Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Keen87
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 09-04 16:01
Mijn vraag
Mijn ouders gaan binnenkort verhuizen naar een bungalow woning en ik heb daarom de vraag gekregen of ik wilde helpen om het netwerk op te zetten.
Het is een relatief grote woning (225m2) met omringende tuin en ben er vrij zeker van dat een enkele WiFi router geen volledige dekking gaat bieden.

In hun huidige woning hebben zij 2 routers met 2 verschillende SSID's, hierdoor moeten zij handmatig wisselen van WiFI netwerk. Dit moet beter\gemakkelijker\professioneler in hun nieuwe woning.

Ik ben zelf al op zoek gegaan naar diverse oplossing, maar ik blijf een beetje in dezelfde rondjes lopen.

Wat is belangrijk:
  • Een goede WiFI dekking door heel het huis heen en bij voorkeur ook op het terras buiten.
  • Gemak, ik zal helpen op te boel op te zetten, maar het moet niet zo zijn dat mijn vader er niet meer uitkomt als er een keer iets mis gaat.
  • Er moet zich vrij door het huis bewogen kunnen worden, zonder dat apparaten op een zwakke accesspoint blijven hangen en\of verbindingen constant wegvallen wanneer men zich door het huis beweegt.
Voornamelijk op dat laatste punt heb ik advies nodig, want ik heb een hoop vraagtekens of Seamless Roaming hiervoor een vereiste is of niet.

Relevante hardware die wordt gebruikt:
LAN:
Desktop PC
2x KPN Settopbox (woonkamer & slaapkamer)
Eventuele toekomstige versterker

WLAN:
iPhone 6s
iPad Mini 2
iPad 2
Dell werk laptop
Eventuele toekomstige versterker

Wat ik al gevonden heb
Diverse Mesh oplossingen

De diverse Mesh oplossingen voldoen als het gaat om eenvoud en installatie en voor zover ik heb kunnen lezen ook om Seamless roaming.
Het nadeel vind ik de beperkte aansluitingen, de Ubiquiti meshpoints hebben helemaal geen aansluitingen, de Velop slechts 2. Extra bekabeling en switches zijn dus nodig voor de apparaten die op de LAN moeten. Daarnaast zijn, vooral de Velop en Orib, nogal dure oplossingen en heb ik niet het idee dat je waar krijgt voor je geld.

De Ubiquiti AmpliFi HD
Linksys Velop
Netgear Orbi Router

Losse Accesspoints
Als IT'er kom je dan al snel terug op losse accesspoints, maar ook hier kom ik er niet helemaal uit.
De populaire Ubiquiti serie of TP-Link AP's (AC1900) zijn allemaal Unmanaged en vereisen een PC als controller. Ook daar zit ik eigenlijk niet op te wachten.
Managed access points zijn echter weer erg duur. De OmniAccess AP1101 kwam al snel naar voren omdat deze seamless roaming ondersteund. Met 2 van deze accesspoints zit je al snel op 600 euro, dat is misschien iets te gortig.
Goedkopere AP's ondersteunen geen Seamless roaming of hebben een beperkte snelheid. (het moet wel een beetje toekomstgericht zijn)

Router als extra WiFi accesspoints
De laatste oplossing is om naast de vaste router er nog een router(of misschien zelfs 2) bij te plaatsen met hetzelfde SSID. Ik ben alleen heel erg bang dat deze methode conflicten gaat opleveren wanneer je door het huis gaat lopen of wanneer je tussen 2 accesspoints inzit. Is dit terecht of maak ik mij onterecht zorgen hierover?
Deze oplossing heeft in mijn ogen wel de meeste voordelen, want dit is vermoedelijk sneller en goedkoper dan Mesh. Daarnaast creëer ik op deze manier ook gelijk de meeste LAN aansluitingen.
Ik had zelf de Netgear Nighthawk R7000 op het oog.
Daarnaast weet ik dan ook niet of ik dan 3x de Netgear R7000 moet neem of 1x de R7000 en dan daarbij 2 "WiFi range Extenders" -> Netgear EX7000. (welke duurder is dan router?!)

Hopend op goed advies, zodat ik de juiste beslissing kan maken voor mijn ouders. :)

Groeten,
Jarl

Beste antwoord (via Keen87 op 03-04-2017 19:45)

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 02:13
quote:
lier schreef op maandag 3 april 2017 @ 13:54:
[...]

Zero Handoff gebruik je niet (meer), met behulp van minRSSI kan je de clients prima en snel laten roamen.
Beter: UniFi Fast Roaming gebruiken. Komt neer op een proprietary implementatie vna 802.11r, en is de reden dat ze Zero Handoff deprecated hebben. ~150ms roaming tussen AP's is ermee mogelijk.

Met nieuwste fw is er trouwens nog een (beter) alternatief voor minRSSI - dat geen rekening houdt met SNR - namelijk het disablen van bepaalde data rates. Per default staan de b-rates (1, 2, 5.5 en 11Mbps) disabled, maar als je dekking goed is kun je ook 6, 12 en 18Mbps disablen (of stoute schoenen aandoen en 24Mbps ook eruit knikkeren). Gevolg is dat je ofwel een goede verbindning hebt, danwel moet gaan roamen. Voordeel tov minRSSI is dat verstoring ook resulteert in lage data rate, dus ook bij SNR-problemen ga je roamen en aangezien je AP's op andere kanalen staan vermijd je daarmee je verstoring ook gelijk.
quote:
Als je de nieuwe batch UAP-AC-LR's hebt dan kunnen ze door "elke switch" gevoed worden.
LR zou ik afraden, die "LR" is binnenhuis juist contraproductief en qua 5GHz performance doet het niets meer dan de Lite. Neem dan de Pro, die wordt met de dag betaalbaarder en biedt wel degelijk meerwaarde.
quote:
Er is niet veel apparatuur die een goede roaming regelt. Als je het niet aan je client over wil laten dan is met minRSSI (voor de gebruikers) hetzelfde resultaat te bereiken.
Of dus afschakelen lage data rates. Wat met dezelfde UniFi kan :)
quote:
Anders hangt het van je client af wanneer er geroamed wordt.

O ja...gewoon geen controller gebruiken, die heb je (inderdaad) buiten het configureren niet nodig.
Ik vind het prettig om het op m'n Pi te draaien. Als je een supported hardware-oplossing zoekt zou een CloudKey allicht het overwegen waard zijn. Meerwaarde tov Pi is vooral geen gezeik met upgrades - niet dat dat zo'n drama is, maar ik zou het m'n schoonouders niet toevertrouwen ;)

Hoe dan ook, TS, drie dingen:

1) baseer je design hoe dan ook niet op aannames vooraf, maar ga een site survey ter plekke doen. Of laat het doen als je het zelf niet denkt te kunnen. Dat past binnen dit budget. 225m^2 is aan de grote kant, maar afhankelijk van bouwmaterialen en ontwerp is het mogelijk dat het met een enkele AP (op de juiste plek!) volledig gedekt wordt, danwel dat je twee, drie of misschien zelfs vier nodig hebt (bij veel beton, veel tegels, veel isolatie en irritante hoeken).
2) eerste vereiste voor goede WiFi is goede bekabeling om je AP's op aan te sluiten. Dat kan in een bestaande woning problematisch worden, maar als je het gelijk bij verhuizing meeneemt is het doorgaans eenvoudig en snel te doen. Met goede kabels op de juiste plek heb je helemaal geen dure mesh-oplossingen nodig.
3) Dat gezegd, hou de twee apart. Een goede AP is een goede AP en staat op een goede locatie voor WiFi. Dat is zelden een goede lokatie voor een switch (wil je een switch hoog op je muur of op het plafond hangen, met alle kabels in zicht? :o ). Het budget is hier ruim genoeg om zowel goede AP's als goede switches te kopen, ga niet halfbakken compromissen doen met inferieure AP's met ingebouwde switches op slechte plek voor WiFi plaatsten :o

Qua prijs-functionaliteit binnen dit budget zou ik net zoals een aantal hierboven neigen naar een UniFi-oplossing, met zoveel UniFi AC Pro AP's als nodig is om alles in de 5GHz te dekken (dan is 2.4GHz sowieso al goed), met de voeding waar mogelijk via PoE switches (hoeven helemaal niet van Ubiquiti te zijn, zolang ze 802.3af/at ondersteunen - let daarbij op power budget als je meerdere AP's aan een switch wilt koppelen - en op IGMP snooping support voor multicast IPTV) en als dat niet uitkomt via de meegeleverde injector). Dat zou WiFi prima moeten afvangen. Zoals aangegeven kun je de controller software prima op een Windows PC draaien, het hoeft toch niet 24/7 aan te staan, gewoon aanzetten als je iets wilt wijzigen.

Soittakaa Paranoid!

Alle reacties

• Keen87
Een klein schopje, in de hoop dat iemand mij in de juiste richting kan sturen.

Alvast bedankt!

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 19-04 12:17
Wat is je budget?

En UniFI draait ook prima op een raspberry pi. ;).

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22:44
En in principe na het instellen heb je ook geen standaard server of iets nodig om ze hun werk te laten doen. Behalve dan als je een gasten netwerk wilt met inlogpagina. Dan weer wel. Dit werkt zoals hierboven aangegeven ook op een raspberry pi of als het goed is op een Synology NAS.

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 20-04 07:10
Als de AP's van Ubiquiti draaien hoef de controller ook niet meer te draaien. (Tenzij je aanpassingen wilt doen). Heb de controller al zeker een jaar niet meer aangeraakt.

Wat betreft router, ik weet niet welke provider je hebt. Maar ik heb Ziggo, en gebruik de modem als router.
Uiteraard wel WiFi uitgeschakeld, dit verloopt via de AP's

Koop eventueel een PoE switch voor de AP's en hang deze bij de modem neer. Bijvoorbeeld in de meterkast.

Begin met 2 AP's, en hang deze strategisch op. Later kun je nog gaan uitbreiden.

Clavis wijzigde deze reactie 03-04-2017 10:46 (51%)

• nMad
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 18-04 12:58

nMad

sjurp

Ik heb zelf 2x de Netgear R7000 in gebruik. Eenmaal als router + AP en op zolder alleen als AP (via ethernetkabel verbonden met #1). AP modus is eenvoudig in te stellen in de webinterface.

Gebruik hetzelfde SSID voor zowel 2,4 als 5ghz band op beide AP's (dus totaal 4 draadloze netwerken met zelfde SSID). Dit werkt erg goed met alle draadloze apparaten in huis, als ik de straat in rijd verbind mijn iPhone eerst met de 2,4 ghz van r7000 #1. Als ik vervolgens naar binnen loop gaat hij over op 5 ghz band van R7000 #1. Als ik naar zolder ga verbindt hij automatisch met de 5 ghz band van r7000 #2.

• Keen87
Het budget is ongeveer 300 tot 500 euro, maar is ook afhankelijk van jullie advies. :)

De Ubiquiti AP's staan bij mij ook hoog op de lijst. Misschien inderdaad maar kijken naar een kant en klare Raspberry PI of goedkope NUC.

Nog een aantal vragen:
Wanneer de controller niet aanstaat, werkt de Zero Handoff roaming dan wel?
wat voor Switch heb ik nodig voor de Unibquiti AP's (UniFi AP AC LR)? er zijn al PoE switches van TP-link voor iets meer dan 60 euro: pricewatch: TP-Link TL-SG108PE

Zijn er nog andere mensen die ervaring hebben met de oplossing zoals die van nMad, want ik lees hier zoveel verschillende verhalen over. (blijven devices nou wel of niet hangen op een 'zwakke' AP?)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 19-04 16:40
quote:
Keen87 schreef op maandag 3 april 2017 @ 11:38:
Nog een aantal vragen:
Wanneer de controller niet aanstaat, werkt de Zero Handoff roaming dan wel?
wat voor Switch heb ik nodig voor de Unibquiti AP's (UniFi AP AC LR)? er zijn al PoE switches van TP-link voor iets meer dan 60 euro: pricewatch: TP-Link TL-SG108PE

Zijn er nog andere mensen die ervaring hebben met de oplossing zoals die van nMad, want ik lees hier zoveel verschillende verhalen over. (blijven devices nou wel of niet hangen op een 'zwakke' AP?)
Zero Handoff gebruik je niet (meer), met behulp van minRSSI kan je de clients prima en snel laten roamen.
Als je de nieuwe batch UAP-AC-LR's hebt dan kunnen ze door "elke switch" gevoed worden.

Er is niet veel apparatuur die een goede roaming regelt. Als je het niet aan je client over wil laten dan is met minRSSI (voor de gebruikers) hetzelfde resultaat te bereiken. Anders hangt het van je client af wanneer er geroamed wordt.

O ja...gewoon geen controller gebruiken, die heb je (inderdaad) buiten het configureren niet nodig.

"If a man is considered guilty for what goes on in his mind. Then give me the electric chair for all my future crimes" - Prince
ShareValue E-miel

• Jeroen_ae92
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 15-04 20:38
Er is toch een tweaker die een gratis site op een hosted controller biedt? Vraag em eens naar de mogelijkheden zou ik zeggen.

U+

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 02:13
quote:
lier schreef op maandag 3 april 2017 @ 13:54:
[...]

Beter: UniFi Fast Roaming gebruiken. Komt neer op een proprietary implementatie vna 802.11r, en is de reden dat ze Zero Handoff deprecated hebben. ~150ms roaming tussen AP's is ermee mogelijk.

Met nieuwste fw is er trouwens nog een (beter) alternatief voor minRSSI - dat geen rekening houdt met SNR - namelijk het disablen van bepaalde data rates. Per default staan de b-rates (1, 2, 5.5 en 11Mbps) disabled, maar als je dekking goed is kun je ook 6, 12 en 18Mbps disablen (of stoute schoenen aandoen en 24Mbps ook eruit knikkeren). Gevolg is dat je ofwel een goede verbindning hebt, danwel moet gaan roamen. Voordeel tov minRSSI is dat verstoring ook resulteert in lage data rate, dus ook bij SNR-problemen ga je roamen en aangezien je AP's op andere kanalen staan vermijd je daarmee je verstoring ook gelijk.
quote:
LR zou ik afraden, die "LR" is binnenhuis juist contraproductief en qua 5GHz performance doet het niets meer dan de Lite. Neem dan de Pro, die wordt met de dag betaalbaarder en biedt wel degelijk meerwaarde.
quote:
Er is niet veel apparatuur die een goede roaming regelt. Als je het niet aan je client over wil laten dan is met minRSSI (voor de gebruikers) hetzelfde resultaat te bereiken.
Of dus afschakelen lage data rates. Wat met dezelfde UniFi kan :)
quote:
Anders hangt het van je client af wanneer er geroamed wordt.

Ik vind het prettig om het op m'n Pi te draaien. Als je een supported hardware-oplossing zoekt zou een CloudKey allicht het overwegen waard zijn. Meerwaarde tov Pi is vooral geen gezeik met upgrades - niet dat dat zo'n drama is, maar ik zou het m'n schoonouders niet toevertrouwen ;)

Hoe dan ook, TS, drie dingen:

1) baseer je design hoe dan ook niet op aannames vooraf, maar ga een site survey ter plekke doen. Of laat het doen als je het zelf niet denkt te kunnen. Dat past binnen dit budget. 225m^2 is aan de grote kant, maar afhankelijk van bouwmaterialen en ontwerp is het mogelijk dat het met een enkele AP (op de juiste plek!) volledig gedekt wordt, danwel dat je twee, drie of misschien zelfs vier nodig hebt (bij veel beton, veel tegels, veel isolatie en irritante hoeken).
2) eerste vereiste voor goede WiFi is goede bekabeling om je AP's op aan te sluiten. Dat kan in een bestaande woning problematisch worden, maar als je het gelijk bij verhuizing meeneemt is het doorgaans eenvoudig en snel te doen. Met goede kabels op de juiste plek heb je helemaal geen dure mesh-oplossingen nodig.
3) Dat gezegd, hou de twee apart. Een goede AP is een goede AP en staat op een goede locatie voor WiFi. Dat is zelden een goede lokatie voor een switch (wil je een switch hoog op je muur of op het plafond hangen, met alle kabels in zicht? :o ). Het budget is hier ruim genoeg om zowel goede AP's als goede switches te kopen, ga niet halfbakken compromissen doen met inferieure AP's met ingebouwde switches op slechte plek voor WiFi plaatsten :o

Qua prijs-functionaliteit binnen dit budget zou ik net zoals een aantal hierboven neigen naar een UniFi-oplossing, met zoveel UniFi AC Pro AP's als nodig is om alles in de 5GHz te dekken (dan is 2.4GHz sowieso al goed), met de voeding waar mogelijk via PoE switches (hoeven helemaal niet van Ubiquiti te zijn, zolang ze 802.3af/at ondersteunen - let daarbij op power budget als je meerdere AP's aan een switch wilt koppelen - en op IGMP snooping support voor multicast IPTV) en als dat niet uitkomt via de meegeleverde injector). Dat zou WiFi prima moeten afvangen. Zoals aangegeven kun je de controller software prima op een Windows PC draaien, het hoeft toch niet 24/7 aan te staan, gewoon aanzetten als je iets wilt wijzigen.

Soittakaa Paranoid!

• urkelman
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 25-11-2018
Werkt het roamen met de unifi AP's nu ook goed met apple spul? Volgens mij hadden zij in het verleden problemen bij zero handoff icm de AC-pro's...

Ik neig naar het aanschaffen van een a twee AC Pro's echter is mij ook de Alcatel-Lucent AP1101 opgevallen. Deze ondersteunt seamless roaming. Heeft iemand hier ervaring mee?

urkelman wijzigde deze reactie 24-04-2017 17:01 (37%)

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True