Raid controller BIOS verbergen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-12-2025

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Beste Tweakers,

Zojuist heb ik twee van mijn harde schijven in RAID0 gezet. Het feit dat het ongelofelijk snel en goed werkt even opzij gezet, is hier wel een klein (irritatiepuntje) bijgekomen.

Normaal tijdens de boot van m'n PC krijg ik de BIOS splashscreen te zien en boot Windows binnen 5 seconden. Vooraf handig om te melden: Ik heb een Gigabyte GA-Z77X-D3H (rev 1.1) moederbord.

Wat ik nu krijg:

- Gigabyte BIOS splashscreen
- Marvell splashscreen
- Marvell splashscreen om ctrl + M te doen zodat ik in de instellingen kan
- Gigabyte splashscreen
- Windows boot

Wat ik voorheen normaal had:

- Gigabyte BIOS splashscreen
- Windows boot

Is er een optie om gewoon terug te gaan naar een normale bootcyclus, ofwel de Marvell BIOS te verbergen? Voordat ik RAID0 had ingeschakeld spamde in F7 om dit splashscreen op te laten komen, vervolgens ctrl + M om in de instellingen te komen; in plaats daarvan krijg ik nu gelijk het splashscreen om CTRL + M te doen.

Tevens nog even snel een vraag; ik heb nu dus de Marvell controller voor RAID0 (2x 1TB). Is het beter om de chipset RAID van Intel te gebruiken of blijf ik in dit geval bij de Marvell RAID controller? Er staat nog geen data op de RAID configuratie dus opnieuw instellen is geen probleem.

Ik hoop dat iemand me kan helpen, ik heb al naar dit probleem gezocht maar het topic wat ik vind is een topic is van 2002; niet erg relevant meer lijkt mij.

[ Voor 14% gewijzigd door Processorkoeler op 01-04-2017 00:17 ]

Alle reacties

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03:56
- Heb je de manual gevonden van de raidcontroller, zo ja wat stond daarin?
- Vroeger was een dedicated controller significant duurder, nu hoef dat niet perse zo te zijn. Nadeel was dat bij swap van controller ivm defect de raid niet altijd te recoveren/ rebuilden was.

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Geen idee of jouw specifiek moederbord die optie heeft, maar ik heb 2 Asus moederborden ook met RAID configuratie:
inventaris: StormTrooper
inventaris: WhitePowah
Bij Asus heb je de mogelijkheid om Compatibility Support mode uit te schakelen, je krijgt die melding dan niet meer te zien. Uiteraard blijft RAID nog werken, het ondersteunt alleen geen oude OS meer.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Verwijderd

Option ROM messages uitschakelen. En als je alleen Windows gebruikt idd de CSM ook uitschakelen.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Die intel controller heeft sowieso toch de voorkeur?

specs

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Spiff schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 11:19:
- Heb je de manual gevonden van de raidcontroller, zo ja wat stond daarin?
- Vroeger was een dedicated controller significant duurder, nu hoef dat niet perse zo te zijn. Nadeel was dat bij swap van controller ivm defect de raid niet altijd te recoveren/ rebuilden was.
De Marvell 88SE9172 heeft geen manual, in mijn Moederbord manual staat wel hoe ik de Marvell kan instellen (dat is ook gelukt), alleen niets over een splash screen.
GoT schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 11:48:
Geen idee of jouw specifiek moederbord die optie heeft, maar ik heb 2 Asus moederborden ook met RAID configuratie:
inventaris: StormTrooper
inventaris: WhitePowah
Bij Asus heb je de mogelijkheid om Compatibility Support mode uit te schakelen, je krijgt die melding dan niet meer te zien. Uiteraard blijft RAID nog werken, het ondersteunt alleen geen oude OS meer.
Ik heb geen compatibility support optie :/
Verwijderd schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 12:20:
Option ROM messages uitschakelen. En als je alleen Windows gebruikt idd de CSM ook uitschakelen.
Waar kan ik dat vinden? Ik zie wel opties voor fast boot en splash screen (van Gigabyte), maar niets over de Marvell.
maratropa schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 12:54:
Die intel controller heeft sowieso toch de voorkeur?
Dat weet ik dus niet. Ik zag benchmarks waarin Intel en Marvell vrijwel gelijk waren, alleen bij SSDs was Intel beter dan Marvell. Ik heb er twee HDDs aanhangen dus volgens mij maakt het niet uit.

Heel veel mensen zeggen wel dat de chipset RAID controller betrouwbaarder is.
Stel dat ik de Intel controller gebruik dan zet ik de SATA mode op RAID. Alleen slechts 2 van de 5 drivers in de SATA poorten zijn RAID, de rest is geen RAID. Maakt dat uit?

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:34
Volgens mij is de oplossing eenvoudig: het maakt bij harddisks niet veel uit of je de Intel of Marvell controller gebruikt. Als je de Intel controller gebruikt, kan je de Marvell controller (Meldingen) in de BIOS uitschakelen. Dat is voor alle nu door jou ervaren vragen/problemen de oplossing.

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Ik heb vanmiddag de Marvell omgeruild voor de Intel controller om even te kijken hoe en wat; de Intel controller boot sneller (geen idee waarom), de software is handiger en Windows ziet de schijven nu niet meer als een soort USB-stick (weet niet hoe ik dit moet uitleggen, maar de schijven stonden bij "Hardware veilig verwijderen" als hotswap, dit stond uit in de BIOS).

Het enige wat ik nog niet weet is hoe ik dus in het geheel de splashscreen van (nu Intel) uitschakel. De bovengenoemde opties kan ik niet vinden in mijn BIOS/UEFI.

Onder welke categorie zou dit moeten staan?

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:34
Ik denk niet dat je die kunt uitschakelen ....
Pagina: 1