Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:40
Hey allemaal,

Gister heb ik mijn moederbord vervangen en om te controleren of ik de CPU goed had aangesloten incl koelpasta heb ik even een temperatuur monitor gedownload en hier schrok ik een beetje van....
Na wat lezen bleek ik uiteraard de koelpasta verkeerd gebruikt te hebben, dus dat had ik hersteld en dat werkte voor idle prima.. maar met gamen... ik durf niet langer dan 20 minuten te spelen 8)7

Ik heb geen idee hoe het was voor ik mijn moederbord had vervangen overigens...

Idle zit mijn CPU op 40-42 graden
BF1 rond de 100 graden

Ik heb de volgende specs:

Intel DH67BL moederbord
Intel i5 3550k met stock cooler
Nvidia GTX1060 6GB

Om deze reden heb ik zojuist het volgende aangeschaft
- Cooler Master Hyper 212 EVO
- Fractal Design Define S

De kast heb ik aangeschaft voor een betere airflow en kabelmanagement. Ik heb nu een hele kleine kast en die zit vol met kabels.

Zijn er nog zaken waar ik op moet letten of wat de oorzaak kan zijn? Of moet het hiermee afdoende zijn en zou ik uit moeten komen op 20-30 graden idle en 50-60 graden load?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
Aangezien je het al aangeschaft hebt, kom je er vanzelf achter of het voldoet of niet :Y)

Houd er ook rekening mee dat de waardes die je uitleest mogelijk niet kloppen, want bij 100 graden zou je computer allang vanzelf uit moeten schakelen of vast moeten lopen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duskwither
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-09 07:09
Heeft je (nieuwe) kast ook casefans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Hahn schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 16:39:
Houd er ook rekening mee dat de waardes die je uitleest mogelijk niet kloppen, want bij 100 graden zou je computer allang vanzelf uit moeten schakelen of vast moeten lopen.
Uitschakelen zit rond de 120, maar daar mag hij niet komen met een correct functionerend moederbord.

Wat je kan doen is CoreTemp gebruiken met delta-Tmax modus.
Ga via Options -> Settings -> tab Advanced -> vinkje aan Display the distance to TjMax. Dan weet je hoeveel graden de CPU van ingrijpen zit.

[ Voor 26% gewijzigd door jeroen3 op 01-04-2017 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
jeroen3 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 16:44:
[...]

Uitschakelen zit rond de 120, maar daar mag hij niet komen met een correct functionerend moederbord.
Waar haal je 120 graden vandaan? Even zoeken levert mij vrijwel allemaal waardes van rond de 72 graden maximaal op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Hahn schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 16:39:
Aangezien je het al aangeschaft hebt, kom je er vanzelf achter of het voldoet of niet :Y)

Hahaha true! Maar deze, nja sowieso de kast, wilde ik hoe dan ook hebben... en die cooler kan ook wel ffies mee :-)
Duskwither schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 16:41:
Heeft je (nieuwe) kast ook casefans?
die ik nu heb 1, achter alle kabels verscholen. De nieuwe wordt standaard geleverd met 2 casefans en kan er nog een aantal bijplaatsen als het moet.

Deze twee items stonden sowieso op mijn lijstje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hahn schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 16:46:
[...]

Waar haal je 120 graden vandaan? Even zoeken levert mij vrijwel allemaal waardes van rond de 72 graden maximaal op.
Wat ie maximaal zou mogen worden is iets anders dan de temp waarbij ie uitschakeld. Die temp is sowieso geen 72 graden. Iedere Intel CPU blijft netjes draaien tot boven de 100 graden. Als maximale temp hou ik zelf 85 graden aan met een stresstest als LinX of Prime95. Dit geeft in games temps van onder de 70 graden.

@crimby

Als de boel met stockkoeler 100 graden word met een i5 dan zit ie niet goed. Bij een stockkoeler moeten de pinnen in een bepaalde stand staan. Er is een stand voor vast en een stand voor los. Meestal zitten de pinnen dan verkeerd. Met fatsoenlijke pasta is een stockkoeler voor een i5 zat om de CPU onder de 80 graden te houden, dat ie 100 word betekend dat de koeler niet goed is, het kan niets anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
jeroen3 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 16:44:
[...]

Wat je kan doen is CoreTemp gebruiken met delta-Tmax modus.
Ga via Options -> Settings -> tab Advanced -> vinkje aan Display the distance to TjMax. Dan weet je hoeveel graden de CPU van ingrijpen zit.
Thanks! heb ik gedaan en die zit bij mij op 105. Ik had uberhaupt dus maar misschien 5 minuten langer kunnen gamen.... betekent dit overigens dat er tot 105 niks aan de hand is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
[...]

Het is zelfs 130.
Thermal Trip: The processor protects itself from catastrophic
overheating by use of an internal thermal sensor. This sensor is
set well above the normal operating temperature to ensure that
there are no false trips. The processor will stop all execution
when the junction temperature exceeds approximately 130 °C.
This is signaled to the system by the THERMTRIP# signal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
PilatuS schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 16:54:
[...]

Wat ie maximaal zou mogen worden is iets anders dan de temp waarbij ie uitschakeld. Die temp is sowieso geen 72 graden. Iedere Intel CPU blijft netjes draaien tot boven de 100 graden. Als maximale temp hou ik zelf 85 graden aan met een stresstest als LinX of Prime95. Dit geeft in games temps van onder de 70 graden.

@crimby

Als de boel met stockkoeler 100 graden word met een i5 dan zit ie niet goed. Bij een stockkoeler moeten de pinnen in een bepaalde stand staan. Er is een stand voor vast en een stand voor los. Meestal zitten de pinnen dan verkeerd. Met fatsoenlijke pasta is een stockkoeler voor een i5 zat om de CPU onder de 80 graden te houden, dat ie 100 word betekend dat de koeler niet goed is, het kan niets anders zijn.
Ik heb het een aantal keer gecontroleerd, maar ik draai de pinnen weer terug en klik de koeler op het moederbord... duw alle vier de pinnen in en aan alle kanten zit ie dan vast.... wat doe ik dan nog verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 22:00

|sWORDs|

vSphere/ESXi

[...]

Er is een verschil tussen de temp op de IHS, TCase Max, die is 67.4 graden. De coretemp mag veel hoger zijn, bijna het dubbele.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Weer wat geleerd :) Ik dacht dat de uitschakelbeveiliging rond de 80-90 graden zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
crimby schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 16:56:
[...]

Ik heb het een aantal keer gecontroleerd, maar ik draai de pinnen weer terug en klik de koeler op het moederbord... duw alle vier de pinnen in en aan alle kanten zit ie dan vast.... wat doe ik dan nog verkeerd?
100 graden tijdens games is gewoon veel te veel. Als de pasta in orde is moet de koeler wel slecht zitten. Een andere optie zou zijn dat het voltage veel te hoog staat, maar als ook dat goed is kan het niet anders dan in de koeler zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Hahn schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 16:58:
Weer wat geleerd :) Ik dacht dat de uitschakelbeveiliging rond de 80-90 graden zat.
Het terugschroeven van snelheid begint daar wel ergens (90-105 dacht ik). 105 bij Ivy Bridge.

In elk geval voor core temp van een Ivy Bridge:
70 graden onder heavy load is echt normaal.
90 graden is nog net safe.
105 graden is throttle.
130 is halt.

[ Voor 23% gewijzigd door |sWORDs| op 01-04-2017 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
PilatuS schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 16:59:
[...]

100 graden tijdens games is gewoon veel te veel. Als de pasta in orde is moet de koeler wel slecht zitten. Een andere optie zou zijn dat het voltage veel te hoog staat, maar als ook dat goed is kan het niet anders dan in de koeler zitten.
Heb het nog even gecontroleerd, maar de pinnen zitten goed en de cooler zit echt vast... maandag ga ik het nog eens met de nieuwe cooler proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
crimby schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 17:12:
[...]

Heb het nog even gecontroleerd, maar de pinnen zitten goed en de cooler zit echt vast... maandag ga ik het nog eens met de nieuwe cooler proberen.
Als de koeler echt goed zit dan zou het nog veeeeeel te weinig pasta kunnen zijn, te veel is nooit echt een probleem. Of anders het voltage wat te hoog staat. Als voorbeeld, als het op 1.4v staat terwijl het 1.2v moet zijn krijg je ook zulke temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
PilatuS schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 17:18:
[...]

Als de koeler echt goed zit dan zou het nog veeeeeel te weinig pasta kunnen zijn, te veel is nooit echt een probleem. Of anders het voltage wat te hoog staat. Als voorbeeld, als het op 1.4v staat terwijl het 1.2v moet zijn krijg je ook zulke temps.
Ik las juist dat te veel pasta de temperatuur kon verhogen omdat de temperatuur dan echt niet goed weg kan. Nu zit ik om en nabij een druppel... wellicht een wat kleine druppel... de eerste keer had ik de boel goed ingesmeerd, toen kwam ie op 70 graden bij het opstarten :P

Hoe weet ik op hoeveel volt ie moet? heb net voor de zekerheid nog de bios naar fabrieksinstellingen gezet.

[ Voor 7% gewijzigd door crimby op 01-04-2017 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Het is heeeeel simpel te controleren, als het koelblok niet kan vastpakken omdat hij erg heet is, dan zit hij goed gemonteerd en zal je de bios instellingen qua voltage e.d. moeten controleren.
Is je koelblok koud en je cpu op 90 graden, dan is er geen goede warmteoverdracht. Dus controle van de montage en koelpasta.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
crimby schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 17:20:
[...]

Ik las juist dat te veel pasta de temperatuur kon verhogen omdat de temperatuur dan echt niet goed weg kan. Nu zit ik om en nabij een druppel... wellicht een wat kleine druppel... de eerste keer had ik de boel goed ingesmeerd, toen kwam ie op 70 graden bij het opstarten :P

Hoe weet ik op hoeveel volt ie moet? heb net voor de zekerheid nog de bios naar fabrieksinstellingen gezet.
Het te veel aan pasta word door de koeler weg gedrukt. Er zijn testen gedaan met halve tube's en afgezien van een hoop troep geeft het zo goed als geen hogere temps. Te weinig pasta kan wel een probleem zijn, te veel eigenlijk nooit.

Als je nu een te kleine druppel hebt gebruik waardoor deze maar 1 vierkante cm uitgespreid is kan dit best de oorzaak zijn. Vrijwel de hele CPU moet een dunne laag pasta hebben, niet alleen 10% in het midden van de CPU.

Hoeveel voltage de CPU nodig heeft weet ik niet uit mijn hoofd, maar het is op de site van Intel zo te vinden of anders met Google.

[ Voor 10% gewijzigd door PilatuS op 01-04-2017 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
denk dat er dan toch iets mis is met de montage... maandagavond ga ik alles installeren en zal wat meer koelpasta gebruiken dan. hou jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Maak anders even een foto van de koeler. Dan kunnen we zien of de pinnen in de juiste stand staan. Als je de koeler er af haalt kijk dan ook even naar het witte plastic van de pinnen. Soms worden die gesloopt door een foute montage, ze drukken dan op het moederbord in plaats van dat ze er netjes doorgedrukt worden en in het moederbord zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Zo het heeft even geduurd, maar had wat problemen met mijn moederbord (loze standoff die kortsluiting maakte....)... maar hier het resultaat!

Idle temp: 27 graden
Prima95: 50-55 graden

Ik zeg geslaagd! :P

voor:
http://i.share.pho.to/4835bda6_o.jpeg

Resultaat:
Hardeschijven zitten aan de achterkant, dus niks zit elkaar in de weg.
http://i.share.pho.to/fcf4657c_o.jpeg

(het lukt me niet om de plaatjes direct zichtbaar te krijgen in de post :| )

[ Voor 15% gewijzigd door crimby op 04-04-2017 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Ziet er goed uit!

Voor afbeeldingen moet je de directe url hebben met img tags. Overzicht van UBB-codes #tag_img

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

crimby schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 19:45:
Zo het heeft even geduurd, maar had wat problemen met mijn moederbord (loze standoff die kortsluiting maakte....)... maar hier het resultaat!

Idle temp: 27 graden
Prima95: 50-55 graden

Ik zeg geslaagd! :P

voor:
http://i.share.pho.to/4835bda6_o.jpeg

Resultaat:
Hardeschijven zitten aan de achterkant, dus niks zit elkaar in de weg.
http://i.share.pho.to/fcf4657c_o.jpeg

(het lukt me niet om de plaatjes direct zichtbaar te krijgen in de post :| )
Ik kan het net niet goed zien op de plaatjes, maar de drie fans (2 case en CPU) blazen allemaal dezelfde kant op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
|sWORDs| schreef op woensdag 5 april 2017 @ 09:08:
[...]

Ik kan het net niet goed zien op de plaatjes, maar de drie fans (2 case en CPU) blazen allemaal dezelfde kant op?
Zal het eens testen... de 2 case fans zaten al zo vanuit de fabrikant en de cpu fan heb ik er zelf zo opgezet in ieder geval....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:18
[...]

Mijn i5 4590k heeft toch echt wel eens de 101 graden aangetikt volgens Core temp.

/edit zie nu het plaatje. Halt!!! Stop!!!! Niet meer aanzetten!!!!! Eerst je voeding omdraaien.

Maar even zonder gekheid. Ik zou wel de voeding omdraaien. Zodat hij verse lucht van onder kan gebruiken. En geen effect heeft op je airflow. Nu zijn zowel je PSU als je achterste GPU fan aan het vechten om lucht. En dat is niet ideaal.

[ Voor 34% gewijzigd door loki504 op 05-04-2017 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
loki504 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 09:47:
[...]

Mijn i5 4590k heeft toch echt wel eens de 101 graden aangetikt volgens Core temp.

/edit zie nu het plaatje. Halt!!! Stop!!!! Niet meer aanzetten!!!!! Eerst je voeding omdraaien.

Maar even zonder gekheid. Ik zou wel de voeding omdraaien. Zodat hij verse lucht van onder kan gebruiken. En geen effect heeft op je airflow. Nu zijn zowel je PSU als je achterste GPU fan aan het vechten om lucht. En dat is niet ideaal.
Maar dan zit de PSU fan tegen de onderkant van mijn case? dat lijkt me ook niet heel handig toch?

enne.... is er dan niet iets met je PC aan de hand? Zoals het bij mij was iig...

[ Voor 6% gewijzigd door crimby op 05-04-2017 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

crimby schreef op woensdag 5 april 2017 @ 10:26:
Maar dan zit de PSU fan tegen de onderkant van mijn case? dat lijkt me ook niet heel handig toch?
Zit er geen intake aan de onderkant dan in je kast ? Gebruikelijk is de fan van de PSU aan de onderkant.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
DukeBox schreef op woensdag 5 april 2017 @ 10:40:
[...]

Zit er geen intake aan de onderkant dan in je kast ? Gebruikelijk is de fan van de PSU aan de onderkant.
Ik ga de kast vanavond nog eens open maken :-) er zit onder de kast wel wat ruimte.. niet veel hoor! cm of 1,5-2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Mweh, maakt meestal niet zoveel uit. Gebruikelijk is inderdaad wel dat de voeding verse lucht aanzuigt om te voorkomen dat je warme lucht vanuit de kast gaat aanvoeren. Meeste PSU's vinden het niet zo leuk om 50°C+ "koude" lucht te krijgen.

Enfin, met die casefans zit je prob wel snor.

Ho whoeps, ik probeer te zeggen "Wel doen, niet panieken of haasten". Nu klinkt het als w/e.

[ Voor 14% gewijzigd door Thomg op 05-04-2017 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

crimby schreef op woensdag 5 april 2017 @ 10:49:
Ik ga de kast vanavond nog eens open maken :-) er zit onder de kast wel wat ruimte.. niet veel hoor! cm of 1,5-2...
Als het goed is moet je dat ook in je handleiding van je kast kunnen vinden.
edit: Jup, YouTube: Fractal Design Define S (English version) is ook een air intake. Zelfs met filter dus hoe dan ook beter voor je voeding. Uiteraard wel eens in de zoveel tijd even schoonmaken voor de airflow.
b.t.w. Minder stof in je voeding is ook beter qua brand veiligheid.
en hier zie je de voeding er ook andersom in zitten: YouTube: ausgepackt & angefasst: Fractal Design Define S

[ Voor 46% gewijzigd door DukeBox op 05-04-2017 10:58 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
loki504 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 09:47:
[...]

Ja, omdraaien is beter omdat het zo hoort te zitten. Afgezien van dat maakt het geen reet uit, laat staan dat het een probleem is. Voor de GPU boeit het ook echt helemaal niets.
Pagina: 1