MacBook 4.1 upgraden van hard- en software

Pagina: 1
Acties:
  • 1.689 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-05 20:23
Een kennis komt langs met een recentelijk aangeschafte refurbished MacBook. Hij ziet er prima uit, maar een uit een snelle check blijkt dat het een MacBook 4.1 is uit begin 2008. Voor computer hardware is dat een stuk of 5 lichtjaren geleden. Veel Apps die ze willen installeren werken niet, omdat minimaal OS 10.9 is vereist.

Nu ben ik geen kenner op Mac gebied, maar heb even zitten speuren naar de mogelijkheden.

Enkele specs van het systeem zijn:

OS 10.7.5 (Lion)
Geheugen: 2 GB (uitbreidbaar tot 6 GB)
Opslag medium: Harddisk

Het blijkt dat het mogelijk moet zijn om te upgraden naar MacOS 10.11 (El Capitan), is deze software ergen te verkrijgen/vinden ? Tevens schijnt de machine dan erg traag te worden, omdat deze versie niet gemaakt is voor deze MacBook. Er wordt dan ook geadviseerd om het geheugen te upgraden en de harddisk te vervangen voor een SSD.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
you can use this hacked EFI to boot 10.11 on older 64bit CPUs with 32bit EFI
https://github.com/Piker-Alpha/macosxbootloader
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zijn er specifieke hardware eisen waaraan moet worden voldaan, om kan ik een willekeurige SSD kopen om de harddisk te vervangen ? Hetzelfde geld voor het geheugen, rekening houdend met het type uiteraard ?

Mogelijk heeft iemand ervaring met het upgraden van een dergelijk device.

[ Voor 16% gewijzigd door Piet400 op 02-04-2017 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Volgens mij kunnen die MacBooks 8GB aan (zelf een late 2008 model hier). Verder is een SSD in ieder geval een optie, samen met het stofzuigen van het logicboard, ventilator en uitblaasrooster. En als je dan toch bezig bent schroef je even de koelribben er af maak je ze schoon met alcohol, net als de processoren, en geef je ze wat nieuwe koelpasta. Dit zorgt er voor dat de MacBook ook enigszins stilletjes z'n werk kan doen. (koelpasta om de 3 jaar vervangen is een goede vuistregel, geen verplichting)

Je kunt El Capitan draaien met 6 of 8GB RAM, daar draait die nog prima mee. Mijn late 2008 model is mijn werkmachine, daar doe ik al mijn computerwerk mee. Of het nou Word of Adobe Premiere is, alles werkt prima. Alleen rendertijden zijn wat langer dan op een nieuwe machine, logisch.

El Capitan is te downloaden via de App Store, die zou op die MacBook moeten staan aangezien er Lion op draait. De App Store is geïntroduceerd met de 10.6.8 update. Ik zou El Capitan pas installeren wanneer je een SSD er in hebt zitten, anders heb je alles voor niks gedaan op die HDD. Welke SSD je pakt maakt niet uit, ze zijn allemaal backwards compatible. Dat wil zeggen dat de nieuwste SSD's ook werken op de oude aansluitingen, ze krijgen alleen niet de volledige datasnelheid die ze aan kunnen.

Deze MacBooks zijn uitstekend zelf te servicen, die van mij is inmiddels al een keer of 3 open en gestript geweest in die 8,5 jaar dat ik 'm heb. Toetsen zijn er allemaal al eens af geweest om eens lekker schoongemaakt te worden en de stofzuiger is er ook al eens lekker doorheen geweest samen met een zachte tandenborstel... (stof moet je zuigen, niet blazen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:49

nelizmastr

Goed wies kapot

sypie schreef op zondag 2 april 2017 @ 10:32:
Volgens mij kunnen die MacBooks 8GB aan (zelf een late 2008 model hier). Verder is een SSD in ieder geval een optie, samen met het stofzuigen van het logicboard, ventilator en uitblaasrooster. En als je dan toch bezig bent schroef je even de koelribben er af maak je ze schoon met alcohol, net als de processoren, en geef je ze wat nieuwe koelpasta. Dit zorgt er voor dat de MacBook ook enigszins stilletjes z'n werk kan doen. (koelpasta om de 3 jaar vervangen is een goede vuistregel, geen verplichting)
Dit is een MacBook White, geen MacBook Pro of Unibody. Deze gebruiken DDR2 SODIMMs en kunnen tot 6GB. Daarnaast moeten deze systemen compleet uit elkaar gehaald worden om bij het logic board te kunnen, er is geen access panel. Hij zou refurbished zijn, dus dat hoeft niet nodig te zijn. SSD en RAM zitten in het accu compartiment.
Piet400 schreef op zondag 2 april 2017 @ 10:17:
Een kennis komt langs met een recentelijk aangeschafte refurbished MacBook. Hij ziet er prima uit, maar een uit een snelle check blijkt dat het een MacBook 4.1 is uit begin 2008. Voor computer hardware is dat een stuk of 5 lichtjaren geleden. Veel Apps die ze willen installeren werken niet, omdat minimaal OS 10.9 is vereist.

Nu ben ik geen kenner op Mac gebied, maar heb even zitten speuren naar de mogelijkheden.

Enkele specs van het systeem zijn:

OS 10.7.5 (Lion)
Geheugen: 2 GB (uitbreidbaar tot 6 GB)
Opslag medium: Harddisk

Het blijkt dat het mogelijk moet zijn om te upgraden naar MacOS 10.11 (El Capitan), is deze software ergen te verkrijgen/vinden ? Tevens schijnt de machine dan erg traag te worden, omdat deze versie niet gemaakt is voor deze MacBook. Er wordt dan ook geadviseerd om het geheugen te upgraden en de harddisk te vervangen voor een SSD.
Een SSD is een goed idee, daar knappen ze zeker van op. Zet er echter GEEN Mac OS X versie op nieuwer dan 10.8.5. Doordat deze Mac Intel X3100 graphics heeft is er geen grafische versnelling mogelijk na 10.8.5 en is de Mac onwerkbaar traag en schokkerig en zullen programma's als iMovie en DVD-player niet werken.

Er is geen mogelijkheid waarin deze machine werkbaar de nieuwste apps gaat draaien en dat komt helaas door de Intel videokaart. Met MacPostFactor kan je maximaal naar Mountain Lion 10.8.5, daar houdt het echt op. Voor 10.9 en later heb je een MacBook Early 2009 of later nodig (of de Aluminium Unibody late 2008), voor 10.12 zelfs een Late 2009. Of MacBook Pro's van 2007 en later.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Ok, bedankt. top tips van jullie !
Hier was ik naar op zoek

Het probleem waar de eigenaar nu tegenaan loopt is ze er apps op willen installeren (w.o. WhatsApp Desktop) die MacOS 10.9 of hoger vereisen. dus dacht ik na eerst wat hardware upgrades te doen een zo recent mogelijk OS erop te zetten.

Maar als ik dit zo lees, dan is dat onverstandig en kan ik de upgrade acties maar beter niet voorstellen.

Thnx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-05 16:05
(w.o. WhatsApp Desktop) die MacOS 10.9 of hoger vereisen. dus dacht ik na eerst wat hardware upgrades te doen een zo recent mogelijk OS erop te zetten.
Pak daarvoor dan gewoon een desktop linkje naar de website. dan werkt het wel denk ik? Dat is niets anders dan de wrapper die de "app" heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Goed plan.
Zal ik zeker doen.
Ik weet niet hoeveel apps er niet meer op 10.7.5 draaien, maar het zal vast niet bij deze ene blijven, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Piet400 schreef op maandag 3 april 2017 @ 19:21:
Goed plan.
Zal ik zeker doen.
Ik weet niet hoeveel apps er niet meer op 10.7.5 draaien, maar het zal vast niet bij deze ene blijven, helaas.
Anno 2017 vrijwel niets meer. Tot en met 10.8.5 is voor de nieuwste apps al end of support. Als je AppleID oud genoeg is kan je vaak wel een oudere versie ophalen, maar daar is het wel mee gezegd. De MacBooks waren achteraf gezien wel de slechtste koop qua ondersteuning, alles voor de late 08 en early 09 feitelijk.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb als advies gegeven om van de koop af te zien als dat nog kan.
Zelf zou ik hem niet hebben gekocht met deze wetenschap, maar de eigenaar met deze informatie waarschijnlijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cph
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13-01-2024

Cph

Ik heb op het moment een MacBook 4.1 32 Bit onderhanden, heb er inmiddels Linux 18.3 Cinnamon op gezet. Werkt goed. Probeer een eens een Linux XFCE, MATE of Cinnamom werkt gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

@Cph neem aan dat Piet400 na 3 jaar niet meer op zoek is naar een oplossing ;) Een dergelijk oud topic omhooghalen is niet echt gewenst, en deze gaat dan ook op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.