Dode pixel bij nieuwe monitor, snel meer?

Pagina: 1
Acties:

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Beetje vage titel, maar here goes..

Heb vandaag een nieuwe monitor gekregen, te weten een LG 34UM88C, gekocht bij CoolBlue.

Nu blijkt er dus in de rechter bovenhoek een dode pixel te zitten (een zwarte). Al met al valt de pixel mij totaal niet op bij normaal gebruik van het scherm. Ik zie het alleen als ik er echt op ga letten (ontdekt bij een dode pixeltest).

CoolBlue schijnt niet zo moeilijk te doen over dode pixels, dus ik mag het scherm gewoon omruilen. Echter stoort het mij verder niet zo dus ik heb eigenlijk geen zin om moeite te doen om het scherm om te ruilen.

Maar! Een vriend van mij zei dat als je 1 dode pixel hebt, de kans des te groter is dat je er meer gaat krijgen door de maanden/jaren heen. Als dit zo is brengt het mij toch aan het twijfelen of ik het scherm wel moet inruilen.

Kan iemand dit voor mij ophelderen of dit echt zo is?

Alvast bedankt!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Planespotter schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 18:38:
Maar! Een vriend van mij zei dat als je 1 dode pixel hebt, de kans des te groter is dat je er meer gaat krijgen door de maanden/jaren heen. Als dit zo is brengt het mij toch aan het twijfelen of ik het scherm wel moet inruilen.
Voor zover ik weet is dit onzin. Dode pixels die aanwezig zijn hebben dit vanaf het moment dat het scherm gemaakt is, het worden er niet meer, maar ook niet minder.

Heb zelf ook wel eens een scherm met 2 of 3 dode pixels gewoon gehouden. Er is ook een kans dat je bij een nieuw scherm niet 1 dode pixels hebt maar 5 en dan blijf je bezig. Wel ooit 1x een scherm terug gestuurd, maar dat was omdat ik na 15 dode pixels gestopt ben met tellen.

• Cougar
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-12-2025
Ik weet niet of het zo is wanneer je een dode pixel hebt, je kans hebt op meer dode pixels in de toekomt. Wel kan ik je vertellen dat ik vind dat een dergelijk scherm voor zo'n prijs geen fouten mag bevatten.

Zo heb ik ook mijn Acer Predator X34a teruggestuurd met 2 dode pixels. Binnen een week een nieuwe zonder dode pixels.

Uiteindelijk ga je je er toch aan irriteren.

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Volgens mij zal Coolblue de monitor nu voor je omruilen, zodat je gelijk een nieuwe ontvangt.

Stel dat je na een aantal weken/maanden toch irriteert aan die dode pixel of het wordt er toch meer, dan zullen ze hem terugsturen naar de fabrikant en zal hij gerepareerd worden. Dit duurt dus langer. Wellicht krijg je of een gerepareerde monitor terug of misschien wel een refurbished exemplaar.

Je hebt de kans nu om de monitor om te ruilen voor een nieuw exemplaar zonder defecten. Als je de tijd ervoor hebt, zou ik hem zeker omruilen. Zal misschien 2-3 werkdagen duren, voordat je de nieuwe monitor in huis hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door MysticX op 01-04-2017 18:54 ]

• PilatuS
  • Niet online
RWK__ schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 18:53:
Stel dat je na een aantal weken/maanden toch irriteert aan die dode pixel of het wordt er toch meer, dan zullen ze hem terugsturen naar de fabrikant en zal hij gerepareerd worden.
Dat zal niet gebeuren. Bij vrijwel alle fabrikanten worden een paar dode pixels als normaal gezien. 1 dode pixel word dan ook niet gezien als defect. Helaas komen dode pixels vrij veel voor, door een paar dode pixels niet als defect te zien belanden er niet heel veel schermen in de prullenbak. Of je ruilt het scherm nu om, of je doet het niet. Zodra het scherm buiten de WKOA valt zal je geen nieuw scherm meer krijgen.

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
PilatuS schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 19:02:
[...]

Dat zal niet gebeuren. Bij vrijwel alle fabrikanten worden een paar dode pixels als normaal gezien. 1 dode pixel word dan ook niet gezien als defect. Helaas komen dode pixels vrij veel voor, door een paar dode pixels niet als defect te zien belanden er niet heel veel schermen in de prullenbak. Of je ruilt het scherm nu om, of je doet het niet. Zodra het scherm buiten de WKOA valt zal je geen nieuw scherm meer krijgen.
Dat is niet mijn ervaring, tenminste niet bij de wat duurdere monitoren. Heb al vaker monitoren met pixeldefecten voor garantie aangemeld. In de meeste gevallen wordt de monitor dan vervangen voor een ander exemplaar. Het is wel afhankelijk van de fabrikant.

Maar ik probeerde hiermee eigenlijk te zeggen dat als TS er na verloop van tijd aan die dode pixel gaat irriteren, en hem toch wilt aanmelden voor garantie, dat dat proces veel langer zal duren, terwijl hij nu de kans heeft om het product om te ruilen.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Na de wettelijke 14 dagen Wet Koop Op Afstand heb je inderdaad geen recht meer op een nieuw scherm. Tevens gaan ze hem ook niet opsturen naar de fabrikant aangezien ze niet een heel paneel gaan vervangen voor 1 dode pixel. Als je hem binnen de 14 dagen retourneert gaat Coolblue hem waarschijnlijk verkopen via haar 'Coolblue tweedekans' kanaal op Marktplaats; https://www.marktplaats.n...62912.html?categoryId=336

Bij een monitor van 600 euro zou ik een dode pixel niet accepteren.. Het zou mij in ieder geval enorm gaan storen. Tevens doet een dode pixel afbreuk aan de waarde van de monitor. Wellicht nu nog niet belangrijk, maar wie weet verkoop je hem over X jaar weer door.

Het is even vervelend want je moet het scherm weer inpakken, bij Coolblue zien te krijgen en wachten op een nieuw exemplaar. Ik denk echter dat je in the long run blijer bent met een 'foutloze' monitor :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• PilatuS
  • Niet online
RWK__ schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 19:13:
[...]

Dat is niet mijn ervaring, tenminste niet bij de wat duurdere monitoren. Heb al vaker monitoren met pixeldefecten voor garantie aangemeld. In de meeste gevallen wordt de monitor dan vervangen voor een ander exemplaar. Het is wel afhankelijk van de fabrikant.

Maar ik probeerde hiermee eigenlijk te zeggen dat als TS er na verloop van tijd aan die dode pixel gaat irriteren, en hem toch wilt aanmelden voor garantie, dat dat proces veel langer zal duren, terwijl hij nu de kans heeft om het product om te ruilen.
Google maar op: LG dead pixel policy. Gelijk de eerste hit. LG gaat je dus geen reparatie of vervanging geven met 1 dode pixel. De prijs van het scherm heeft er meestal ook weinig mee te maken. Het grootste deel van de fabrikanten heeft een pixel policy waarbij een scherm een aantal dode pixels mag hebben, dit is meer regel dan uitzondering.

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Dank voor alle reacties.

Ik heb met CoolBlue afgesproken dat ik zo een nieuw scherm bestel (kan eigenlijk niet zonder scherm zitten namelijk). Dat scherm ga ik dan morgen vergelijken met deze en die gene met de minste dode pixels houd ik uiteraard, de ander gaat terug.

Het lijkt me inderdaad dat ik er na verloop van tijd wel spijt van kan krijgen, helemaal ook qua resale waarde die toch minder wordt als er dode pixels aanwezig zijn.

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Nieuwe scherm staat inmiddels en lo and behold; 0 dode pixels :D

Nogmaals dank voor de raad mensen, blij dat ik het gedaan heb :)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Goede service van Coolblue, veel plezier met je pixelperfect monitor :D

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02:43

PcDealer

HP ftw \o/

Wat fabrikanten doen qua policy, daar heb je als indirecte klant niets mee te maken. 10 jaar geleden misschien een issue, maar ook toen schreef ik al dat een paneel zonder pixel defecten geleverd kon worden en dus niets minder accepteer.

LinkedIn WoT Cash Converter

Pagina: 1