Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Water/Water warmtepomp met zonnecolector ipv bron

Pagina: 1
Acties:

• D-M
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-11 09:15
Hallo,

Ik ben aan het oriënteren om ook de Groningers een hart onder de riem te steken en het gas te gaan uitbannen :)

Nu vroeg ik me af of er iemand eens heeft nagedacht over het volgende:

Een water-water warmtepomp met op de primaire zijde ipv het boren van een put, het buffervat van een zonneboiler aansluiten.

mijn redenering:
De WP krijgt via een spiraal water uit het buffervat van tussen de 10-en 20 graden. als de temp in het vat hoger is kan dit rechtstreeks voor LT verwarming of zelfs tapwater gebruikt worden.
Is de temp te laag dan wordt het door de warmtepomp opgewaardeerd. Doordat de temp dan lager blijft in het vat kunnen de collectoren meer energie kwijt in het vat.

uitgangspunt zou dan natuurlijk wel moeten zijn dat de collectoren het vat in de winter vorstvrij moeten kunnen houden.

Of zie ik zaken over het hoofd?

Gr Dick

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:16

Jack

MHz Matters

D-M schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 13:17:
Ja, de totale hoeveelheid energie die je nodig hebt om je huis te verwarmen. Zonnecollectoren leveren bij lange na niet genoeg warmte op per jaar voor ruimteverwarming. Zeker niet in de winter.
Output van de warmtepomp = warmte input (zonneboiler dus) + elektra verbruik van de compressor. Een flinke zonneboiler set doet 9-10 GJ? Dat is omgerekend 280-310m3 gas. Daarnaast een beetje extra door de compressor warmte, zeg 20% erbij. Totaal is nog steeds weinig.

Ja de temperatuur zal lager worden en dus de mogelijke opwek wat verhogen. Desondanks is het nog steeds teveel te weinig. Helaas.

Je W/W wp idee kan interessant zijn om lauw water te upgraden naar hoge temperatuur, voor bijvoorbeeld sanitair warm water. Echter is dit dan wel een dure oplossing.

[ Voor 31% gewijzigd door Jack op 31-03-2017 14:10 ]

[Specs]

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Als je nou een flink groot buffervat hebt (lees: horizontaal of verticaal captatienet) kun je de collectoren wel gebruiken om de bron te regenereren in de zomer en te gebruiken in de winter.

Op die manier is het toegepast op een basisschool: warmte van het dak wordt opgeslagen in de grond van een trapveldje naast de school.
YouTube: Basisschool de Blokwhere van het gas af

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-11 18:35
D-M schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 13:17:
Hallo,

Ik ben aan het oriënteren om ook de Groningers een hart onder de riem te steken en het gas te gaan uitbannen :)

Nu vroeg ik me af of er iemand eens heeft nagedacht over het volgende:

Een water-water warmtepomp met op de primaire zijde ipv het boren van een put, het buffervat van een zonneboiler aansluiten.

mijn redenering:
De WP krijgt via een spiraal water uit het buffervat van tussen de 10-en 20 graden. als de temp in het vat hoger is kan dit rechtstreeks voor LT verwarming of zelfs tapwater gebruikt worden.
Is de temp te laag dan wordt het door de warmtepomp opgewaardeerd. Doordat de temp dan lager blijft in het vat kunnen de collectoren meer energie kwijt in het vat.

uitgangspunt zou dan natuurlijk wel moeten zijn dat de collectoren het vat in de winter vorstvrij moeten kunnen houden.

Gr Dick
ik geloof dat tripple solar in almere zo'n soort oplossing levert. Ik heb ooit wel eens contact gehad, maar hier toch traditioneel 2x 110m geboord.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@D-M
je bedoeld dus een Eisspeicher of Solar Freezer etc etc...
zoek op google met die termen en je vind wel wat gegevens. ;)
voorbeeld:
http://www.duurzaamnieuws...kening-nul-solar-freezer/

veel van deze projecten zijn vrijwel allemaal een stille dood gestorven, helaas.
niet omdat het niet werkt, maar stiekem is de dimensionering erg lastig en daar door ook de kosten erg lastig laag te houden.

als je kunt knutselen en heb je er zin in dan is er wel wat te verzinnen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

Misschien moet je contact opnemen met Triple Solar in Amsterdam.
Die hebben geexperimenteerd met PVT in de bron en een warmtepomp.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:39
Een andere variant, kwam deze tegen:

http://www.nathansystems....lpha-innotec-is-pv-ready/

Heeft iemand ervaring hoe ik de WP op de inverter aansluit? Ik zie een UTP kabel lopen met PV in de WP, voor de rest niets... Kan er online ook weinig over vinden. :o

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:37
Vaevictis_ schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 11:09:
Heeft iemand ervaring hoe ik de WP op de inverter aansluit?
Is alleen een regeling om de wp wat harder te laten werken als er gratis stroom is:
De nieuwe functie van de oude vertrouwde Luxtronik 2.0 regelaar registreert wanneer de PV installatie voldoende stroom produceert en zorgt ervoor dat deze direct wordt ingezet voor verwarming, koeling of warmtapwaterbeiding.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:39
Nielson schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 12:44:
[...]
Is alleen een regeling om de wp wat harder te laten werken als er gratis stroom is:

[...]
Precies, dat is natuurlijk handig als je niet meer kunt salderen... ooit.

• RogerRoger
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-10-2024
Ok, even dit topic opfrissen! :)

Ik heb een offerte bij Triple Solar opgevraagd voor onze 9 woningen. Mocht je het bedrijf niet kennen: ze hebben een innovatief systeem waarbij ze PV upgraden tot PVT maar dan zo dat het niet weersafhankelijk is omdat het min of meer werkt als een lucht warmtepomp, zonder herrie te maken. Is ook helemaal doorgelicht door TNO.

Het is aan de prijs (35K na subsidie voor het complete systeem bestaande uit 12 PVT - kennelijk equivalent aan 8kW bron, 4 PV en NIBE F1155 3-12. PV zijn 340wp panelen), maar het systeem lijkt wel vrij gaaf. En nog niet onderhandeld over de prijs. Enige is dat ik niet goed weet hoe goed een dergelijk systeem koelt... en het blijft natuurlijk toch een innovatief systeem, dus de vraag blijft een beetje hoe zich dat op langere termijn houdt.

Ze hebben nu wel een samenwerking met NIBE en samen leveren ze een totaaloplossing waar je dus idd helemaal geen bodembron meer nodig hebt. Voordeel is in ieder geval dat het uitputten van de bron (= lucht) niet gaat gebeuren! En het systeem is kennelijk helemaal zonder bewegende delen, dus in die zin zou er weinig stuk aan moeten kunnen gaan...

Wat zeggen jullie er van? Iemand ervaring met het systeem?

En dan nog even als hersengymnastiek: in het systeem wordt ook de actieve koelmodule van NIBE meegeleverd zodat je zowel passief ('s nachts, mocht de nachttemperatuur laag genoeg worden - de referentietemperatuur is de buitenlucht!) als actief (omdraaien systeem en gebruik van de actieve koelmodule) kan koelen. De warmte wordt dan kennelijk afgegeven aan de buitenlucht lucht (panelen worden warm).

Nu mijn vraag: zou je het ook zo kunnen regelen dat je de warmte die je onttrekt via je vloerverwarming gebruikt om je boiler op temperatuur te brengen of werkt het niet zo?

[ Voor 19% gewijzigd door RogerRoger op 03-09-2018 21:16 ]

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:05
Waarom niet gewoon een W/W met verticale bodembron?

• RogerRoger
Is het alternatief, maar gezien de huidige oververhitting van de markt niet noodzakelijk goedkoper. Kennelijk zijn de installatie eisen voor bronnen weer verder verhoogd waardoor iedereen weer op cursus moet en de materiaalkosten voor bronnen ook weer verder zijn toegenomen. Heb in ieder geval al de eerste offerte binnen van 35K obv een bodembron waar ook een aantal PVT panelen bijzitten voor regenereren bodem/hoger rendement pomp, maar minder dan bij Triple Solar.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Heb je ook al gekeken naar een lucht/water warmtepomp? scheelt een boel geld t.o.v. een water/water.

• B-lex
RogerRoger schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:23:
Is het alternatief, maar gezien de huidige oververhitting van de markt niet noodzakelijk goedkoper. Kennelijk zijn de installatie eisen voor bronnen weer verder verhoogd waardoor iedereen weer op cursus moet en de materiaalkosten voor bronnen ook weer verder zijn toegenomen. Heb in ieder geval al de eerste offerte binnen van 35K obv een bodembron waar ook een aantal PVT panelen bijzitten voor regenereren bodem/hoger rendement pomp, maar minder dan bij Triple Solar.
Ik snap je bericht niet helemaal, het klinkt nogal onnodig complex. Het enige wat je nodig hebt een is W/W warmtepomp en een bodembron met voldoen capaciteit.

De pomp kost rond de 5k en de bron rond de 8k (even afhankelijk van capanciteit).

Regenereren van de bron doe je zomers door te koelen met je W/W warmtepomp.

Ik weet dat er momenteel lange wachtlijsten zijn op boringen, maar gezien zo’n bron zeker een mensenleven mee gaat lijkt me een jaartje wachten niet zo erg?

Mooie van een W/W met bodembron is natuurlijk wat dat je een compleet onzichtbaar en stil systeem hebt waarmee je spotgoedkoop koelt in de zomer.

• RogerRoger
Waar haal je vandaan dat de bron 80 jaar mee gaat? Zou goed kunnen, maar is nieuw voor mij. Qua prijzen: ik begrijp dat het meer richting de 10K gaat voor de bron (en idd lang wachten), idd 5-7K voor de pomp na subsidie en dan met 300liter boiler, al het installatiewerk etc lijkt het erop dat je ook rap richting 25K gaat. En dan heb je nog geen zonnepaneel op je dak! Maar sta helemaal open voor suggesties voor partijen waarbij ik dit allemaal goedkoper geregeld krijg!

• RogerRoger
Ja, ik weet het, maar het gaat om een monument en we mogen niet zo'n buitenunit op het dak (of in de tuin) doen. Jammer maar helaas... daarnaast weet ik ook niet zo of ik mijn buren er heel blij mee zou maken.
Ernemmer schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:25:
Heb je ook al gekeken naar een lucht/water warmtepomp? scheelt een boel geld t.o.v. een water/water.

• B-lex
RogerRoger schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:35:
Waar haal je vandaan dat de bron 80 jaar mee gaat? Zou goed kunnen, maar is nieuw voor mij. Qua prijzen: ik begrijp dat het meer richting de 10K gaat voor de bron (en idd lang wachten), idd 5-7K voor de pomp na subsidie en dan met 300liter boiler, al het installatiewerk etc lijkt het erop dat je ook rap richting 25K gaat. En dan heb je nog geen zonnepaneel op je dak! Maar sta helemaal open voor suggesties voor partijen waarbij ik dit allemaal goedkoper geregeld krijg!
Waarom zou een gat in de grond waar je afwisselende warmte uithaalt en instopt minder dan een mensenleven meegaan?

Wat is de link tussen zonnepanelen en een warmtepomp? Er komt toch nu ook stroom uit je stopcontact?

• RogerRoger
Net nog even gecheckt, maar komt idd stroom uit! ;-) De link is dat we graag panelen willen en dat dat bij Triple Solar in de 35K zit (16x 340wp). Dus dit bedrag zou je bij een bron + pomp er nog bij moeten tellen.

• B-lex
RogerRoger schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:39:
Net nog even gecheckt, maar komt idd stroom uit! ;-) De link is dat we graag panelen willen en dat dat bij Triple Solar in de 35K zit (16x 340wp). Dus dit bedrag zou je bij een bron + pomp er nog bij moeten tellen.
Dus als je PVpanelen na 30 jaar hun beste tijd wel gehad hebben ga je de hele PVT toestand weer vervangen? Ondertussen doet die bodembron het nog prima... Just a thought.

Ik zie dat je het woord monument laat vallen, mag je die panelen op je dak leggen? Zo ja, dan liggen ze hopelijk uit het zicht? Lijkt me esthetisch niet echt waardevermeerderend voor een monumentaal pand.

Andere vraag, mag je bronnen boren waar je woont?

• RogerRoger
Vooral je eerste punt was voor mij ook een dingetje... ja, het mag, het is nogal een bijzondere situatie. Het monument is namelijk nieuwbouw (no kidding). Het is onderdeel van een breder complex wat monumentaal is, wat voor ons een aantal beperkingen heeft, we mogen bijvoorbeeld geen wijzigingen aan de gevels aanbrengen. En ja, we mogen bronnen boren...
B-lex schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:42:
[...]

Dus als je PVpanelen na 30 jaar hun beste tijd wel gehad hebben ga je de hele PVT toestand weer vervangen? Ondertussen doet die bodembron het nog prima... Just a thought.

Ik zie dat je het woord monument laat vallen, mag je die panelen op je dak leggen? Zo ja, dan liggen ze hopelijk uit het zicht? Lijkt me esthetisch niet echt waardevermeerderend voor een monumentaal pand.

Andere vraag, mag je bronnen boren waar je woont?

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:15

Yucon

*broem*

B-lex schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:30:
[...]
Ik weet dat er momenteel lange wachtlijsten zijn op boringen, maar gezien zo’n bron zeker een mensenleven mee gaat lijkt me een jaartje wachten niet zo erg?
Helaas heb je geen garantie dat de rest van de straat niet op hetzelfde idee komt, en dan kan dat 'voldoende capaciteit' toch wat tegenvallen.

• B-lex
Yucon schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:53:
[...]

Helaas heb je geen garantie dat de rest van de straat niet op hetzelfde idee komt, en dan kan dat 'voldoende capaciteit' toch wat tegenvallen.
Pak t slim en aan betrek de hele straat er juist bij, laat 1 collectieve bron boren voor een compleet huizenblok en deel de kosten.

Dat is wat ze nu bij nieuwbouw/hoogbouw ook massaal toepassen.

• RogerRoger
Ja, dat is idd een dingetje. Nu is het zo dat we met een vrij kleine VvE een beetje afgelegen liggen met een park eromheen dus als we dit onderling goed regelen, dan zouden problemen te vermijden moeten zijn.

• RogerRoger
Ja, dat klinkt echt als een top idee op papier, maar in de praktijk is het toch vrij lastig om zoveel kikkers in dezelfde kruiwagen te houden. En zo goedkoop is zo'n open bron / wko niet. Het werkt alleen als het van tevoren allemaal al zo ingericht is en iedereen het gewoon krijgt, punt.
B-lex schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:56:
[...]

Pak t slim en aan betrek de hele straat er juist bij, laat 1 collectieve bron boren voor een compleet huizenblok en deel de kosten.

Dat is wat ze nu bij nieuwbouw/hoogbouw ook massaal toepassen.

• B-lex
Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt, keep us posted.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-11 18:35
RogerRoger schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:23:
Als ik kijk naar de temperatuur van mijn zonnecollectoren dan zie ik die in de winter wel eens onder de nul graden gaan. Daarom zit er ook glycol in. Op een zonnige dag zal het best wat opleveren, maar zonnecollectoren hebben in de witner al moetie om veel warmte op te creeeren. Dus ik ben wel een beetje bang dat pvt panelen dat probleem nog meer hebben.

Een w/w heb ik hier en dat kan ik je zeker aanraden. Werkt goed, stil, zuinig en met weinig capaciteitsverlies.

• RogerRoger
Nee, het is geen standaard PVT systeem, kijk voor de lol eens op de website. Nog even los van of het nu uiteindelijk de meest verstandige oplossing is, als tweaker moet je het toch wel mooi vinden! Het systeem haalt namelijk warmte uit de lucht maar ook uit zonlicht. Daarom schijnt het dus door de seizoenen heen stabiel te zijn, wat een standaard PVT of lucht/water warmtepomp natuurlijk niet is. Intrigerend toch?

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Yucon schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:53:
[...]

Nou dat is behoorlijk overdreven. Er zijn genoeg woonwijken waar een ruime 100, rijtjes en vrijstaande huizen een prima werkende bron hebben.

Maar ik zou, gezien de huidige techniek in L/W warmtepompen, niet snel voor W/W kiezen.

[ Voor 10% gewijzigd door Oxellaar op 03-09-2018 22:48 ]

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Misschien is onderstaande oplossing nog iets voor TS, ik zou zelf ook niet meer vrijwillig voor een w/w warmtepomp kiezen.

https://www.google.com/se...QIQ9QEwA3oECAYQBA#imgrc=_

https://www.bremanschoors...omp-lwp-buitenopstelling/

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 04-09-2018 13:45 ]

Pagina: 1