Fineer op spaanplaat kapot geschuurd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WietKop
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-07-2020
Beste Tweakers,

Ik weet niet zo goed waar en aan wie ik deze vraag moet stellen, maar bij het vervangen van de magenta inktpatroon van mijn printer zijn er enkele druppels op mijn tv meubel gevallen.

Dit heb ik pas een dag later opgemerkt en is natuurlijk opgedroogd.

Ik heb een sponsje genomen met water en dreft en de druppels proberen op te vegen, dat lukte. Maar het fineer zelf heeft nu een bleek uiterlijk met andere woorden, het is beschadigd.

Is er een manier om dit op te lossen?

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2uymws6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/8wjv2w.jpg

zonder flits
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2eal3bd.jpg

zie linksonderaan de schade:
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/15zrtir.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:07

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Je zou kunnen proberen of het met wat olie (geschikt voor hout) weer wat donkerder wordt. Je hebt echter bij elke oplossing wel de kans dat je alsnog kleurverschil hebt.

De beste manier is uiteraard de fineer vervangen, maar ja... :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Gonadan schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 12:45:
Je zou kunnen proberen of het met wat olie (geschikt voor hout) weer wat donkerder wordt. Je hebt echter bij elke oplossing wel de kans dat je alsnog kleurverschil hebt.

De beste manier is uiteraard de fineer vervangen, maar ja... :P
Fineer kun je gewoon aanschaffen. Grote vraag is of je er zoveel moeite in wilt steken, meeste fineer wordt gebruikt op geperst hout/mdf.

Fineer is in de regel een enkele mm dik en zeer vatbaar voor beschadigen. Je schuurt er zo doorheen.

Werken met was/olie wordt ook problematisch, je lichte plek wordt iets donkerder, maar de omgeving wordt ook iets donkerder dan nu. Kun je weer oplossen door alles te schuren en vervolgens lakken, maar dan kan er weer kleurverschil ontstaan met andere vlakken.

Als die niet te duur is geweest tzt een nieuw aanschaffen, een nette oplossing wordt vrij kostbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:59

Onbekend

...

Het lijkt wel op de Hasle TV-meubel, en die heb ik ook.
Het gewoon spaanplaat met een dun laagje fineer wat makkelijk stuk kan gaan. Volgens mij niet veel aan te doen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 22:54
Camoufleren maar dan.. je kunt kijken of je dezelfde kleur potloden kunt vinden en het bijkleuren. Dan zul je het van afstand niet meer zien, al is dat geen definitieve oplossing.

Fineer lijkt overigens op een sticker, of is het wel echt hout? Heb hier ook wat meubels met een houtpatroon sticker erop.. als dat beschadigt is het klaar.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WietKop
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-07-2020
Het plekje valt niet echt op, maar toch.

Nieuwe fineer erop bevestigen lijkt me teveel koste en moeite voor een tv meubel van 100.

Olie erop zal de boel nog verergeren denk ik, met potloden inkleuren lijkt me dus de beste oplossing.

Bedankt!

@onbekend het is het model 'Sven, truffelkleur uit Leenbakker' btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-05 14:22
Als het echt fineer is, en dus hout ; zou ik het eens met thee proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kun je het deurtje niet gewoon omdraaien? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Beste is om de rest van het meubel ook te doen met de schuurspons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-05 20:15
Dat is spaanplaat met een melanine verneer (plastic). Hier kan je niets meer aan doen behalve het bijkleuren met potloden of stiften. Of natuurlijk het meubel vervangen.

Je kan ook nog '3M Wood Grain Vinyls' proberen, maar ik acht de kans klein dat je dezelfde vind klein.

[ Voor 23% gewijzigd door General_Snuss op 01-04-2017 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb dat ook op een meubel, daar heeft de senseo een tijdje op gestaan maar het kon niet zo goed tegen het water wat gemorst werd. Het is nu een kastje in de bergkamer, daar maakt het niet zo veel uit dat het wat minder mooi is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-05 21:47
Heb het ook eens gehad met witte melamine, je poetst er zo doorheen! Kon het gelukkig gewoon weer wit spuiten, de structuur is wel weg natuurlijk. Hier is dat minder eenvoudig te spuiten.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je zou het ook ff met een melaminespons kunnen proberen. Werkt ook prima om bijv een leren stuurwiel weer mooi te maken. Zijn van die wondersponzen, haal je bij de Blokker etc :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Of heel t meubel overschilderen. Zo heb ik een tafel in dit soort materiaal gewoon met koloniaal teakhout waterbasis verf overgeschilderd. Resultaat is nog verbluffend ook haha. Dacht dat word niks, lichtjes opgeschuurd met 400 alsof het echt hout was. Verf was van de action, laatst potten willen bij hebben, maar helaas alweer op en ze weten nooit of en wanneer weer iets binnen komt. Super irritant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-05 10:39
Naar alle waarschijnlijkheid is het inderdaad melanine -> kunststof. Als je daar olie op smeert trekt het dus niet in... beter niet met je kleren tegenaanlopen dan.

Bijwerken zal op geen enkele methode 'onzichtbaar' worden en ik denk dat je er beter niets aan kunt doen, voordat je het juist erger maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Eens met Gadgeteer, alle hout truukjes werken niet en de enige oplossing is te laten zoals het is of in z'n geheel verven.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-05 13:58
Aan jou beschrijving en te foto's te zien is het een CPL/HPL verlijmd op hout. Belangrijkste is om te bedenken hoeveel tijd/geld je erin wilt steken. Er bestaan dit soort setjes (€42,-) om het te repareren (moet je overigens wel handig zijn :9 :

Afbeeldingslocatie: http://www.beltraco.nl/uploads/products/23-459b.jpg
Aan de andere kant, potloden/stiften werken het best als goedkope oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door Vitamine op 05-04-2017 08:23 ]

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Die setjes met smeltwas zijn om beschadigingen (krassen, gaten) in hout te repareren. Niet om verkleuringen te verhelpen.

Ik heb tijdens onze housewarming ook per ongeluk een deurtje beschadigd. Leverancier gebeld, aangegeven dat het geen garantiegevalletje was en dat ik er best voor wilde betalen, en gevraagd of ik het deurtje kon nabestellen.
Dat kon. Voor het gigantische bedrag van 7 euro :+ heb ik toen een nieuw deurtje kunnen monteren.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-05 13:58
DrivinUCrazy schreef op woensdag 5 april 2017 @ 08:31:
Die setjes met smeltwas zijn om beschadigingen (krassen, gaten) in hout te repareren. Niet om verkleuringen te verhelpen.

Ik heb tijdens onze housewarming ook per ongeluk een deurtje beschadigd. Leverancier gebeld, aangegeven dat het geen garantiegevalletje was en dat ik er best voor wilde betalen, en gevraagd of ik het deurtje kon nabestellen.
Dat kon. Voor het gigantische bedrag van 7 euro :+ heb ik toen een nieuw deurtje kunnen monteren.
Gedeeltelijk eens, in dit geval is het meer dan alleen een verkleuring. Anyhow, de tip om de leverancier te bellen zou je sowieso kunnen proberen.

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Pagina: 1