Anoniem: 465756 schreef op maandag 3 april 2017 @ 21:08:
Ik schrik een beetje van de reactie van Dion. Ik snap je wel hoor. En dat ik ,blijkt, teveel heb betaald is balen.
Maar even voor de duidelijkheid, Het dingetje doet wel zijn werk denk ik. Ik moet het nu nog gaan aansluiten dus ik zal de resultaten snel weten.
Juist een zeer uitgebreide review via tweakers heeft mij de doorslag gegeven om voor deze te kiezen. Ik heb voornamelijk gekeken naar de range. Tot 40 meter was geloof haalbaar bij de test. Nu is 20 meter buiten al ruim voldoende en het signaal was door het huis via verschillende dikke muren naar buiten toe ook erg sterk.
Helaas, kwantiteit != kwaliteit. Dit is een review vol mooie plaatjes en mooi gecopy/paste marketingverhalen, maar de reviewer heeft ofwel erg weinig verstand van WiFi-techniek, danwel laat hij het weinig blijken. En ook anno 2015 toen de review geschreven werd was de prijs te hoog, zie de
reacties:
Deze Sitecom WLX-2100 is een EnGenius ENS202EXT, maar dan 50 euro duurder.
Zelfs webinterface is vrijwel identiek.
enDe internals dus ook.

Dit product bestaat al 2,5 jaar.
Product komt rechtstreeks van EnGenius, eigenlijk Senao.
Het heeft de kenmerkende interface van de OpenWrt fork van EnGenius.
Op het PCB zit een Atheros AR9341 (AR1321) met 64MB RAM en 16MB flashgeheugen.
De ENS202EXT is al te verkrijgen voor 100 euro en heeft levenslange (beperkte) garantie.
Anno 2015 was dit dus een ontwerp van 2.5 jaar oud met een chip uit 2011 voor EUR 50 meer dan datgene waar het op gebaseerd was. En de markt heeft in de anderhalf jaar sinds de review sowieso niet stilgestaan. Zowel de TP-Link die ik noemde met gelijke specs voor een veel lager bedrag als de UniFi Mesh met hoge specs voor een schappelijke prijs zijn nieuwkomers. In de tech uitgaan van oude reviews is los van kwaliteit gevaarlijk.
En mbt bereik: met een low-gain omni-antenne kun je op een open veld zonder obstakels 300m bereik verwachten met 5GHz en wel meer met 2.4GHz. 40m is dus totaal niet indrukwekkend, een apparaat als dit zou met twee vingers in z'n neus op 100m nog een snelle verbinding moeten kunnen leveren. De in de review genoemde 35m is totaal irrelevant omdat hij dat ook test met twee binnenmuren en een buitenmuur ertussen. De demping van elk van die muren is een veelvoud van de demping van 35m. Ter vergelijking: ik heb een (binnen)AP zonder bijzonder zendvermogen oid achter het raam staan op de benedenverdieping en kan nog vrolijk met 5GHz surfen op de bank bij de speeltuin 70m verderop.
Sowieso, mooie outdoor foto's in de review, maar dit apparaat is dus alleen vanuit binnenhuis getest. De reviewer heeft hem dus nooit buitenhuis in gebruik genomen of zelfs maar getest

Dat deze geen 5 GHz heeft wist ik van te voren. Voor een privenetwerk thuis denk ik dat 5GHz inderdaad een must is. Maar voor een publieke AP zoals je het noemt zal 2.4 GHz de standaard zijn, lijkt mij? Daarbij reikt 2,4 GHz verder dan 5 GHz en dat is wat ik voor ogen heb en mijn voornaamste doel. Bereik. Stabiliteit zover ik heb begrepen moet dit hopelijk in orde zijn.
2.4GHz reikt verder, maar dan heb je het dus over ~450m vs ~300m. Ik lees bij jou niet eens een fractie van die afstanden. Stabiliteit is ander verhaal. 2.4GHz is een volle, vervuilde band. Mogelijk dat dat op jouw vakantiepark meevalt, maar je hebt hooguit twee gasten met slecht ingestelde MiFi-routertjes nodig om de boel om zeep te helpen, om nog maar te zwijgen over het feit dat zelfs speelgoed als drones tegenwoordig met 2.4GHz aangestuurd worden. 5GHz biedt vijf keer zoveel bandbreedte als 2.4GHz, er zitten minder apparaten op (zowel WiFi als non-WiFi) en juist omdat het minder ver reikt en (vooral) door obstakels penetreert is de kans op verstoring nog een stuk lager. Daarom zal 5GHz mits er voldoende signaal aanwezig is op een locatie (>-75dBm RSSI) nagenoeg altijd een stuk stabieler zijn dan 2.4GHz. Bijkomend voordeel: als je met twee banden werkt heb je gelijk je capaciteit verdubbeld. Dus minder kans op genadeloos vastlopende WiFi als halve park tegelijk online probeert te gaan.
Wellicht slechte investering voor de toekomst daar ben ik met je eens.
Nu ik je link van Unifi heb gezien en wat reviews heb gelezen denk ik dat ik inderdaad voor de Unifi had gekozen.
Als de prijs nu het echte probleem is ten opzichte van wat ik had kunnen kiezen dan kan ik er mee leven.
Retourneren is helaas niet meer mogelijk na 3 weken.
Ik ben reuze benieuwd hoe mijn ervaring is met de sterkte en de range.
Sterkte is irrelevant. WiFi is tweerichtingsverkeer en zolang je clients niet harder terug kunnen zenden heb je niets aan een AP dat staat te schreeuwen. Alleen bij point-to-pointverbindingen waar je beide kanten op kunt krikken heb je baat bij hogere zendvermogen.
Die +5dBi antenna gain betekent dat de antenne niet gelijk in alle richtingen uitzendt en ontvangt, maar aanzienlijk minder in vertikale richting en meer in horizontale richting. In plaats van een bol zendt het dus uit in een wat afgeplatte donut.
Zie deze diagram voor antennepatroon van een +5dBi omni antenne. Dit is alsof je als het ware van de zijkant kijkt naar hoe het zendt:
Voor outdoor-toepassingen relevant, want signaal de lucht in schieten is alleen voor trekvogels met WiFi interessant. Wel moet je er dus rekening mee houden dat je pal onder je AP ook erg weinig dekking gaat hebben.
Range is waarschijnlijk ook irrelevant, als je geen obstakels hebt en geen verstoring dan reikt het ws honderden meter ver. Of de clients ook even ver terug kunnen communiceren is een tweede, maar enkele tientallen m moet zeker lukken. Grote metalen voorwerpen of hekken van kippengaas kunnen een uitdaging vormen, betegelde muren (sanitairgebouw!) ook.
Overigens de PoE injector is inderdaad voorzien van een AC stroom ingang en kan ik binnen in de stekker doen. Een last minder.
Dus je hoeft maar die 10m PoE te overbruggen? Dan gaat dat prima

Resteert mijn vraag nog over de static ip
Voor het gemak citeer ik mezelf even terug:
Enige vraag die ik nog heb, zouden jullie de extender op een static ip adres zetten? Hiermee de extender in de DMZ en de DHCP lease zetten/instellen. Of enkel kabels inpluggen en gaan?
Wat wil je bereiken?
Dit apparaat (noem het alsjeblieft een AP als je het als zodanig gaat inzetten...) in de DMZ zetten betekent dat het binnenkomende verbindingen van het internet moet accepteren. Ik zie niet zo 1-2-3 in waar dat goed voor zou zijn, en het stelt de interface van de AP bloot aan iedere vorm van veiligheidsrisico op het internet. Lijkt me slecht idee tenzij je een heel specifieke toepassing voor ogen hebt waar dat noodzakelijk voor zou zijn.
Voorzover je het een vast IP wil geven zou ik dat sowieso in je router/DHCP server doen met een static lease. Daarmee kun je de AP zelf gewoon op DHCP houden en kun je alle IP-beheer vanaf je router doen. De web interface van de AP zou ik juist nadrukkelijk niet van internet toegankelijk maken en ook niet vanaf WLAN (voor je bezoekers dus), maar alleen op LAN (bedraad, vanuit jouw eigen netwerk dus). En pas alsjeblieft alle wachtwoorden aan zodat ze niet meer op default zijn. En documenteer dat ergens veiligs (waar beheerpersoneel wel bij kan maar bezoekers niet).