Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• ejwagenvoort
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 15-04 22:26
Ik heb op dit moment een Asus RT-66U in combinatie met een Asus RP-AC52 zonder een kabel ertussen (met dus halve snelheid op de AC52).

Problemen:
- ik heb geen verbinding in sommige delen van m'n appartement (ongeveer 55m2)
- mijn "domme" apparatuur heeft niet door wanneer het moet overschakelen naar het andere AP (vooral iPhones)

Al geprobeerd:
- 2.4 en 5Ghz
- verschillende plaatsen
- verschillende kanalen
- kabel tussen beide apparaten
- Asus roaming assistant (werkt niet echt lekker, geeft instabiele verbinding op iPhones)

Ik zou dit graag op een structurele manier goed oplossen, en vind het geen probleem daar wat meer voor te betalen.

Nu zie ik apparaten als Google Wifi, Eero, Amplifi, Netgear Orbi, maar het is mij niet duidelijk of die een oplossing zijn voor mijn problemen en waar ze onderling precies in verschillen voor mijn situatie (seamless/mesh etc.). Ook zie ik nergens ervaringen met kabels tussen de verschillende APs (ze lijken allemaal gericht op onbekabelde oplossingen, maar begrijp dus via dit forum dat dat niet echt lekker werkt in een Nederlandse context).

Het liefst zou ik een oplossing willen zonder kabels tussen de verschillende APs, vind het ook geen probleem er 3 aan te schaffen (bijvoorbeeld de Eero), maar ik weet niet of dat snel genoeg blijft (minstens 150Mbps). Ik lever overigens liever in op pure snelheid dan op bereik/latency.

Daarnaast ga ik over 2 jaar naar een groter appartement met veel staal en beton, en daar heb ik sowieso 3 APs nodig vermoed ik (daar laat ik UTP in loze leidingen leggen, maar dan houd ik met m'n huidige apparatuur nog steeds het probleem dat m'n iPhone niet weet welke wifi hij moet gebruiken). 1 AP komt dan vermoedelijk in een meterkast. De oplossing moet ook daar passen.

Tot slot moet een gastennetwerk ook mogelijk zijn (gebruik ik nu ook) en heb ik nog een paar apparaten die nog 2.4 Ghz werken. Ook is het wellicht mooi als de APs ook aan de muur of het plafond kunnen.

Heeft iemand nuttige tips of ervaringen?

Beste antwoord (via ejwagenvoort op 27-08-2017 21:48)

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 02:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eigenlijk is het simpel:

50% van je probleem los je op met goede plaatsing van AP's:
- Als je onvoldoende dekking hebt (of onvoldoende performance waar je wel dekking hebt), staan je AP's op dit moment niet goed en/of heb je er te weinig.
- Heb je problemen met omschakelen, heb je teveel overlap in dekking tussen AP's.

Doe een site survey, bepaal hoeveel AP's je nodig hebt en waar ze moeten staan en hang ze dan ook op die plekken, met een fatsoenlijke bedrade backhaul.

25% heeft te maken met instellingen. Om goed te roamen wil je aparte SSID's hebben voor 2.4GHz en 5GHz (band steering werkt nooit goed genoeg...) en wil je de SSID's, keys en security-instellingen op alle AP's gelijk hebben. Verbind 5GHz-capable apparaten alleen op 5GHz (2.4GHz is alleen voor legacy/low-end zonder performanceverwachting) Verder is het waarschijnlijk dat je zendvermogen op een of meerdere AP's moet verlagen om overlap te minimaliseren.

De overige 25% heeft te maken met roaming tussen AP's. Sleutelwoord daar is "802.11r Fast BSS transition". Willekeurig bijeengeraapte consumentenapparaten gaan dit niet ondersteunen aangezien er communicatie tussen de AP's onderling moet zijn om dit te laten werken. Meest eenvoudige oplossing dat iets dat hierop lijkt biedt is Ubiquiti, met een proprietary variant erop dat geen client support nodig zou hebben. Gezien de algemeen positieve ervaringen met UniFi lijkt dat aardig te werken. Al die "mesh"-blaat is bijzaak, mesh zegt enkel iets over hoe de AP's hun backhaul regelen en niets over client handovers. Voorzover dat goed gaat kan dat prima zonder mesh, en mesh an sich garandeert niets.

Verder is een goede WiFi-implementatie specifiek aan de ruimte waar je het in ophangt. Het is dus een uitermate slecht idee om nu iets te kopen met het oog op werken in een andere woning in de toekomst, zeker als die woningen niet op elkaar lijken qua formaat of bouwmaterialen. Als ik het zo hoor lijkt het me verstandiger om nu lik-op-stuk te doen om WiFi in de huidige woning voor de korte tijd dat je er zit minimaal acceptabel te krijgen, en pas in de nieuwe woning bij verhuizing (als je makkelijk kabels kunt trekken!) de WiFi volledig op de schop doen.

Kan die RP-AC52 als AP fungeren? Zo ja, zorg voor Ethernetkabel naar ergste blackspot qua dekking en hang daar de RP-AC52 aan die kabel.

Kan hij dat niet? Neem dan een goedkope maar goede AP (zoals de KPN/Arcadyan "WiFi versterker") en hang die daar aan de netwerkkabel.

Soittakaa Paranoid!

Alle reacties

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 22:22
Normaalgesproken zou je met 1 router / ap voldoende moeten hebben tenzij er bijzondere omstandigheden zijn zoals zware bouw en/of heel veel verstoringen door bijv andere netwerken.

In eigenlijk alle gevallen zijn goed geplaatste APs de oplossing.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 02:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eigenlijk is het simpel:

50% van je probleem los je op met goede plaatsing van AP's:
- Als je onvoldoende dekking hebt (of onvoldoende performance waar je wel dekking hebt), staan je AP's op dit moment niet goed en/of heb je er te weinig.
- Heb je problemen met omschakelen, heb je teveel overlap in dekking tussen AP's.

Doe een site survey, bepaal hoeveel AP's je nodig hebt en waar ze moeten staan en hang ze dan ook op die plekken, met een fatsoenlijke bedrade backhaul.

25% heeft te maken met instellingen. Om goed te roamen wil je aparte SSID's hebben voor 2.4GHz en 5GHz (band steering werkt nooit goed genoeg...) en wil je de SSID's, keys en security-instellingen op alle AP's gelijk hebben. Verbind 5GHz-capable apparaten alleen op 5GHz (2.4GHz is alleen voor legacy/low-end zonder performanceverwachting) Verder is het waarschijnlijk dat je zendvermogen op een of meerdere AP's moet verlagen om overlap te minimaliseren.

De overige 25% heeft te maken met roaming tussen AP's. Sleutelwoord daar is "802.11r Fast BSS transition". Willekeurig bijeengeraapte consumentenapparaten gaan dit niet ondersteunen aangezien er communicatie tussen de AP's onderling moet zijn om dit te laten werken. Meest eenvoudige oplossing dat iets dat hierop lijkt biedt is Ubiquiti, met een proprietary variant erop dat geen client support nodig zou hebben. Gezien de algemeen positieve ervaringen met UniFi lijkt dat aardig te werken. Al die "mesh"-blaat is bijzaak, mesh zegt enkel iets over hoe de AP's hun backhaul regelen en niets over client handovers. Voorzover dat goed gaat kan dat prima zonder mesh, en mesh an sich garandeert niets.

Verder is een goede WiFi-implementatie specifiek aan de ruimte waar je het in ophangt. Het is dus een uitermate slecht idee om nu iets te kopen met het oog op werken in een andere woning in de toekomst, zeker als die woningen niet op elkaar lijken qua formaat of bouwmaterialen. Als ik het zo hoor lijkt het me verstandiger om nu lik-op-stuk te doen om WiFi in de huidige woning voor de korte tijd dat je er zit minimaal acceptabel te krijgen, en pas in de nieuwe woning bij verhuizing (als je makkelijk kabels kunt trekken!) de WiFi volledig op de schop doen.

Kan die RP-AC52 als AP fungeren? Zo ja, zorg voor Ethernetkabel naar ergste blackspot qua dekking en hang daar de RP-AC52 aan die kabel.

Kan hij dat niet? Neem dan een goedkope maar goede AP (zoals de KPN/Arcadyan "WiFi versterker") en hang die daar aan de netwerkkabel.

Soittakaa Paranoid!

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True