Zelfbouw NAS - Tips?

Pagina: 1
Acties:

• Doekse
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-12-2025
Ik ben bezig met het samenstellen van een NAS voor mijn schoonouders en vriendin. Op deze NAS worden alle persoonlijke bestanden en dingen zoals foto's, video's en muziek opgeslagen. Dit als vervanging voor de oude 1TB externe HDD die op het moment op leven na dood is :S . Ik ga UnRaid gebruiken als OS, op UnRaid installeer ik vervolgens Plex voor makkelijke toegang tot alle data.

De vereisten zijn:
  • Dubbele Gigabit voor verbinding met netwerk en directe verbinding met PC
  • Zonder moeite of haperingen foto's en video's terugkijken via Plex (denk aan 4K video's van een S7)
  • Min. 3TB opslag met een parity disk
  • Harde schijven van hoge kwaliteit
  • Een M.2 cache SSD als het mogelijk is
  • Mini-ITX form factor
  • NAS moet ook bereikbaar zijn buiten het thuisnetwerk
Ik ben al wezen kijken heb nu de volgende specs:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 117,65€ 117,65
1Gigabyte GA-Z270N-WIFI€ 139,70€ 139,70
1WD Red 2x WD40EFRX, 4TB€ 300,-€ 300,-
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 76,75€ 76,75
1Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8€ 71,81€ 71,81
1be quiet! Pure Power 10 300W€ 46,-€ 46,-
1Samsung 960 EVO 500GB€ 239,-€ 239,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 990,91

Het budget is verder niet een heel groot punt, zo lang de NAS maar een lange tijd mee kan en de bestanden veilig opgeborgen zijn. Als er nog tips zijn hoor ik het graag! :)

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Je schrijft dat de opslag van data de belangrijkste functie van deze NAS is. Dit kan ik niet rijmen met dat er slechts één harddisk op je boodschappenlijstje staat.

Zelf zou ik voor diezelfde 300 Euro twee schijven van 4 TB kopen en dat zijn dan dus "gewone"desktop modellen en die mirror ik dan (geen RAID maar 1x per dag met rsync maar dat terzijde). Mocht er dan eentje uitvallen is het geen probleem want dan wissel ze even om en werkt het weer. Ik spreek uit ervaring, ik bestier al 10 jaar een NAS met goedkope "desktop" HDDs maar ik ga ervan uit dat de HDDs op een dag zullen falen. Dat is ook al eens gebeurd en dat was dus geen probleem.

Met één HDD zelfs al is het een "extra betrouwbare" heb je altijd een probleem als die faalt.

EDIT: Ah, ik had niet gesnopen dat het om twee HHDs ging. Dan heb je dus wel enige redunantie.

[ Voor 11% gewijzigd door peterpv op 02-04-2017 12:46 ]

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Draait dit 24/7? Ik zou dan persoonlijk wat meer uitgeven voor een goede gold voeding: pricewatch: Cooler Master V Series V550

Verder kun je waarschijnlijk ook prima uit de voeten met de goedkopere pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• Doekse
peterpv schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 23:24:
Je schrijft dat de opslag van data de belangrijkste functie van deze NAS is. Dit kan ik niet rijmen met dat er slechts één harddisk op je boodschappenlijstje staat.

Zelf zou ik voor diezelfde 300 Euro twee schijven van 4 TB kopen en dat zijn dan dus "gewone"desktop modellen en die mirror ik dan (geen RAID maar 1x per dag met rsync maar dat terzijde). Mocht er dan eentje uitvallen is het geen probleem want dan wissel ze even om en werkt het weer. Ik spreek uit ervaring, ik bestier al 10 jaar een NAS met goedkope "desktop" HDDs maar ik ga ervan uit dat de HDDs op een dag zullen falen. Dat is ook al eens gebeurd en dat was dus geen probleem.

Met één HDD zelfs al is het een "extra betrouwbare" heb je altijd een probleem als die faalt.
De Red HDD's hebben een lifespan van 1.000.000 uur, ruim 125 jaar. Unraid zorgt er al voor dat een van de HDD's in parity wordt gezet met de andere, dus software Raid1. Lijkt mij dan toch een kleine kans op falen?
Mick1990 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 23:28:
Draait dit 24/7? Ik zou dan persoonlijk wat meer uitgeven voor een goede gold voeding: pricewatch: Cooler Master V Series V550

Verder kun je waarschijnlijk ook prima uit de voeten met de goedkopere pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed
Hele goede! Thanks voor de tip! :)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:00

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wat ik mis is waarom je zelf een NAS wilt bouwen. Voor dat budget kan je een hele fraaie Synology of QNAP kopen met schijven, die makkelijker te bedienen zijn en veel meer functionaliteit biedt. Had je daar wellicht al naar gekeken?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-12-2025
Er is een misverstand in de kooplijst. Voor die 300 euro koopt de TS 2 schijven.

PSN: plexforce (ps4)

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:11

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@peterpv De link naar de HDD's die TS geeft, is een setje van 2 schijven.....

Verder met Microkid: met dit budget, waarom voor zelfbouw gaan? Zeker als schoonouders er geen verstand van hebben is het handig als jij er van afstand makkelijk van alles mee kan en zij er geen omkijken naar hebben. Bij zelfbouw lijkt de kans op failure gevoelsmatig groter

• Scorpei
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03-2022
Raid is geen back-up. Tipje van flipje

[ Voor 28% gewijzigd door Scorpei op 01-04-2017 23:58 ]

Owner of http://scorpei.com/

• Doekse
gwystyl schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 23:49:
@peterpv De link naar de HDD's die TS geeft, is een setje van 2 schijven.....

Verder met Microkid: met dit budget, waarom voor zelfbouw gaan? Zeker als schoonouders er geen verstand van hebben is het handig als jij er van afstand makkelijk van alles mee kan en zij er geen omkijken naar hebben. Bij zelfbouw lijkt de kans op failure gevoelsmatig groter
Microkid schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 23:46:
Wat ik mis is waarom je zelf een NAS wilt bouwen. Voor dat budget kan je een hele fraaie Synology of QNAP kopen met schijven, die makkelijker te bedienen zijn en veel meer functionaliteit biedt. Had je daar wellicht al naar gekeken?
Zelfbouw omdat UnRaid toch iets meer geavanceerde opties bied, en ik vind het zelf leuk om mee bezig te zijn :P. Ook is upgraden iets makkelijker met zelfbouw.
Op afstand besturen is ook prima te doen met UnRaid, via de web GUI. En ik woon op 10 minuten afstand, dus als dat nou niet zou lukken moet het te doen zijn ;)

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:16

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Als je om je schoonouders en je vriendin geeft dan ga je geen zelfbouw voor ze neerzetten, maar koop je gewoon een QNAP of Synology.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Synology kopen, hier kun je veel apps installeren die veel mogelijk maken.
Nas behuizing is zeer klein en still. Bijv een met 4 schijnen.
En een kant en klare nas , dan heb je veel minder onderhoud, ook in de toekomst.

Je hebt dan 1 kopie, welke eigenlijk alleen voor gebruik is, dus dan moet je nog de backup gaan regelen.
Dus je hebt meer hd's nodig, meer hardware. Google maar eens op hoe je een backup maakt.

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:47

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Bij een Qnap heb je zo ongeveer alles wat een Synology ook kan, er zijn vast wel apps die synology only zijn. Maar die gebruik je in deze situatie niet zo snel. Ook krijg je bij Qnap meer hardware voor je geld. En de support is uitstekend. * T.Kreeftmeijer spreekt uit ervaring. Maar goed dat vind ik.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-12-2025
Eens met bovenstaande. Voor bijna alle eisen die je stelt kun je ook af met een QNAP/Synology. Behalve jouw eis over de M.2 SSD cache. Echter, voor 2/3 van het geld van jouw lijstje kun je een potente 4-bay NAS krijgen met genoeg CPU kracht/geheugen voor Plex transcoding, waarbij je een bay voorziet van een 2,5" SSD die als cache fungeert. En wat T.Kreeftmeijer zegt, bij QNAP krijg je over het algemeen voor hetzelfde geld wat meer/krachtigere hardware dan bij Synology.

Als je toch zelf wilt bouwen uitgaande van jouw lijstje. Je kiest een non-K Skylake i3 op een Z270 Kaby Lake moederbord. Tenzij je specifieke eigenschappen van dat Z270 bord nodig hebt, zou je ook af kunnen met een B250/H270 bord. Voor het geheugen zou ik voor pricewatch: Crucial CT2K4G4DFS8213 gaan, scheelt een paar euro. Je hebt ook een niet-modulaire voeding gekozen. Voor een paar euro meer koop je de pricewatch: Corsair CX450M, ook 80 plus bronze maar is semi-modulair. Ik denk dat dat, in combinatie met jouw gekozen behuizing, wat handiger is m.b.t. wegwerken van kabels.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:36

FreakNL

Well do ya punk?

Sluit me aan bij het geen zelfbouw verhaal.

Leuk voor thuis, maar pak hier gewoon een kant en klare oplossing.

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-12-2025
Mijn eigen nasje draait op Unraid, en dat is leuk. Zoveel vrijheid.

Maar ook ik sluit me aan dat je je geld beter kan besteden aan een qnap of Synology. (als het niet voor jezelf is)
Iets meer fool-proof, en bied je eigenlijk ook alle opties die je nodig hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door demonic op 03-04-2017 11:02 ]

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-12-2025
Q schreef op zondag 2 april 2017 @ 03:34:
Als je om je schoonouders en je vriendin geeft dan ga je geen zelfbouw voor ze neerzetten, maar koop je gewoon een QNAP of Synology.
Ik wil dit nog even benadrukken! Absoluut geen zelfbouw doen in jouw use case.

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
de NAS functies voor je vriendin/schoon ouders zou ik gewoon op een Synology/qnap zetten, Plex server kan je evt. op een kleine standalone bak zetten (trancoding is verrekte fijn voor de gene met beperkte upload) of de NAS functie is puur een extra offside backup, dan durf ik zelfbouw wel aan...
En waarom direct verbinding met de PC? Waarom? (ik zie het nut er niet van eigenlijk... en heb ook geen idee of Unraid dat zo 1, 2, 3 kan.)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dit is geen apparaat geschikt voor 24/7 gebruik als NAS, consumenten hardware, matige voeding, en die 960 EVO is al helemaal niet geschikt (low endurance TLC)

Kijk bijvoorbeeld eens naar mijn build:
Navi in "Het grote DIY RAID NAS topic deel 3"

Als je een iets goedkopere CPU neemt (de genoemde Pentium G zou kunnen, heeft ook ECC support, maar liever bv E3-1220v6 of E3-1225v6 met GPU) en eventueel 10G weglaat, dan heb je voor een redelijk bedrag server-grade hardware. (CPU, ECC, IPMI management, MLC boot drive)

En er staat sowieso nog veel meer info in dat topic voor jou!

[ Voor 9% gewijzigd door Navi op 03-04-2017 19:28 ]

• Doekse
Navi schreef op maandag 3 april 2017 @ 19:24:
Dit is geen apparaat geschikt voor 24/7 gebruik als NAS, consumenten hardware, matige voeding, en die 960 EVO is al helemaal niet geschikt (low endurance TLC)

Kijk bijvoorbeeld eens naar mijn build:
Navi in "Het grote DIY RAID NAS topic deel 3"

Als je een iets goedkopere CPU neemt (de genoemde Pentium G zou kunnen, heeft ook ECC support, maar liever bv E3-1220v6 of E3-1225v6 met GPU) en eventueel 10G weglaat, dan heb je voor een redelijk bedrag server-grade hardware. (CPU, ECC, IPMI management, MLC boot drive)

En er staat sowieso nog veel meer info in dat topic voor jou!
Ziet er interessant uit! Ga even door het topic scrollen! :)

• Brantje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:52

Brantje

De post is daar >>

Heb ook een zelf bouw nas gedaan voor vrienden, op basis van FreeNas.
Ik kan nu wel een lang verhaal gaan typen met alle problemen die ik tegen kwam maar dat zou niet veel toevoegen aan deze discussie.
Dus mijn tip: Koop voor 900 euro een mooie syno / q-nap, deze hebben beide support mocht er wat stuk gaan, dan kan je het zo omruilen.

• Doekse
KirovAir schreef op maandag 3 april 2017 @ 11:58:
[...]

Ik wil dit nog even benadrukken! Absoluut geen zelfbouw doen in jouw use case.
FreakNL schreef op maandag 3 april 2017 @ 09:38:
Sluit me aan bij het geen zelfbouw verhaal.

Leuk voor thuis, maar pak hier gewoon een kant en klare oplossing.
Brantje schreef op woensdag 5 april 2017 @ 11:09:
Heb ook een zelf bouw nas gedaan voor vrienden, op basis van FreeNas.
Ik kan nu wel een lang verhaal gaan typen met alle problemen die ik tegen kwam maar dat zou niet veel toevoegen aan deze discussie.
Dus mijn tip: Koop voor 900 euro een mooie syno / q-nap, deze hebben beide support mocht er wat stuk gaan, dan kan je het zo omruilen.
Een Qnap of een Synology die zonder moeite een 1080p/10Mbit stream kan transcoderen kost al gauw rond de €1000 (zonder HDD's). Als je kijkt op het compatibiliteits lijstje van Plex is de goedkoopste NAS die een 1080p/10Mbit stream kan transcoderen zonder haperingen een QNAP TVS-471-PT, deze kost €1030. En nu gaan we uit van 1080p/10Mbit, terwijl de meeste beelden die gestreamd gaan worden 4K/48Mbit beelden zijn, afkomstig van een S7.

Ik heb zelf thuis een Unraid server met Plex draaien die een i3-3220 gebruikt voor al het transcodeerwerk en dit loopt vlekkeloos, en kost nauwelijks wat! Unraid bied gewoon veel meer mogelijkheden en kost dan ook minder voor wat je krijgt naar mijn idee.

Onderhoudt is verder geen punt. Ik ben veel bij mijn vriendin thuis en woon op 10 minuten afstand ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Doekse op 05-04-2017 11:15 ]

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:25

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Verwijderd

Als hij CPU-power nodig heeft, is dat wellicht niet de beste keuze. Gewoon zelfbouw heb je altijd de beste bang-for-buck en kun je de beste software draaien en heb je de meeste flexibiliteit, maar het nadeel is dat het je meer tijd kost voor de eenmalige setup en mogelijk ook onderhoud daarna. Als je dat er voor over hebt, is zelfbouw eigenlijk altijd beter.

• Doekse
Verwijderd schreef op woensdag 5 april 2017 @ 11:34:
Als hij CPU-power nodig heeft, is dat wellicht niet de beste keuze. Gewoon zelfbouw heb je altijd de beste bang-for-buck en kun je de beste software draaien en heb je de meeste flexibiliteit, maar het nadeel is dat het je meer tijd kost voor de eenmalige setup en mogelijk ook onderhoud daarna. Als je dat er voor over hebt, is zelfbouw eigenlijk altijd beter.
Precies, het iets meer moeite maar het is moeite die ik wel wil nemen ;)

• Doekse
Die met de XEON ziet er heel aantrekkelijk uit, hierop kan UnRaid ook gewoon draaien?

• P1nGu1n
Doekse schreef op woensdag 5 april 2017 @ 11:42:
[...]

Die met de XEON ziet er heel aantrekkelijk uit, hierop kan UnRaid ook gewoon draaien?
Het grote HP Proliant Microserver topic :D

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Doekse schreef op woensdag 5 april 2017 @ 11:12:
Een Qnap of een Synology die zonder moeite een 1080p/10Mbit stream kan transcoderen kost al gauw rond de €1000 (zonder HDD's). Als je kijkt op het compatibiliteits lijstje van Plex is de goedkoopste NAS die een 1080p/10Mbit stream kan transcoderen zonder haperingen een QNAP TVS-471-PT, deze kost €1030. En nu gaan we uit van 1080p/10Mbit, terwijl de meeste beelden die gestreamd gaan worden 4K/48Mbit beelden zijn, afkomstig van een S7.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb een TS453A en die kan prima 1080p live transcoderen, je moet dan wel hardwareversnelling aanzetten, maar dat is het probleem niet. Verder laat ik dat ding alles transcoderen, dan is dat wel weer makkelijker met veel belasting.
4K weet ik niet, want zover is het bij ons nog niet.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• P1nGu1n
Overigens, misschien geen scenario waar je misschien aan wil denken/aan gedacht hebt, maar wat als je relatie over gaat? Dat zou gezien je leeftijd (18) helemaal niet vreemd zijn. Het lijkt me handig als ze het systeempje ook zelf kunnen onderhouden.

Of misschien kan je dat geen reet interesseren hoe ze het oplossen mocht het zover komen. :+

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

* T.Kreeftmeijer Voor betrouwbare opslag zal ik waarschijnlijk toch weer voor de standaard oplossingen voor grote merken gaan. Zelfbouw vind ik te risicovol als het over TB aan data gaat. Zelfbouw is om lekker mee te prutsen.

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-01 04:08
Ik ben het eens met de mensen die voor je specifieke use case voor een standaard oplossing van QNAP of Synology gaan. Als het niet voor jezelf is, kies voor de meest gebruiksvriendelijke optie. Troubleshooten bij QNAP/Synology kan iemand met een beetje ervaring al snel zelf + een beetje Google.

Mijn persoonlijke ervaring beperkt zich tot Synology, maar daar ben ik heel tevreden over. Zeker als ik de verhalen lees over de geweldige after-sales als er een keer iets flink mis lijkt gegaan.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:16

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ok als hij dan toch voor zelfbouw zou gaan dan is dit kastje helemaal prima.

De Microserver G8 G1610 kan met Plex zeker 20 Mbit 1080p bluray transcoden (Getest!).

Dus de goedkope machine zou genoeg zijn.

Q in "Het grote HP Proliant Microserver topic"

Maar ik blijf er bij dat je voor je vriendin en haar ouders geen zelfbouw moet neerzetten.

Past helemaal niet in deze context!

[ Voor 17% gewijzigd door Q op 05-04-2017 18:40 ]

• Doekse
P1nGu1n schreef op woensdag 5 april 2017 @ 12:17:
Overigens, misschien geen scenario waar je misschien aan wil denken/aan gedacht hebt, maar wat als je relatie over gaat? Dat zou gezien je leeftijd (18) helemaal niet vreemd zijn. Het lijkt me handig als ze het systeempje ook zelf kunnen onderhouden.

Of misschien kan je dat geen reet interesseren hoe ze het oplossen mocht het zover komen. :+
We zijn al 5 jaar samen ondertussen dus zie dat niet al te snel gebeuren ;)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:13
Doekse schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 23:12:
Ik ben bezig met het samenstellen van een NAS voor mijn schoonouders en vriendin. Op deze NAS worden alle persoonlijke bestanden en dingen zoals foto's, video's en muziek opgeslagen. Dit als vervanging voor de oude 1TB externe HDD die op het moment op leven na dood is :S . Ik ga UnRaid gebruiken als OS, op UnRaid installeer ik vervolgens Plex voor makkelijke toegang tot alle data.

De vereisten zijn:
  • Dubbele Gigabit voor verbinding met netwerk en directe verbinding met PC
  • Zonder moeite of haperingen foto's en video's terugkijken via Plex (denk aan 4K video's van een S7)
  • Min. 3TB opslag met een parity disk
  • Harde schijven van hoge kwaliteit
  • Een M.2 cache SSD als het mogelijk is
  • Mini-ITX form factor
  • NAS moet ook bereikbaar zijn buiten het thuisnetwerk
Ik ben al wezen kijken heb nu de volgende specs:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 117,65€ 117,65
1Gigabyte GA-Z270N-WIFI€ 139,70€ 139,70
1WD Red 2x WD40EFRX, 4TB€ 300,-€ 300,-
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 76,75€ 76,75
1Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8€ 71,81€ 71,81
1be quiet! Pure Power 10 300W€ 46,-€ 46,-
1Samsung 960 EVO 500GB€ 239,-€ 239,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 990,91

Het budget is verder niet een heel groot punt, zo lang de NAS maar een lange tijd mee kan en de bestanden veilig opgeborgen zijn. Als er nog tips zijn hoor ik het graag! :)
Waarom heb je een directe verbinding met PC nodig? Die ene eis maakt het moederbord zo'n 2x zo duur als nodig. Eentje van ~70 euro zou ook al genoeg moeten zijn.

Persoonlijk zou ik niet kiezen voor WD Red, maar WD Blue, heb zelf al jarenlang WD Green in mijn NAS zitten. Een stuk stiller dan WD Red, wat wellicht fijn is voor het gezin.

Voor 100 euro meer koop je 4x3TB WD Blue's, heb je 6TB opslag.

Voor het geheugen zie ik dat dat ook 30 euro goedkoper kan + ik zou geen kit kopen maar een enkel reepje; je hebt maar 2 sloten in het moederbord en met één reepje kan je nog wat uitbreiden. Verder lijkt me een 500GB SSD niet zo nodig? Kan met 256GB toch ook wel uit de voeten?

Verder eens met de opmerking hierboven dat een goede kwaliteit voeding heel belangrijk is.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1