Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Parkeerboete ondanks inchecken in parkeerapp

Pagina: 1
Acties:

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:29
M'n vriendin woont in een wijk waar betaald parkeren van kracht is. Als ik dus met de auto daarheen ga, meldt ik me braaf aan voor betaald parkeren via de ParkMobile app. Een van de voordelen die ParkMobile biedt, is dat zij voor je uitkiezen wat het gunstigste tarief is. Als ik 1 uurtje geparkeerd heb, boeken ze alleen dat uur. Bij 2 tot 4 uur een halvedagkaart, bij 6 uur of meer een dagkaart. Dit wordt dus achteraf vastgesteld en in rekening gebracht.

Een paar weken geleden trof ik een kennisgeving naheffing onder m'n ruitenwisser aan. Dit terwijl ik voor die dag (naar mijn mening en conform de geadverteerde werking van ParkMobile) correct was aangemeld voor betaald parkeren. Goed, ParkMobile heeft een voorbeeld bezwaarschrift op hun site staan, dus die ingevuld en naar de gemeente gestuurd.

Afgelopen week ontving ik reactie op dat bezwaar: afgewezen, de naheffing was terecht opgelegd. Argumentatie van de gemeente:
"U hebt op <datum> om 23:05 een hele dagkaart gekocht via de Parkmobile parkeerapplicatie. In de gemeente x zijn hele dagkaarten slechts geldig gedurende de hele reguleringstijd op de kalenderdag van aanschaf. De naheffingsaanslag parkeerbelasting is daarom op <datum+1> terecht opgelegd, omdat voor destbetreffende kalenderdag geen geldige parkeeractie was gestart."

Voor mijn gevoel klopt er van die argumentatie geen hout, omdat die dagkaart strikt genomen pas op <datum+1> rond een uur of 15:00 is aangeschaft (betaald parkeren geldt daar van 09:00 tot 22:00). Als ik om 10:00 uur had uitgecheckt, was er maar 1 uur parkeren in rekening gebracht. Het lijkt er ook wel een beetje op dat de ambtenaar die op mijn bezwaar reageerde het zelf ook een wat zwak verhaal vindt aangezien de naheffing "uit coulance" alsnog is ingetrokken (maar "in het vervolg moet ik de dagkaart wel op de juiste datum aanschaffen")

Uiteraard heb ik de mogelijkheid om tegen deze uitspraak in beroep te gaan. Dat gaat me dan ongetwijfeld een hoop tijd en geld kosten voor een onzekere uitkomst. Iemand hier een idee wat mijn kansen zijn (ja, ik weet dat ik door de coulance voor deze keer de bekeuring niet hoef te betalen, maar het gaat me ook een beetje om het principe natuurlijk)

Ik ben zeker ook van plan om deze kwestie aan Parkmobile voor te leggen, ben zeer benieuwd naar hun reactie hierop.

Tenslotte, er zijn natuurlijk meerdere aanbieders van betaald parkeren apps. Heeft iemand ervaringen met andere aanbieders die mogelijk intelligenter met dit soort situaties om kunnen gaan?

En als allerlaatste een hele korte rant over overheid en technische vernieuwingen |:(

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:22
Je kunt niet in beroep gaan als de boete - om welke reden ook - ingetrokken is, omdat je dan geen materieel belang meer hebt bij het beroep.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• anboni
StevenK schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 18:11:
Je kunt niet in beroep gaan als de boete - om welke reden ook - ingetrokken is, omdat je dan geen materieel belang meer hebt bij het beroep.
Als laatste paragraaf in de brief staat: "Wanneer u zich niet met de uitspraak kunt verenigen kunt u binnen zes weken na dagtekening beroep instellen bij de Rechtbank te Rotterdam(...)"

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De boete wordt ingetrokken, hoe kun je het daar nou niet mee eens zijn?

Wanneer er een onzin reden wordt gegeven voor de naheffing dan is de gemeente er natuurlijk bij gebaat dat die zo snel mogelijk van tafel is, dat heb je nu dus voor elkaar.

• anboni
sypie schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 18:15:
De boete wordt ingetrokken, hoe kun je het daar nou niet mee eens zijn?
Principekwestie? Het gaat zeker weten nog wel vaker gebeuren dat ik daar 's avonds kom parkeren en een of meerdere dagen later pas weer wegga. Als ik er voortaan op moet gaan letten dat ik me pas na middernacht aanmeld in de parkeerapp, gaat toch een belangrijk deel van het gemak verloren
(gemak is: parkeren->aanmelden, wegrijden->afmelden)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:12

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat lijkt me dan vooral een klacht die je bij Parkmobile in moet dienen? Dat zij hun systeem slimmer maken, zodat je niet dit soort akkefietjes krijgt. Kan de gemeente verder weinig aan doen (behalve achteraf coulant zijn).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Ik zou geen tijd en geld insteken om bezwaar te maken, je hoeft de boete namelijk niet meer te betalen. Wat me verstandig lijkt is dat je dit bij Parkmobile kenbaar maakt, die zullen er vast wel geïnteresseerd in zijn. Zo zijn ze ook op de hoogte van hoe en wat.

hi!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-11 22:49

JdM

Humbled

Orion84 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 18:20:
Dat lijkt me dan vooral een klacht die je bij Parkmobile in moet dienen? Dat zij hun systeem slimmer maken, zodat je niet dit soort akkefietjes krijgt. Kan de gemeente verder weinig aan doen (behalve achteraf coulant zijn).
Dit. Ik zou ook eerst eens met Parkmobile overleggen hoe zij dit zien, een rechter zal het echt boeien vermoed ik die bekijkt de regels en daar wordt (strikt genomen) niet aan voldaan door jou. Je beredenering dat er maar 1 uur in rekening was gebracht als.. is een beredenering die vooral vanuit Parkmobile gehanteerd wordt, dat zij pas bepalen wat jouw gunstigste tarief is als achteraf blijkt dat je er X uur hebt gestaan doet niets af aan de wijze waarop je op moment van controleren staat aangemeld.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:22
anboni schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 18:13:
[...]

Als laatste paragraaf in de brief staat: "Wanneer u zich niet met de uitspraak kunt verenigen kunt u binnen zes weken na dagtekening beroep instellen bij de Rechtbank te Rotterdam(...)"
Ze zijn verplicht deze rechtsmiddelenaanzegging te doen. Maar als jij geen materieel belang hebt, zal de Rechtbank je beroep om die reden niet-ontvankelijk verklaren.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

anboni schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 18:09:
[...]
"U hebt op <datum> om 23:05 een hele dagkaart gekocht via de Parkmobile parkeerapplicatie. In de gemeente x zijn hele dagkaarten slechts geldig gedurende de hele reguleringstijd op de kalenderdag van aanschaf. De naheffingsaanslag parkeerbelasting is daarom op <datum+1> terecht opgelegd
[...]
Ik gebruik Yellowbrick en daar staat in de kleine lettertjes dat een parkeertijd altijd automatisch om middernacht stopt. Je kunt de parkeertransactie voor de volgende dag alvast starten vanaf 00:15.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• anboni
StevenK schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 18:24:
[...]

Ze zijn verplicht deze rechtsmiddelenaanzegging te doen. Maar als jij geen materieel belang hebt, zal de Rechtbank je beroep om die reden niet-ontvankelijk verklaren.
Ah duidelijk, dank.
aawe mwan schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 18:34:
[...]

Ik gebruik Yellowbrick en daar staat in de kleine lettertjes dat een parkeertijd altijd automatisch om middernacht stopt. Je kunt de parkeertransactie voor de volgende dag alvast starten vanaf 00:15.
Parkmobile stopt de parkeertijd automatisch aan het eind van de volgende dag. Misschien dat het daar dan wel gewoon misgaat. Aan de andere kant, als dat is om de stugheid van de gemeente op te vangen, zou je toch denken dat zo'n app daar wel een slim truukje voor moet kunnen implementeren: parkeer actie eindigen om 0:00uur en om 0:01 automatisch een nieuwe starten.

Verwijderd

@anboni Wat een vervelende situatie. Helaas kunnen we het aan de hand van je verhaal niet helemaal nagaan waar het fout is gegaan. Zou je contact op kunnen nemen via www.parkmobile.nl/contact, zodat we het voor je kunnen uitzoeken? Dank! ^FK
Pagina: 1