Al jaren volg ik hier diverse klus en isolatie topics met veel plezier en wil nu zelf aan de slag
Momenteel ben ik bezig met de voorbereidingen om de isolatie van de zolder te verbeteren. Ik heb het idee dat we veel warmte verliezen (open trap naar zolder vanuit de woonkamer) en dat er een hoop verbeterd kan worden aan de huidige situatie. Het lijkt me een leuke uitdaging en leerzame ervaring om dit zelf te gaan doen. Afgelopen tijd heb ik er veel over gelezen en kwam ik op onderstaand plan uit. Ik ben benieuwd naar jullie feedback.
Het huis is gebouwd omstreeks 1850, maar volgens mij is het dak nieuwer. In 2006 is de woning gerenoveerd en ik vermoed dat het dak toen ook deels is opgeknapt.
Het dak heeft drie schuine zijdes. Aan de binnenzijde is de zolder tot net boven het hoofd afgewerkt met gipsplaten en een plafond. Dit wil ik allemaal verwijderen en er een hogere ruimte van maken (tot de nok). Momenteel heb ik een aantal gaten in het gips gemaakt om te zien hoe het dak is opgebouwd. Hieronder een aantal foto's:
https://www.dropbox.com/s...93B2thQnPDE5yU8XLSRa?dl=0
De huidige situatie (gezien van buiten naar binnen):
Opvallend vind ik dat het dampscherm in beide situaties ontbreekt
Het lijkt me belangrijk om dit in de nieuwe situatie wel toe te voegen ivm vocht dat vanuit de leefruimte bij de dakconstructie kan komen.
De nieuwe situatie:
Materiaal
Ik ben van plan B-keuze PIR platen met aluminium laag te gaan gebruiken. Deze platen hebben een goede isolatiewaarde en zijn goed te hanteren. Steen- of glaswol vind ik zelf niet zo fijn om mee te werken.
Plaatsing
Voor het aanbrengen heb ik 3 opties. Op internet wordt er verschillend gesproken over wel of geen luchtspouw. De meest recente bronnen adviseren om de PIR platen direct tegen het dakbeschot te plaatsen en geen luchtspouw te creëren.
Optie 1: 7cm PIR platen monteren tussen de kepers en achter de gordingen.
Voordelen:
- Dunste oplossing. Authentieke balken blijven het beste zichtbaar.
- Minste PIR platen nodig.
Nadelen:
- Kepers zijn koudebruggen.
- Veel kieren tussen PIR en hout. Moeilijk luchtdicht te krijgen.
- Isolatiewaarde is aan de lage kant.
Optie 2: 7cm PIR platen monteren tussen de kepers en achter de gordingen met daar overheen nogmaals 7 cm PIR. De ruimte tussen de kepers is dan gevuld en over de kepers ligt ook nog isolatie.
Voordelen:
- Dikker dan optie 1, maar gordingen zijn deels nog zichtbaar.
- Goed luchtdicht af te werken.
- Hogere isolatiewaarde dan optie 1.
Nadelen:
- Veel meer PIR platen nodig.
- Opsluiten kepers tussen PIR misschien schadelijk?
Optie 3: 12cm PIR platen monteren op de kepers tussen de gordingen.
Voordelen:
Nadelen
- Deze platen zijn duurder in aanschaf, maar wellicht totaal goedkoper als optie 2.
- Tussen PIR platen en dakbeschot ontstaat door de kepers een 7cm luchtspouw.
Zelf neig ik het meeste naar optie 2, omdat dit de meeste voordelen heeft. Echter weet ik niet of het kwaad kan om 2 lagen PIR aan te brengen en de kepers in te sluiten tussen de PIR platen. Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Afwerking
De openingen tussen de PIR platen werk ik af met aluminum tape en isolatieschuim (low expansion PU-schuim). Tussen de gordingen komen vurenhouten latjes (11x38mm of 22x55mm) die de PIR platen op zijn houden en de gipsplaten dragen.
Tussen de gipsplaten en de latjes wil ik voor de zekerheid nog een dampdichte of dampremmende folie plaatsen om het zo dicht mogelijk te krijgen en de kans op vochtschade te minimaliseren.
Een aantal dingen zijn voor mij nog onduidelijk.
Het is inmiddels een lang verhaal geworden, maar ik hoop dat dit een goed beeld schetst. Ik hoor graag hoe jullie er over denken en wat er nog verbeterd kan worden. Ik zal dit topic in de loop van de tijd aanvullen, zodat anderen die ook willen gaan isoleren er wellicht ook wat aan hebben. Bedankt voor het meedenken!
Het huis is gebouwd omstreeks 1850, maar volgens mij is het dak nieuwer. In 2006 is de woning gerenoveerd en ik vermoed dat het dak toen ook deels is opgeknapt.
Het dak heeft drie schuine zijdes. Aan de binnenzijde is de zolder tot net boven het hoofd afgewerkt met gipsplaten en een plafond. Dit wil ik allemaal verwijderen en er een hogere ruimte van maken (tot de nok). Momenteel heb ik een aantal gaten in het gips gemaakt om te zien hoe het dak is opgebouwd. Hieronder een aantal foto's:
https://www.dropbox.com/s...93B2thQnPDE5yU8XLSRa?dl=0
De huidige situatie (gezien van buiten naar binnen):
| Schuindak, leeftijd onbekend | Dakkapellen, geplaatst in 2006 |
|
Opvallend vind ik dat het dampscherm in beide situaties ontbreekt
De nieuwe situatie:
Materiaal
Ik ben van plan B-keuze PIR platen met aluminium laag te gaan gebruiken. Deze platen hebben een goede isolatiewaarde en zijn goed te hanteren. Steen- of glaswol vind ik zelf niet zo fijn om mee te werken.
Plaatsing
Voor het aanbrengen heb ik 3 opties. Op internet wordt er verschillend gesproken over wel of geen luchtspouw. De meest recente bronnen adviseren om de PIR platen direct tegen het dakbeschot te plaatsen en geen luchtspouw te creëren.
Optie 1: 7cm PIR platen monteren tussen de kepers en achter de gordingen.
Voordelen:
- Dunste oplossing. Authentieke balken blijven het beste zichtbaar.
- Minste PIR platen nodig.
Nadelen:
- Kepers zijn koudebruggen.
- Veel kieren tussen PIR en hout. Moeilijk luchtdicht te krijgen.
- Isolatiewaarde is aan de lage kant.
Optie 2: 7cm PIR platen monteren tussen de kepers en achter de gordingen met daar overheen nogmaals 7 cm PIR. De ruimte tussen de kepers is dan gevuld en over de kepers ligt ook nog isolatie.
Voordelen:
- Dikker dan optie 1, maar gordingen zijn deels nog zichtbaar.
Nadelen:
- Veel meer PIR platen nodig.
- Opsluiten kepers tussen PIR misschien schadelijk?
Optie 3: 12cm PIR platen monteren op de kepers tussen de gordingen.
Voordelen:
Nadelen
- Deze platen zijn duurder in aanschaf, maar wellicht totaal goedkoper als optie 2.
- Tussen PIR platen en dakbeschot ontstaat door de kepers een 7cm luchtspouw.
Zelf neig ik het meeste naar optie 2, omdat dit de meeste voordelen heeft. Echter weet ik niet of het kwaad kan om 2 lagen PIR aan te brengen en de kepers in te sluiten tussen de PIR platen. Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Afwerking
De openingen tussen de PIR platen werk ik af met aluminum tape en isolatieschuim (low expansion PU-schuim). Tussen de gordingen komen vurenhouten latjes (11x38mm of 22x55mm) die de PIR platen op zijn houden en de gipsplaten dragen.
Tussen de gipsplaten en de latjes wil ik voor de zekerheid nog een dampdichte of dampremmende folie plaatsen om het zo dicht mogelijk te krijgen en de kans op vochtschade te minimaliseren.
Een aantal dingen zijn voor mij nog onduidelijk.
- Ik heb nog niet kunnen vinden wat voor soort folie er onder de dakpannen ligt. Er staat geen merk of iets van een nummer op. Gezien de structuur vermoed ik dat het een dampopen folie is. Ik ben benieuwd of iemand mij hier iets meer over kan vertellen. Foto 1 en 2
- Aan de buitenzijde van het dak ligt onder het folie een dun laagje steen- of glaswol. Ik begrijp dat dit dampopen is, maar geeft dit nog beperkingen voor het isoleren van binnenuit? Ik kon hier weinig over vinden.
Het is inmiddels een lang verhaal geworden, maar ik hoop dat dit een goed beeld schetst. Ik hoor graag hoe jullie er over denken en wat er nog verbeterd kan worden. Ik zal dit topic in de loop van de tijd aanvullen, zodat anderen die ook willen gaan isoleren er wellicht ook wat aan hebben. Bedankt voor het meedenken!