidelijkheid, Het dingetje doet wel zijn werk denk ik. Ik moet het nu nog gaan aansluiten dus ik zal de resultaten snel weten.

Juist een zeer uitgebreide review via tweakers heeft mij de doorslag gegeven om voor deze te kiezen. Ik heb voornamelijk gekeken naar de range. Tot 40 meter was geloof haalbaar bij de test. Nu is 20 meter buiten al ruim voldoende en het signaal was door het huis via verschillende dikke muren naar buiten toe ook erg sterk.
Dat deze geen 5 GHz heeft wist ik van te voren. Voor een privenetwerk thuis denk ik dat 5GHz inderdaad een must is. Maar voor een publieke AP zoals je het noemt zal 2.4 GHz de standaard zijn, lijkt mij? Daarbij reikt 2,4 GHz verder dan 5 GHz en dat is wat ik voor ogen heb en mijn voornaamste doel. Bereik. Stabiliteit zover ik heb begrepen moet dit hopelijk in orde zijn.
Wellicht slechte investering voor de toekomst daar ben ik met je eens.
Nu ik je link van Unifi heb gezien en wat reviews heb gelezen denk ik dat ik inderdaad voor de Unifi had gekozen.
Als de prijs nu het echte probleem is ten opzichte van wat ik had kunnen kiezen dan kan ik er mee leven.
Retourneren is helaas niet meer mogelijk na 3 weken.
Ik ben reuze benieuwd hoe mijn ervaring is met de sterkte en de range.

Overigens de PoE injector is inderdaad voorzien van een AC stroom ingang en kan ik binnen in de stekker doen. Een last minder.

Resteert mijn vraag nog over de static ip
Voor het gemak citeer ik mezelf even terug:

Enige vraag die ik nog heb, zouden jullie de extender op een static ip adres zetten? Hiermee de extender in de DMZ en de DHCP lease zetten/instellen. Of enkel kabels inpluggen en gaan?

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 465756 op 03-04-2017 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 465756 schreef op maandag 3 april 2017 @ 21:08:
Ik schrik een beetje van de reactie van Dion. Ik snap je wel hoor. En dat ik ,blijkt, teveel heb betaald is balen.
Maar even voor de duidelijkheid, Het dingetje doet wel zijn werk denk ik. Ik moet het nu nog gaan aansluiten dus ik zal de resultaten snel weten.

Juist een zeer uitgebreide review via tweakers heeft mij de doorslag gegeven om voor deze te kiezen. Ik heb voornamelijk gekeken naar de range. Tot 40 meter was geloof haalbaar bij de test. Nu is 20 meter buiten al ruim voldoende en het signaal was door het huis via verschillende dikke muren naar buiten toe ook erg sterk.
Helaas, kwantiteit != kwaliteit. Dit is een review vol mooie plaatjes en mooi gecopy/paste marketingverhalen, maar de reviewer heeft ofwel erg weinig verstand van WiFi-techniek, danwel laat hij het weinig blijken. En ook anno 2015 toen de review geschreven werd was de prijs te hoog, zie de reacties:
Deze Sitecom WLX-2100 is een EnGenius ENS202EXT, maar dan 50 euro duurder.
Zelfs webinterface is vrijwel identiek.
en
De internals dus ook. ;) Dit product bestaat al 2,5 jaar.
Product komt rechtstreeks van EnGenius, eigenlijk Senao.
Het heeft de kenmerkende interface van de OpenWrt fork van EnGenius.
Op het PCB zit een Atheros AR9341 (AR1321) met 64MB RAM en 16MB flashgeheugen.
De ENS202EXT is al te verkrijgen voor 100 euro en heeft levenslange (beperkte) garantie.
Anno 2015 was dit dus een ontwerp van 2.5 jaar oud met een chip uit 2011 voor EUR 50 meer dan datgene waar het op gebaseerd was. En de markt heeft in de anderhalf jaar sinds de review sowieso niet stilgestaan. Zowel de TP-Link die ik noemde met gelijke specs voor een veel lager bedrag als de UniFi Mesh met hoge specs voor een schappelijke prijs zijn nieuwkomers. In de tech uitgaan van oude reviews is los van kwaliteit gevaarlijk.

En mbt bereik: met een low-gain omni-antenne kun je op een open veld zonder obstakels 300m bereik verwachten met 5GHz en wel meer met 2.4GHz. 40m is dus totaal niet indrukwekkend, een apparaat als dit zou met twee vingers in z'n neus op 100m nog een snelle verbinding moeten kunnen leveren. De in de review genoemde 35m is totaal irrelevant omdat hij dat ook test met twee binnenmuren en een buitenmuur ertussen. De demping van elk van die muren is een veelvoud van de demping van 35m. Ter vergelijking: ik heb een (binnen)AP zonder bijzonder zendvermogen oid achter het raam staan op de benedenverdieping en kan nog vrolijk met 5GHz surfen op de bank bij de speeltuin 70m verderop.

Sowieso, mooie outdoor foto's in de review, maar dit apparaat is dus alleen vanuit binnenhuis getest. De reviewer heeft hem dus nooit buitenhuis in gebruik genomen of zelfs maar getest :o
Dat deze geen 5 GHz heeft wist ik van te voren. Voor een privenetwerk thuis denk ik dat 5GHz inderdaad een must is. Maar voor een publieke AP zoals je het noemt zal 2.4 GHz de standaard zijn, lijkt mij? Daarbij reikt 2,4 GHz verder dan 5 GHz en dat is wat ik voor ogen heb en mijn voornaamste doel. Bereik. Stabiliteit zover ik heb begrepen moet dit hopelijk in orde zijn.
2.4GHz reikt verder, maar dan heb je het dus over ~450m vs ~300m. Ik lees bij jou niet eens een fractie van die afstanden. Stabiliteit is ander verhaal. 2.4GHz is een volle, vervuilde band. Mogelijk dat dat op jouw vakantiepark meevalt, maar je hebt hooguit twee gasten met slecht ingestelde MiFi-routertjes nodig om de boel om zeep te helpen, om nog maar te zwijgen over het feit dat zelfs speelgoed als drones tegenwoordig met 2.4GHz aangestuurd worden. 5GHz biedt vijf keer zoveel bandbreedte als 2.4GHz, er zitten minder apparaten op (zowel WiFi als non-WiFi) en juist omdat het minder ver reikt en (vooral) door obstakels penetreert is de kans op verstoring nog een stuk lager. Daarom zal 5GHz mits er voldoende signaal aanwezig is op een locatie (>-75dBm RSSI) nagenoeg altijd een stuk stabieler zijn dan 2.4GHz. Bijkomend voordeel: als je met twee banden werkt heb je gelijk je capaciteit verdubbeld. Dus minder kans op genadeloos vastlopende WiFi als halve park tegelijk online probeert te gaan.
Wellicht slechte investering voor de toekomst daar ben ik met je eens.
Nu ik je link van Unifi heb gezien en wat reviews heb gelezen denk ik dat ik inderdaad voor de Unifi had gekozen.
Als de prijs nu het echte probleem is ten opzichte van wat ik had kunnen kiezen dan kan ik er mee leven.
Retourneren is helaas niet meer mogelijk na 3 weken.
Ik ben reuze benieuwd hoe mijn ervaring is met de sterkte en de range.
Sterkte is irrelevant. WiFi is tweerichtingsverkeer en zolang je clients niet harder terug kunnen zenden heb je niets aan een AP dat staat te schreeuwen. Alleen bij point-to-pointverbindingen waar je beide kanten op kunt krikken heb je baat bij hogere zendvermogen.

Die +5dBi antenna gain betekent dat de antenne niet gelijk in alle richtingen uitzendt en ontvangt, maar aanzienlijk minder in vertikale richting en meer in horizontale richting. In plaats van een bol zendt het dus uit in een wat afgeplatte donut.

Zie deze diagram voor antennepatroon van een +5dBi omni antenne. Dit is alsof je als het ware van de zijkant kijkt naar hoe het zendt:
Afbeeldingslocatie: https://www.southwestantennas.com/sites/default/files/styles/product_preview/public/elevation-pattern/1001-039-pattern.jpg?itok=MzjxzOhD

Voor outdoor-toepassingen relevant, want signaal de lucht in schieten is alleen voor trekvogels met WiFi interessant. Wel moet je er dus rekening mee houden dat je pal onder je AP ook erg weinig dekking gaat hebben.

Range is waarschijnlijk ook irrelevant, als je geen obstakels hebt en geen verstoring dan reikt het ws honderden meter ver. Of de clients ook even ver terug kunnen communiceren is een tweede, maar enkele tientallen m moet zeker lukken. Grote metalen voorwerpen of hekken van kippengaas kunnen een uitdaging vormen, betegelde muren (sanitairgebouw!) ook.
Overigens de PoE injector is inderdaad voorzien van een AC stroom ingang en kan ik binnen in de stekker doen. Een last minder.
Dus je hoeft maar die 10m PoE te overbruggen? Dan gaat dat prima :)
Resteert mijn vraag nog over de static ip
Voor het gemak citeer ik mezelf even terug:

Wat wil je bereiken?

Dit apparaat (noem het alsjeblieft een AP als je het als zodanig gaat inzetten...) in de DMZ zetten betekent dat het binnenkomende verbindingen van het internet moet accepteren. Ik zie niet zo 1-2-3 in waar dat goed voor zou zijn, en het stelt de interface van de AP bloot aan iedere vorm van veiligheidsrisico op het internet. Lijkt me slecht idee tenzij je een heel specifieke toepassing voor ogen hebt waar dat noodzakelijk voor zou zijn.

Voorzover je het een vast IP wil geven zou ik dat sowieso in je router/DHCP server doen met een static lease. Daarmee kun je de AP zelf gewoon op DHCP houden en kun je alle IP-beheer vanaf je router doen. De web interface van de AP zou ik juist nadrukkelijk niet van internet toegankelijk maken en ook niet vanaf WLAN (voor je bezoekers dus), maar alleen op LAN (bedraad, vanuit jouw eigen netwerk dus). En pas alsjeblieft alle wachtwoorden aan zodat ze niet meer op default zijn. En documenteer dat ergens veiligs (waar beheerpersoneel wel bij kan maar bezoekers niet).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je uitgebreide antwoord Dion, daar kan ik wat mee en handige weetjes. Weinig tot geen bereik direct onder de ap wist ik niet. Ik zal ze nog moeten hangen de bekabeling is nog niet doorgetrokken, dan kan ik er rekening mee houden. Probeer wel een wat hoger punt te pakken tegen het huisje aan. Dit zal 5 a 6 meter zijn. Daar waar ook een satelliet hangt (van metaal) dus even kijken wat handig is.

Mijn router is aangesloten op de router van de provider, Enkel deze kan internet tot stand brengen. Ik heb de eerste router zoveel mogelijk als modem ingesteld zo ver dat kan.( in DMZ gezet en lease) en wifi uitgeschakeld.
Mijn 2de router met betere mogelijkheden en betere wifi uitzending is dan mijn hoofdrouter.
De LAN naar de sitecom AP wil ik wel via de eerste router *van de provider* verbinden aangezien deze voor mij op een betere plek staat om te bekabelen, anders moet ik weer draadje trekken.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 465756 op 05-04-2017 21:01 ]

Pagina: 1