Is het normaal dat mijn CPU en moederbord 100Celcius + zijn?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olipower509
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 29-03-2024
...
Ik heb zonet een nieuwe PC tweedehands gekocht en toen ik hem opstarten kreeg ik dit te zien:
Afbeeldingslocatie: http://image.prntscr.com/image/dfb5e87cf37943078ada9d7717e94475.png
Hoort dit? Klopt Speccy wel?

Beste antwoord (via olipower509 op 01-04-2017 11:58)

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

olipower509 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 02:13:
Sorry dit is geen 1 april grap,
En ik word nou wel bang voor mn net tweedehands aangeschafde PC.
Wat is het beste wat ik kan gaan doen?
Bang hoef je niet te zijn. Moderne hardware zit vol snufjes om zichzelf in bescherming te nemen.

Wat je nodig hebt is een laagje koelpasta.
De processor maakt idealiter volledig contact met de koeler om zijn warmte af te geven. In praktijk zijn zowel de CPU als CPU koeler niet 100% vlak en gebruik je een pasta om die oneffenheid op te vullen.

Een goede pasta hoeft slechts enkele euro's te kosten en is relatief simpel aan te brengen.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

olipower509 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 00:54:
...
Ik heb zonet een nieuwe PC tweedehands gekocht en toen ik hem opstarten kreeg ik dit te zien:
[afbeelding]
Hoort dit? Klopt Speccy wel?
Nope, speccy klopt niet.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olipower509
Ik weet niet of ik hier nog een post voor moet maken, maar ik vraag het maar even:
Ik heb 1 beeldscherm op mn GPU aangesloten via HDMI, en nu wou ik mijn oude beeldscherm op mijn moederbord aansluiten via HDMI alleen de PC herkent mijn beeldscherm niet.
Ik hoor toch wel een beeldscherm aan te kunnen sluiten op mijn moederboard via HDMI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zegt realtemp eigenlijk over de cpu temps?
olipower509 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 00:59:
Ik hoor toch wel een beeldscherm aan te kunnen sluiten op mijn moederboard via HDMI?
Nope, alleen via 1 kanaal, de igp van de cpu en de videokaart kunnen niet tegelijkertijd werken.
2e Scherm zul je via een andere poort van de videokaart moeten aansluiten.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2017 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olipower509
Verwijderd schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 01:15:
Wat zegt realtemp eigenlijk over de cpu temps?

[...]

Nope, alleen via 1 kanaal, de igp van de cpu en de videokaart kunnen niet tegelijkertijd werken.
2e Scherm zul je via een andere poort van de videokaart moeten aansluiten.
Afbeeldingslocatie: http://image.prntscr.com/image/092180c58ef647f18908af85cd493ca4.png
Dit is wat mijn RealTemp zegt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou de computer maar heel snel uitzetten en contact zoeken met de verkoper.
De kloksnelheid is al flink teruggeschroefd bij een vrij hoge load, er is iets flink mis.
Mocht je overtuigd zijn van eigen kunnen, controleer de cpu koeler even, zit deze goed vast?
Vervang de koelpasta en monteer de koeler opnieuw, uiteraard eerst de oude pasta verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Het enige dat zou kunnen zijn, is dat je inderdaad de koelpasta moet vervangen (dus die zit er amper op dan), of dat de koeler niet goed vast zit. Wat je ook kan doen, is eerst de BIOS resetten. Misschien had de verkoper een hoog voltage voor de CPU op 1 of andere manier.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olipower509
Hoe zou ik dit moeten doen? Ik ben compleet nieuw als jet gaat om computers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-09 04:27

UltiemePCNerd

Banaan.

Luxicon schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 01:52:
Het enige dat zou kunnen zijn, is dat je inderdaad de koelpasta moet vervangen (dus die zit er amper op dan), of dat de koeler niet goed vast zit. Wat je ook kan doen, is eerst de BIOS resetten. Misschien had de verkoper een hoog voltage voor de CPU op 1 of andere manier.
Dat vind ik knap op een niet overclockbaar moederbord met een non K cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

olipower509 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 01:55:
Hoe zou ik dit moeten doen? Ik ben compleet nieuw als jet gaat om computers
Dus even contact zoeken met de verkoper!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
UltiemePCNerd schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 01:56:
[...]

Dat vind ik knap op een niet overclockbaar moederbord met een non K cpu.
Aha, maar als dat niet gaat, dus de koelingspasta vervangen (al vind ik dat geen typisch 'beginners' werk).

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olipower509
Dit is waar ik momenteel tegenaankijk.
De CPU is erg heet

Afbeeldingslocatie: https://s8.postimg.org/44ilp7r41/IMG_2415.jpg
Afbeeldingslocatie: https://s8.postimg.org/ps7jznri9/IMG_2416.jpg

Ik heb ook H1Z1 gerunt, een spel wat ik op mijn GTX 680M kon runnen op 40FPS en ik met deze GTX1060 met dezelfde qualitijd op 28 FPS kwam, komt dit ook door dit probleem met de CPU?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

olipower509 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 02:01:
Dit is waar ik momenteel tegenaankijk.
De CPU is erg heet
Ik hoop serieus dat dit een 1 april grap is :X

[ Voor 38% gewijzigd door Switchie op 01-04-2017 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Euh, waar is de cpu koeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je moet een koeler installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olipower509
Sorry, ik had 2x dezelfde foto geupload 😅

Toen hij aan stont was de fentilator wel aan

Ik heb mijn CPU uit t ijzere handeltje gehaald, en zo te zien is er niet zo iets als een "pasta" of "vloeistof" te vinden

Afbeeldingslocatie: https://s16.postimg.org/7xxyf6w2d/IMG_2417.jpg

[ Voor 82% gewijzigd door olipower509 op 01-04-2017 02:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

olipower509 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 02:04:
Sorry, ik had 2x dezelfde foto geupload 😅

Toen hij aan stont was de fentilator wel aan
Nogmaals, ik hoop uit de grond van mijn hart dat dit een 1 april grap is.
Zo niet, ga aub langs de lokale computerboer om je op weg te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olipower509

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSOD baby
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-09 09:34
niet meer aan zetten tot het opgelost is, waarschijnlijk een andere koeler met koelpasta er op zetten. Vraag om hulp van iemand die er verstand van heeft. Een computer winkel of een kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olipower509
Als ik goed kijk heeft er duidelijk koelpasta opgezeten (er zit een vlek) alleen ik denk dat de vorige eigenaar het er gewoon afgehaald heeft.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

olipower509 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 02:13:
Bang hoef je niet te zijn. Moderne hardware zit vol snufjes om zichzelf in bescherming te nemen.

Wat je nodig hebt is een laagje koelpasta.
De processor maakt idealiter volledig contact met de koeler om zijn warmte af te geven. In praktijk zijn zowel de CPU als CPU koeler niet 100% vlak en gebruik je een pasta om die oneffenheid op te vullen.

Een goede pasta hoeft slechts enkele euro's te kosten en is relatief simpel aan te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Dat er een soort vlek op zit is niet erg, maar er hoort ALTIJD een koeler op die CPU. Dus eerst die erop zetten, en dan de computer weer aan.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet niet waar je woont maar je zou ook via: categorie: Computerhulp
even een oproep kunnen plaatsen. Wellicht dat een lokale tweaker je uit de brand kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En tis weer weg. :+

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2017 02:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luxicon
Verwijderd schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 02:27:
[...]

En wat koelpasta graag.....
Goh, dat is al vaak verteld inmiddels, maar als ik het zo zie zat er geen koelpasta tussen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luxicon schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 02:28:
[...]
Goh, dat is al vaak verteld inmiddels, maar als ik het zo zie zat er geen koelpasta tussen.
Denk dat de pc bij de lokale visboer is gekocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Luxicon schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 02:28:
[...]
maar als ik het zo zie zat er geen koelpasta tussen.
Dit vind ik nog het vreemdste aan dit hele verhaal. Ben oprecht benieuwd naar de achtergrond van deze aankoop.

Weet zelf niet beter dan dat een stock koeler standaard van koelpasta is voorzien. In dit geval lijkt deze laag (bewust) weggehaald ziin.
Als @olipower509 daadwerkelijk een volledig geassembleerd systeem heeft ontvangen waarbij de CPU koeler zonder pasta was bevestigd dan is de verkoper imho een gigantische @*@=!*#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Inderdaad, als je er koelpasta tussen doet is het vast opgelost, maar ik zou die verkoper wel vragen waarom er geen koelingspasta gebruikt is / weggehaald is. Een mogelijkheid: hij had een andere koeler, die de verkoper in de nieuwe pc plaatst, en zet snel de stock / standaard koeler erop, zonder pasta.

...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vermoed dat de koeler ook niet goed gemonteerd zat, was dat wel het geval dan denk ik dat hij die extreme temperaturen bij een kloksnelheid van 860MHz. zelfs zonder pasta niet had gehaald. Ze waren wel hoog geweest maar niet zo extreem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olipower509
Ik heb de PC vanmiddag via marktplaats gekocht van een jongen die moest stoppen met gamen omdat hij meer met school moest gaan doen van zijn vader, hij had zelf alles los gemaakt en ik vertrouwde hem erop dat hij wel wist hoe hij het in elkaar moet zetten.
Ik denk dat hij niet wist wat de koelpsta doet.
Ik ga hem morgen even bellen om te vragen of hij dit pas kort geleden eraf gehaald heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olipower509
Veel programmas waren erg sloom, en het probleem dat mijn FPS erg laag was, hoort dit bij de side-effects van geen koelpasta hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
olipower509 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 02:57:
Veel programmas waren erg sloom, en het probleem dat mijn FPS erg laag was, hoort dit bij de side-effects van geen koelpasta hebben?
Ja, want de processor wordt uit beveiliging langzamer gemaakt voor dat moment.
Trouwens, zoals je computer nu is, heeft hij de computer niet kunnen gebruiken, dan had hij allang door moeten hebben dat er iets niet aan de haak is en bovendien is het niet gezond om de processor al te lang aan 90C+ bloot te stellen. Het liefst blijf je onder de 80C.

[ Voor 29% gewijzigd door Luxicon op 01-04-2017 03:06 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-08 11:54
Even wat betreft je andere vraag over het tweede beeldscherm op je moederbord aansluiten, het is wel degelijk mogelijk om je igp + je dedicated GPU tegelijk te gebruiken, dit is in te stellen in je Bios.
Je kunt echter ook een dvi naar hdmi adapter kopen voor een paar euro en allebei je beeldschermen door je dedicated GPU aansturen, dat is de beste oplossing.

Wat betreft het temperatuur probleem, een dotje koelpasta zou dit op moeten lossen. Gewoon arctic mx4 of iets dergelijks kopen en even een guide op YouTube kijken. Dit is echt niet ingewikkeld en zeker niet iets waar je veel kennis van pc's voor moet hebben. Je hebt al zelfstandig je koeler eraf gehaald dus een beetje koelpasta aanbrengen moet ook wel lukken.

En bij die temperaturen wordt je cpu sterk terug geklokt waardoor inderdaad je framerate ook terugloopt. Hoop niet dat die jongen al te lang de pc zo gebruikt heeft, lijkt me niet erg gezond voor de cpu.

[ Voor 12% gewijzigd door kliklakloe op 01-04-2017 07:10 ]

Middelharnis Solaredge 4900Wp Oost-west PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olipower509
kliklakloe schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 07:07:
Even wat betreft je andere vraag over het tweede beeldscherm op je moederbord aansluiten, het is wel degelijk mogelijk om je igp + je dedicated GPU tegelijk te gebruiken, dit is in te stellen in je Bios.
Je kunt echter ook een dvi naar hdmi adapter kopen voor een paar euro en allebei je beeldschermen door je dedicated GPU aansturen, dat is de beste oplossing.

Wat betreft het temperatuur probleem, een dotje koelpasta zou dit op moeten lossen. Gewoon arctic mx4 of iets dergelijks kopen en even een guide op YouTube kijken. Dit is echt niet ingewikkeld en zeker niet iets waar je veel kennis van pc's voor moet hebben. Je hebt al zelfstandig je koeler eraf gehaald dus een beetje koelpasta aanbrengen moet ook wel lukken.

En bij die temperaturen wordt je cpu sterk terug geklokt waardoor inderdaad je framerate ook terugloopt. Hoop niet dat die jongen al te lang de pc zo gebruikt heeft, lijkt me niet erg gezond voor de cpu.
Ik heb de jonge gebeld en hij zei dat hij de pasta gellukig niet meer aan heeft gezet zonder de pasta tijdens de verkoop.

Als ik dan 2 beeldschermen op de GPU aansluit, mindert dat mijn FPS niet tijdens het gamen?

Dankjulliewel voor alle hulp ;)

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Wowgman
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 23:18
Woon je toevallig in de buurt van Nijmegen?
Loop in dat geval even de Mycom binnen dan check ik je pc op eventuele andere fouten en doe ik wat koelpasta op de cpu.
Kost je niks ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:57

DukeBox

loves wheat smoothies

@Wowgman Jammer dat ik niet meer kan doen dan een plusje geven, tof gebaar !
@ts Zit zelf in Zaandam, heb ook wel wat koelpasta over en genoeg ervaring te bepalen of de rest in orde is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

olipower509 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 09:46:
[...]
Ik heb de jonge gebeld en hij zei dat hij de pasta gellukig niet meer aan heeft gezet zonder de pasta tijdens de verkoop.

Als ik dan 2 beeldschermen op de GPU aansluit, mindert dat mijn FPS niet tijdens het gamen?

Dankjulliewel voor alle hulp ;)
je bent blij dat de verkoper na het verwijderen van de koelpasta vlak voor de verkoop (zonder dit mede te delen) de PC niet meer heeft aangezet?

kennelijk had hij een leuke custom koeler en voor de verkoop de stock koeler (die sowieso ruk koelt) erop gezet zonder koelpasta.
Rare actie gezien dit de CPU na verkoop vrijwel zeker sloopt.

d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olipower509
Wowgman schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 10:41:
Woon je toevallig in de buurt van Nijmegen?
Loop in dat geval even de Mycom binnen dan check ik je pc op eventuele andere fouten en doe ik wat koelpasta op de cpu.
Kost je niks ;)
Bedankt voor je offer!
Ik heb alleen niet echt vervoer anders dan op een zondag, en zag net dat de mycom dan dicht zit, heeft u misschien tips over hoe ik het zelf kan nakijken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wowgman
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 23:18
Laat even weten waar je woont via DM. Dan kijken we even wat we kunnen regelen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hanswfje
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-10-2022
Als je in Rotterdam of in de buurt van Rotterdam woont wil ik je wel even helpen met koelpasta aanbrengen en je koeler monteren :) moet daar alleen wel bij vermelden dat ik zelf geen koelpasta heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:10
Ik ben dit weekend in omgeving Gorinchem. Ik kan je ook wel helpen aan een erwt koelpasta en een controle op hoe het systeem in elkaar zit.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:12
Kijk, zo zie je maar weer dat veel mensen bereid zijn om je te helpen, mooi.

Koelpasta en een koeler en je probleem is als het goed is opgelost.
Persoonlijk koop ik liever niet op Marktplaats pc onderdelen, want vaak zijn dat mensen die denken dat ze alles kunnen.

Maar goed, hier op Tweakers zit je meestal wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olipower509
marcel4332 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 12:32:
Kijk, zo zie je maar weer dat veel mensen bereid zijn om je te helpen, mooi.

Koelpasta en een koeler en je probleem is als het goed is opgelost.
Persoonlijk koop ik liever niet op Marktplaats pc onderdelen, want vaak zijn dat mensen die denken dat ze alles kunnen.

Maar goed, hier op Tweakers zit je meestal wel goed.
Ik heb hiervan wel geleerd niet meer op marktplaats iets te kopen ;d
Dit is mijn eerste keer dat ik uberhaupt een PC koopt, en dus ook tweedehands, ik heb mn lesje wel geleerd ;D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Waar kom je vandaan? Misschien dat een medetweaker je kan helpen met een druppeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olipower509
Ik woon in Opheusden, dat ligt in t Neder Betuwe in Gelderland

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 02:47:
Ik vermoed dat de koeler ook niet goed gemonteerd zat, was dat wel het geval dan denk ik dat hij die extreme temperaturen bij een kloksnelheid van 860MHz. zelfs zonder pasta niet had gehaald. Ze waren wel hoog geweest maar niet zo extreem.
idd ik zet zelf ook wel eens voor testjes op zwaardere cpu's koelers zonder thermal pasta, ik zou niet verwachten dat een 4460 puur door het gebrek aan pasta op 100 graden zou zitten, tenzij er echt iets krom staat oid. Als je met die bijgeleverde koeler niet genoeg druk zet kan hij ook scheef gaan zitten bijv...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olipower509
maratropa schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 13:16:
[...]

idd ik zet zelf ook wel eens voor testjes op zwaardere cpu's koelers zonder thermal pasta, ik zou niet verwachten dat een 4460 puur door het gebrek aan pasta op 100 graden zou zitten, tenzij er echt iets krom staat oid. Als je met die bijgeleverde koeler niet genoeg druk zet kan hij ook scheef gaan zitten bijv...
Toen ik de koeler losmaakte had ik okk het gevoel dat de koeler niet helemaal goed vast zat, misschien dat dat ook geholpen heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-08 11:54
Het is gewoon precies wat MrJayMan zegt, hij heeft een mooie koeler erop gehad en die voor verkoop er af gehaald en gauw die stock koeler erop geklikt. Waarschijnlijk heeft hij niet helemaal goed vast gezeten inderdaad anders hadden je temperaturen nog wel iets lager moeten zijn bij idle load. Triest als je iemand anders op deze manier in goed vertrouwen iets aansmeert.

En voor computer spullen kun je inderdaad beter hier tweedehands shoppen, veel betrouwbare verkopers met goede reviews, marktplaats is niet fijn zaken doen.

Wat betreft je vraag over de FPS in games, dat ligt eraan wat je met die tweede monitor doet, als die wordt gebruikt om een browser open te hebben naast je spel dan zal dat geen impact hebben, en helemaal niet als je de IGP gebruikt want die gebruikt dan zijn eigen resources en niet die van je GPU. ga je zware taken verrichten tijdens het gamen op het andere scherm dan heeft dat natuurlijk wel weer impact, omdat je je CPU dan zwaarder aan het belasten bent.

Middelharnis Solaredge 4900Wp Oost-west PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olipower509
Het was een hele nette familie, ik heb ook alle bonnetjes meegekregen en de dozen, hij was ook net klaar met zijn mavo, niet veel verstand van PC's, als ik naar het type mens kijk, betwijfel ik zeer of hij er een betere koeler op had. Ik denk niet dat dat het geval geweest is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:39
Zet gewoon die koeler erop en wees er klaar mee als de temps goed zijn. probleem opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

popie schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 14:58:
Zet gewoon die koeler erop en wees er klaar mee als de temps goed zijn. probleem opgelost
Stock cooler zonder pasta ertussen gaat je zeker geen "oplossing" bieden. Echt rechte stockkoelers tref je misschien 1 op de 10 keer aan het in Intel doosje.

Daarnaast zit er altijd een behoorlijk dikke laag pasta op. Je moet em met een beschaafdere hoeveelheid echt heel vastzetten.

OP, ik zou je toch echt willen aanraden voor de duurzaamheid van deze bak om even een spuitje koelpasta van iemand te lenen.

Als je dit toch gaat kopen;

https://www.alternate.nl/...3&utm_source=tweakers.net

Zou je niet even langs b.v. Alternate rijden voor iets dergelijks. Te duur?

https://www.alternate.nl/...ml/product/152089?lk=9344

Zou ook prima werken, en sowieso een stuk beter dan wat je nu in huis hebt.

Liever meteen goed, met het oog op een kleine upgrade in de toekomst?

https://www.alternate.nl/...l/product/1296731?lk=9344

Hoewel iedere cooler op een non-K Intel uit deze generatie waarschijnlijk wel voldoet mits je case wel heel erg extreem heet is.

Succes, en hoop voor je dat je CPU nog in goede conditie is na dit alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:39
djunicron schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 15:27:
[...]

Stock cooler zonder pasta ertussen gaat je zeker geen "oplossing" bieden. Echt rechte stockkoelers tref je misschien 1 op de 10 keer aan het in Intel doosje.

Daarnaast zit er altijd een behoorlijk dikke laag pasta op. Je moet em met een beschaafdere hoeveelheid echt heel vastzetten.

OP, ik zou je toch echt willen aanraden voor de duurzaamheid van deze bak om even een spuitje koelpasta van iemand te lenen.

Als je dit toch gaat kopen;

https://www.alternate.nl/...3&utm_source=tweakers.net

Zou je niet even langs b.v. Alternate rijden voor iets dergelijks. Te duur?

https://www.alternate.nl/...ml/product/152089?lk=9344

Zou ook prima werken, en sowieso een stuk beter dan wat je nu in huis hebt.

Liever meteen goed, met het oog op een kleine upgrade in de toekomst?

https://www.alternate.nl/...l/product/1296731?lk=9344

Hoewel iedere cooler op een non-K Intel uit deze generatie waarschijnlijk wel voldoet mits je case wel heel erg extreem heet is.

Succes, en hoop voor je dat je CPU nog in goede conditie is na dit alles.
Heb wel vaker wat pctjes getest even met stock koeler erop zonder pasta ertussen, heb geen problemen gehad met de temp, koelpasta is geen wondermiddel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CryRaven
Als OP er belang bij heeft, heb ik nog wel een tupe arctic silver 5 liggen, krijg je voor niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-09 11:13

Deem

Ontcijfer mij!

Is dit genoeg pasta? ;)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/o0u4WNa.jpg?fb

"May our framerates be high and our temperatures low."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CryRaven
Ik zou er voor de zekerheid nog een tube op uit knijpen. Gelukkig heb je de pasta wel op de goede kant van de cpu gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Nee, want het zit op de verkeerde kant van de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
PilatuS schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 23:11:
[...]

Nee, want het zit op de verkeerde kant van de CPU.
Damm je heb gelijk, dan doe ik het al blijkbaar een paar jaar verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Dit soort fotos zou verboden moeten zijn op tweakers en onmiddelijk weg gemod moeten worden.
Dit doet mij gewoon intens pijn. :(
Echt, mijn hart breekt als ik dat zie. Zoveel vragen. :?

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
MrMonkE schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 23:34:
[...]

Dit soort fotos zou verboden moeten zijn op tweakers en onmiddelijk weg gemod moeten worden.
Dit doet mij gewoon intens pijn. :(
Echt, mijn hart breekt als ik dat zie. Zoveel vragen. :?
Welnee, op 1 april mag het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olipower509
Ik heb zonet de koelpasta op de CPU geplakt, alleen dit lijkt niet het probleem van de temperatuur van de moederboard te hebben verholpen:

Afbeeldingslocatie: http://image.prntscr.com/image/a499012d08bc4deb847774b41365b814.png

Wat zou hier het probleem van kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Die temp van het moederbord zou ik lekker negeren. 113 graden kan eigenlijk niet kloppen. Dan zou de boel bij een beetje belasting doorbranden. En aangezien de PC nogsteeds loopt zal het wel een foute uitlezing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesjuhdabomb
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:32
Blijkt dat er meer mensen een probleem met de temperatuursensor van dit moederbord melden:
https://forums.anandtech....-tempreture-115c.2432400/

Ofwel: BIOS upgrade kan je proberen, anders gewoon negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Lullig om je zo naar huis te sturen met een pc die over verhit raakt omdat de verkoper de pasta eraf gehaald heeft.
Ik zou het hem zeker niet in dank afnemen ,als jij niet had gekeken met speccy had die cpu het niet lang volgehouden.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Speedy-J schreef op zondag 2 april 2017 @ 19:14:
als jij niet had gekeken met speccy had die cpu het niet lang volgehouden.
Dat valt gelukkig wel mee. De hele oude Athlon CPU's gingen nog in rook op, tegenwoordig gelukkig niets meer. Als de temp te hoog geworden was had hij een PC gehad die constant uitviel, niets meer en niets minder. De CPU gaat er echt niet van kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik snap dat zoiets niet snel meer zal gebeuren als in de thunderbird tijd. Maar echt goed is het niet voor de hardware.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Laatst online: 05-09 23:14
Goed dat je het zelf hebt geinstalleerd. Want nu ben je weer wat wijzer geworden :) Dan overkomt je dit geen tweede keer.

Als je ooit je cpu koeler vervangt, haal dan altijd de oude koelpasta er af. met bv wat terpentine op een droge doek. Maar haal niet de cpu uit zn socket. Want dan heb je kans dat er zooi in het slot komt.

Iedere keer als je de koeler verwijdert is het het beste om de koelpasta te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16-09 17:26

Dark

who tweaked the light?

probeer de moederbord temperatuur eens uit te lezen met een ander tooltje dan speccy, voor de zekerheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Speedy-J schreef op zondag 2 april 2017 @ 19:34:
Maar echt goed is het niet voor de hardware.
Goed niet nee, maar het kan ook geen kwaad. Er zijn zat PC's die 100x uitgevallen zijn door een te hete CPU en die 5 jaar laten gewoon nog netjes draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door PilatuS op 02-04-2017 20:19 ]

Pagina: 1