[KPN] Stellen geen internet te leveren waar al een abo is?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StrongArmLance
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-10 22:50
Mijn vraag

Ik ben op het moment bij mijn oma, die zeer traag internet ervaart. Dus ik heb de KPN service gebeld die mij vertelde dat ze helemaal geen internet aanbieden in dit buitengebied omdat dat te langzaam zou zijn, hij testte het even en haalde de bit nog niet. Maar goed, mijn oma heeft al een abonnement, en dit was altijd redelijk oké, niet heel snel, maar wel 4-5 Mbps. Genoeg in ieder geval.

Nu ze dat opeens niet meer haalt vraag ik me af wat het beste is, KPN stuurt maandag een monteur langs die even gaat kijken, maar de klantenservice mikte op het gaan gebruiken van 4G en een huawei dingetje, maar 10GB voor 30 euro per maand leek me een beetje gortig.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tenzij ze nog een kabel of glasvezel aansluiting heeft kan ze dus kiezen tussen de huidige situatie of 4G gaan gebruiken. Wat is je vraag precies?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StrongArmLance
Tsurany schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 17:11:
Tenzij ze nog een kabel of glasvezel aansluiting heeft kan ze dus kiezen tussen de huidige situatie of 4G gaan gebruiken. Wat is je vraag precies?
Ja dat is mijn vraag, ik vind 10 gb voor 32,50 euro nogal duur en vroeg me af of mensen ervaring hadden met een mobiel netwerk kaartje thuis tetheren, wat het beste, goedkoopste en betrouwbaarste is. En of mijn oma nog iets te zeggen heeft over een abonnement wat is afgesloten dat dus niet had gemogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beunhaas91
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-09 11:59
Je kunt ook bij T-Mobile een abonnement afsluiten voor €50,- per maand, dan krijg je 100GB. Dat gebruik ik zelfs bij kleine bedrijven (tot drie á vier werkplekken) zonder problemen. Iedereen is er zeer over te spreken, maar dat is logisch wanneer je 50/50 haalt ipv. 1/0.2. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je kan naar T-Mobile (https://www.t-mobile.nl/4g-voor-thuis) maar het is vooral de vraag waar die internetverbinding voor gebruikt wordt. Een 4Mbit verbinding moet ook meer dan prima zijn voor standaard internet werk, waarom is sneller nodig?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StrongArmLance
Ja goede voorstellen, ik zat ook bij tmobile te kijken, maar als het weer gewoon naar 4mbit kan is het ook al prima. Maar het probleem is dat het nu langzamer is dan 64kbps

het hoeft inderdaad niet zo enorm snel te zijn, maar snel genoeg om een filmpje te streamen met Netflix.

maar ik denk dat ik dan even maandag weer naar mijn oma ga om die monteur te ontvangen om even de opties door te nemen, maar die 4G van KPN is dus iig te duur, als we terug kunnen naar de oude situatie is dat prima, maar dat valt nog maar te bezien.

[ Voor 17% gewijzigd door StrongArmLance op 01-04-2017 17:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGentleman
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21-09 13:00
Lastige van deze situatie, is dat bij het aangaan van een ander abo of een wijziging van het abo ook voorwaarden veranderen.

Vroegah kon KPN gewoon doen en laten wat ze wouden. Daar waren de contracten ook naar.
TOT 20 Mb abo en je oma haal nog geen Mb? Dan was dat jammer (en succes er mee mevrouwtje).
Maar... als je oma, bij wijze van, een nieuw contract aangaat dan hoort daar ook een ondergrens bij; zou oma een 20 Mb abo aan gaan en nog geen Mb halen, dan zijn er (juridische) mogelijkheden.
... dus KPN waagt het er niet op.

Aangezien KPN de netwerkmonopoli... beheerder is, kan het heel goed aan de infrastructuur een capaciteit liggen.
Dan kom je al snel uit op Teteren van een dongel (ik zou het wel testen voor je een jaar abo aangaat!), de coax (ziggo) of glasvezel (zijn nogal wat aanbieders)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StrongArmLance
DeGentleman schreef op zondag 2 april 2017 @ 16:14:
Lastige van deze situatie, is dat bij het aangaan van een ander abo of een wijziging van het abo ook voorwaarden veranderen.

Vroegah kon KPN gewoon doen en laten wat ze wouden. Daar waren de contracten ook naar.
TOT 20 Mb abo en je oma haal nog geen Mb? Dan was dat jammer (en succes er mee mevrouwtje).
Maar... als je oma, bij wijze van, een nieuw contract aangaat dan hoort daar ook een ondergrens bij; zou oma een 20 Mb abo aan gaan en nog geen Mb halen, dan zijn er (juridische) mogelijkheden.

Aangezien KPN de netwerkmonopoli... beheerder is, kan het heel goed aan de infrastructuur een capaciteit liggen.
Dan kom je al snel uit op Teteren van een dongel (ik zou het wel testen voor je een jaar abo aangaat!), de coax (ziggo) of glasvezel (zijn nogal wat aanbieders)...
Yes. Thanks.

Ik ga morgen gewoon met oma bellen als de monteur er is en alles even in de gaten houden en even goed de opties bekijken :)

Balen, want had net een chromecast + netflix voor d'r gekocht zodat ze lekker wat filmpjes en series kon streamen, maar had niet door dat het internet nog maar net 1 kpbs haalde. Zij had het niet door met haar iPad en mailtjes binnenhalen. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:25

vr6-only

Blub Blub

Waarom neem je geen Unlimited abonnement voor 35 euro per maand bij T-Mobile, met een 4G router?

https://shop.t-mobile.nl/eca/RAPRD/simonlymst.html

Router bijvoorbeeld:

pricewatch: TP-Link Archer MR200

Onlangs bij iemand deze opstelling neergezet. Werkt prima en haalt ongeveer 70Mbit op zijn locatie. Die snelheid is natuurlijk afhankelijk van je locatie.

[ Voor 12% gewijzigd door vr6-only op 03-04-2017 08:09 ]

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 18:50

slaay

Natuurbeleven.com

vr6-only schreef op maandag 3 april 2017 @ 08:09:
Waarom neem je geen Unlimited abonnement voor 35 euro per maand bij T-Mobile, met een 4G router?

https://shop.t-mobile.nl/eca/RAPRD/simonlymst.html

Router bijvoorbeeld:

pricewatch: TP-Link Archer MR200

Onlangs bij iemand deze opstelling neergezet. Werkt prima en haalt ongeveer 70Mbit op zijn locatie. Die snelheid is natuurlijk afhankelijk van je locatie.
Lees dan even de voorwaarden door mbt het abonnement. Het is niet toegestaan om het abonnement op die manier te (mis)gebruiken.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StrongArmLance
DeGentleman schreef op zondag 2 april 2017 @ 16:14:

KPN komt nu een nieuw modem leveren wat beter zou moeten werken, als ze de 4 mbit haalt ben ik al blij. Ze zit blijkbaar 8,5 km van de dichtsbijzijnde mast af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-10 16:15
StrongArmLance schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 16:11:
[...]

KPN komt nu een nieuw modem leveren wat beter zou moeten werken, als ze de 4 mbit haalt ben ik al blij. Ze zit blijkbaar 8,5 km van de dichtsbijzijnde mast af.
Is er dan wel bereik bij je oma?

Als je 8,5 km van de wijkcentrale bedoelde, dan is 4mbit wel heel knap :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StrongArmLance
krakendmodem schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 17:24:
[...]

Is er dan wel bereik bij je oma?

Als je 8,5 km van de wijkcentrale bedoelde, dan is 4mbit wel heel knap :P
Ja eigenlijk niet dus, maar de monteur zei dat het goed zou komen, maar nee eigenlijk bieden ze er geen verbindingen aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:17

Wildfire

Joy to the world!

Is het een ADSL1 of ADSL2+ verbinding? Als ze daadwerkelijk op 8,5km van de centrale zit is een verbinding feitelijk niet eens mogelijk...
StrongArmLance schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 16:11:
[...]

Vermoedelijk een v9 Experiabox. De v10 werkt sowieso niet of niet goed met ADSL1 dus als het om een ADSL1 lijn zou gaan moet er in principe nooit met een v10 gewerkt worden...

--- Edit: ondertussen even de route door het net nagezocht voor StrongArmLance. De totale lijnlengte is 6,8 kilometer.

[ Voor 88% gewijzigd door Wildfire op 04-04-2017 19:41 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGentleman
slaay schreef op maandag 3 april 2017 @ 21:16:
[...]
Lees dan even de voorwaarden door mbt het abonnement. Het is niet toegestaan om het abonnement op die manier te (mis)gebruiken.
Good call. Tetering is tricky en bijna niemand ondersteunt het.
Neemt niet weg dat het prachtig zou kunnen werken op locatie.
Wildfire schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 18:55:
Is het een ADSL1 of ADSL2+ verbinding? Als ze daadwerkelijk op 8,5km van de centrale zit is een verbinding feitelijk niet eens mogelijk...
Met het risico dat ik heel interessant doe over infrastructuur; dat is niet zomaar te stellen.
"De centrale" is nogal ruim (is dat de colo?) en tot waar is er verglaast? Waar staat het straatkabinet??
Met fiber to the curb is 8,5km geen punt, maar als je stap 58 naar je woning hebt lopen is 1km al kwalitatief uitermate teleurstellend.

Lijnlengte zegt niet alles imho (en met alle respect).
Iets met kwaliteit en kwantiteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

DeGentleman schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 19:46:
[...]

Good call. Tetering is tricky en bijna niemand ondersteunt het.
Neemt niet weg dat het prachtig zou kunnen werken op locatie.

[...]

Met het risico dat ik heel interessant doe over infrastructuur; dat is niet zomaar te stellen.
"De centrale" is nogal ruim (is dat de colo?) en tot waar is er verglaast? Waar staat het straatkabinet??
Met fiber to the curb is 8,5km geen punt, maar als je stap 58 naar je woning hebt lopen is 1km al kwalitatief uitermate teleurstellend.

Lijnlengte zegt niet alles imho (en met alle respect).
Iets met kwaliteit en kwantiteit.
Deze klant zit op puur koper t/m de centrale (hoofdverdeler). Ik heb de SIP24 gegevens namelijk opgevraagd. :)

Ze zit op 6,8 km dus met ADSL kun je met een goede lijn nog net verbinding hebben ja.

[ Voor 5% gewijzigd door Wildfire op 04-04-2017 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGentleman
Wildfire schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 19:49:
[...]Deze klant zit op puur koper t/m de centrale (hoofdverdeler). Ik heb de SIP24 gegevens namelijk opgevraagd. :)
Dan ben jij, geen leek. :D
Goed bezig.

Kunt u er een Harris metinkje achteraan doen voor deze meneer en zijn oma? :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

DeGentleman schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 19:51:
[...]

Dan ben jij, geen leek. :D
Goed bezig.

Kunt u er een Harris metinkje achteraan doen voor deze meneer en zijn oma? :+
Ik ben KPN monteur dus tsja :)

Helaas kon mijn systeem op postcode/huisnummer de klant niet vinden. Anders had ik nog wel e.e.a. verder nagekeken en nagemeten.

Ik neem niet aan dat zijn oma de service ID van haar lijn weet... :P (dan zou ik haar wel moeten kunnen vinden en kunnen nameten)

[ Voor 13% gewijzigd door Wildfire op 04-04-2017 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-10 18:12
Lekker bezig @Wildfire !
Mag ook wel eens gezegd worden ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

Nu de oplossing nog ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGentleman
Als ik het zo teruglees, worden er diverse tips en adviezen gegeven.
Excuses dat we soms in detail gaan. Ik ga proberen een korte samenvatting te schrijven en faal waarschijnlijk in mijn poging volledig te zijn; aanvulling en opbouwende kritiek is welkom!

1) Monteur komt langs
Jay! Er komt een "technische man" kijken naar je lijn. Er zit dus schot in de zaak... Maar... hou er even rekening mee wie hij/zij is en over komt. Is het een echte, ervaren KPNner, een jeugdige hapsnurker die wat wauwelt of een "zelfstandige" die zijn bonnetjes loopt af te werken?
Controleer hoe kundig de monteur over komt; is het jou helder?
Wordt er echt tijd en moeite in jouw probleem gestopt?
Controleer ook even wat hij/zij zegt dat jouw lijnlengte is komt dat dat ietwat overeen met wat er gezegd word?
Let wel; de afstand tussen je woning en de centrale is soms iets anders dan de lijnlengte :o

Mbt de monteur, hebben het hier puur over overkomen qua kundigheid, klantgericht en dienst verlening.
Ik ben er niet bij maar... worst case scenario:
a) Monteur zegt dattie buitenaf "iets" gaat doen en zie je niet weer; bel de klantenservice en vraag het Service ID van je lijn. Wildfire kan vast kort, bonding en duidelijk zijn of t m gaat worden met de vaste aansluiting.
Vraag ook aan de KPN welk gedeelde de monteur heeft gecontroleerd (vaak wordt niet het hele traject van de hoofdverdeler tot jou aansluitpunt gecontroleerd. Dan mogen ze de rest de tweede keer doen XD ).

2) 4G; hoe zit dat? Want als de vaste aansluiting m niet word, vraag van KPN wat ze voor jou met het huidige abonnement willen doen? Hou je poot wat stijf en geef 1 a 2 keer aan dat de bahaalde snelheid van je (tot 20Mb? Ik gok wat!) m niet word.
Controleer voortijdig de 4G dekkingskaart van KPN. Die is niet heilig maar een indicatie wat kan mbt een dongel.
Hou er bij voorbaat rekening mee, dat als je een dongel gebruikt, providers je -zeer beperkt- kunnen helpen. Misschien is het de moeite een maandelijks opzegbaar abonnementen trial te houden of navraag te doen (mensen uit je omgeving die even langs willen komen en wat speedtests doen op hun mobielen terwijl ze binnen staan?).
Misschien heb je pech en moet je naar een andere provider.
Of moet de KPN een vervolg onderzoek doen?

3) Je gaat wat anders doen... Coax of glasvezel is heel erg breed en een compleet vervolg onderzoek waard. Wie bied de diensten aan in jouw omgeving? Wie, in jouw direct omgeving (topoligisch en sociaal) heeft ervaringen met welke provider?
Als praktijk voorbeeld is de coax onder de Veluwe, fysiek wat slecht onderhouden. Glasvezel is wat tricky; het is een nieuwe open markt.

Conclusie: Hierbij heb je een kort stappen plan wat er gezegd is en een paar mensen je graag verder willen helpen indien nodig. Laat ons weten hoe het gaat; misschien dat we verder met je mee kunnen kijken en denken.

[ Voor 9% gewijzigd door DeGentleman op 06-04-2017 00:40 . Reden: Https shite. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:12

Zenix

BOE!

4gmasten.nl, kan je een kijken welke provider mast in de buurt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StrongArmLance
DeGentleman schreef op woensdag 5 april 2017 @ 23:09:
Als ik het zo teruglees, worden er diverse tips en adviezen gegeven.
Excuses dat we soms in detail gaan. Ik ga proberen een korte samenvatting te schrijven en faal waarschijnlijk in mijn poging volledig te zijn; aanvulling en opbouwende kritiek is welkom!

1) Monteur komt langs

2) 4G; hoe zit dat?

3) Je gaat wat anders doen...
Even wat geknipt :)

Puntje 1. Monteur kwam langs, maar ik woon in Utrecht dus kon er niet bij zijn, ik had de kpn monteur langs laten komen door gesprek met kpn, die is gekomen, volgens mijn oma komt er een nieuwe router. Volgens Wildfire waarschijnlijk een upgrade van een experiabox v9 naar v10

puntje 2. 4g is te duur voor mijn oma, aangezien ze het het naast de email eigenlijk alleen voor streamen gaat gebruiken (en kleinkinderen wel van alles) en ik geen inzicht heb in dat gebruik wil ik eigenlijk geen data-cap, de kosten van boven die data gaan zijn imho te duur. Het T-Mobile 30 euro onbeperkt mag helaas niet voor tetheren gebruikt worden.

puntje 3. Ja het is hopelijk die router, de andere oplossingen zijn vrij duur, ik hoop gewoon dat er een aardige snelheid kan behaald worden met die v10 op 6,8km van de dichtstbijzijnde mast. Zou moeten kunnen aangezien het hiervoor wel iig de helft van de adsl snelheid behaald werd, en dat is voor de doeleinden net genoeg.

Thanks voor de samenvatting, ik ben dit weekend weer bij mijn oma, waar ik even ga kijken hoe het zit en dan laat ik weten of de upgrade wat heeft opgelost.

[ Voor 5% gewijzigd door StrongArmLance op 06-04-2017 11:54 ]

Pagina: 1