Product onder verzending kapot gegaan wat nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.965 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jveldijk
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-07 23:38
Hallo Tweakers,

vandaag voor het eerst sinds dat ik hier een beetje rondlurk een gekke situatie gehad. Namelijk dat de verkoper van een moederbord + cpu + koeler een pakketje naar mij opgestuurd heeft, nog vrij normaal tot zo ver alleen de manier waarop hij verpakt is was dramatisch. Het pakketje zat in een plastic zak met daarin stukken papier en tussen de CPU en moederbord in ook nog een stukje papier met daarop "Koelpasta hier aanbrengen" dat laatste vond ik dan niet zo heel erg maar wel apart ;)

Nou ja ik dus na dat ik van werk thuis kwam even een berichtje gestuurd naar de Tweaker:
Hij is binnen, ik ga hem vanmiddag testen maar volgende keer als je iets verstuurt is een statisch zakje toch zeker een must. Als nu ook maar een beetje statische spanning op het moederbord kwam is hij dood.
De volgende dag was ik dus helemaal blij naar mijn oma gegaan zodat die eindelijk haar e2200 de deur kon wijzen aangezien de Intel niet aan de behoefte van mijn oma voldeed (diehard Farmville spelen en tegelijk nog een raar spoor zoek spel ook nog!) echer na het plaatsen van het setje begonnen fans 100% te spinnen. Ik dus geprobeerd daarna met ddr2 aangezien het moederbord een ASRock G43Twins-FullHD betreft die DDR2 EN DDR3 ondersteund mits het 1333mhz betreft wat ik dus ook in huis had 2x 2GB! Vanalles geprobeerd maar kreeg het niet werkend. Hierop dus weer een bericht gestuurd naar de verkoper dat hij kapot was en ik graag de set weer terug wou sturen echter kreeg ik het volgend bericht binnen
Je hebt zelf aangegeven dat je vermoed dat alles kapot is gegaan onderweg en verzending is risico van de koper.
Is dit echt hoe dit gaat? En hoe zou ik dit verder af moeten handelen? Ik vind dit niet fair ook al gaat dit om een klein bedrag de koper zou het IMO normaal verpakt moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Schade tijdens transpost lijkt mij alleen voor risico van de koper als de verkoper het deugdelijk ingepakt heeft. Electronica zonder antistatisch zakje verzenden valt NIET in de categorie deugdelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-06 20:58

InFamous

excommunicado

Zojuist even de advertentie en communicatie bekeken en nergens word er door de verkoper aangegeven dat het risico bij de koper ligt.

In dit geval is dus verkoper dus aansprakelijk voor de verzending buitenom de aansprakelijkheid voor het goed verpakken.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als het echt slecht verpakt is, had ik het direct afgewezen en laten weten hoe op te lossen.
verkoper aansprakelijk stellen en evt op zijn/haar aanvrasg de spullen testen, maar onder bezwaar.

[ Voor 35% gewijzigd door Hackus op 01-04-2017 22:51 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jveldijk
Ik stuur hem een berichtje met dat hij er aansprakelijk voor is en dat ik zijn adres wil + het geld terug.
Stay tuned!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 593868

Ja je bent zelf vergeten erbij te vertellen dat je het pakketje hebt aangenomen mij erop hebt gewezen dat ik het niet 100% heb verpakt.

Ik heb hier op gereageerd dat ik dit in het vervolg niet weer zal laten gebeuren en een paar dagen later vertel je mij dat het allemaal niet werkt.

En aangezien ik de cpu + moederbord koeler en i/0 shield voor de prijs van alleen de cpu heb verkocht heb ik aangegeven dat de koper de cpu kan verkopen en hierdoor geen schade heeft.

(bij verzending via post NL is het risico altijd voor de koper)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:06

Detmer

Professioneel prutser

Anoniem: 593868 schreef op zondag 2 april 2017 @ 12:47:
Verzenden is altijd risico verkoper, tenzij deze expliciet vermeldt dat het risico voor de koper is

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ja je bent zelf vergeten erbij te vertellen dat je het pakketje hebt aangenomen mij erop hebt gewezen dat ik het niet 100% heb verpakt.
Mooi, zowel koper als verkoper zijn het er over eens dat de slechte verzending de oorzaak is.
Ik heb hier op gereageerd dat ik dit in het vervolg niet weer zal laten gebeuren en een paar dagen later vertel je mij dat het allemaal niet werkt.

En aangezien ik de cpu + moederbord koeler en i/0 shield voor de prijs van alleen de cpu heb verkocht heb ik aangegeven dat de koper de cpu kan verkopen en hierdoor geen schade heeft.
Wel degelijk schade, namelijk verspilde tijd, ineens de verplichting dit door te verkopen (en niets dat zegt dat de CPU wel werkt) en een nieuwe set moeten zoeken...
Nee. Dat is hierboven al gezegd, zolang jij nergens nadrukkelijk aangeeft dat verzending op risico van de koper is, is het jouw verantwoordelijkheid. Dit heeft ook niets te maken met welke partij jij inhuurt om te verzenden, met GLS/PostNL/Zelf rijden is het jouw verantwoordelijkheid... Maar ook als het op risico van de koper was geweest gaat die vlieger niet op als je het slecht verpakt, zou leuk zijn als we een moederbord in een bak vla dippen en dan zeggen 'risico koper'...

[ Voor 5% gewijzigd door RGAT op 02-04-2017 12:58 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jveldijk
Weet niet of de Tweaker nu nog op reactie over gaat. Wat zijn de volgende stappen die ik moet nemen? Het gaat niet over een heel groot bedrag maar toch nog uren waarvoor ik heb moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

jveldijk schreef op zondag 2 april 2017 @ 18:45:
Weet niet of de Tweaker nu nog op reactie over gaat. Wat zijn de volgende stappen die ik moet nemen? Het gaat niet over een heel groot bedrag maar toch nog uren waarvoor ik heb moeten werken.
Moet iedereen hier zometeen ook nog de uren welke er aan dit topic besteed zijn, door het alleen maar te lezen bijvoorbeeld, even aan je door gaan geven?

Écht: Als je op zo'n manier "tweedehands" spullen gaat aanschaffen en dan ook nog eens materiaal verwacht wat in nieuwstaat geleverd gaat worden dan is 't einde écht zoek. Je hebt overigens wel gelijk aangaande het issue van verpakken, maar "uren" gaan tellen....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:21
Ik denk dat TS bedoelt dat ie er uren voor heeft moeten vakkenvullen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MEN-O schreef op zondag 2 april 2017 @ 18:52:
Ik denk dat TS bedoelt dat ie er uren voor heeft moeten vakkenvullen oid.
Al had 'ie er "uren" voor in de WW moeten zitten, wat dan nog? Hij heeft gewoon niet geleverd gekregen waar 'ie voor betaald heeft. Waar dat geld vandaan is gekomen.... boeiend 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jveldijk
wimmel_1 schreef op zondag 2 april 2017 @ 18:49:
[...]

Moet iedereen hier zometeen ook nog de uren welke er aan dit topic besteed zijn, door het alleen maar te lezen bijvoorbeeld, even aan je door gaan geven?

Écht: Als je op zo'n manier "tweedehands" spullen gaat aanschaffen en dan ook nog eens materiaal verwacht wat in nieuwstaat geleverd gaat worden dan is 't einde écht zoek. Je hebt overigens wel gelijk aangaande het issue van verpakken, maar "uren" gaan tellen....
Bedoelde meer van het gaat niet om een reuze bedrag maar het idee. Hij heeft zijn pakket niet goed ingepakt en nu is het kapot hij zou nu gewoon het fatsoen moeten en de ballen moeten hebben om te zeggen het spijt me. Hier heb je het geld terug stuur het maar terug. Weet trouwens niet waarom je zo hatelijk reageert? Ik ben me er degelijk van bewust dat tweedehands niet nieuw is maar dan behoor jij nog wel een werkend product binnen te krijgen want daar betaal je tenslotte voor dan wel met "gebruikssporen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

jveldijk schreef op zondag 2 april 2017 @ 19:48:
[...]

Bedoelde meer van het gaat niet om een reuze bedrag maar het idee. Hij heeft zijn pakket niet goed ingepakt en nu is het kapot hij zou nu gewoon het fatsoen moeten en de ballen moeten hebben om te zeggen het spijt me. Hier heb je het geld terug stuur het maar terug. Weet trouwens niet waarom je zo hatelijk reageert? Ik ben me er degelijk van bewust dat tweedehands niet nieuw is maar dan behoor jij nog wel een werkend product binnen te krijgen want daar betaal je tenslotte voor dan wel met "gebruikssporen".
Als dit hatelijk over kwam op je dan spijt 't me bij deze meteen als éérste al dat ik je topic überhaupt gelezen heb. Het is/was niet hatelijk bedoeld, meer als tip naar je dat je niet over "uren" moet gaan praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:59

Dido

heforshe

Dus als hij die CPU terugstuurt en jij geeft zijn geld terug heb jij dus ook geen schade.
Leuk verzonnen, maar al verstuur je het per postduif, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen ligt de verantwoordelijkheid en het risico altijd bij de verzender.
Sowieso is de verzender klant van PostNL en kan de ontvanger helemaal niets bij PostNL (of waar dan ook) als het pakket kwijtraakt of beschadigt.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-07 18:31

IQM

De hoogte van prijs is geen argument om te stellen dat de koper geen schade zou hebben. Er is verwijtbare schade ontstaan dus daar zal toch een oplossing voor moeten komen. Als de verkoper het niet goed verpakt en het risico op schade daardoor groter wordt dan kun je dat niet bij de koper neerleggen. Alleen als de verkoper er aantoonbaar alles aan gedaan heeft om schade door het verzenden te voorkomen (lees: deugdelijk verpakken) dan valt de verkoper niets te verwijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:36
Overigens klopt wat men zegt hier niet helemaal. Bij een ovk tussen particulieren waar voor verzenden wordt gekozen geldt het volgende : als de koper heeft gekozen voor de manier van overnemen dan draagt hij/zij het risico. Mits de verkoper echt dit van zichzelf aanbiedt draagt hij/zij het risico, tenzij hij/zij dit nadrukkelijk heeft vermeld niet aansprakelijk te zijn. I.c hangt het er dus vanaf. :) (natuurlijk moet het wel een propere en gangbare manier worden verzonden zodat de verkoper aan zijn zorgplicht voldoet)

[ Voor 12% gewijzigd door WouterL op 03-04-2017 02:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Wouter Lucassen schreef op maandag 3 april 2017 @ 02:23:
Overigens klopt wat men zegt hier niet helemaal. Bij een ovk tussen particulieren waar voor verzenden wordt gekozen geldt het volgende : als de koper heeft gekozen voor de manier van overnemen dan draagt hij/zij het risico. Mits de verkoper echt dit van zichzelf aanbiedt draagt hij/zij het risico, tenzij hij/zij dit nadrukkelijk heeft vermeld niet aansprakelijk te zijn. I.c hangt het er dus vanaf. :) (natuurlijk moet het wel een propere en gangbare manier worden verzonden zodat de verkoper aan zijn zorgplicht voldoet)
In de advertenties van verkoper die er nu nog staan wordt iig verzenden als optie geboden, kan het niet 100% zeker over deze zeggen maar grote kans dat verkoper het dus aanboodt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Los van de verzendmethode, het lijkt me redelijk te verwachten een degelijke verpakking aan te treffen.

Als de verkoper de verpakking in orde gehad zou hebben, wat normaal is, zou deze schade waarschijnlijk niet zijn ontstaan. Ptt, DHL, of postduif is dan niet meer relevant, de koper had dit immers niet kunnen/hoeven verwachten.

Koper en verkoper zijn het erover eens dat de verpakking niet deugt, en dat er nu dus schade is. Verkoopprijs is dan ook niet relevant. Wat mij betreft is dit een duidelijke zaak :).

[ Voor 30% gewijzigd door Boudewijn op 03-04-2017 06:23 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Ik ben zelf ook een keer zo stom geweest om een moederbord te verkopen via tweakers en deze in de originele doos te versturen. Ik had destijds niet de tijd genomen het even degelijk te verpakken. De medetweaker die het van mij gekocht had, heeft bij ontvangst een kapot moederbord gekregen en mij direct op de hoogte gesteld van zijn teleurstelling. Ik vond het niet meer dan goed fatsoen om zijn geld terug te storten. Ik ben zelf te lui geweest om het even degelijk voor verzending te verpakken. Even los van de juridische aansprakelijkheid, je wilt zelf toch ook niet zo behandeld worden? Als je wat verkoopt en verstuurd, los van wie de verzend keuze gemaakt heeft, en je accepteert het dan ben je mijns inziens redelijkerwijs verplicht het goed te verpakken.

[ Voor 3% gewijzigd door Teknix1982 op 03-04-2017 06:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Modbreak:Zullen we het aub weer on-topic houden ipv op de man te gaan spelen? Graag stoppen met die discussie.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeToBe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-06 18:34

BeToBe

Privacy jurist

Zoals hierboven ook al is aangegeven, hangt het af van wat er in de advertentie staat en wat jullie hebben afgesproken. De verkoper heeft een plicht om een deugdelijk product af te leveren. Waarschijnlijk is het product hier tijdens (en dus door) de verzending kapot gegaan.

Wie daarbij het risico draagt, hangt van de feiten en omstandigheden af. Wanneer er bijvoorbeeld in de advertentie staat dat het product opgehaald en verstuurd kan worden, dan ligt het risico bij de verkoper. Uitzonderingen hierop zijn wanneer verzending niet als optie in de advertentie wordt aangeboden, maar later wordt afgesproken op initiatief van de koper of wanneer de regel: 'verzending op risico van de koper' is opgenomen in de advertentie. De laatste twee uitzonderingen zie ik niet zo snel in de advertenties van de verkoper, dus hij is verplicht om het product onbeschadigd te bezorgen (het lijkt me niet aannemelijk dat hij hetzelfde product nog in huis heeft, dus geld terug lijkt me de enige optie).

Heb ik nog wel een vraag voor TS. Je krijgt een defect product geleverd in een hele slechte verpakking. Waarom geef je de verkoper dan wel een uitstekende beoordeling? Het lijkt me dat je eerst het product test en pas daarna een beoordeling geeft voor V&A?

Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 11:57

kazz1980

Goh... Ik hier?

InFamous schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 22:37:
Zojuist even de advertentie en communicatie bekeken en nergens word er door de verkoper aangegeven dat het risico bij de koper ligt.

In dit geval is dus verkoper dus aansprakelijk voor de verzending buitenom de aansprakelijkheid voor het goed verpakken.
Dit is juist.
Indien niet tevoren heel expliciet aangegeven is dat de verzending voor risico koper is dan geldt juridisch dat de verzender geheel verantwoordelijk is voor de verzending en dus ook voor eventuele schade tijdens de verzending.

Wel is het verstandig om producten eerst te testen voordat je contact opneemt met een verkoper over bv. slechte verpakking. En ook een beoordeling geef je beter niet voordat je spullen getest hebt. Leerpuntje voor een volgende keer.

Dit gaat nu wellicht een lastig verhaal worden, maar juridisch sta je wel in je recht ALS verkoper nergens benoemd heeft dat verzending voor jouw eigen risico was. Afhankelijk van hoe het verzonden is is er soms nog wel een stukje verzekering mogelijk via PostNL. Dit is enkel op te starten door de verzender waarbij deze jou wel mag vragen om mee te werken aan het onderzoek van PostNL dat dan mogelijk gestart wordt.

Oh ja: zorg wel dat je de originele (ondeugdelijke) verpakking nog even bewaart en/of goed op de foto zet. Hier kan PostNL om vragen bij een onderzoek en mocht het een juridisch vraagstuk worden dan is dit uiteraard ook belangrijk.

[ Voor 43% gewijzigd door kazz1980 op 03-04-2017 09:13 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jveldijk
kazz1980 schreef op maandag 3 april 2017 @ 09:08:
[...]

Dit is juist.
Indien niet tevoren heel expliciet aangegeven is dat de verzending voor risico koper is dan geldt juridisch dat de verzender geheel verantwoordelijk is voor de verzending en dus ook voor eventuele schade tijdens de verzending.

Wel is het verstandig om producten eerst te testen voordat je contact opneemt met een verkoper over bv. slechte verpakking. En ook een beoordeling geef je beter niet voordat je spullen getest hebt. Leerpuntje voor een volgende keer.

Dit gaat nu wellicht een lastig verhaal worden, maar juridisch sta je wel in je recht ALS verkoper nergens benoemd heeft dat verzending voor jouw eigen risico was. Afhankelijk van hoe het verzonden is is er soms nog wel een stukje verzekering mogelijk via PostNL. Dit is enkel op te starten door de verzender waarbij deze jou wel mag vragen om mee te werken aan het onderzoek van PostNL dat dan mogelijk gestart wordt.

Oh ja: zorg wel dat je de originele (ondeugdelijke) verpakking nog even bewaart en/of goed op de foto zet. Hier kan PostNL om vragen bij een onderzoek en mocht het een juridisch vraagstuk worden dan is dit uiteraard ook belangrijk.
toon volledige bericht
Ik heb nog geen beoordeling gegeven en heb meteen toen ik het pakketje open gemaakt de Tweaker een berichtje gestuurd over dat hoe het ingepakt zat niet de normale gang van zaken was. Dit berivht staat ook
hier boven in een quote. Hartelijk bedankt voor de tip zal eens contact op gaan nemen met PostNL! Heb de doos inclusief zak en papier bewaard dus ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

jveldijk schreef op maandag 3 april 2017 @ 09:31:
[...]

Ik heb nog geen beoordeling gegeven en heb meteen toen ik het pakketje open gemaakt de Tweaker een berichtje gestuurd over dat hoe het ingepakt zat niet de normale gang van zaken was. Dit berivht staat ook
hier boven in een quote. Hartelijk bedankt voor de tip zal eens contact op gaan nemen met PostNL! Heb de doos inclusief zak en papier bewaard dus ben benieuwd.
In principe moet de verzender contact opnemen met PostNL (die is immers de klant van PostNL, niet jij als ontvanger...). Maar het kan absoluut nooit kwaad zelf even navraag te doen bij PostNL. Dan kun je die info mogelijk weer gebruiken in communicatie richting de verzender. Dan toon jij in ieder geval alle mogelijke bereidheid om het probleem netjes opgelost te krijgen!

Bij standaard verzending (6,95 euro) is er geen verzekering op de zending (meen ik - maar vraag het vooral even na in dat geval!). Bij aangetekende verzending (8,60 euro) is er een verzekering tot 500 euro. Bij producten van enige waarde is verzekerd verzenden dus altijd aan te raden... Voor die paar euro meer...? Zelf ooit meegemaakt dat iets beschadigd was bij de post dat ik verzonden had. Enig gedoe geweest qua aantonen etcetera - maar daarna netjes 500 euro overgemaakt gekregen van PostNL (als verzender dus - de koper had zijn geld al lang terug van mij... Want ik neem wel mijn verantwoordelijkheid als verzender van een item ;) ).

[ Voor 30% gewijzigd door kazz1980 op 03-04-2017 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeToBe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-06 18:34

BeToBe

Privacy jurist

[...]

Afbeeldingslocatie: https://s28.postimg.org/cssrw1ujx/Schermafbeelding_2017-04-03_om_09.36.59.png

Ik zie hier toch echt een beoordeling, maar dat terzijde.

Heb jij nog contact opgenomen met de verkoper en heeft hij nog gereageerd?

Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 27535

De wet is het niet met je eens - en dit is hier echt al tig keer voorbijgekomen. Wat enigszins schokkend is, is dat je niet alleen dingen verkoopt zonder te weten wat je rechten en plichten zijn, maar dat je vervolgens bij een probleem niet eens uitzoekt hoe het werkelijk zit om vervolgens je verantwoording te nemen.
[...]

PostNL gaat je zoals aangegeven terugverwijzen naar de verkoper: die sloot de overeenkomst met PostNL. Maar als het niet verzekerd verzonden was, dan gaat PostNL sowieso niets doen. Dat betekent dat jij uiteindelijk de koop ontbindt (geleverde niet conform) en je een vordering op verkoper hebt.
Als hij die niet wil nakomen, dan kan je eerst ingebreke stellen met een redelijke termijn. Heeft dat geen effect, dagvaarden en alle bijkomende kosten terugeisen (betekenen dagvaarding kost iets minder dan 100 euro), en als dat vervolgens niet uitgevoerd wordt, dan kan je uiteindelijk zelfs beslag laten leggen.

Het recht is duidelijk; De vraag is hoe ver verkoper het wil laten komen voor hij verstandig wordt en de dialoog aangaat.

Ik heb in ieder geval de te vroeg geplaatste beoordeling verwijderd - plaats die nu alleen als de zaak helemaal is afgerond en alles werkt ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 03-04-2017 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:07
Anoniem: 27535 schreef op maandag 3 april 2017 @ 11:44:

dagvaarden en alle bijkomende kosten terugeisen (betekenen dagvaarding kost iets minder dan 100 euro)
Vergeet de griffierechten niet a 78 euro link

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De koper had het pakket ontvangen en niet direct iets gemeld van schade ontstaan door verzenden, wel opgemerkt dat de verpakking beter zou moeten in het vervolg.

De koper heeft toen besloten "ermee aan de slag" te gaan in plaats van het direct terug te sturen.

Een aantal dagen later heeft de koper "het vermoeden" dat het stuk is gegaan tijdens de verzending.
Op dit punt kan ik zelf niet zeggen of de koper het zelf stuk heeft gemaakt en dat is geen verwijt.
De koper verzoekt mij het geld terug te sturen en ik ben het daar in principe niet mee eens omdat ik van mening ben dat de koper het direct terug had moeten sturen en ik als verkoper zeer moeilijk op dit punt kan aantonen dat enige schade door post nl is ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Anoniem: 593868 schreef op maandag 3 april 2017 @ 14:37:
De koper had het pakket ontvangen en niet direct iets gemeld van schade ontstaan door verzenden, wel opgemerkt dat de verpakking beter zou moeten in het vervolg.

De koper heeft toen besloten "ermee aan de slag" te gaan in plaats van het direct terug te sturen.

Een aantal dagen later heeft de koper "het vermoeden" dat het stuk is gegaan tijdens de verzending.
Op dit punt kan ik zelf niet zeggen of de koper het zelf stuk heeft gemaakt en dat is geen verwijt.
De koper verzoekt mij het geld terug te sturen en ik ben het daar in principe niet mee eens omdat ik van mening ben dat de koper het direct terug had moeten sturen en ik als verkoper zeer moeilijk op dit punt kan aantonen dat enige schade door post nl is ontstaan.
Zonder hier inhoudelijk op in te gaan,
Heb het gevoel dat de discussie tussen koper en verkoper nu hier op het forum gevoerd wordt. Dat lijkt me niet de bedoeling....
Er is in ieder geval een dialoog - dus zou zeggen: probeer er onderling uit te komen!
Volgens mij zijn er van beide kanten goede argumenten. Dus wellicht is een oplossing dan ook om mekaar financieel van beide kanten tegenmoet te komen??

Ik wens jullie hier alle wijsheid bij toe en gun vooral dat het een open discussie mag zijn zonder onderling modder gooien. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Uiteraard kan je niet aansprakelijk worden gesteld voor schade die na ontvangst is veroorzaakt. Echter is het niet zo dat koper niet even mag kijken óf het inderdaad niet voldoet (is het namelijk niet defect, dan was het gewoon conform). Dit is wat de wet zegt:

http://www.wetboek-online...etboek%20Boek%207/23.html
1 De koper kan er geen beroep meer op doen dat hetgeen is afgeleverd niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien hij de verkoper daarvan niet binnen bekwame tijd nadat hij dit heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, kennis heeft gegeven. Blijkt echter aan de zaak een eigenschap te ontbreken die deze volgens de verkoper bezat, of heeft de afwijking betrekking op feiten die hij kende of behoorde te kennen doch die hij niet heeft meegedeeld, dan moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden. Bij een consumentenkoop moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden, waarbij een kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking tijdig is.
Er is hier geen sprake van een consumentenkoop, dus geen twee maanden. Een paar dagen zal in ieder geval niet als onredelijk beschouwd kunnen worden, zeker als de kwaliteit van verpakking wel eerder al was doorgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-06 20:17

Je doet mijn inziens vooral veel moeite om het maar niet te hoeven oplossen. Mij is inmiddels wel duidelijk of je een fijne verkoper bent of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De koper verzoekt mij het geld direct terug over te maken zonder het pakket eerst terug te krijgen en dit lijkt mij geen fatsoenlijke manier van doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Anoniem: 593868 schreef op maandag 3 april 2017 @ 18:31:
De koper verzoekt mij het geld direct terug over te maken zonder het pakket eerst terug te krijgen en dit lijkt mij geen fatsoenlijke manier van doen.
Ga iig even via DM oid met de koper in gesprek, hier op het forum loopt alles langs elkaar :)
Spreek je af dat jij je spullen terug krijgt en koper zijn geld en het dan opgelost is bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Sowieso maak ik zelf tegenwoordig _ALTIJD_ foto's van hoe ik iets inpak.. en weeg het zelf ook nog even..

dan is het mocht de vervoerder er een potje mee gevoetbald te hebben en de ontvanger een gehavend pakket krijgt (etc) makkelijker om een vervoerder aan te spreken,
ook voor dit soort praktijken, stel ik vind het "voldoende" ingepakt, de ontvanger vind het "onvoldoende" en er blijkt schade te zijn.. kan je gemakkelijker tot een oplossing komen...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Anoniem: 593868 schreef op maandag 3 april 2017 @ 18:31:
toen hij het kocht heb je toen eerst wel het geld ontvangen voordat je verzonden hebt ?

dan is het andersom toch ook niet zo vreemd.

neem je verlies, leergeld noemen we dat, en los het netjes op zou ik zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iets kopen is wel iets ander dan iets terug sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Anoniem: 593868 schreef op maandag 3 april 2017 @ 20:29:
Iets kopen is wel iets ander dan iets terug sturen.
Niet echt, iets terug sturen is deel van iets kopen in dit geval ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oke laat ik het anders stellen heb je ooit je geld terug gekregen ergens voor zonder het terug te sturen?

Lijkt me zeer sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-06 08:10
SMSfreakie schreef op maandag 3 april 2017 @ 19:34:
Sowieso maak ik zelf tegenwoordig _ALTIJD_ foto's van hoe ik iets inpak.. en weeg het zelf ook nog even..

*knip*
Ja, want als je een foto hebt genomen kan jij achteraf niks meer aanpassen.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Anoniem: 27535 schreef op maandag 3 april 2017 @ 11:44:
PostNL gaat je zoals aangegeven terugverwijzen naar de verkoper: die sloot de overeenkomst met PostNL. Maar als het niet verzekerd verzonden was, dan gaat PostNL sowieso niets doen.
En zelfs als het wel verzekerd was gaat PostNL niets doen als zowel koper als verkoper aangeven dat de verpakking het probleem was.
Een plastic zak met papier en spul erin is voor de post heel normaal, kleding wordt meestal zo verzonden.

Tips in het algemeen:
-Bij tweedehands verkoop geef ik altijd aan: ophalen, of verzenden op eigen risico en kosten.
-Bij verzenden: overdrijf voor je gevoel gewoon enorm met verpakken, je betaalt toch voor 10 kg en een hele grote doos, maak daar gebruik van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Anoniem: 593868 schreef op maandag 3 april 2017 @ 20:46:
Oke laat ik het anders stellen heb je ooit je geld terug gekregen ergens voor zonder het terug te sturen?

Lijkt me zeer sterk.
Niemand heeft het hier over geld terug zonder terug te sturen?
We hebben het over geld terug + terug sturen, dat is heel normaal wanneer een koop ongedaan wordt gemaakt ;)
Daarom zei ik ga met de koper even DM-en om het gewoon op te lossen ipv hier te 'hangen', stel als doel voor beide dat jij je spullen (netjes) terug krijgt en koper zijn geld en werk samen naar die oplossing, dan is het met een dag of twee gewoon opgelost.
Het is (voor zover we de koper hier horen en jij het niet ontkent) niet goed verzonden, hierdoor is zeer waarschijnlijk het gewoon beschadigd geraakt. Wel zo netjes het gewoon op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Precies en heb daarom ook aangegeven dat ik niet te flauw ben om het aankoopbedrag terug te storten als ik het heb ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Mandrake466 schreef op maandag 3 april 2017 @ 20:51:
[...]

Ja, want als je een foto hebt genomen kan jij achteraf niks meer aanpassen.
Jawel.. alleen gaat het wel opvallen als je de tape nog een keer door snijd etc eh?

ok als je echt de tijd neemt tuurlijk valt er nog mee te manipuleren..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Anoniem: 593868 schreef op maandag 3 april 2017 @ 21:47:
Precies en heb daarom ook aangegeven dat ik niet te flauw ben om het aankoopbedrag terug te storten als ik het heb ontvangen.
Heb jij het ook verzonden dan en daarna de betaling pas ontvangen ? schijnbaar niet anders was deze discussie er nu niet geweest.

je legt nu weer het probleem bij koper neer. Wie zegt dat jij na ontvangst het geld over gaat maken gezien het getouwtrek hier......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als jij op die manier zaken wilt doen wens ik je er veel plezier mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jveldijk
Ik heb ook al aangegeven dat ik bereid was het verzendbedrag voor mijn rekening te nemen. Zijn antwoord hierop was alsnog een hint dat ik eerst alles terug moest sturen en dan zou hij het geld weer overmaken.

Ik ga hier niet nog een week over discussiëren, waardeloze Tweaker.

p.s: Zag dat ik inderdaad een snelle review geplaatst had kon het mij niet meer herinneren. Dank je wel voor het verwijderen daarvan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Goed, er is in ieder geval dialoog, en het lijkt dat verkoper het retour wil nemen. De details daarover kunnen de heren afstemmen via DM. De wettelijke kant is belicht, en daarmee is eigenlijk de discussie voor de rest van ons voorbij.

Als TS er uiteindelijk toch niet uit komt met verkoper, dan kan hij mij een DM sturen zodat we kunnen kijken hoe verder.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.