Ziggo Horizon Box gekocht, wil 'm modden.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Kromme
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-12-2023
Voorwoord: ik ben mij ten zeerste bewust dat dit een, zo goed als volledig, proprietary systeem is, en officieel alleen voor Ziggo / LibertyGlobal dient te functioneren.

Dat gezegd hebbende, na ellenlang ruziemaken met Ziggo eindelijk (al een jaar, nu) van dat waardeloze systeem af. *Doet blij dansje*

Wel heb ik er bewust voor gekozen om de hardware te houden. Ik heb er netjes voor betaald en alles is, na het ruziën, netjes afgehandeld en geaccordeerd. Hier zullen dus geen problemen tevoorschijn komen, want ik heb alles netjes zwart op wit laten verwerken. Ze snapte niet zozeer waarom, maar het komt neer op het afweren van eventueel toekomstig misschien mogelijke juridische problematiek. Je weet vast wel hoe dat gaat.

Nu heb ik dus een complete Ziggo Horizon set, en alleen de Box nog (ongebruikt) over. Het betreft een oud model, een met nog legacy SCART aansluiting (yay!).
Het doel is eigenlijk vrij simpel;
Er zit een switch ingebouwd, heeft HDMI out, een mooie HDD erin, meer dan genoeg I/O mogelijkheden, en niet te vergeten, een uitgebreide afstandsbediening.

Gezien de specs denk ik dat dit een geweldig systeem zou zijn om, bijvoorbeeld, een Home Automation Server of een Home Assistant op te hosten.
Internettoegang is niet nodig, local isolated lannetje is meer dan genoeg voor controle en monitoring.

Al dagen bezig met Google en andere zoekmachines, maar ik kom alleen posts tegen die over FW mods gaan, niet over het ditchen van alles wat naar Ziggo (LGlobal) linkt en het dicht houd. Het enige wat ik nodig heb is de daadwerkelijke hardware, kaal. Of een mogelijkheid om sowieso Debian (of derivaat) te installeren.
Naar mijn huidige bevindingen kwam ik erachter dat het een BusyBox kernel op een MIPS systeem is, misschien is dit nuttige info voor de lezer. Veel meer technische info kan ik niet snel bieden, zit op m'n telefoon. Excuses daarvoor, maar Google weet gegarandeerd meer.

Nawoord: Omdat dit stukje hardware daadwerkelijk MIJN prive-eigendom is zou het, zowel in theorie als in de praktijk, geen enkel probleem moeten kunnen geven om eender welke hardware of software aan te passen, en na recente ontwikkelingen en uitspraken hebben we (als er iemand wil helpen, heet dat) juridisch gezien volledige vrijheid, MITS we ons aan de rev-engineering en proprietary restrictions rules houden.

In t kort;
Kan iemand me helpen alle links naar Ziggo software/firmware eruit te knallen en er een fatsoenlijk systeem van te maken, zodat ik er een mooie Domotica oplossing van kan brouwen?

Alvast bedankt voor het lezen, en hopelijk kunnen we een doorbraak ontketenen met verouderde hardware die toch al waardeloos werkte ;-))

NicKromme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:18

lasharor

7 december 2004

Wat mij betreft doe je nu wel heel erg moeilijk, ik denk dat je in de huidige setup het wiel eigenlijk zelf moet gaan uitvinden.

Waarom kies je er niet gewoon voor om te werken met bijv. een Raspberry? Dat is, op basis van het doel dat je schets in de TS, veel geschikter dan het gebruik van een set-up box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Joh, dit soort dingen worden dagelijks gedaan. Maar dan wel door mensen die al diep in het onderwerp zitten en met regelmaat embedded systems ontwikkelen.

Stap 1: Identificeer de lokatie van een serial console aansluiting, zodat je via een PC de terminal kan gebruiken.
Stap 2: Identificeer de lokatie van een JTAG connector. Deze heb je nodig om je eigen firmware te flashen.
Stap 3: Kopieer de bestaande firmware er uit (via JTAG of met behulp van de serial console) en ga die reverse engineeren op een PC.
Stap 4: Gebruik makend van de firmware, de console en identificaties op de chips bepaal je de exacte hardware.
Stap 5: Zoek een recente versie van Busybox en compile die met alle benodigde modules voor het apparaat.
Stap 6: Flash het nieuw gecompileerde OS naar de set-top box via JTAG en hoop dat het werkt.
Stap 7: Dingen bijstellen, nogmaals proberen, haren uittrekken, nagels bijten, kettingroken.
Stap 8: Rinse, Repeat.

Dat is het in a nutshell.
Vereist wel "wat" *kuch* kennis van hard- en software en het fabriceren van je eigen Linux smaakjes.
Het is totaal niet tijd-efficient om te doen. Dit is een project waar je maanden aan kan besteden, talloze boxen zal gaan bricken, etc etc.

Kortom: Begin er niet aan.
Sloop het binnenwerk er uit en prak er een RaspberryPi in of iets dergelijks. Daar kan je ook al lang genoeg zoet mee zijn en heeft véél meer potentie op succes.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Weet je uberhaupt al welke cpu erin zit? En of hij een signed image verwacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Leuk verhaal, maar als je op een forum moet vragen hoe je dit van de grond kunt krijgen, dan denk ik dat dit project niet voor jou is. Van wat ik heb gezien op succesvolle reverse engineering projecten is dat dit keihard teamwork is op zeer hoog niveau, en aangezien dit apparaat niet vrij verkrijgbaar is kan ik me niet voorstellen dat je hier een community voor kunt vormen.

Zomaar een ideetje: sloop de hardware eruit en doe er een Pi in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:43

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
Als het dezelfde box is:

http://betreutes-basteln....00-horizon-mainboard.html
Zie console port, zie jtag.

Probleem is waarschijnlijk dat je de bootloader (via jtag) moet vervangen door eentje die unsigned firmware ondersteunt of de bootloader aanpassen als je er eenmaal in bent. Meestal op tijd ctr-c indrukken of een password ingeven of op tijd de nand kortsluiten tijdens de crc check zodat de crc check faalt en de box je dumpt op de u-boot cmdline.

Vraag me af of het het echt allemaal waard is. Raspberry Pi 3 +wlan (krachtger) erin en dan hdmi poort naar buiten brengen, netwerk en usb poorten naar buiten brengen, knopjes via (analoge gok ik) io poorten aansluiten, display laten werken en alles wat ik vergeten ben maar niet spannend is met een PI is een stuk eenvoudiger en heb je meer aan. (Zelfs IR aansluiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
Never nooit niet aan beginnen. Alleen al niet om het absurde stroomverbruik van die box. Raspberry for sure.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:08
1 April?

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:17

BasilFX

BasilFX

Ik heb zelf ook wel eens wat tijd gespendeerd aan het 'hacken' van deze doos. Je kunt op de site van Samsung de source-code van de box downloaden: http://opensource.samsung...ub&sub=F&searchValue=7400.

Er zitten minimaal drie processoren in deze box: één voor het WiFi-gedeelte (Celeno), één voor het Modem/Router gedeelte en één voor het multi-mediagedeelte.

Met de link van @Ierlandfan kun je in ieder geval wel vinden waar je een UART-header kan solderen voor het WiFi- en modem-gedeelte, maar uiteindelijk concludeerde ik dat het zinloos was, want in de (productie) kernel wordt in de UART-driver van in ieder geval het modemdeel hardcoded uitgeschakeld (iets van return altijd 0x00). Met het WiFi-gedeelte kon ik verder niet veel.

Mijn doel was om te kijken of ik iets aan de firewall kon tweaken, omdat ik hoopte zelf NAT-hairpinning te kunnen enablen. Uiteindelijk heb ik vooral tijd verknoeid :+

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:40

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Wat is er zo interessant aan de hardware van de Horizon? De suggestie Raspberry Pi is gedaan, waarmee je lijkt te kunnen doen met wat je wilt. De Raspberry Pi-hardware wijkt evenwel stek af van de hardware van de Horizon. Maar, de Horizon is niet de enige DVB-C-ontvanger op de markt, wel erg gesloten.

Stel je vergelijkt met een Vu+ Uno 4K. Dan heeft de Uno 4K veel mooiere hardware dan de Horizon, toch? En dat is een open Linuxontvanger, dus kun je mee doen wat je wilt.

Dus wat drijft je om zo ongelooflijk veel moeite te doen om je eigen firmware voor de Horizon te gaan ontwikkelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
Er zijn genoeg redenen te bedenken om hardware die je over hebt een andere functie te geven, Of hardware die je niet over hebt ietswat aan te passen zodat bijvoorbeeld vervelende bugs eruit zijn, of uit te breiden zonder de bestaande functionaliteit te verliezen. Nieuwsgierigheid of "uit principe" of "omdat het wellicht kan" is ook zo'n leuke drijfveer. Het gaat niet altijd om een specifiek doel.
Pagina: 1