Synology Cloud² Ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark184
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-08 22:46
Er is door Synology een beta gelanceerd om als Cloud Backup op de servers van Synology voor 3 maanden 1 TB op te slaan. Wie heeft hier ervaring mee?

Info van Synology:

C2 Backup

Belangrijke gegevens kunnen door hardwarestoringen, menselijke fouten of andere oorzaken verloren gaan. Synology C2 Backup garandeert gegevensbeschikbaarheid in de cloud. Tegen een laag tarief geniet u van de voordelen van geplande back-ups, ondersteuning van meerdere versies, gedetailleerd herstel op bestandsniveau van elk besturingssysteem, inclusief DSM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inschrijven kan al niet meer:
Due to the overwhelming response we've received to the beta program, we'd like to conclude the registration process in advance to ensure all signed-up participants start enjoying the service at the earliest opportunity. Thank you for your interest in Synology C2 Backup.
Maar, 1 TB? Dat is voor backup van een NAS weinig zinvol IMHO. Als ik minder dan een TB aan data had dan zou ik geen NAS nodig hebben :P Ik zou sowieso pas interesse hebben in testen als ik de prijzen ken en die interessant blijken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 22:23
F_J_K schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 20:12:
Inschrijven kan al niet meer:
[...]

Maar, 1 TB? Dat is voor backup van een NAS weinig zinvol IMHO. Als ik minder dan een TB aan data had dan zou ik geen NAS nodig hebben :P Ik zou sowieso pas interesse hebben in testen als ik de prijzen ken en die interessant blijken.
Denk eerder dat je het moet zien als offshore backup van je daadwerkelijke belangrijke gegevens en dan is 1 TB echt wel plenty. Maar goed dan nog is de vraag of je dan niet gewoon een extra 2bay nas bij familie moet zetten met 2x1tb erin en hyperbackuppen

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Idd, daarom noemde ik de prijzen. Nu is het pas interssant als die laag genoeg zijn. Ze staan al 1-0 achter vanwege privacy door een Amerikaanse dienst te zijn ipv Europese.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:01
Ik heb vanochtend de bevestiging ontvangen dat C2 Beta voor mij beschikbaar is. Gelijk even gekoppeld en getest. Portal aan de kant van Synology ziet er goed uit.

Momenteel probeer ik een kleine datamap te backuppen maar de eerste poging is mislukt. Tweede poging loopt nu.

Mijn normale back-up gaat naar een DS107+ die bij een vriend thuis staat. Omdat de DSM versie achter loopt kan ik geen extra functionaliteit van Hyper Back-up gebruiken. Om die reden leek C2 mij wel wat om de belangrijkste data tegen cryptolockers te beschermen.

Update: De tweede back-up poging is wel gelukt

[ Voor 4% gewijzigd door Borne op 24-04-2017 10:59 . Reden: De tweede poging is wel gelukt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wars
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-08 09:56
Heb ook enkele jobs draaien als test sinds 18/04. eenmaal mislukt, maar heb niet gezocht waar het aan lag, de volgende ging gewoon weer door.

Ik ben momenteel ook aan het twijfelen om een 2de offsite 2-bay Syno te kopen of toch naar de (public) cloud te gaan.

Een testjob die ik verwijderd heb, blijft wel in de webinterface staan...

[ Voor 12% gewijzigd door wars op 28-04-2017 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:58
Hoe kijken jullie hier tegenaan, als bijv. resceu ransomware back-up ?

Dit lijkt mij een ideale manier, nam.
Versie beheer in de cloud..

Zoals ik er tegen aan kijk, kan dit je erg goed redden van bijv. een Ransomware aanval..
Wat vinden jullie ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:15

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Als je een backup kunt maken met versioning; ja.

(met hyper backup kan dit ook naar een 2e Synology die bij je ouders, kennissen oid staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:08
F_J_K schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 21:27:
Idd, daarom noemde ik de prijzen. Nu is het pas interssant als die laag genoeg zijn. Ze staan al 1-0 achter vanwege privacy door een Amerikaanse dienst te zijn ipv Europese.
Hoe weet je dat het om een Amerikaanse dienst gaat? Synology is niet Amerikaans en de opslag vindt niet in de VS plaats (in mijn trial account zie ik Frankfurt staan).

Ik hoop dat de prijzen snel bekend worden, want hoeveel nut heeft het om te testen als je nog geen idee hebt of de prijs/kwaliteit gaat bevallen?

Sinds de laatste DSM versie werkt de HiDrive app niet meer (bewuste actie vanuit Synology of werkte Strato niet meer meer?), welke ik nu nog gebruik (ben om die reden nog niet naar de laatste DSM versie over, ook al weet ik dat het ook met standaard Rsync moet werken).

Hoewel HiDrive prima werkt, heb ik toch een beetje een antipathie tegen Strato gekregen (schreeuwerige reclames en slechte support), dus als Synology C2 goed werkt en betaalbaar blijkt dan lijkt me dat een mooi alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:58
Volkomen mee eens, ik hoor van mijn collega's dat strato echt af te raden is !
Ik ben ook zeer benieuwd naar C2 en de prijzen hiervan !

En daarbij zeer goede en mooie ondersteuning binnen hyper-backup !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
Iemand enig idee wanneer dat de C2 dienst officieel wordt gelanceerd? Ik ben wel benieuwd naar de pricing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy-maes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-03 10:48

jordy-maes

We Photograph Your Journey

timothee schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 22:20:
Iemand enig idee wanneer dat de C2 dienst officieel wordt gelanceerd? Ik ben wel benieuwd naar de pricing.
De prijzen zijn al beschikbaar
https://c2.synology.com/nl-nl/backup#tab_plan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9pf521kcHKiBh3MiK2idRQ6H/medium.png

Beyond Photographs | Flickr | 500px

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-07 09:53
Zijn redelijk normale prijzen zoals ik het zie.

[ Voor 87% gewijzigd door LightStar op 22-08-2017 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
[quote]LightStar schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 11:54:
[/quote]
Volgens mij is de prijs per TB ?

Doe s nie editten! :P

[ Voor 7% gewijzigd door pven op 22-08-2017 11:57 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-07 09:53
pven schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 11:57:
[quote]LightStar schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 11:54:
[/quote]
Volgens mij is de prijs per TB ?

Doe s nie editten! :P
Haha ;) ik zag t idd ook die Plan II is per TB per maand..., maar de normale plans zijn redelijk normale prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:15

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Wel vreemd dat de kosten per TB hoger zijn als je over 1TB heen ga?.

[ Voor 6% gewijzigd door Tortelli op 22-08-2017 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
LightStar schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:00:
[...]

Haha ;) ik zag t idd ook die Plan II is per TB per maand..., maar de normale plans zijn redelijk normale prijzen.
Amazon Drive vraagt inderdaad ook 60 USD per TB. Ze zitten allemaal rond dezelfde koers.
Tortelli schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:27:
Wel vreemd dat de kosten per TB meer is als je over 1TB heen ga?.
Ik vind het sowieso nog wat verwarrend, want die laatste optie lijkt een uurlijkse backup te maken en de rest een dagelijkse.

[ Voor 31% gewijzigd door pven op 22-08-2017 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door pven op 22-08-2017 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:10
pven schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:27:
[...]

Amazon Drive vraagt inderdaad ook 60 USD per TB. Ze zitten allemaal rond dezelfde koers.

[...]

Ik vind het sowieso nog wat verwarrend, want die laatste optie lijkt een uurlijkse backup te maken en de rest een dagelijkse.
Plan II heeft meer features - vandaar de hogere prijs >
- Versiebeheer voor client
- Ontdubbeling
en dan de backup per uur ipv per dag. Voor die extra's betaal je dan een euro per TB extra per maand. De prijzen zijn in lijn met wat de rest doet maar qua integratie ziet dit er het best uit uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
Vreemd, toen ik de vraag stelde stond die info volgens mij nog niet online. Ik zie inderdaad dat de prijzen inmiddels bekend zijn. Kreeg ook al een mail dat de dienst per half september beschikbaar komt.

De prijzen zijn zeer netjes, zeker in vergelijking met HiDrive. Nadeel vind ik alleen dat je niet zoals bij HiDrive een file-based backup kunt maken waardoor het verifiëren van je backup (misschien) minder simpel is.

Wat mij wel opvalt, is dat de C2 backup die ik had ingesteld in de proefperiode sinds het moment van aankondiging van de dienst niet meer fatsoenlijk loopt. De schedule resulteert telkens is een mail dat de backup is mislukt en dat ik in de logging moet kijken wat de oorzaak is. Daar is echter niets te vinden. Een handmatige backup lukt vervolgens wel, al neemt die behoorlijk wat tijd in beslag. Anderen dit probleem ook? Dit geeft dan weer niet zoveel vertrouwen, dus ik wacht nog even met bestellen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoemtoeter
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-02 11:40
timothee schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 21:18:
[...]

Wat mij wel opvalt, is dat de C2 backup die ik had ingesteld in de proefperiode sinds het moment van aankondiging van de dienst niet meer fatsoenlijk loopt. De schedule resulteert telkens is een mail dat de backup is mislukt en dat ik in de logging moet kijken wat de oorzaak is. Daar is echter niets te vinden. Een handmatige backup lukt vervolgens wel, al neemt die behoorlijk wat tijd in beslag. Anderen dit probleem ook? Dit geeft dan weer niet zoveel vertrouwen, dus ik wacht nog even met bestellen...
Had ik ook, tot ik het hyperbackup package bijwerke. Dat al gedaan?

Toch maar de gok genomen en een TB voor een jaar gekocht. Was lichtelijk teleurgesteld toen die 60 euro exclusief btw bleek te zijn, maar ach.

[ Voor 0% gewijzigd door zoemtoeter op 29-08-2017 21:36 . Reden: spatie te weinig ]

• timothee
zoemtoeter schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 21:33:
[...]

Had ik ook, tot ik het hyperbackup package bijwerke. Dat al gedaan?

Toch maar de gok genomen en een TB voor een jaar gekocht. Was lichtelijk teleurgesteld toen die 60 euro exclusief btw bleek te zijn, maar ach.
Inderdaad, de C2 backup functioneert nu weer na een update van Hyper Backup (update van 29-08). Op 24-08 was ook al een Hyper Backup update uitgekomen en die had ik al geïnstalleerd, maar kennelijk is in de laatste release een bug gefixt die ervoor zorgde dat backups random niet goed werkten.

Overigens op zich niet vreemd dat die prijzen excl. BTW zijn, alleen zouden ze dat er wel bij mogen vermelden. Met 60 euro excl. BTW zijn ze niet zo heel veel goedkoper dan HiDrive.

Ik twijfel nog een beetje omdat ik mij afvraag of het backup formaat van Synology zo handig is in geval van een totale crash van mijn NAS. Met HiDrive doe ik een file backup en kan ik altijd nog direct bestanden los restoren via de web interface. Ik zie net dat je via de C2 web interface ook door je backup kunt bladeren, net als op je NAS. Echter, als ik een willekeurig bestand selecteer en op het download linkje klik, gebeurt er niks (in Safari) :? Oh, toch wel...na een tijdje krijg ik "Bewerking is mislukt" te zien.
Ik heb tijdens de beta eigenlijk alleen data naar de C2 cloud gepompt, nog niet getest of het restoren werkt. Dat ben ik nu aan het bekijken en nu werkt het dus niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atacama
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:37
Ik wil al langer ergens de belangrijke data (Foto's) heen backuppen. Dit ziet er goed uit, zolang ik niet boven de 300gb kom een prima optie voor relatief weinig.
Heeft iemand ook ervaring met vanuit plan1 een backup te restoren naar de NAS? Is dat een beetje te doen qua snelheid? Heb wel eens iets gehad van ASUS, prima om te backuppen maar de restore was traag en brak.

-= Its dry in the dessert =- So what??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
Iemand nog nieuwe ervaringen met de C2 dienst?

Ik was eigenlijk voornemens om deze dienst af te nemen ter vervanging van mijn HiDrive abonnement, maar twijfel nu toch wel sterk.
Bij de C2 dienst kun je online enkel losse bestanden downloaden. Een .JPG wordt dan gedownload als .JGP.txt :S Je kunt geen mappen downloaden/restoren, dat moet persé via Hyper Backup op de NAS. Niet zo handig natuurlijk als je NAS gestolen of defect is en je toch snel aan je data wilt kunnen.
Bij HiDrive kan ik via de web interface wél gewoon hele mappen downloaden. Ok, ik kan ze niet gelijk restoren naar de oorspronkelijke plek wat bij C2 wel kan, maar hoe erg is dat vraag ik mij af?

Ben dus in dubio wat ik zal doen. Misschien zie ik iets over het hoofd en zijn C2 en HiDrive eigenlijk verschillende type diensten?

Wie heeft goede argumenten om voor C2 te gaan?

[ Voor 3% gewijzigd door timothee op 15-09-2017 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atacama
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:37
Wat ik zo snel zie is HiDrive een complete backup oplossing, geschikt om diverse systemen te kunnen backuppen in een cloud achtige omgeving. Dus niet alleen je Synology. Dit is een groot verschil.

Daar is de prijs ook naar, vanaf 24 euro voor HiDrive, tegenover 12 euro voor Cloud2. En dit HiDrive pakket is ook uitgekleed volgens mij (geen idee of je daar last van hebt) maar vanaf 7.50 per maand krijg je alle mogelijkheden.

Ik zou inderdaad van mening zijn dat het verschillende oplossingen zijn, HiDrive is veel uitgebreider dan Coud2. Wil je enkel je Synology backuppen dan is cloud2 prima, wil je meer apparaten backuppen en/of je synology niet beschikbaar stellen via het internet dan word HyDrive interessant.

-= Its dry in the dessert =- So what??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
Ja, HiDrive is inderdaad duurder maar uitgebreider. De oplossingen verschillen weliswaar op onderdelen, maar kennen ook overeenkomsten.

In eerste instantie was ik erg enthousiast over het C2 initiatief van Synology, vooral door de eenvoudige integratie met de NAS. Echter, die integratie is juist ook weer een (potentieel) nadeel: omdat je via de web interface alleen losse bestanden kunt downloaden en geen mappen, kun je niet eenvoudig snel aan grotere hoeveelheden data komen die je extern hebt weggezet. Je moet daarvoor de backup raadplegen via de NAS. Ook het restoren kan enkel via de NAS. Dat is niet erg zolang je een backup terug wilt zetten op een werkende NAS, maar als je NAS defect of gestolen is, dan heb je daar niks aan. Je bent dan verplicht om opnieuw een Synology NAS te kopen om überhaupt aan je data te kunnen.

Als je HiDrive gebruikt, die via Rsync overigens ook eenvoudig is te configureren op je Synology NAS, kun je via de web interface zowel losse bestanden als mappen inzien en downloaden. Daarvoor hoef je niet op je NAS in te loggen en de HiDrive web interface is veel sneller dan die van C2.
Restoren kan enkel vanuit de NAS en enkel op basis van een gehele backup run; je kunt zover ik kan zien dus geen specifieke map restoren rechtstreeks vanaf de NAS (enkel die map via de web interface van HiDrive downloaden en dan zelf terug op je NAS zetten). De integratie met de NAS is minder, maar de afhankelijkheid van die NAS (en bijbehorende leverancier) daarmee ook. En dat laatste is de reden dat ik vooralsnog niet voor C2 kies.

Hoewel HiDrive prima functioneert, vind ik Strato geen geweldige partij; erg schreeuwerig als het over verkopen gaat, erg stil als er support nodig is. Ik zoek nog even verder naar een geschikt alternatief.

N.B. Ik probeer overigens zowel via mijn NAS als via de web interface van C2 mijn backup taak én de data te verwijderen, maar dat lukt niet; krijg alleen maar foutmeldingen. Ik moet er dus maar vanuit gaan dat ze mijn data zullen shift-deleten zodra de bèta status van het C2 programma eindigt (morgen?). Ik had mijn data liever zelf verwijderd, maar dat lukt dus niet...

[ Voor 9% gewijzigd door timothee op 15-09-2017 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy-maes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-03 10:48

jordy-maes

We Photograph Your Journey

Ik keek er naar uit om C2 te gebruiken, maar voor Plan II zou ik nu ik nu 8,5 euro (inclusief BTW) gaan betalen.
Toch maar serieus aan het overwegen om niet terug Hubic te gaan gebruiken (met eigen encryptie erop).

Alsook lees ik toch enkele nadelen (geen mappen downloaden). En je hebt een afhankelijkheid van Synology als je een backup wilt restoren omdat je via Hyper Backup moet werken.

Beyond Photographs | Flickr | 500px

Pagina: 1