• rbeijers
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-01 17:07
Hey Tweakers,

Soms zie je door het bos de bomen niet meer. Ik heb vorige week een nieuwe 4k televisie besteld. Mijn oude opstelling was:

Qnap ts-210 NAS - Popcorn Hour A210 - Onkyo 5.1 versterker - Full HD Sony Bravia TV.

Nu komt er een nieuwe televisie aan waar dus 4K op zit. Om toch de content af te spelen vanaf mijn NAS heb ik dus een nieuwe mediaspeler nodig, want de A210 ondersteunt geen 3d dan wel 4k. En dit krijg ik natuurlijk wel op mijn nieuwe televisie (Sony 55x8505C).

Dus aan jullie de vraag of jullie mij kunnen adviseren voor de beste prijs kwaliteit mediaspeler. Tot nu toe heb ik dit al uitgezocht:

Popcorn hour Vten 119
MiniX Neo X8-H 129,9
Himedia Q10 194
TLBB V8 4K 16GB 109

Eisen voor de mediaspeler:
- hoeft geen WIFI;
- hoeft geen HD disk intern;
- via NAS wel 3d en 4k afspelen;
- snelle interface;
- 1000 mbit ethernet?

Zoals jullie misschien al zien is mijn budget tussen de 100 en 150 euro. Ik hoor graag wat jullie adviseren!

[ Voor 8% gewijzigd door rbeijers op 02-04-2017 12:16 ]

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Minix zou ik niet doen, die krijgt geen updates meer.
Ik heb zelf de HiMedia Q10 Pro waar ik zeer tevreden mee ben.
Als je er zelf geen losse schijf in wilt plaatsen dan kun je ook voor de HiMedia Q5 Pro gaan, deze is verder hetzelfde.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:45
Je kunt toch gewoon Kodi op je TV installeren.

• Boeteloes
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-02-2024
hcQd schreef op zondag 2 april 2017 @ 13:37:
Je kunt toch gewoon Kodi op je TV installeren.
ja dat kan, maar dan blijf je afhandelijk van de soc die je tv hebt en de tv's van nu ondersteunen best veel, maar qua goed 4k materiaal alles behalve. Je moet dus wel een externe device hanteren...zoek zelf ook momenteel naar met name een externe speler die de bekende "x265 HEVC 10bit.mkv" soepeltjes afspeelt via de plex app op me tv

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik mag aannemen dat als je een 4K smart tv koopt, dat ding ook gewoon 4k films af kan spelen? Probeer het gewoon, dikke kans dat ie het gewoon slikt :)
En dan niet via de plex app, maar gewoon via DLNA.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 13:27
The Eagle schreef op zondag 2 april 2017 @ 14:49:
Ik mag aannemen dat als je een 4K smart tv koopt, dat ding ook gewoon 4k films af kan spelen? Probeer het gewoon, dikke kans dat ie het gewoon slikt :)
En dan niet via de plex app, maar gewoon via DLNA.
Dat dus. Daarnaast is het misschien wel handig om na te gaan of je receiver wel 4k ondersteuning biedt, en of je nas wel op een gigabit werkt én de content ook op die snelheden kan aanbieden.

iRacing Profiel

• rbeijers
Ok haha. Eerlijk gezegd ga ik nu balen haha. Mijn nas Is een al wat oudere namelijk de qnap 210. Die heeft sowieso geen gigabit netwerkkaart erin zitten. Zal dat een issue worden? Uiteraard ga ik eerst eens proberen via kodi op mijn tv, maar de reacties op het forum van tweakers waren niet echt mals. Dus ja...maar moet de receiver 4k ready zijn dan? Dat bepaalt toch de mediaspeler? Als die maar 4k Is? Zoals jullie zien herrijzen alleen maar meer vragen (en vermoedelijk meer kosten whaha)

• The Eagle

The Eagle

Het zou idd helpen als je de materie beter snapte. Je data staat op je NAS. Als jij je TV met een netwerkkabel aansluit, haal je 100Mbit aan doorvoer van NAS naar TV. En dan is het hopen dat je TV die formaten gewoon via DLNA ondersteunt, maar dat merk je vanzelf.
Vanuit je TV gaat HDMI naar je receiver en die heeft dus alleen het audiosignaal nodig. Dan boeit 4K dus niet :)

Anders wordt de situatie met een 4k mediaspeler. Lus je die via je receiver door naar je TV, dan wil je 4K ondersteunen. Maar uiteraard kun je een mediaspeler ook rechtstreeks op je TV aansluiten en van daar uit naar de receiver. Dan gaat vorige alinea dus op :)

[ Voor 12% gewijzigd door The Eagle op 02-04-2017 18:51 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:05
The Eagle schreef op zondag 2 april 2017 @ 18:50:
Het zou idd helpen als je de materie beter snapte. Je data staat op je NAS. Als jij je TV met een netwerkkabel aansluit, haal je 100Mbit aan doorvoer van NAS naar TV. En dan is het hopen dat je TV die formaten gewoon via DLNA ondersteunt, maar dat merk je vanzelf.
Als je de specs bekijkt van de QNAP zal het via DLNA waarschijnlijk niet gaan lukken, zie hier.

Sowieso is de kans redelijk aanwezig dat je middels DLNA niet zomaar alles kan afspelen, zoals h.265 of VP9 content. Een media player zal hiervoor beter geschikt zijn, mits je je natuurlijk verdiept in het type dat je aanschaft aangezien je er zeker van moet zijn dat alles wat je af wilt spelen ook daadwerkelijk ondersteunt wordt.

In mijn geval ging het om 4K content en HD audio. En dan vallen er al heel veel media players af kan ik je vertellen...
Ondersteunt je receiver 4K HDCP 2.2 over HDMI? En HD audio formaten? Dan kun je een media player dus het best op je receiver aansluiten. Eventueel kan je hem ook op je TV aansluiten, maar de kans is erg groot dat je TV alleen stereo geluid of 5.1 surround sound met DD/DTS kan doorsturen. Dus geen DTS-HD / Atmos / Dolby TrueHD etc.
Maar dat zul je zelf even moeten uitzoeken ;)

[ Voor 15% gewijzigd door remzor op 02-04-2017 19:52 ]

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:31
Ik zou eerst eens via de ingebouwde media speler 4k afspelen, en dan kijken of je wel een nieuwe mediaspeler wil.

• The Eagle

The Eagle

@remzor correct me if I'm wrong maar zolang je die QNAP instelt dat ie niet moet transcoden (omdat je dat de TV laat doen) moet ie dat volgens mij prima trekken. Enige dat ie dan moelt doen is de data doorgeven, lijkt me dat ie dat met die 100Mbit aansluiting orima moet kunnen. Het is idd niet het snelste beestje maar een beetje bestanden serveren via DLNA moet kunnen lijkt me :)
Laat je hem transcoden dan is het idd een ander verhal, maar daar had TS nou juist die TV voor hadden we bedacht. Althans, dat moet ie eerst testen natuurlijk :)

• rbeijers
Ok, nou dan ga ik jullie op de hoogte houden en het eerst via de tv proberen voordat ik dingen ga aanschaffen. In ieder geval alvast bedankt voor jullie advies.

Mijn versterker is sowieso niet geschikt om 4K HDCP 2.2 over HDMI en HD audio formaten door te geven.

Dit staat er op de qnap website: Twonky UPnP/ DLNA with Internet Radio.

We gaan het meemaken en anders wordt het een kwestie van alles vernieuwen :P.

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:05
The Eagle schreef op zondag 2 april 2017 @ 21:21:
@remzor correct me if I'm wrong maar zolang je die QNAP instelt dat ie niet moet transcoden (omdat je dat de TV laat doen) moet ie dat volgens mij prima trekken. Enige dat ie dan moelt doen is de data doorgeven, lijkt me dat ie dat met die 100Mbit aansluiting orima moet kunnen. Het is idd niet het snelste beestje maar een beetje bestanden serveren via DLNA moet kunnen lijkt me :)
Laat je hem transcoden dan is het idd een ander verhal, maar daar had TS nou juist die TV voor hadden we bedacht. Althans, dat moet ie eerst testen natuurlijk :)
Voor zover ik begrijp gaat het ook niet om transcoden, maar om het feit dat je bestanden wilt delen via DLNA.
Als een apparaat niet over DLNA beschikt zal dat dus toch lastig worden lijkt me, alsof je WiFi wilt gebruiken op een apparaat waar geen WiFi chip in zit.

Via UPnP zou het ook wel moeten kunnen overigens geloof ik.
Beste is idd om het sowieso te testen @rbeijers dan weet je het zeker, voor je (dure) apparaten gaat aanshaffen :)

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-01 10:59
Kijk bij de bekende China shops en er gaat een (betaalbare) wereld voor je open (als je het niet erg vindt om een Android boxje te hebben waar je eenvoudig alles op installeert) Die goedkope boxjes spelen ook gewoon 4K content af en voor een paar tientjes kun je je er geen breuk aan vallen.

Veel van die doosjes hebben dezelfde chipset, waardoor de community best groot is en vragen dus ook snel beantwoord kunnen worden.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:19
Moet er ook nog Netflix op draaien?

• Valmont
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09-2022
Hi, ik heb nu de Himedia Q5 Pro. Ben er zeer tevreden over, maar batches met problematische spelers bestaan heb ik op het almachtige internet gelezen. Dus altijd de doos en bonnetje(s) bewaren. De Q10 heb je niet nodig want het verschil tussen de Q5 en Q10 is dat je een hdd kan inbouwen, en dat had je niet nodig. Zelf gebruik ik de Q5 i.c.m. een Synology NAS en Kodi 16.1 (vooral geen 17.x installeren op de Himedia want 17.1 stottert, het internet is er overigens vol verhalen over, dus niet doen). Kortom, de Q5 is perfect voor je. NVidia heeft ook goed spul. Ik heb het in actie gezien en het is zeer krachtig. Verder heb ik een review geschreven en die wil je wellicht lezen.

Ik heb een HDMI-kabel van de Q5 naar de TV lopen, en van de TV een HDMI naar de Onkyo AV-receiver, en heb ik vanaf de TV een optische kabel naar de Onkyo lopen. Werkt prima. Mijn Onkyo ondersteunt geen ARC, dus heb ik het zo opgelost.

Nog iets, maakt u zich geen zorgen over DLNA. Dat is niet altijd even stabiel. Zodra u een mediabox heeft, zoals de Q5 of Q10, dan kunt u de NAS rechtstreeks via de LAN bereiken. Even tijdelijk in de NAS de firewall uitzetten anders kan de Himedia het niet vinden (foutmelding) maar nadat u de shares heeft gedefinieerd kunt u de NAS-firewall gewoon weer aanzetten. Doe ik ook.

Transcoding werkt ook krakkemikkig. Gewoon een top mediabox aanschaffen. Lekker no-nonsense.

[ Voor 33% gewijzigd door Valmont op 06-04-2017 08:36 ]

Pagina: 1