Welke Mac voor webdevelopment

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Beste,

Ik ben op zoek naar een Mac voor mijn werk als webdeveloper. Nu ben ik aan het rondkijken, maar ik kan eigenlijk geen geschikte Mac vinden. Misschien dan anderen mij kunnen helpen.

Ik ben op zoek naar een vaste opstelling met twee schermen.

Mac mini:
Deze specs vind ik net wat aan de lage kant.

iMac 27":
Een 2e scherm moet exact hetzelfde zijn, volgens mij is dat niet mogelijk. Daarnaast lijkt me 2x 27" een beetje overkill. Specs lijken me goed.

Mac Pro:
Beetje overkill (al lang niet geüpdate??)

MacBook Pro:
Goede specs, maar hoeft niet portable te zijn. Zal hem gebruiken als desktop PC, scherm is dus nooit aan, touchbar zal nooit worden gebruikt.

Kortom, ik kan eigenlijk geen passende Mac vinden. Wat zijn dus de mogelijkheden voor een goede desktop Mac?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:31
Wat voor een specificaties zoek je precies?
Wat zijn je eisen?

Laptop icm met 2 27" DP monitoren? Zo gebruik ik ook mijn Mac book Pro (oude versie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Waarom wil je een Mac kopen? Wat voor software ga je gebruiken? Wat is je budget? Waarom moet een 2e scherm exact hetzelfde zijn?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Timo002 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 20:09:
Beste,

Ik ben op zoek naar een Mac voor mijn werk als webdeveloper. Nu ben ik aan het rondkijken, maar ik kan eigenlijk geen geschikte Mac vinden. Misschien dan anderen mij kunnen helpen.
Tja, zelf werk ik sinds +/- 1993 als webdeveloper en heb slechts 3 pc's versleten sindsdien;

De meeste recente komt uit 2007 en is goed / snel genoeg voor alles dat ik doe (back-end, front-end, sql, cms development, Photoshop, VM Ware, etc...).

Gewoon 3 schermen er aan geklikt, IDE naar keuze er op, local servertje draaien (XAMMP / WAMMP / LAMMP) en je kan gaan developen...

Naast sites develop ik nog apps, Visual Studio (gratis), en dat gaat ook als een speer op een ding van 10 jaar geleden (W10 / Linux Mint / Android x86 (allen gratis) draait 'ie).

Kostte me wel 299 euro (Computerland, Den Haag) - maar na 10 jaar is dat een afschrijving van 29 euro per jaar...

Oftewel; waarom je keuze voor Mac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Ik heb al 2 Dell monitoren (2550x1440) en wil 2 exact dezelfde schermen. 2 schermen die niet hetzelfde zijn vind ik mega irritant.

Eisen:
- Ruim voldoende geheugen, minimaal 16GB
- goede CPU, onder andere vanwege virtuele servers.
- Minimaal 512GB SSD
- Geen specifieke eisen aan videokaart. Minimaal Photoshop gebruik, verder geen video rendering oid.

MacBook pro lijkt nu de beste prijs / kwaliteit verhouding. Maar waarom een laptop kopen als je hem gebruikt als desktop.

Edit:
Waarom een Mac? Ik ben 3 jaar geleden overgestapt op Mac, omdat het kon. Maar ben er achter gekomen dat de vele tools die het leven van een webdeveloper makkelijker maken op een Mac out of the box perfect werken. Op Windows is het maar de vraag of het werkt.
Ik ga in dienst bij een nieuwe werkgever en moet dus een nieuwe werkplek inrichten. Ben aan het inventariseren, budget is niet direct een issue, maar het moet wel te verantwoorden zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Timo002 op 31-03-2017 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 19:41
Timo002 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 20:19:
Ik heb al 2 Dell monitoren (2550x1440) en wil 2 exact dezelfde schermen. 2 schermen die niet hetzelfde zijn vind ik mega irritant.

Eisen:
- Ruim voldoende geheugen, minimaal 16GB
- goede CPU, onder andere vanwege virtuele servers.
- Minimaal 512GB SSD
- Geen specifieke eisen aan videokaart. Minimaal Photoshop gebruik, verder geen video rendering oid.

MacBook pro lijkt nu de beste prijs / kwaliteit verhouding. Maar waarom een laptop kopen als je hem gebruikt als desktop.

Edit:
Waarom een Mac? Ik ben 3 jaar geleden overgestapt op Mac, omdat het kon. Maar ben er achter gekomen dat de vele tools die het leven van een webdeveloper makkelijker maken op een Mac out of the box perfect werken. Op Windows is het maar de vraag of het werkt.
Ik ga in dienst bij een nieuwe werkgever en moet dus een nieuwe werkplek inrichten. Ben aan het inventariseren, budget is niet direct een issue, maar het moet wel te verantwoorden zijn.
Waarom denk je dat een mac mini te langzaam is?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Ik wil er 5 jaar mee vooruit kunnen, de hardware van een Mac Mini is inmiddels al 3+? Jaar oud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Timo002 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 20:42:
Ik wil er 5 jaar mee vooruit kunnen, de hardware van een Mac Mini is inmiddels al 3+? Jaar oud?
Wat voor zaken wil je developen?

Zoals ik zei; ik werk zelf als fullstack / heavy-duty developer op een systeem uit 2007;

2GB aan boord, double-core, that's it...

Photoshop, logfiles van meerdere GB's groot, VM Ware / -machines, servers... alles draait.

Simultaan compileren in Visual Studio, editen in Photoshop en een cronjob draaien naar een remote server... het kan.

Dus van waar je angst dat een Mac niet snel genoeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Ik zeg niet dat een Mac niet snel genoeg is. Maar voor mijn gevoel kan ik geen passende vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Timo002 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 20:48:
Ik zeg niet dat een Mac niet snel genoeg is. Maar voor mijn gevoel kan ik geen passende vinden.
Helder - mijn ervaring is juist dat development totaal geen eisen aan de hardware stelt... natuurlijk is nieuwer ook sneller, maar een systeem van 10 jaar terug kan perfect voldoen (en dan wacht je wellicht een halve seconde voordat je server is opgestart...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
De duurste Mac Mini zou dus ruimschoots voldoende?

- 3,0-GHz dual-Core Intel Core i7 (Turbo Boost tot 3,5 GHz)
- 16 GB 1600-MHz LPDDR3 SDRAM
- 512 GB PCIe-flashopslag
- Intel Iris grafische processor

Het klopt toch dat deze Mac Mini's behoorlijk verouderde hardware hebben? CPU +/- 3 jaar oud? Komen er nog nieuwe modellen binnenkort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Timo002 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 21:05:
De duurste Mac Mini zou dus ruimschoots voldoende?

- 3,0-GHz dual-Core Intel Core i7 (Turbo Boost tot 3,5 GHz)
- 16 GB 1600-MHz LPDDR3 SDRAM
- 512 GB PCIe-flashopslag
- Intel Iris grafische processor

Het klopt toch dat deze Mac Mini's behoorlijk verouderde hardware hebben? CPU +/- 3 jaar oud? Komen er nog nieuwe modellen binnenkort?
Ik probeer het enkel te relativeren :)

Zelf heb ik 299 euro betaald voor een systeem dat al 10 jaar meegaat op professioneel niveau... en ik denk dat de komende 5 jaar ook geen probleem gaat zijn.

Duurder is niet altijd beter; het is maar net wat je er zelf mee doet (weten wat jij kan, weten wat je systeem kan, weten wat je project nodig heeft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Timo002 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 21:05:
De MacRumors Buyer's Guide heeft een handig overzicht van de leeftijd en de laatste geruchten. All desktop Macs zijn al geruime tijd (2 - 4 jaar) niet meer geüpgraded. Er doen al geruime tijd de geruchten dat er nieuw modellen aankomen, dus als je nog kunt wachten is dat wellicht een optie.

Afgezien daarvan zijn de prestatieontwikkelingen op CPU gebied de afgelopen jaren minimaal. Ze zijn voornamelijk energiezuiniger geworden. Zie ook reviews: De prestaties van tien Intel- processorgeneraties vergeleken

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

b2vjfvj75gjx7 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 21:09:
[...]

Ik probeer het enkel te relativeren :)

Zelf heb ik 299 euro betaald voor een systeem dat al 10 jaar meegaat op professioneel niveau... en ik denk dat de komende 5 jaar ook geen probleem gaat zijn.

Duurder is niet altijd beter; het is maar net wat je er zelf mee doet (weten wat jij kan, weten wat je systeem kan, weten wat je project nodig heeft).
Respect voor jou dat je dat voor elkaar krijgt.

Ik moet er persoonlijk niet aan denken om intensief iets te editen in photoshop op een (299 euro?) laptop uit 2007. Erg knap dat jij daar geen last van hebt.

Voor TS: als je de komende vijf jaar vrij door wilt met een Apple machine die het fatsoenlijk doet, en als prijs geen grote rol speelt raad ik je aan om gewoon voor de nieuwe MBP 2016 of MBP 2015 te gaan. Ik gebruik er momenteel ook een geregeld als desktop met een Dell scherm aangesloten en dat werkt prima in de gehele developer omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 21:56:
[...]

Ik moet er persoonlijk niet aan denken om intensief iets te editen in photoshop op een (299 euro?) laptop uit 2007. Erg knap dat jij daar geen last van hebt.
Tja, het is een MSI (desktop) en doet zijn ding...

Mutli-layered smart-objects embedded OLE (object link embedded) afbeeldingen kan je gewoon in Photoshop bewerken...

...XAMMP draaien, remote CURL, cronojobs, VM (Apache, NIS, etc...) kan je simultaan openen (desnoods PIP - picture in picture) en via Navicat kan ik elke SQL-query (SQL / SQL light / No-SQL, desnoods Mongo) injecteren die je wil.

Kosten? 0 euro

Kennis? 0%

Mac is gewoon over-rated, denk ik....voor development heb je echt niets, maar dan ook niets nodig - uiteindelijk zijn het entiteiten en is alles RAW tekst

- edit - Nadeel van zo'n oud systeem? Het is een flinke kast, hij is vergeeld en die ventilatoren maken wel echt een irritant lawaai....

[ Voor 6% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 31-03-2017 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Ik zou nu niet voor een Mac mini gaan. Bedrag wat je ervoor gaat neerleggen is het hem niet waard.

Als je niet kan wachten en je wilt er nu graag een hebben, zou je eventueel voor de 15" Macbook Pro 2015/2016 gaan, afhankelijk van je budget en wensen. Kies je voor het 2015 model, zou ik even zoeken of je er een met dedicated GPU kan vinden.

Als je even kan wachten, zou ik dat doen. Sowieso zou ik nu ook niet voor de Mac Pro gaan, want haha, zoveel geld neertellen voor drie jaar oude hardware is gekkenwerk. Koop je er straks een, komt de 2016 model uit..

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

b2vjfvj75gjx7 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 22:07:
[...]

Tja, het is een MSI (desktop) en doet zijn ding...

Mutli-layered smart-objects embedded OLE (object link embedded) afbeeldingen kan je gewoon in Photoshop bewerken...

...XAMMP draaien, remote CURL, cronojobs, VM (Apache, NIS, etc...) kan je simultaan openen (desnoods PIP - picture in picture) en via Navicat kan ik elke SQL-query (SQL / SQL light / No-SQL, desnoods Mongo) injecteren die je wil.

Kosten? 0 euro

Kennis? 0%

Mac is gewoon over-rated, denk ik....voor development heb je echt niets, maar dan ook niets nodig - uiteindelijk zijn het entiteiten en is alles RAW tekst

- edit - Nadeel van zo'n oud systeem? Het is een flinke kast, hij is vergeeld en die ventilatoren maken wel echt een irritant lawaai....
Met alle respect, een menig applicatie gebruiken tegenwoordig kost je al aardig wat ram. Dan moet je er niet aan denken om bijvoorbeeld met 2GB ram en een verouderde processor: Spotify, 10-20+ Chrome tabs, Photoshop en verschillende (wellicht virtuele) testomgevingen, te gebruiken.

Een Mac is erg duur en Macs worden inderdaad heel erg gehyped door veel media en gebruikers.

In mijn mening is het apparaat zijn geld meer dan waard. Vooral als je er je brood mee verdient. Dan wil je liever iets wat betrouwbaar en consistent is. Dat kan ik van een apparaat uit 2007 niet 1,2,3 zeggen.

Ik pleit niet dat een Mac beter is dan een Windows laptop, maar aangezien TS daar naar vraagt, is het verstandig om wat ervaringen daarover te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Oke, Mac Mini en Mac Pro zijn dus eigenlijk te zwaar verouderd om nu aan te schaffen. MacBook Pro lijkt op dit moment het beste uit de bus te komen.

Ik ga geen discussies aan of een Mac nu overrated is of niet. Mijn persoonlijke ervaring met een MacBook voor web development zijn zeer positief. Vooral de mobiliteit van de MacBook, lange accuduur, laag gewicht en flinter dun. Ook wordt ikzelf helemaal gek als ik ook maar een fan hoor blazen.

Ik ben nu niet op zoek naar een mobiel systeem vandaar mijn topic. Er is helaas niets bekend over de release van een nieuwe Mac Mini / Pro. Kan nog wel even wachten, maar hoe lang nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Timo002 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 00:31:
Oke, Mac Mini en Mac Pro zijn dus eigenlijk te zwaar verouderd om nu aan te schaffen. MacBook Pro lijkt op dit moment het beste uit de bus te komen.

Ik ga geen discussies aan of een Mac nu overrated is of niet. Mijn persoonlijke ervaring met een MacBook voor web development zijn zeer positief. Vooral de mobiliteit van de MacBook, lange accuduur, laag gewicht en flinter dun. Ook wordt ikzelf helemaal gek als ik ook maar een fan hoor blazen.

Ik ben nu niet op zoek naar een mobiel systeem vandaar mijn topic. Er is helaas niets bekend over de release van een nieuwe Mac Mini / Pro. Kan nog wel even wachten, maar hoe lang nog...
Kleine kans bestaat dat ze op WWDC pas de refresh iMac / Mac mini aankondigen. WWDC is pas op 5 tot 9 juni.

De aankondiging kan ook eerder of zelfs later plaatsvinden. Zelfs de iMac 5K komt uit 2015 en die moet je alleen kopen als je hem tweedehands voor een mooi prijsje kan overnemen.

Er zit niets anders op dan wachten op de nieuwe modellen..

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-09 17:56

Maverick2001

Never look back

Ik denk toch dat die zware Macs een overkill blijven voor wat je wil doen
Gebruik op mijn kantoor zelf een 27 inch voor alle werkzaamheden en thuis sluit ik mijn Macbook Air aan op mijn externe monitor.. Ja ik mis wel wat ruimte maar qua werk kan ik nog steeds prima uit de voeten met mijn 8GB.

Ik heb een paar maanden terug de Macbook Pro 15" besteld maar na een dag werken toch besloten deze weer terug te sturen (dit was net in de periode met alle accu en videokaart problemen). Ik vond het toch echt wat teveel geld voor wat ik er mee doe. Tenzij je zware video / 3D bewerkingen doet is dit natuurlijk niet echt nodig. Blijft natuurlijk wel voorop staan dat het een prachtig ding is.

Qua Mac keuze.. tja dat is natuurlijk helemaal niet nodig maar persoonlijk vind ik OSX ook nog altijd fijn werken en Coda is een mooi programma.

Ik zou toch voor een ouder model Macbook Pro gaan. En wachten op de Mini en Pro.. ik ben bang dat dat nog wel even gaat duren. Deze devices hebben de laatste jaren totaal geen prioriteit. De iMac is denk ik voor Apple het meest interessant om te vernieuwen gezien de doelgroep hiervoor het grootst lijkt (en de concurrentie ook goed bezig is).

[ Voor 0% gewijzigd door Maverick2001 op 01-04-2017 09:16 . Reden: spelfout ]

Pura Vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 22:36:
[...]

Met alle respect, een menig applicatie gebruiken tegenwoordig kost je al aardig wat ram. Dan moet je er niet aan denken om bijvoorbeeld met 2GB ram en een verouderde processor: Spotify, 10-20+ Chrome tabs, Photoshop en verschillende (wellicht virtuele) testomgevingen, te gebruiken.

Een Mac is erg duur en Macs worden inderdaad heel erg gehyped door veel media en gebruikers.

In mijn mening is het apparaat zijn geld meer dan waard. Vooral als je er je brood mee verdient. Dan wil je liever iets wat betrouwbaar en consistent is. Dat kan ik van een apparaat uit 2007 niet 1,2,3 zeggen.

Ik pleit niet dat een Mac beter is dan een Windows laptop, maar aangezien TS daar naar vraagt, is het verstandig om wat ervaringen daarover te delen.
Tja, gemiddeld staat dit open;

Visual Studio / Cordova
Rapid PHP (IDE)
Photoshop
3dsMax (rendering)
Chrome / Firefox / Edge
AIMP
Thunderbird
...2 bridges naar telefoons (Android / WP)
sFTP verbindingen
Git client

...en dat werkt goed, met een systeem uit 2007... ik snap nooit zo goed dat mensen nieuwe spullen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-10 22:49

mr.paaJ

generatie cmd+z

Voor standaard webdevelopment heb je inderdaad weinig nodig. Geen zorgen maken en gewoon iets met voldoende uitgangen voor een monitor naar keuze. Tweedehands MacMini zou mijn voorkeur hebben als je eisen stelt aan de monitor opstelling en prijs/kwaliteit.

Macbook Pro uit 2008 ( 2.4Ghz C2D en 8GB en SSD) trok het prima. 2011 MacMini (ook SSD) ook erg goed.
Nu een 2016 MBP maar echt sneller voor dit werk? Twijfelachtig.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 21:56:

Dit ligt aan je aanpak en de gebruikte tooling. Vergeet niet dat er in 2007 net zo hard gephotoshopt werd als nu.
b2vjfvj75gjx7 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 22:07:
Dus dan kun je het ook op een typemachine ;) Je maakt hier de klassieke fout die heel veel werkgevers ook maken: denken dat alles om het even is. Dat is dus echt niet zo, je wilt niet weten hoe belangrijk tools zijn voor een werknemer (en dus werkgever). Als je ze tools geeft die ze niet prettig vinden dan zal dat terug te vinden zijn in hun productiviteit en wellicht ook kwaliteit. Dat zie ik op werk ook waar we vrij zijn om te kiezen voor Windows, Linux of Mac en je ziet dat iedereen zijn eigen keuze daarin maakt en kiest voor datgene die hij het prettigst vindt werken. Dat is weer een duit in het zakje voor een tevreden werknemer; heel erg belangrijk.

Voor een webdeveloper kan ik me voorstellen dat hij naar een Mac grijpt, dat doen er heel veel en bijgevolg is er daardoor ook heel veel aan tooling en informatie te vinden. Dat is bij Linux en Windows toch wat minder terwijl je daar ook prima dit werk mee kunt doen (of je het ook prettig vindt...).

Anyway, @Timo002 wat doe je precies aan webdevelopment waardoor je denkt dat je die hoge specs nodig hebt? Welke software gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
@ppl, Momenteel doe ik dit werk op een MacBook Pro uit 2014 en deze voldoet perfect, vooral ook omdat de werkplek toen mobiel moest zijn. Ik ben niet specifiek op zoek naar hele woeste specs, maar will ook niet achter de feiten aan lopen.

Via Vagrant run ik een server waarop ik development doe, daarnaast PHPstorm, Photoshop, diverse Chattools en natuurlijk een flink aantal browser tabbladen.

Nu ik voor een andere werkgever werk moet er een nieuwe plek ingericht worden, dit keer gaat het om een vaste werkplek. Een MacBook is dus nog steeds een optie, maar het scherm, touchbar, touchpad, ik zal het nooit gebruiken. Er worden twee beeldschermen, toetsenbord en een muis extern aangesloten (met eventuele dock).

Daarom zat ik te kijken naar een Mac Mini of Mac Pro. Maar die zijn toch wel een beetje outdated, ookal kunnen ze het werk nog wel doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Timo002 op 02-04-2017 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PostyMcPostface
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-09 10:42

PostyMcPostface

don't trust robots

De iMac heeft me tot nu toe nog niet teleurgesteld als front-end developer. Ik doe mijn webdev werk eigenlijk exclusief met een late-2015 iMac met volgens de factuur: 27-inch iMac met Retina 5K-display, 3,3-GHz quad-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 3,9 GHz, 8 GB 1867-MHz DDR3 SDRAM - 2x 4 GB. 256 GB flashopslag, AMD Radeon R9 M395 met 2 GB videogeheugen

Dit was trouwens met het oog op later nog zelf geheugen bijplaatsen indien nodig omdat Apple ook daar een gigantische meerprijs voor vraagt. Dat is tot nu toe nog niet nodig gebleken. ;)

Mijn ervaringen: hiervoor zat ik te werken op een Mac Mini, ook toen in 2015 nog nieuw gekocht, wel het goedkoopste model. Daar wordt je absoluut niet vrolijk van. Op een gegeven moment zit je meerdere keren per seconde je assets te verversen, en dat trekt hij simpelweg niet. Een iOS simulator opstarten, wat ook soms gewoon relevant of handig is, moest ik daarvoor een uur van te voren inplannen.

De iMac trekt het allemaal zonder blikken of blozen. De SSD speelt hierin overigens een grote rol. Op hetzelfde model van mijn collega met Fusion Drive zijn regelmatiger strandballen te zien. Vergis je hierin ook niet in dat je task runner nou eenmaal heel veel disk IO opeist, zeker de op node gebaseerde task runners.

Overigens zou ik wel sterk aanraden om juist niet hetzelfde scherm ernaast te plaatsen, maar juist een simpel 1080p schermpje erbij. Retina is heel leuk, maar wanneer je om allerlei redenen toch met absolute positionering en halve pixels moet gaan hacken, en dat gaat natuurlijk een keer gebeuren, dan is het erg handig om ook nog gewoon een simpel beeldscherm te hebben staan. Zeker omdat dat ook het soort scherm is waarop de opdrachtgever waarschijnlijk het opgeleverde werk bekijkt en beoordeeld.

Andersom trouwens hetzelfde met reguliere DPI schermen, als je enkel daarop ontwikkeld dan loop je op een gegeven moment gewoon er tegenaan dat de weergave net ietsje anders is op een hoog-DPI scherm wanneer je met harde pixels gaat werken.

[ Voor 6% gewijzigd door PostyMcPostface op 02-04-2017 03:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Dan ligt het er maar net aan hoe belangrijk 2 dezelfde type scherm is. In dit geval zijn zowel de iMac als de MacBook Pro de meest toekomstbestendige machines. Het is ook wel handig om even te kijken naar wat je nieuwe werkgever zoal aan hardware uitgeeft. Vaak is er wel enige keuze mogelijkheid maar heb je niet een carte blanche. Dus eigenlijk is de vraag: hoeveel beweegruimte heb je bij je nieuwe baas wat de hardware betreft? Is er een budget? Moet er nog rekening worden gehouden met integratie van bepaalde systemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Wat betreft de schermen, ik vind het zelf heel irritant als de schermen niet hetzelfde zijn. Bv resolutie verschil, de muis gaat bovenin daarom bv niet naar het andere scherm. Maar ook kleurverschil.

Ik heb niet carte blanche, maar het zit er ook niet ver van af. Totaal moet alles onder de 5k blijven.

Hoef geen rekening te houden met integratie in andere systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Dan denk ik niet dat je buiten de Mac Pro (die sinds vandaag iets goedkoper is geworden en iets betere specs heeft) en de MacBook Pro om kunt. Deze laatste kun je overigens prima als desktop gebruiken, heb je er meteen een UPS bij :) en meer budget voor andere zaken zoals je beeldschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artaex
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-08 16:14
Ik ben het ermee eens dat een Macbook Pro momenteel de beste optie lijkt. Het zou idealer geweest zijn als er nieuwere Mac Mini's beschikbaar waren.

Semi-offtopic: Als je zelf een beetje handig bent dan is een 'hackintosh' wellicht nog een optie: een zelfgebouwde PC met daarop macOS. Dan kun je een computer samenstellen die perfect aan je eisen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Ik kan het niet verifiëren, ik heb gelezen/gehoord dat er nieuwe iMacs aankomen. (Als het goed is dit jaar, er wordt ook aan de professionele gebruiker gedacht)
En wat ik over de Mac Pro had gehoord, is dat er nieuwe zou komen, alleen ze zeiden niet wanneer.
(Aangezienr Apple toegaf, dat ze veel Pro gebruikers in de steek lieten.

Bron ben ik even kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-10 16:05
Berlinetta schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 16:27:
Ik kan het niet verifiëren, ik heb gelezen/gehoord dat er nieuwe iMacs aankomen. (Als het goed is dit jaar, er wordt ook aan de professionele gebruiker gedacht)
En wat ik over de Mac Pro had gehoord, is dat er nieuwe zou komen, alleen ze zeiden niet wanneer.
(Aangezienr Apple toegaf, dat ze veel Pro gebruikers in de steek lieten.

Bron ben ik even kwijt.
Huidige quad-core Mac Pro is ook vervangen door de 6-core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Mac Mini kan je ook tweedehands kopen, zelfde hardware als toen ie in 2014 uit kwam, 50% van de prijs...

Dat je een Mac met macOS wil gebruiken is wel te begrijpen, om dat er echte Unix onder zit werkt het een stuk beter met alles dan Windows (behalve als je de hele dag Visual Studio wil draaien). Ook WSL maakt Windows gewoon niet prettig als je het samen met Linux of Unix systemen wil laten werken. Het is niet dat het niet kan, maar dat basale zaken als line endings en bijv. UTF-8 op windows gewoon altijd verkeerd zijn, net als paden en permissies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Het ligt eraan welke Visual Studio versie je gebruikt. De omgebouwde Xamarin en Visual Studio Code draaien namelijk prima op macOS.

Wat je paden en permissies betreft...als dat op een lokale ontwikkelingsmachine een issue vormt zou ik eerder eens kritisch gaan kijken naar de gebruikte tooling en de manier van ontwikkelen. Zeker nu vandaag de dag van alles en nog wat in containers gaat. Het OS maakt voor steeds meer zaken vrijwel niets meer uit omdat alles vanuit de tooling zelf gebeurd.

Line endings zijn in bijna iedere programmeertool in te stellen dus ook niet bepaald een issue (git vraagt je er zelfs specifiek om bij de installatie). Overigens heeft macOS ook zo zijn eigen line ending die weer niet compatible is met de rest en kun je ook in Linux en macOS problemen hebben met UTF8. Het is nog altijd een kwestie van opletten en dingen van de juiste settings voorzien.

Uiteindelijk zul je met ieder OS de settings van je tooling moeten controleren en her en der anders instellen. Laten we nou niet gaan lopen verkondigen dat dit iets typisch voor Windows is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties.

Een hackintosh zoals gesuggereerd wordt ga ik niet doen. Het gaat om een productie omgeving en daar is een hackintosh me te instabiel voor. Ook al zijn ze tegenwoordig misschien wel behoorlijk stabiel, ze worden niet aangeraden voor productie omgevingen.

Ik ga nog even wachten wat 5 / 6 juni gaat brengen. Komen er nieuwe Mac Mini's, dan komt er een nieuwe Mac Mini. Indien die er niet komen, misschien de overweging voor een iMac, maar zoals eerder al aangegeven wil ik wel erg graag twee dezelfde schermen. Per 1 mei ga ik in dienst (op dit moment ingehuurd) en ik blijf tot juni op mijn eigen MacBook Pro werken. Komt er niets nieuws, dan wordt er een nieuwe MacBook Pro aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Hoe zinvol is het om nu een Mac Pro te kopen met 6 cores? Is die alsnog zwaar verouderd, of zit hier nu wel een nieuwere CPU in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Als je het je kunt veroorloven heb je daar vele jaren plezier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
@mr.paaJ, Ja budget is er wel. Maar als alternatief heb ik de keuze uit een MacBook Pro, maar die is niet te upgraden. Mac Pro is dat wel.

MacBook wil ik eigenlijk niet omdat ik het als desktop gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 22:36:
[...]

Een Mac is erg duur kost in aanschaf een boel geld.
Even verbeterd.

Als je kijkt naar de TCO dan is een Mac juist goedkoop. Komt nog bij dat na 3 jaar, de tijd dat die afgeschreven mag worden dacht ik, nog een aardige restwaarde heeft.

Wanneer je alle downtime wegens onderhoud en de aanschaf bij elkaar optelt, daar vervolgens de restwaarde afhaalt en het resterende bedrag deelt door het aantal jaren dat de Mac gebruikt kan worden dan ga je zien dat je TCO een stuk minder is dan vergelijkbare niet macOS systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-09 16:49
waarom zou een macbook niets voor je zijn?
er zijn ook modellen zonder touchbar en het maakt je wel mogelijk om mobiel te werken of heb je geen overleggen bij klanten waar je wat wil laten zien?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

En al gebruik je hem niet, de touchbar zit ook niet echt in de weg verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-09 16:49
mr.paaJ schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 12:17:
En al gebruik je hem niet, de touchbar zit ook niet echt in de weg verder :)
eens maar als het een investeringskwestie is... dan kun je de vraag stellen ga ik daar 100-150 extra aan uitgeven..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Dat klopt, bij de 13" is de meerwaarde ook in extra prestaties redelijk verwaarloosbaar. Ik zit met 15" in mijn hoofd/handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-10 10:45
b2vjfvj75gjx7 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 20:45:
[...]

Wat voor zaken wil je developen?

Zoals ik zei; ik werk zelf als fullstack / heavy-duty developer op een systeem uit 2007;

2GB aan boord, double-core, that's it...

Photoshop, logfiles van meerdere GB's groot, VM Ware / -machines, servers... alles draait.

Simultaan compileren in Visual Studio, editen in Photoshop en een cronjob draaien naar een remote server... het kan.

Dus van waar je angst dat een Mac niet snel genoeg is?
Je kan mooi overal vertellen dat je dit met 2GB doet, maar je gaat mij niet vertellen dat je systeem niet de hele tijd flink aan het pagen/swappen is. Want dat gaat never nooit lukken met 2GB geheugen en geen swapping. En wat is het grote nadeel van een systeem wat constant aan het swappen is? Traagheid...

Start al die programma's maar eens op, werk er een tijdje mee en maak dan maar eens een screenshot van het "Performance > Memory" scherm in Task Manager.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
koentjuh1987 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 12:15:
waarom zou een macbook niets voor je zijn?
er zijn ook modellen zonder touchbar en het maakt je wel mogelijk om mobiel te werken of heb je geen overleggen bij klanten waar je wat wil laten zien?
Heel simpel, omdat ik niet mobiel hoef te (wil) zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Timo002 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 19:02:
@mr.paaJ, Ja budget is er wel. Maar als alternatief heb ik de keuze uit een MacBook Pro, maar die is niet te upgraden. Mac Pro is dat wel.
Dan zul je van een koude kermis thuis komen. Een Mac Pro is nog nooit echt upgradebaar gebleken. Ja je kunt de hardware erin drukken maar of het ook gaat werken onder macOS is vaak de vraag.

Als je zo graag wil kunnen upgraden dan zit je toch echt aan een zelfbouw computer met Windows (en misschien wel Linux).
koentjuh1987 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 12:17:
eens maar als het een investeringskwestie is... dan kun je de vraag stellen ga ik daar 100-150 extra aan uitgeven..
Het is niet alleen de touch bar waar je dat geld aan uitgeeft, je hebt er ook nog eens 2 extra Thunderbolt 3 poorten bij (en dus een extra Thunderbolt controller).
Saeverix schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 12:40:
Start al die programma's maar eens op, werk er een tijdje mee en maak dan maar eens een screenshot van het "Performance > Memory" scherm in Task Manager.
Moet zijn MacOS X versie dat wel hebben ;)

En ja dat is een hint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
ppl schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 18:43:
[...]
Moet zijn MacOS X versie dat wel hebben ;)

En ja dat is een hint.
Een hint naar wat? Die man draait gewoon Windows hoor dus ik snap niet waar je naartoe wilt met je hint ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themaxxxx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-09 21:22
Hackingtosh?

Kan je zelf samenstellen en is waarschijnlijk een stuk goedkoper en sneller dan een MBP 2016.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Saeverix schreef op zondag 23 april 2017 @ 10:30:
[...]

Een hint naar wat? Die man draait gewoon Windows hoor dus ik snap niet waar je naartoe wilt met je hint ;)
Tja, dat is nou net het probleem he. Maar heb je verder nog iets zinnigs te melden voor de OP of houd je het bij anderen afzeiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
ppl schreef op zondag 23 april 2017 @ 15:21:
[...]
of houd je het bij anderen afzeiken?
Waar zie je dat ik dat doe? Ik geef een informatieve opmerking om iets van een ander te ontkrachten, meer niet. En dat doe ik om TS te helpen...

Pagina: 1