Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kan een non-Z chipset memory downclocken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik ben me aan het oriënteren voor het vernieuwen van mijn huidige thuisserver. Momenteel is dit een combinatie van een HP MicroServer 1e generatie en een i5-2500S-gebaseerde machine die niet helemaal stabiel meer loopt. Dit gecombineerd met 32GB aan DDR3-RAM. De combinatie van deze twee wil ik consolideren tot 1 ESXi machine.

Hier had ik een Pentium G4560 voor op het oog, gecombineerd met mijn bestaande DDR3-geheugen en een B150/B250/H170 moederbord.

Met het oog op de Pentium G4560 zal ik dus over moeten naar Kaby Lake. In combinatie met (in redelijke getale) beschikbare s1151 DDR3(L) borden kan ik mijn RAM meenemen naar de nieuwe setup. Helemaal mooi. Al heeft Intel ervoor gewaarschuwd dat dit niet per definitie een goed idee is, omdat regulier DDR3 1,5V is en de memorycontroller in de CPU 1,5V niet zo lekker vindt. DDR3L (1,35V) schijnt geen probleem te zijn.

Mijn idee is dus als volgt: ik downclock het geheugen naar bijvoorbeeld DDR3-1333 of DDR3-1066 en/of speel wat met de timings zodat ze genoegen nemen met 1,35V. Ik heb alleen geen idee of dat ook daadwerkelijk op die manier mogelijk is op een niet-Z chipset. Verminderde geheugenbandbreedte vind ik voor een meterkastserver niet heel spannend, voor 200+ euro aan nieuw DDR4 geheugen kopen wel.

Mijn desktop is een Z170 i.c.m. een K-processor (en DDR4, dat wel) en daar heb ik de mogelijkheid tot downclocken wel, maar dat lijkt me zijn doel een beetje voorbij schieten om dat in een servertje te doen.

Kan iemand hier zeggen wat de mogelijkheden voor het downclocken/undervolten van memory is op een B of H-chipset?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Alle reacties

Verwijderd

Geheugen is backwards compatible qua snelheid en timings. Check even een handleiding of het moederbord timings en / of snelheden aan te passen valt.

• spone
  • Niet online
Niet helemaal wat ik bedoelde. Dat geheugen ook op een lagere snelheid kan en zal draaien wanneer deze dit overeen komt met de memory controller weet ik. De vraag was echter of je dit ook zelf kan beïnvloeden d.m.v. een BIOS setting.

Heb inmiddels een aantal handleidingen doorgenomen, en daar lijkt het wel mee te kunnen, al zijn dat wel handleidingen die ook op Z-moederborden van toepassing zijn.

Inmiddels heb ik een B150-gebaseerd moederbord besteld. Gaat het wel, dan is het mooi. Gaat het toch niet, dan laat ik de boel lekker op 1,5V draaien. En als dan t.z.t. mogelijk de CPU ermee ophoudt koop ik wel weer een nieuwe, zo duur is ie niet ;-)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ja dat kan bij de meeste boards.
Normaliter ondersteunen ze allemaal de standaard JEDEC specificaties en dat betekent dat je in de BIOS kan kiezen welke JEDEC standaard er aangehouden moet worden.
Fijnmaziger controle dan dat is er vaak ook wel, dus zelf clock en timings instellen, je kan alleen niet hoger dan een bepaald maximum. Maar dat is er dus niet altijd.

[ Voor 7% gewijzigd door McKaamos op 02-04-2017 12:48 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
spone schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 17:33:
Ik ben me aan het oriënteren voor het vernieuwen van mijn huidige thuisserver. Momenteel is dit een combinatie van een HP MicroServer 1e generatie en een i5-2500S-gebaseerde machine die niet helemaal stabiel meer loopt. Dit gecombineerd met 32GB aan DDR3-RAM. De combinatie van deze twee wil ik consolideren tot 1 ESXi machine.

Hier had ik een Pentium G4560 voor op het oog, gecombineerd met mijn bestaande DDR3-geheugen en een B150/B250/H170 moederbord.

Met het oog op de Pentium G4560 zal ik dus over moeten naar Kaby Lake. In combinatie met (in redelijke getale) beschikbare s1151 DDR3(L) borden kan ik mijn RAM meenemen naar de nieuwe setup. Helemaal mooi. Al heeft Intel ervoor gewaarschuwd dat dit niet per definitie een goed idee is, omdat regulier DDR3 1,5V is en de memorycontroller in de CPU 1,5V niet zo lekker vindt. DDR3L (1,35V) schijnt geen probleem te zijn.

Mijn idee is dus als volgt: ik downclock het geheugen naar bijvoorbeeld DDR3-1333 of DDR3-1066 en/of speel wat met de timings zodat ze genoegen nemen met 1,35V. Ik heb alleen geen idee of dat ook daadwerkelijk op die manier mogelijk is op een niet-Z chipset. Verminderde geheugenbandbreedte vind ik voor een meterkastserver niet heel spannend, voor 200+ euro aan nieuw DDR4 geheugen kopen wel.
Die 1.35v van ddr3L in de cpu heeft een marge van zoveel procent (haalde ik ergens uit de specs van intel), je hoeft niet helemaal naar 1.35v om daarbinnen te vallen, ik geloof dat op 1.4 je ook al goed zit oid. (dus mogelijk hoef je niet/minder te downclocken)

bijv hier

+5% is het nog steeds; dus 1,4175 volt zou binnen de spec zijn. grote kans dat je daar niet voor hoeft te downclocken?

[ Voor 8% gewijzigd door maratropa op 02-04-2017 13:25 ]

specs

• spone
  • Niet online
Ik neem aan dat je doelt op de tabel op pagina 117 (Memory Controller (VDDQ) Supply DC Voltage and Current Specifications)? Die gaat idd uit van 1.35V +5% tolerantie.

Denk wel dat vanwege de 4 DIMMs zijn de boel iets lastiger stabiel te houden is als met 2 DIMMs (als in: mogelijk iets meer spanning nodig) en daar die 5% ook voor bedoeld is. Daarnaast i.v.m. variaties in de voltageregulatie door kwaliteitsverschillen van moederborden (is die 1.35V die het zou moeten zijn in de praktijk ook daadwerkelijk een strakke 1.35V en niet 1.38V bijvoorbeeld), spanningspiekjes, etc. Om dan in die marge te gaan opereren vind ik dan ook weer enthousiast ;)

Wanneer de boel binnen komt zal ik er wel even mee gaan spelen, kijken wat goed werkt en dit hier ook weer terugkoppelen.

edit: heb nog wat zitten zoeken en kwam uit op een mooie post op LTT:
The IMC doesn't care at all about what vDIMM you use. vDIMM is supplied from the board, to the ram itself, completely bypassing the IMC. The only voltages that goes from the IMC, through the CPU, to your ram, is VCCIO/VCCSA.
The power delivery from vDIMM, comes from the board itself, to the memory. It does not pass through the IMC at all. This is why vDIMM cannot kill an IMC, because the two are completely removed from each other. The only memory voltages that can kill an IMC, is VCCIO (the voltages that govern the lanes into and out of the IMC) and VCCSA (your PCIe/memory subdomain voltage).

[ Voor 34% gewijzigd door spone op 02-04-2017 17:19 ]

Pagina: 1