Triple monitor als dual monitor (software splitter)

Pagina: 1
Acties:

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-01 10:37
Beetje gekke titel, maar ik zal het verduidelijken.

Ik heb een computer die ik gebruik om video's te tonen in een publieke ruimte. De VGA-output is voor het beeldscherm bij de computer (waar ik Windows kan bedienen, VLC kan starten, etc), en de HDMI-output is het tweede scherm.

In werkelijkheid is het tweede scherm eigenlijk een dubbel scherm, want de HDMI-kabel gaat naar een splitter en zo heb ik hetzelfde beeld op twee schermen + mijn hoofdscherm op de VGA.

So far so good, dit werkt perfect.

Nu wil ik het naar een hoger niveau tillen door de twee videoschermen los van elkaar te bedienen. Ik heb dus sowieso een extra videokaart nodig (of wellicht een USB3 -> hdmi videokaart?). Volgens mij werkt dat verder dan out-of-the-box.

Klaar zou je zeggen. Nou....als het zo simpel was had ik deze vraag niet gesteld :+

Het 'probleem' is dat 98% van de tijd beide schermen hetzelfde beeld moeten weergeven (daarom werkt de splitter nu ook prima en is dit puur het finetunen van die laatste 2%).

Die 2% waarbij ik scherm 2 en 3 los wil aansturen maak ik me niet druk over, dat is wel in elkaar te flansen met VLC. De video's moeten wel synchroon starten maar volgens mij komt dat wel goed.

Die 98% wordt lastiger. In de meeste software kan je maar één output selecteren, terwijl ik tegelijkertijd die output op scherm 2 en 3 wil hebben. Ik zoek dus software die een soort fake output voor Windows aanmaakt maar in werkelijkheid die output verdeeld over HDMI1 en HDMI2 (de USB kaart bijvoorbeeld). Een soort software splitter dus.

Ik zat in de hoek van vMix te kijken maar volgens mij kost de versie die 2 outputs kan aansturen minimaal $700 als ik het goed lees.
Multiple Outputs

vMix 4K supports up to two Fullscreen outputs.
The second Fullscreen output is available on graphics cards that support three simultaneous displays.
Die $60 voor de basic versie vind ik geen probleem, maar $700 is beetje boven het budget.

Is er nog een beetje een low-budget oplossing voor dit FWP?

Wat ik nog niet getest heb (ik heb de USB-kaart nog niet gekocht) is het simpelweg dupliceren van beeldscherm 2 en 3 in Windows zelf (weet niet of dat kan?) en switchen naar andere instellingen als ik de schermen separaat wil bedienen. Waar ik dan alleen bang voor ben is dat Windows (en overige software) dan gaat flippen omdat de beeldscherminstellingen veranderd worden, en dan moet ik eerst de instellingen controleren voordat ik de video's kan spelen.

Het ultieme doel is om smooth te kunnen switchen zonder onderbrekingen tussen tegelijk bedienen of separaat bedienen.

[ Voor 6% gewijzigd door maarud op 31-03-2017 21:55 ]

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:58

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Met de nvidea configuratie software kan je twee schermen spiegelen en naar een derde scherm uitbreiden. Je hebt dan wel iets als een pricewatch: MSI GeForce GT 710 1GD3H LP nodig. En een dvi-hdmi verloopje. Je kan ook opzoek naar een iets krachtigere, bijvoorbeeld tweedehands een 760. Dan kan je tot wel 4 schermen aansluiten.

[ Voor 47% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 31-03-2017 22:00 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-01 10:37
Ik had na het posten nog de volgende ingeving: een USB -> HDMI kaart kopen en ook aansluiten op de matrix. In 98% van de tijd staat de matrix op 'splitten', en in de 2% dat ik het nodig heb stel ik 'm in op het sturen van INPUT 2 naar scherm 2.

Dan heb ik dus wel de flikkeringen, maar het is in ieder geval een cheape oplossing met de apparatuur die ik al heb (behalve de videokaart).

Maar ik heb idd wel vaker gelezen over de nVidia software. Dat is nVidea Surround wat je dan bedoelt? En kan ik dat ook gebruiken in combinatie met de Intel onboard graphics (i5 5xxx) en evt. een nVidia graphics card (low profile, dus die VGA aansluiting moet er af uit je voorbeeld). Ik ben bang dat ik dan 100% nVidia moet gaan en dus een duurdere/betere kaart moet hebben (low profile ook nog...).

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:58

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Dat kan alleen met nvidea kaarten. Ik weet niet waar het in moet, maar je kan die vga aansluiting toch gewoon intern houden of via een ander slot eruit laten komen.

[ Voor 65% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 01-04-2017 22:25 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.