Oude dakconstructie van binnenuit isoleren met PIR

Pagina: 1
Acties:

• koos.d
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:44
Al jaren volg ik hier diverse klus en isolatie topics met veel plezier en wil nu zelf aan de slag :) Momenteel ben ik bezig met de voorbereidingen om de isolatie van de zolder te verbeteren. Ik heb het idee dat we veel warmte verliezen (open trap naar zolder vanuit de woonkamer) en dat er een hoop verbeterd kan worden aan de huidige situatie. Het lijkt me een leuke uitdaging en leerzame ervaring om dit zelf te gaan doen. Afgelopen tijd heb ik er veel over gelezen en kwam ik op onderstaand plan uit. Ik ben benieuwd naar jullie feedback.

Het huis is gebouwd omstreeks 1850, maar volgens mij is het dak nieuwer. In 2006 is de woning gerenoveerd en ik vermoed dat het dak toen ook deels is opgeknapt.

Het dak heeft drie schuine zijdes. Aan de binnenzijde is de zolder tot net boven het hoofd afgewerkt met gipsplaten en een plafond. Dit wil ik allemaal verwijderen en er een hogere ruimte van maken (tot de nok). Momenteel heb ik een aantal gaten in het gips gemaakt om te zien hoe het dak is opgebouwd. Hieronder een aantal foto's:
https://www.dropbox.com/s...93B2thQnPDE5yU8XLSRa?dl=0

De huidige situatie (gezien van buiten naar binnen):
Schuindak, leeftijd onbekendDakkapellen, geplaatst in 2006
  • Dakpan
  • Pannelat
  • Tengellat
  • Folie (dampopen? zie foto 1 en 2)
  • Steenwol of glaswol (dun laagje)
  • Dakbeschot (horizontaal liggende planken)
  • Keper (70x45mm), ruimte tussen kepers ± 39cm
  • Gording (160x60mm)
  • Gipsplaat
  • Spantbeen
  • Zinkenplaat
  • Underlayment
  • Balken (140x38mm) & Glaswol (tussen de balken)
  • Gipsplaat

Opvallend vind ik dat het dampscherm in beide situaties ontbreekt :? Het lijkt me belangrijk om dit in de nieuwe situatie wel toe te voegen ivm vocht dat vanuit de leefruimte bij de dakconstructie kan komen.

De nieuwe situatie:
Materiaal
Ik ben van plan B-keuze PIR platen met aluminium laag te gaan gebruiken. Deze platen hebben een goede isolatiewaarde en zijn goed te hanteren. Steen- of glaswol vind ik zelf niet zo fijn om mee te werken.

Plaatsing
Voor het aanbrengen heb ik 3 opties. Op internet wordt er verschillend gesproken over wel of geen luchtspouw. De meest recente bronnen adviseren om de PIR platen direct tegen het dakbeschot te plaatsen en geen luchtspouw te creëren.

Optie 1: 7cm PIR platen monteren tussen de kepers en achter de gordingen.
Voordelen:
- Dunste oplossing. Authentieke balken blijven het beste zichtbaar.
- Minste PIR platen nodig.
Nadelen:
- Kepers zijn koudebruggen.
- Veel kieren tussen PIR en hout. Moeilijk luchtdicht te krijgen.
- Isolatiewaarde is aan de lage kant.

Optie 2: 7cm PIR platen monteren tussen de kepers en achter de gordingen met daar overheen nogmaals 7 cm PIR. De ruimte tussen de kepers is dan gevuld en over de kepers ligt ook nog isolatie.
Voordelen:
- Dikker dan optie 1, maar gordingen zijn deels nog zichtbaar.
- Goed luchtdicht af te werken.
- Hogere isolatiewaarde dan optie 1.
Nadelen:
- Veel meer PIR platen nodig.
- Opsluiten kepers tussen PIR misschien schadelijk?

Optie 3: 12cm PIR platen monteren op de kepers tussen de gordingen.
Voordelen:
- Hogere isolatiewaarde dan optie 1.
- Goed luchtdicht af te werken.
Nadelen
- Deze platen zijn duurder in aanschaf, maar wellicht totaal goedkoper als optie 2.
- Tussen PIR platen en dakbeschot ontstaat door de kepers een 7cm luchtspouw.

Zelf neig ik het meeste naar optie 2, omdat dit de meeste voordelen heeft. Echter weet ik niet of het kwaad kan om 2 lagen PIR aan te brengen en de kepers in te sluiten tussen de PIR platen. Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Afwerking
De openingen tussen de PIR platen werk ik af met aluminum tape en isolatieschuim (low expansion PU-schuim). Tussen de gordingen komen vurenhouten latjes (11x38mm of 22x55mm) die de PIR platen op zijn houden en de gipsplaten dragen.
Tussen de gipsplaten en de latjes wil ik voor de zekerheid nog een dampdichte of dampremmende folie plaatsen om het zo dicht mogelijk te krijgen en de kans op vochtschade te minimaliseren.

Een aantal dingen zijn voor mij nog onduidelijk.
  • Ik heb nog niet kunnen vinden wat voor soort folie er onder de dakpannen ligt. Er staat geen merk of iets van een nummer op. Gezien de structuur vermoed ik dat het een dampopen folie is. Ik ben benieuwd of iemand mij hier iets meer over kan vertellen. Foto 1 en 2
  • Aan de buitenzijde van het dak ligt onder het folie een dun laagje steen- of glaswol. Ik begrijp dat dit dampopen is, maar geeft dit nog beperkingen voor het isoleren van binnenuit? Ik kon hier weinig over vinden.

Het is inmiddels een lang verhaal geworden, maar ik hoop dat dit een goed beeld schetst. Ik hoor graag hoe jullie er over denken en wat er nog verbeterd kan worden. Ik zal dit topic in de loop van de tijd aanvullen, zodat anderen die ook willen gaan isoleren er wellicht ook wat aan hebben. Bedankt voor het meedenken! _/-\o_

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ben je er zeker van dat t grijze doek geen asbesthoudend isolatiemateriaal is? Daar was men fan van vroeger, net als slijtvast linoleum vloeren in de keuken/bijkeuken van asbest was ook een succes verhaal toen.

• koos.d
Dank voor je reactie! Je bedoelt het folie onder de dakpannen? Ik ben er redelijk zeker van dat dit bij de renovatie in 2006 toegevoegd is. In die tijd werden toch geen materialen met asbest meer gebruikt?

Het voelt aan als stevige stof met een raster patroon. Met google kan ik vergelijkbare dakfolies vinden, maar deze bevatten altijd teksten (merk/type) aan de zichtzijden.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Is het geen spinvliesfolie?
http://www.marktplaats.nl...-50-ca-135-gr-m2-rol.html
http://www.isodiscount.nl...-sv140-damp-open-trekvast

Misschien kun in dit topic nog wat tips vinden?
AUijtdehaag in "(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?"

Kingspan kooltherm (resol schuim) isoleert net wat beter dan pir
(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?
https://www.isolatiemater...kingspan-kooltherm-resol/

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-04-2017 20:07 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• koos.d
Spinvliesfolie zou het inderdaad best eens kunnen zijn. Dank! Ik ga dit verder onderzoeken.

Dat topic heb ik vorig jaar met veel plezier gevolgd en heeft mij doen besluiten om dit ook zelf te gaan doen. Staan zeker hele nuttige tips in.

Resolschuim is een goede suggestie. Zou dit goed werken als er 2 platen op elkaar gemonteerd worden zodat de luchtspouw tussen de kepers opgevuld wordt en er ook nog isolatie over de kepers heen valt (optie 2)?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ja, ik zou niet weten waarom niet.
Meer isolatie is altijd beter.

Nog een tip: Koop of huur een goede invalcirkelzaag met stofafzuiging.
Ik heb een Festool TS-55 gebruikt met stofzuiger erop en geleiderails.
Die zal niet direkt door 7 cm plaat zagen, maar de plaat kan je omdraaien en heel nauwkeurig weer inzagen mbv de geleiderails.

Naderhand kan je daarmee ook weer je gipsplaten op maat zagen (ik gebruikte gipsvezelplaten, lekker stevig)

Met een slagschroevedraaier, voorkom je ook een armblessure, in geval van gipsvezelplaatschroeven
https://www.amazon.de/s/r...aps&field-keywords=dtd129
En meteen goede (langere) bitjes mee bestellen. (korte bitjes passen niet lekker in de Makita)
https://www.amazon.de/s/r...rh=i%3Aaps%2Ck%3Awiha+bit

[ Voor 124% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-04-2017 06:11 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik heb de afgelopen weken mijn gordingendak van binnen geïsoleerd met PIR platen; ik heb de 14cm dikke platen genomen. De gordingen zijn 17cm, dus dat was makkelijk met elektra tussen gips en PIR.

Het ging wel goed vond ik zelf :)

Heb ook B-keus PIR gebruikt, dus dat betekent kromme platen en platen met een gebobbelde alulaag. Teveel kromme platen zou wel irritant zijn, maar als je de kromme gebruikt voor kortere stukken valt het goed mee :)

Ik heb de grootste handcirkelzaag die ik kon vinden gekocht, daarmee kan ik 90 graden van twee kanten makkelijk halen, en 45 graden van twee kanten net niet, maar het bruggetje dat overblijft snij ik gemakkelijk door met een isolatie-handzaag :)

Verder heel veel gePURd (met een pistool) en daarna alle naden afgetapet met alutape, dat ging ook vrij eenvoudig :)

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-12 10:41

Smurf

Detri

Paar jaar terug een nokverhoging laten plaatsen. Na plaatsing heb ik het nog overgebleven bestaande deel van het dak ook geïsoleerd met 9cm b-keuze PIR platen.
Heb deze ook gewoon direct tegen het dak aangebracht. Paar cm ruimte over laten aan de kanten zodat je ze met PUR tussen de gordingen kan vastplakken.

Zou trouwens niet weten waarom je een invalzaag hiervoor nodig hebt. (behalve als excuus om een invalzaag te kopen natuurlijk). Een handzaag voldeed bij mij prima.

)

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:15
Smurf schreef op maandag 10 april 2017 @ 12:15:
behalve als excuus om een invalzaag te kopen natuurlijk
meer hebben we niet nodig toch >:)

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• Veritas
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-12 20:49

Veritas

concedo nulli

Ik schop even een oud topic omhoog, ik hoop dat dit mag.

@koos.d

Hoe heb je dit ooit nog aangepakt? Ik lees hier op het forum meer over 2 lagen pir en twijfel nogal of ik de aluminiumfolie dien te verwijderen als er 2 lagen worden geplaatst. Ik lees hierover tegenstrijdige berichten (ook op Tweakers). Vandaar de vraag!

[ Voor 10% gewijzigd door Veritas op 13-07-2019 21:05 ]

• koos.d
Sorry voor mijn late reactie. Uiteindelijk ben ik voor optie 1 gegaan. Alle kieren en openingen tussen het hout en de platen heb ik met pur dichtgezet. Naden voor de zekerheid tussen de platen nog met aluminumtape dichtgeplakt. Daarna met een damp remmende folie alles afgewerkt. Het folie heb ik vast gezet met nietjes (later samen met de naden afgeplakt). Het folie heb ik aan de houten balken bevestigd met butyltape voor een goede afdichting.

Ik weet niet of het beter is om het aluminiumfolie te verwijderen als je twee platen op elkaar legt. Het verwijderen van de aluminiumfolie van de platen is een hele klus en ik denk dat de platen minder 'plat' op elkaar komen te liggen door de oneffenheden.
Pagina: 1