Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• wallywally
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-11 23:29
Hoi,

Ik heb 2 switches in verschillende datacenters met een LR fiber er tussen.

Nu wil ik QoS gaan toepassen, het liefst zo simpel mogelijk, waarbij 10% tot 20% van het verkeer voorrang krijgt op de rest. Nu kwam ik erachter dat mijn switch aan de ene kant geen shaping ondersteunt, iets waar ik altijd mijn QoS mee configureeerde. Dus ik ben niet erg bekend met de andere methoden om verkeer te scheiden.

Voorlopig heb ik dit;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
ip access-list extended CITRIX 
 permit tcp 10.177.0.0 0.0.0.255 any any

class-map match-all CITRIX
  match access-group name CITRIX

policy-map QOS
 class CITRIX
   set dscp ef
 class class-default
   set dscp default
exit

int gi1/0/1
 service-policy output QOS

Is dit voldoende? Ergens moet ik nog de waarde van 10 a 20% gaan opgeven, als ik google, kom ik in een wir/war van QoS wat betreft VOIP, en AutoQoS wat dat betreft. Of elle lange pagina's van cisco waar ook bijna alles over VoiP gaat.

Het gaat erom dat ik op basis van IP (of VLAN id) dus gewoon een eenvoudige split van verkeer wil, geen rocketscience lijkt me maar ik kom op google niet veel verder dan allerlei leipe voip configs. Het enige wat ik wil is een 80/20 split.

Thanks in advance.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat wil je bereiken cq. welk probleem wil je oplossen?

Je kunt wel stellen dat het zo simpel mogelijk moet, maar als dat je probleem niet oplost hebben je gebruikers er weinig aan.

Houdt er ook rekening mee dat Citrix twee smaken van QOS ondersteund: singlestream ICA en multistream ICA. De laatste is eigenlijk wat je wilt: je kunt daarmee onderscheid maken tussen de verschillende virtual channels die ICA kent (beeldscherm dus voorrang op een gemappede USB drive bijvoorbeeld).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• wallywally
Question Mark schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 14:02:
Wat wil je bereiken cq. welk probleem wil je oplossen?

Je kunt wel stellen dat het zo simpel mogelijk moet, maar als dat je probleem niet oplost hebben je gebruikers er weinig aan.

Houdt er ook rekening mee dat Citrix twee smaken van QOS ondersteund: singlestream ICA en multistream ICA. De laatste is eigenlijk wat je wilt: je kunt daarmee onderscheid maken tussen de verschillende virtual channels die ICA kent (beeldscherm dus voorrang op een gemappede USB drive bijvoorbeeld).
Nou het gaat er even om of dit voldoende is qua config, het is een testcase, citrix is niet de verkeersstroom, dat is een voorbeeld. Het gaat er even om wat de makkelijkste methode is om 80/20 verkeer te splitten zegmaar. En aangezien ik mega VOIP configs krijg als ik op google rondkijk met autoQoS met policing op 94% van de snelheden en alles..

Dat is niet wat ik zoek, ik zoek een simpele methode om even verkeer te splitten en dan even buiten beschouwing wat voor verkeer, Vandaar dat ik vraag of het voldoende is wat ik hierboven aan config heb. :)

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Je configuratie markt nu alleen packets (i.e. herschrijft de DSCP value in de IP header).
Dat gaat niets doen mbt. verkeersprioriteit.
Je moet je verkeer op de juiste manier gaan queuen.

Wat voor type switches heb je?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• wallywally
JackBol schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 16:46:
Je configuratie markt nu alleen packets (i.e. herschrijft de DSCP value in de IP header).
Dat gaat niets doen mbt. verkeersprioriteit.
Je moet je verkeer op de juiste manier gaan queuen.

Wat voor type switches heb je?
2960's

Normaliter deed ik dit met shaping maar dat ondersteunt de 2960 dus niet.

[ Voor 10% gewijzigd door wallywally op 31-03-2017 16:49 ]

• JackBol
  • Niet online

JackBol

wallywally schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 16:48:
[...]

2960's

Normaliter deed ik dit met shaping maar dat ondersteunt de 2960 dus niet.
Pfft, dat is geen datacenter spul. Maar het moet wel lukken.
Kan je ff checken of je switch het commando bandwidth percent ondersteunt?

[code]
policy-map QOS
class CITRIX
bandwidth percent 20
class class-default
[/code]

Ah ik zie het al, die 2960 ondersteunt geen (volwaardige) MQC.
De enige optie die je hebt is SRR queuing op de egress interface.

Als je hier in tabel Table 34-10 kijkt, zie je dat de default queue voor COS 5 en EF al 25% shaped bandwidth is.

[ Voor 40% gewijzigd door JackBol op 31-03-2017 17:06 ]

• wallywally
JackBol schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 16:52:
[...]

Pfft, dat is geen datacenter spul. Maar het moet wel lukken.
Kan je ff checken of je switch het commando bandwidth percent ondersteunt?

code:
1
2
3
4
policy-map QOS
 class CITRIX
  bandwidth percent 20
 class class-default
Nee dat is het dus, dat ondersteunt het niet, hier had ik ook naar gekeken. Het lijkt er echt op dat ik een policer neer moet gaan zetten.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

wallywally schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 17:00:
[...]

Nee dat is het dus, dat ondersteunt het niet, hier had ik ook naar gekeken. Het lijkt er echt op dat ik een policer neer moet gaan zetten.
Policen zou ik niet doen zonder shapen. Dat maakt meer TCP sessies kapot dan je lief is.

• wallywally
JackBol schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 17:07:
[...]

Policen zou ik niet doen zonder shapen. Dat maakt meer TCP sessies kapot dan je lief is.
Ja je bedoelt dus puur srr-output queuing op de egress? Gaat dat geen drops opleveren op de inkomende interfaces?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

wallywally schreef op maandag 3 april 2017 @ 17:27:
[...]

Ja je bedoelt dus puur srr-output queuing op de egress? Gaat dat geen drops opleveren op de inkomende interfaces?
Niet op je inkomende interfaces. Misschien taildrop op je egress, maar hiermee drop je juist op je BE traffic, wat volgens mij het doel was?

Pagina: 1