Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Raspberry pi 3 of is er een betere met even goede support?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag een pc'tje die gewone desktop dingen kan doen, en oude games kan spelen en niet te veel kost. De raspberry pi 3 lijkt me best geinig en dan moet ik er misschien nog mee rondspelen om games werkend te krijgen, maar er is dan vast iemand die exact hetzelfde gedaan heeft, zodat het niet al te ingewikkeld hoeft te zijn. Uiteraard zijn er betere alternatieven, maar die hebben vaak minder support anuit de fabrikant en minder community support. Is er wel een rasperry pi 3 alternatief met even goede support?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik denk dat een Pi3 niet krachtig genoeg is daarvoor, welk OS en welke games denk je aan?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Topicstarter
Marzman schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 09:10:
Ik denk dat een Pi3 niet krachtig genoeg is daarvoor, welk OS en welke games denk je aan?
Raspbian als ik ga voor de raspberry pi 3, en anders ubuntu, en games van rond 2000 en eerder+ minecraft.

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:33
Ik vermoed dat de pi3 daar niet geschikt voor is. Dan kom je snel op bordjes zoals de up ed.

Maar dan zit je ook weer in het domein van de goedkopere/tweedehands nucs.

Verwijderd

Topicstarter
Domino schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 09:14:
Ik vermoed dat de pi3 daar niet geschikt voor is. Dan kom je snel op bordjes zoals de up ed.

Maar dan zit je ook weer in het domein van de goedkopere/tweedehands nucs.
Het is al heel vaak gedaan hoor. Dat was de era van single en dual cores op bijzonder lage kloksnelheden. Zelfs de raspberry pi cpu en gpu zijn goed genoeg daarvoor. 1gb ram is ook prima, maar als er een beter alternatief is met veel (community) support voor max 120 euro met alle nodige accesoires, ga ik die kopen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2017 09:18 ]

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:31

Harrie

NederVlaming

De meeste games zijn voor Windows en x86 processors, wat de Rpi niet is.
Minecraft gaat waarschijnlijk wel lukken; console emulators (nee,SNES,PlayStation) gaat wel lukken.
Games in een Windows emulator vermoedelijk niet? Ik heb er geen ervaring mee.

[ Voor 6% gewijzigd door Harrie op 01-04-2017 09:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Harrie schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 09:18:
De meeste games zijn voor Windows en x86 processors, wat de Rpi niet is.
Minecraft gaat waarschijnlijk wel lukken; console emulators (nee,SNES,PlayStation) gaat wel lukken.
Games in een Windows emulator vermoedelijk niet? Ik heb er geen ervaring mee.
Dat is misschien zo, maar er zijn toch aardig wat x86 games geport naar de rpi3 en ouder, maar als het toch lastig blijkt zijn er in ieder geval genoeg oude console games die ik kan spelen op een rpi3.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2017 09:22 ]

• Domino
Verwijderd schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 09:16:
[...]

Het is al heel vaak gedaan hoor. Dat was de era van single en dual cores op bijzonder lage kloksnelheden. Zelfs de raspberry pi cpu en gpu zijn goed genoeg daarvoor. 1gb ram is ook prima, maar als er een beter alternatief is met veel (community) support voor max 120 euro met alle nodige accesoires, ga ik die kopen.
Het hangt er van af wat je verwachting is van zo een opstelling. Raspian zal prima werken maar een pi vergelijken met een x86 cpu op ongeveer dezelfde kloksnelheid kan je eigenlijk al niet doen.

Extreem voorbeeld, ik heb hier een nuc met een i5U op 800 mhz, die loopt rondjes om die pi cpu. Achteruit, geblinddoekt en met twee vingers in de neus.

Je zult echt moeten zoeken naar praktijk voorbeelden.

• Granny
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-08 20:10
Voor spelletjes spelen op de raspberry (oude arcade games, amiga, etc) kun je helemaal los met https://retropie.org.uk/
Om de raspberry 3 te gebruiken als dagelijkse computer is niet zo'n goed idee. Daar heeft de pi net wat te weinig geheugen voor. Denk dat je dan beter even kan doorsparen voor bijvoorbeeld een Intel NUC.

If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something.

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Odroid c2 met emmc module?

Alleen, ben je niet beter dat je gewoon in de v&a een goedkoop systeempje koopt.
V&A aangeboden: HP dc7800 USDT, C2D E8400, 4GB DDR2, 320GB 7200RPM HD
V&A aangeboden: Home / office PC (i3, 4GB RAM) Met scherm erbij

Keuze genoeg, laat je gaan
categorie: PC's

Zelfde prijs en goedkoper en tig keer sneller. Zitten zelfs i5 2400 pcs tussen, daarmee kna je zelfs huidige games nog deftig spelen (mits gepaard met 3d kaart ofc)

[ Voor 25% gewijzigd door SadisticPanda op 01-04-2017 09:29 ]

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Verwijderd

Topicstarter
Granny schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 09:25:
Voor spelletjes spelen op de raspberry (oude arcade games, amiga, etc) kun je helemaal los met https://retropie.org.uk/
Om de raspberry 3 te gebruiken als dagelijkse computer is niet zo'n goed idee. Daar heeft de pi net wat te weinig geheugen voor. Denk dat je dan beter even kan doorsparen voor bijvoorbeeld een Intel NUC.
Heb al een goede pc, maar ik wil hem af en toe gebruiken als gewone pc, omdat het kan.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:04

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 09:12:
Raspbian als ik ga voor de raspberry pi 3, en anders ubuntu, en games van rond 2000 en eerder+ minecraft.
Retropie is geen probleem. Desktop gebruik is wat beperkter. Minecraft kun je rustig vergeten....

Ondanks de enorm uitgeklede graphics van Minecraft vergt het enorm veel van de CPU. En zodra je mods gaat gebruiken vergt het ook een berg van de GPU. Minecraft draait echt alleen op redelijk moderne computers, niet op hardware van ~2000.

Verwijderd

Topicstarter
Croga schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 09:30:
[...]

Retropie is geen probleem. Desktop gebruik is wat beperkter. Minecraft kun je rustig vergeten....

Ondanks de enorm uitgeklede graphics van Minecraft vergt het enorm veel van de CPU. En zodra je mods gaat gebruiken vergt het ook een berg van de GPU. Minecraft draait echt alleen op redelijk moderne computers, niet op hardware van ~2000.
Waarom zou ik modden? Gewoon minecraft, wat ik vaak genoeg gespeeld zie op youtube op een rpi2 of 3, is ook leuk.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 09:29:
[...]

Heb al een goede pc, maar ik wil hem af en toe gebruiken als gewone pc, omdat het kan.
Maar eigenlijk kan het dus niet, zoals iedereen die het geprobeerd heeft je zal vertellen ;) Ik heb wel eens gekeken naar een RPi 3 voor een soort Chromium kiosk, maar dat was niet vooruit te branden. Heeft iets te maken met de architectuur van de SoC.

Verwijderd

Topicstarter
Bigs schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 09:34:
[...]

Maar eigenlijk kan het dus niet, zoals iedereen die het geprobeerd heeft je zal vertellen ;) Ik heb wel eens gekeken naar een RPi 3 voor een soort Chromium kiosk, maar dat was niet vooruit te branden. Heeft iets te maken met de architectuur van de SoC.
In youtube filmpjes is te zien dat hij best aardig werkt, en als de goede pc in gebruik is moet ik toch iets kunnen doen? Google docs werkt niet bepaald fantastisch op mijn ipad of lg g5. Meer dan een beetje surfen of basis word-achtige dingen zal ik ook niet ermee doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2017 09:38 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:04

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 09:37:
In youtube filmpjes is te zien dat hij best aardig werkt, en als de goede pc in gebruik is moet ik toch iets kunnen doen? Google docs werkt niet bepaald fantastisch op mijn ipad of lg g5. Meer dan een beetje surfen of basis word-achtige dingen zal ik ook niet ermee doen.
Mooi. Ga lekker af op youtube filmpjes als je wilt, ondanks dat wij hier allemaal zeggen dat het niet kan.

Vraag je dan wel af waarom je naar dit forum komt. Je hebt je mening al gevormd en negeert de praktijk ervaring van de mensen hier. Dat mag maar dan is het niet heel zinvol om hier überhaupt naar meningen te vragen.

Verwijderd

Topicstarter
Croga schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 09:42:
[...]

Mooi. Ga lekker af op youtube filmpjes als je wilt, ondanks dat wij hier allemaal zeggen dat het niet kan.

Vraag je dan wel af waarom je naar dit forum komt. Je hebt je mening al gevormd en negeert de praktijk ervaring van de mensen hier. Dat mag maar dan is het niet heel zinvol om hier überhaupt naar meningen te vragen.
Alle reviewers zeggen dat het wel kan, vele eigenaren zeggen dat het wel kan en jullie zeggen dat het niet kan. Letterlijk alles is sneller dan de 512mb 866mhz (als dat) dual core intel systemen van rond 2000 (of nog eerder) die op de modelbaanclub gebruikt wordt! Die is misschien nog trager dan een rpi2 en die gebruiken we nog altijd!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2017 09:55 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Misschien valt het mee, ik heb zelf een Pi2 en dacht dat een Pi3 gewoon een overgeklokte Pi2 was met bluetooth en wifi toegevoegd maar hij is op sommige punten toch wel behoorlijk sneller. Floating point index is ongeveer die van een Pentium 3 op 700 mhz, het geheugen is sneller.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Q3nh1GOWVrc4VvzEJYLplaWv/full.png

/▌

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:31
Verwijderd schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 09:49:
[...]

Alle reviewers zeggen dat het wel kan, vele eigenaren zeggen dat het wel kan en jullie zeggen dat het niet kan. Letterlijk alles is sneller dan de 512mb 866mhz (als dat) dual core intel systemen van rond 2000 (of nog eerder) die op de modelbaanclub gebruikt wordt! Die is misschien nog trager dan een rpi2 en die gebruiken we nog altijd!
Waarom probeer je het niet gewoon? rpi3 kost weinig.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ramon schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 10:26:
[...]

Waarom probeer je het niet gewoon? rpi3 kost weinig.
Idd, en anders valt er wel een doel mee te verzinnen voor die modelspoorbaan.

/▌

• Domino
Een modelspoorbaan aansturen is natuurlijk heel iets anders als een compleet os en spellen. Ik werk wel eens met PLC's uit het jaar kruik, en die sturen ook moeiteloos een spoorbaan aan als je dat wil.

We draaiden vroeger ook windows (3.1) op een 16 MHz 386 zonder co processor.

Maar, zoals al eerder aangehaald, gewoon proberen dan maar. Leef je uit, maak creative oplossingen en wie weet.

De pi is een goed betaalbare speeltuin.

Verwijderd

Topicstarter
Marzman schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 10:27:
[...]

Idd, en anders valt er wel een doel mee te verzinnen voor die modelspoorbaan.
Dat is ook weer waar. Is het overwegen waard.

De Odroid c2 is volgens de retropie website ondersteund. Kan daar raspbian op? Heeft die redelijke ondersteuning? Volgens mij heeft hij in ieder geval een redelijk grote community, maar misschien lijkt dat alleen zo. Heb geen verkoopcijfers kunnen vinden en ik ken het merk niet (hardkernel). De xu4 is krachtiger, maar heb ik haast niks over kunnen vinden.

Retropie mogelijkheid is een must.

Edit: xu4 geen audio?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2017 11:42 ]

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-11 11:40
Ben ik het niet mee eens, de rasp 3 kan wel degelijk een aantal games spelen voor het jaar 2000. Het gaat nu echter niet om hoe snel de rasp 3 is maar om het feit dat er geen windows of X86 support op staat en de meeste games dat nodig hebben.

Ja het werkt wel
Nee het gaat niet vlot werken of bug free zijn

Ik raad je aan om via tweakers een 2e hands mini pc te kopen (50 euro max) of om een intel compute stick te kopen.

Verwijderd

Topicstarter
mugenmarco schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 11:25:
Ben ik het niet mee eens, de rasp 3 kan wel degelijk een aantal games spelen voor het jaar 2000. Het gaat nu echter niet om hoe snel de rasp 3 is maar om het feit dat er geen windows of X86 support op staat en de meeste games dat nodig hebben.

Ja het werkt wel

Ik raad je aan om via tweakers een 2e hands mini pc te kopen (50 euro max) of om een intel compute stick te kopen.
Met retropie ben ik de komende jaren nog wel zoet denk ik, dus dat maakt niet zo heel veel uit.

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 29-11 10:38
Bij de rasbarian image zit standaard een oudere gratis python variant van Minecraft. Dit draaitzelfs op een pi2 heel aardig. Echter als je veel dieren of explosies in beeld hebt dan kan je een fatsoenlijke wel vergeten.
Verder is deze Minecraft alleen via het lan te spelen met andere python minecraft versies en werkt dus niet samen met de commerciële java minecraft.

Verwijderd

Topicstarter
fastedje schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 11:48:
Bij de rasbarian image zit standaard een oudere gratis python variant van Minecraft. Dit draaitzelfs op een pi2 heel aardig. Echter als je veel dieren of explosies in beeld hebt dan kan je een fatsoenlijke wel vergeten.
Verder is deze Minecraft alleen via het lan te spelen met andere python minecraft versies en werkt dus niet samen met de commerciële java minecraft.
Is ook leuk, en single player is toch de beste optie als je minecraft gaat spelen, omdat anders iemand de hele wereld opblaast en je game crasht!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:10
En als het om pre-2000 gaat, denk ik toch ook vaak aan DOS en daar is een prima oplossing voor in DOSbox: https://pimylifeup.com/raspberry-pi-dosbox/

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die Pi 3 zijn best aardige dingetjes. Ben zelf ook begonnen met Retropi, speelde te weinig, ding draait nu OSMC en PiHole. Serves the purpose en als ik echt wil kan ik altijd nog een extra SD kaartje met Retropi fixen. Zit genoeg power in die Pi3, maar Windows zou ik er niet op draaien. Is er sowieso niet voor gemaakt (andere CPU architectuur).
Oveigens snapt retropi die dosbox emulator ook (zit er meen ik standaard in).

Als je echt een mini PC wilt, kijk eens naar de Intel compute stick of desnoods naar een NUC. Bedenk wel dat je bij een PC ook met (al dan niet draadloze) keyboard en muis gaat zitten

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Een Pi voor desktop taken is geen strak plan.
Een beetje webbrowsen zou je verwachten dat dat wel OK loopt, maar zodra er iets van animatie is middels javascript (b.v. een fotoslider, uitklappende menu's, dat soort gein die je overal ziet) komt hij bijna tot stilstand.

Minecrat gaat wel redelijk, mits je die Python variant gebruikt. De echte minecraft heeft niet genoeg aan 1GB RAM (waarvan de helft al opgeslokt wordt door het OS met grafische schil).
En dan hebben we het nog niet over de CPU. Minecraft doet enorm veel rekenwerk op de achtergrond en maakt daarbij gebruik van allerlei versnellende functies van moderne CPU's.
Een Pi heeft die functies niet (het is een Reduced Instruction Set Computer) en moet dat dus allemaal op de 'ouderwetse' manier doen. Dat betekent dat een bijvoorbeeld simpel optelsommetje, die op een moderne CPU in 1 clock tick kan, op een Pi meerdere clock ticks kost.

Voor oudere spelletjes, en dan praten we over het jaren 90 console tijdperk, is dat niet zo'n probleem. Die waren er sowieso al op berekend om zo te werken, want zo werkten de CPU's van consoles ook (was ook RISC, net als de Pi).
Minecraft is relatief hypermodern (hell het is Java en dat staat écht niet stil) en heeft een noodzaak voor die optimalisaties/functies, omdat het anders niet vooruit te branden is.

Verder doet een Pi alles vanaf een SD kaartje. Dat is nou niet echt de snelste optie. Dus ook disk-interactie is niet snel. Als je moet gaan swappen omdat 1GB RAM vol zit, dan vertraagt ook dat enorm.

Neemt niet weg dat een Pi zeker toepassingen heeft. Maar als desktop is het niet aan te raden.
Met RetroPie kan het ding wel prima uit de voeten, evenals taken als mediaspeler (gelukkig heeft t ding hardwarematige video acceleratie/decoding), als simpel servertje of als controller voor een IoT project.

Anyway, als je iets wil wat potentieel Minecraft kan draaien en niet vertraagt bij t surfen, dan is het sterk aan te raden om te investeren in iets met een x86 processor.
B.v. dit: nieuws: Asus-dochter introduceert RaspberryPi-kloon met Intel Atom
Intel Atom in Raspberrypi formfactor.
Nogsteeds vrij beperkt met het RAM, maar er zijn vast alternatieven met meer RAM.

[ Voor 11% gewijzigd door McKaamos op 01-04-2017 12:24 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 12:18:
Een Pi voor desktop taken is geen strak plan.
Een beetje webbrowsen zou je verwachten dat dat wel OK loopt, maar zodra er iets van animatie is middels javascript (b.v. een fotoslider, uitklappende menu's, dat soort gein die je overal ziet) komt hij bijna tot stilstand.

Minecrat gaat wel redelijk, mits je die Python variant gebruikt. De echte minecraft heeft niet genoeg aan 1GB RAM (waarvan de helft al opgeslokt wordt door het OS met grafische schil).
En dan hebben we het nog niet over de CPU. Minecraft doet enorm veel rekenwerk op de achtergrond en maakt daarbij gebruik van allerlei versnellende functies van moderne CPU's.
Een Pi heeft die functies niet (het is een Reduced Instruction Set Computer) en moet dat dus allemaal op de 'ouderwetse' manier doen. Dat betekent dat een bijvoorbeeld simpel optelsommetje, die op een moderne CPU in 1 clock tick kan, op een Pi meerdere clock ticks kost.

Voor oudere spelletjes, en dan praten we over het jaren 90 console tijdperk, is dat niet zo'n probleem. Die waren er sowieso al op berekend om zo te werken, want zo werkten de CPU's van consoles ook (was ook RISC, net als de Pi).
Minecraft is relatief hypermodern (hell het is Java en dat staat écht niet stil) en heeft een noodzaak voor die optimalisaties/functies, omdat het anders niet vooruit te branden is.

Verder doet een Pi alles vanaf een SD kaartje. Dat is nou niet echt de snelste optie. Dus ook disk-interactie is niet snel. Als je moet gaan swappen omdat 1GB RAM vol zit, dan vertraagt ook dat enorm.

Neemt niet weg dat een Pi zeker toepassingen heeft. Maar als desktop is het niet aan te raden.
Met RetroPie kan het ding wel prima uit de voeten, evenals taken als mediaspeler (gelukkig heeft t ding hardwarematige video acceleratie/decoding), als simpel servertje of als controller voor een IoT project.

Anyway, als je iets wil wat potentieel Minecraft kan draaien en niet vertraagt bij t surfen, dan is het sterk aan te raden om te investeren in iets met een x86 processor.
B.v. dit: nieuws: Asus-dochter introduceert RaspberryPi-kloon met Intel Atom
Intel Atom in Raspberrypi formfactor.
Nogsteeds vrij beperkt met het RAM, maar er zijn vast alternatieven met meer RAM.
Die had ik ook al gezien, maar lijkt niet zo spectaculair en is vrij duur voor wat het is.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 12:28:
[...]

Die had ik ook al gezien, maar lijkt niet zo spectaculair en is vrij duur voor wat het is.
Er zijn andere opties, zoals de Gizmo2 (met AMD GX (Geode?) x86 en Radeon HD8xxx): http://www.semiconductors...5nDtGZ0OPkGqO6xoC3abw_wcB

Of de Minnowboard Turbo (met Atom en intel integrated graphics): http://www.adiengineering.com/products/minnowboard-turbot/

Of de Udoo x86 (quadcore 2,5Ghz, 8GB RAM): https://www.kickstarter.c...powerful-maker-board-ever

De Jaguarboard: http://www.jaguarboard.or...stry-first-x86-based.html

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 12:34:
[...]

Er zijn andere opties, zoals de Gizmo2 (met AMD GX (Geode?) x86 en Radeon HD8xxx): http://www.semiconductors...5nDtGZ0OPkGqO6xoC3abw_wcB

Of de Minnowboard Turbo (met Atom en intel integrated graphics): http://www.adiengineering.com/products/minnowboard-turbot/

Of de Udoo x86 (quadcore 2,5Ghz, 8GB RAM): https://www.kickstarter.c...powerful-maker-board-ever

De Jaguarboard: http://www.jaguarboard.or...stry-first-x86-based.html
Die gaan me toch iets te veel richting een gewone pc. Lijkt saai, want het werkt gewoon goed. Ik wil af en toe gewoon een beetje moeite moeten doen om iets goed werkend te krijgen, maar niet te veel.

Rpi3, odroid c2 en xu4 zijn momenteel opties. Hoe werkt geluid op de c2 en xu4? Ik wil gewoon mijn koptelefoons kunnen aansluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2017 12:48 ]

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:10

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Koop dan gewoon een Raspberry Pi 3 en ga er lekker mee spelen. Het ding kost maar een paar tientjes, die haal je er gegarandeerd uit aan de lol van het proberen. Daar heb je een stuk meer aan dan hier zitten discussiëren alsof het om een dure gamecomputer gaat. :)

Hier heb ik er eentje slingeren met een 16x2 display er aan en eentje die ingebouwd is in een Picade behuizing met een 12,1" scherm. Ontzettend leuk spul!

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Verwijderd

Topicstarter
Jazzy schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 13:00:
Koop dan gewoon een Raspberry Pi 3 en ga er lekker mee spelen. Het ding kost maar een paar tientjes, die haal je er gegarandeerd uit aan de lol van het proberen. Daar heb je een stuk meer aan dan hier zitten discussiëren alsof het om een dure gamecomputer gaat. :)

Hier heb ik er eentje slingeren met een 16x2 display er aan en eentje die ingebouwd is in een Picade behuizing met een 12,1" scherm. Ontzettend leuk spul!
Probleem is dat de odroid c2 niet heel veer duurder is en de xu4 weer niet veel duurder dan dat. Nou is de rpi3 rijker uitgerust, maar de c2 en xu4 zijn aanzienlijk sneller.

Banana pi m3 of m64 eventueel ook een optie?

Het is gewoon een beetje stom om een rpi3 te kopen, als voor niet veel meer geld ik aanzienlijk betere prestaties kan halen.

Support rpi3 is wel aanzienlijk beter dan al die andere gecombineerd helaas. Support c1 was weg na komst c2, wat niet erg is als ik telkens upgrade, wat ik toch ga doen. Kan de xu4 trouwens retropie draaien en raspbian?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2017 13:41 ]

• Ramon
Zou toch voor de rpi3 gaan, tig tutorials en support beschikbaar, denk dat jij die wel goed kan gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Ramon schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 14:03:
Zou toch voor de rpi3 gaan, tig tutorials en support beschikbaar, denk dat jij die wel goed kan gebruiken.
Dat blijft voorlopig nog wel zo helaas. Wel jammer, want de odroid c2 en xu4 zijn veel sneller en hebben meer werkgeheugen.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Sja, dat is het nadeel van de kloonmarkt.
Support is gewoon minder en soms ronduit beroerd.

Gelukkig zijn er wel alternatieven en communities die de werkbaarheid vergroten.
Denk aan het Armbian project, die een variant van Debian produceert (soortgelijk aan Raspbian) voor diverse kloontaarten.

Dus ja, als het makkelijk moet, dan een Raspberry. Ben je wat meer thuis in Linux en embedded systemen, dan is een alternatief model opzich geen gek idee. Kost alleen wat meer tijd om op te zetten.

Er is inmiddels wel zoiets als RetrOrangePi. RetroPi voor de OrangePi boards en een paar andere compatibles zoals de Beelink X2 (android mediabox), dus dat is er in ieder geval als kant-en-klaar optie voor spelletjes.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 10:48:
[...]

Dat is ook weer waar. Is het overwegen waard.

De Odroid c2 is volgens de retropie website ondersteund. Kan daar raspbian op? Heeft die redelijke ondersteuning? Volgens mij heeft hij in ieder geval een redelijk grote community, maar misschien lijkt dat alleen zo. Heb geen verkoopcijfers kunnen vinden en ik ken het merk niet (hardkernel). De xu4 is krachtiger, maar heb ik haast niks over kunnen vinden.

Retropie mogelijkheid is een must.

Edit: xu4 geen audio?
Odroid is degelijk spul. Alleen natuurlijk niet zo goedkoop als de Raspberries.

Ik heb zelf de XU4, maar eigenlijk is die serieus overpowered voor wat ik ermee doe (is alleen een MPD server). Ik gebruik de HDMI-uitgang voor de audio. Ding is best snel voor een ARM-Soc (is een Samsung Exynos van de vorige generatie(s)).

De XU4 heeft wel een ventilator aan boord, maar als je de SoC lager klokt dan hoeft die nauwelijks te draaien (het zijn vooral de laatste paar 100 MHz die het meeste stroom vreten, zoals steeds).

Ik draai zelf Debian Jessie op de XU4.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
Borromini schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 14:24:
[...]

Odroid is degelijk spul. Alleen natuurlijk niet zo goedkoop als de Raspberries.

Ik heb zelf de XU4, maar eigenlijk is die serieus overpowered voor wat ik ermee doe (is alleen een MPD server). Ik gebruik de HDMI-uitgang voor de audio. Ding is best snel voor een ARM-Soc (is een Samsung Exynos van de vorige generatie(s)).

De XU4 heeft wel een ventilator aan boord, maar als je de SoC lager klokt dan hoeft die nauwelijks te draaien (het zijn vooral de laatste paar 100 MHz die het meeste stroom vreten, zoals steeds).

Ik draai zelf Debian Jessie op de XU4.
Odroid is dus nog een optie.

Bpi m3 schijnt wel waardeloze support te hebben, wat jammer is omdat de specificaties top zijn en hij ook draadloze connectiviteit heeft, zodat ik niet allemaal usb uitbreidingen hoef te kopen om alles aan te sluiten als ik hem ergens naartoe meeneem.

Denk dat ik voor de xu4 ga. Duur, maar veel krachtiger dan een rpi3 en niet een saai x86 ding.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2017 15:12 ]

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Kan de XU4 dan al gewoon Youtube filmpjes afspelen in Chromium (om maar even een basale desktop wens te noemen)? Met oudere modellen werkte dat alleen in Android ivm ontbrekende hardware acceleratie drivers voor Linux (voorbeeld).

[ Voor 24% gewijzigd door Bigs op 01-04-2017 17:48 ]

• Ramon
mugenmarco schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 11:25:

Ja het werkt wel

Er is wel een windows voor rpi3, zelfs speciaal ervoor gemaakt :) maar het heeft geen desktop en ook geen support voor x86 obviously ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bigs schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 17:37:
Kan de XU4 dan al gewoon Youtube filmpjes afspelen in Chromium (om maar even een basale desktop wens te noemen)? Met oudere modellen werkte dat alleen in Android ivm ontbrekende hardware acceleratie drivers voor Linux (voorbeeld).
O ja, dat was een probleem. Weet ik eigenlijk niet. Als youtube niet werkt, is dat wel een erg groot nadeel.

Edit: 1080p schijnt te kunnen in chromium met flash plugin. De 1080p scherm van de oude, binnenkort vervangen en gedegradeerd tot minecraft server (1080 ti AIB's zijn slecht beschikbaar, dus ik wacht op vega), pc is daar perfect voor. Wil gewoon een sbc als basis pc. Youtube 1080p, word-achtig iets, retropie oid, etc.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2017 22:49 ]

Pagina: 1