Ja, HiDrive is inderdaad duurder maar uitgebreider. De oplossingen verschillen weliswaar op onderdelen, maar kennen ook overeenkomsten.
In eerste instantie was ik erg enthousiast over het C2 initiatief van Synology, vooral door de eenvoudige integratie met de NAS. Echter, die integratie is juist ook weer een (potentieel) nadeel: omdat je via de web interface alleen losse bestanden kunt downloaden en geen mappen, kun je niet eenvoudig snel aan grotere hoeveelheden data komen die je extern hebt weggezet. Je moet daarvoor de backup raadplegen via de NAS. Ook het restoren kan enkel via de NAS. Dat is niet erg zolang je een backup terug wilt zetten op een werkende NAS, maar als je NAS defect of gestolen is, dan heb je daar niks aan. Je bent dan verplicht om opnieuw een Synology NAS te kopen om überhaupt aan je data te kunnen.
Als je HiDrive gebruikt, die via Rsync overigens ook eenvoudig is te configureren op je Synology NAS, kun je via de web interface zowel losse bestanden als mappen inzien en downloaden. Daarvoor hoef je niet op je NAS in te loggen en de HiDrive web interface is veel sneller dan die van C2.
Restoren kan enkel vanuit de NAS en enkel op basis van een gehele backup run; je kunt zover ik kan zien dus geen specifieke map restoren rechtstreeks vanaf de NAS (enkel die map via de web interface van HiDrive downloaden en dan zelf terug op je NAS zetten). De integratie met de NAS is minder, maar de afhankelijkheid van die NAS (en bijbehorende leverancier) daarmee ook. En dat laatste is de reden dat ik vooralsnog niet voor C2 kies.
Hoewel HiDrive prima functioneert, vind ik Strato geen geweldige partij; erg schreeuwerig als het over verkopen gaat, erg stil als er support nodig is. Ik zoek nog even verder naar een geschikt alternatief.
N.B. Ik probeer overigens zowel via mijn NAS als via de web interface van C2 mijn backup taak én de data te verwijderen, maar dat lukt niet; krijg alleen maar foutmeldingen. Ik moet er dus maar vanuit gaan dat ze mijn data zullen shift-deleten zodra de bèta status van het C2 programma eindigt (morgen?). Ik had mijn data liever zelf verwijderd, maar dat lukt dus niet...
[
Voor 9% gewijzigd door
timothee op 15-09-2017 22:55
]