welke win7 iso is de beste keuze voor dit...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04 23:23

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

Topicstarter
Helaas loop ik even tegen het volgende aan waar anderen wellicht het wiel al hebben uitgevonden, dus hier de vraag...

Ik ben bezig om een installatie usb te maken voor windows 7. Ik wil besturingssysteemen netjes en legaal hebben dus ik werk alleen met cleane licentie codes. De licenties codes hier zijn echter zowel OEM alsmede Retail versies....

Daar zit nu mijn twijfel... x64 of x86 zou geen probleem moeten zijn met een licentie, de taal is dat meen ik ook niet.

Met Heidoc moet ik echter een keuze maken voor een window 7 sp1 versie of een windows 7 sp1 C OEM iso...

Een AIO met zowel x86 als x64 varianten is niet zo lastig, ik ben nog ff bezig om te kijken of ik er ook meerdere taalkeuzes in kan stoppen zonder rare fratsen maar ja...

Als ik de retail iso kies, de win7 sp1 dus, kan ik dan ook installeren met een oem key of moet ik de oem iso nemen en kan ik dan ook met de retail key alles doen....

ja ik kan ook tig fysiek verschillende usb's maken maar 1 met alles is wel zo prettig...

Ik heb ook MS ff gebeld maar ja die geven geen ondersteuning meer op windows 7 en sowieso niet hiervoor.. Momenteel heb ik wel diverse usb sticks met allerlei versies maar dat wil ik graag terugbrengen naar 1 stick waar echt alles op staat wat ik nodig heb, incl. alle updates.
Steeds even testen met een stick kost niet alleen een berg van tijd door installaties maar ik ben bang dat ik daar die cleane licentie keys dus mee "besmet" vandaar de vraag hier.

[ Voor 18% gewijzigd door Gompy58 op 31-03-2017 12:44 ]

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:38
Om eerlijk te zijn : met Windows 7 heb ik nooit problemen gehad mbt license keys (ik kreeg OEM en VL installaties gewoon geactiveerd met een VL of OEM key).
Met Windows 8 en hoger loop ik hier echter wel weer tegenaan.

(overigens vraag ik mij af waarom je tegenwoordig dit soort zaken voor Windows 7 nog in orde zou maken, maar dat terzijde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04 23:23

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

Topicstarter
bedankt voor je reactie :-)

met VL bedoel je neem ik aan Full License ?

Ik snap je punt over windows 7 wel hoor, De reden daardoor is dat een licentie voor windows 7 voor rond de 2 tienjtes geregeld is, een verse bedoel ik. Voor windows 10 ben je een veelvoud daarvan kwijt.

Wat ook mee speelt is dat windows 8 niet echt een optie is, windows 8.1 misschien maar win10 mij net ff teveel een reclame blok met persoonlijke info naar MS is.
Verder is win7 gewoon vertrouwd, komen er nog steeds updates uit, werkt het prima en is het ook nog het meest gebruikte os op dit moment, maar dat zijn persoonlijke motivaties.

maar omdat het iid op zijn einde loopt wil ik toch iig 1 stick met alles erop hebben voor het geval dat...

[ Voor 8% gewijzigd door Gompy58 op 31-03-2017 13:19 ]

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
Gompy58 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 13:19:
bedankt voor je reactie :-)

met VL bedoel je neem ik aan Full License ?

Ik snap je punt over windows 7 wel hoor, De reden daardoor is dat een licentie voor windows 7 voor rond de 2 tienjtes geregeld is, een verse bedoel ik. Voor windows 10 ben je een veelvoud daarvan kwijt.

Wat ook mee speelt is dat windows 8 niet echt een optie is, windows 8.1 misschien maar win10 mij net ff teveel een reclame blok met persoonlijke info naar MS is.
Verder is win7 gewoon vertrouwd, komen er nog steeds updates uit, werkt het prima en is het ook nog het meest gebruikte os op dit moment, maar dat zijn persoonlijke motivaties.

maar omdat het iid op zijn einde loopt wil ik toch iig 1 stick met alles erop hebben voor het geval dat...
VL = Volume License (deze kom je bij bedrijven tegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Gompy58 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 13:19:

Ja, zolang je geen Kaby Lake of Ryzen hebt kan je Win7 nog automatisch updaten, anders ook al niet meer.

Microsoft drukt alle gebruikers nu weg van 7 en 8.1 ookal hebben ze nog recht op respectievelijk 3 en 6 jaar ondersteuning. Daarnaast is de UI van Win10 mijns inziens ook getekend door een kleuter met een fysieke en verstandelijke beperking :+ maar dat is mijn mening.

Wat betreft je vraag, pak gewoon de bovenste. Standaard Windows 7 SP1.

[ Voor 5% gewijzigd door nelizmastr op 31-03-2017 13:46 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
nelizmastr schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 13:45:
[...]
Microsoft drukt alle gebruikers nu weg van 7 en 8.1 ookal hebben ze nog recht op respectievelijk 3 en 6 jaar ondersteuning.
Wat een onzin. Het is toch logisch dat men geen ondersteuning meer bied op nieuwere hardware? Dit heeft niets met "recht op ondersteuning" te maken (overigens is het in het geval van Windows 7 Extended support, dus alleen maar security fixes). Je moet niet vergeten dat Windows 7 uit 2009 komt end dus al erg oud is.

(wat Windows 8.1 betreft is het natuurlijk wel belachelijk aangezien deze nog in de reguliere support fase zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Killah_Priest schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 13:56:
[...]

Wat een onzin. Het is toch logisch dat men geen ondersteuning meer bied op nieuwere hardware? Dit heeft niets met "recht op ondersteuning" te maken (overigens is het in het geval van Windows 7 Extended support, dus alleen maar security fixes). Je moet niet vergeten dat Windows 7 uit 2009 komt end dus al erg oud is.

(wat Windows 8.1 betreft is het natuurlijk wel belachelijk aangezien deze nog in de reguliere support fase zit).
Ik doelde dat Windows Update op kaby lake en ryzen letterlijk zegt dat die hardware niet is ondersteund. Dat is mijns inziens niet aan het OS om te beslissen, maar aan de fabrikanten van de hardware, specifiek de moerderbordfabrikanten. Tijdens de XP tijd kon je op hardware uit 2013 ook nog voor het laatste jaar XP draaien en updaten ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
Ahhh, op die manier. Daarin geef ik je 100% gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Killah_Priest schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 13:56:
[...]

Onzin is gewoon x86/x64 structuur. Puur commercieel/nsa belang.

Kan win10 probleemloos op een pentium 4 met ssd draaien. Andersom moet ook kunnen

X64 driver voor amd/intel kun je ook probleemloos installeren. Heel het systeem werkt feillois behalve windows update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:10
nelizmastr schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 14:02:
[...]

Ik doelde dat Windows Update op kaby lake en ryzen letterlijk zegt dat die hardware niet is ondersteund. Dat is mijns inziens niet aan het OS om te beslissen, maar aan de fabrikanten van de hardware, specifiek de moerderbordfabrikanten. Tijdens de XP tijd kon je op hardware uit 2013 ook nog voor het laatste jaar XP draaien en updaten ;)
MS als developer van het OS mag best beslissen welke hardware en software zij wel niet ondersteunen, daar hebben de hardware makers in principe weinig over te zeggen. Wel kunnen hardware makers in bepaalde gevallen er voor kiezen om wanneer MS geen ondersteuning geeft deze ondersteuning zelf te geven, doormiddel van eigen drivers, echter zal dit bij het windowsupdate verhaal niet op gaan. Maar bijv. AMD als Hardware maker zelf ondersteund bijv. Windows 7 ook niet als ik dit bericht mag geloven: nieuws: AMD heeft Ryzen-processors op Windows 7 getest, maar ondersteunt het ...

Het is ook niet zo dat Microsoft hardware moet gaan supporten die nog niet uit was ten tijde van de laatste major release. Vandaar dat ze bijv. voor zover mijn juridische informatie reikt ze ook bijv. 8.1 kunnen uitsluiten voor Kaby Lake en Ryzen, puur vanwege het feit dat deze hardware nog niet gereleased was tijdens de 8.1 release en dus ook nooit officieel supported is geweest door Microsoft. Was deze hardware op enig punt wel officieel door MS ondersteund geweest dan hadden ze de support voor Kaby Lake / Ryzen volgens hun eigen policies echter niet zomaar in kunnen trekken.

Moederbord fabrikanten zullen hier sowieso niet veel in de pap te brokkelen hebben, het "enige" wat die doen is chips bij 3de partijen inkopen (bijv. AMD of Intel voor de chipset, Realtek voor de audiochip, Intel / Broadcom / Realtek voor de lan chip e.d.) en dit samenvoegen tot 1 product. De fabrikanten van de chips bepalen echter grotendeels wat gesupport qua OS is omdat zij de drivers uitbrengen voor hun chips, niet de moederboard fabrikanten. Als AMD geen X370 drivers maakt voor Windows 7, of Intel geen 270 Series drivers dan zal een Moederbord fabrikant dat OS niet kunnen supporten als zij een moederbord maken met die chipset. Niet gesupported betekend overigens niet dat het niet werkt enkel dat je bij issues geen support hoeft te verwachten en je het dus zelf mag oplossen.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 01-04-2017 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Gompy58 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 12:35:

Ik ben bezig om een installatie usb te maken voor windows 7. Ik wil besturingssysteemen netjes en legaal hebben dus ik werk alleen met cleane licentie codes. De licenties codes hier zijn echter zowel OEM alsmede Retail versies....
Hier ga je meteen fout. De installatie staat los van de key. De key bepaald welke licentie je hebt. En de key, die heb je al, lijkt me.

Het is dus alleen zaak zoveel mogelijk van de updates in je installatie te slipstreamen.

Kan nooit kwaad, maar het lijkt me toch langzaam aan over en uit voor win7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
sugarlee89 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 15:25:
[...]

Onzin is gewoon x86/x64 structuur. Puur commercieel/nsa belang.

Kan win10 probleemloos op een pentium 4 met ssd draaien. Andersom moet ook kunnen

X64 driver voor amd/intel kun je ook probleemloos installeren. Heel het systeem werkt feillois behalve windows update.
Lekker man, selectief quoten. Heb je mijn reactie daarna nog wel gelezen of probeer je nu "punten" te scoren ofzo?
Pagina: 1