Processor upgrade. Wat past en wat past minder?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• snoochen
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08-06-2025
Ik heb mijn PC al een tijdje en wil hem graag upgraden, hij loopt achter op sommige dingen. En ik heb het gevoel dat me PC niet gebalanceerd is. Teveel GPU geen CPU geval

Mijn specs;
Windows 10: x64
CPU: Intel-Core i3-3220 @ 3.3GHz, 3300 Mhz, 2 Cores, 4 logical processors
Moederbord: ASRock B75 Pro3 - Moederbord - ATX - LGA 1155 Socket
Videokaart: Nvidia GeForce GTX 960 4G
Geheugen: 2 x 4 GB DDR3 1600MHz
Voeding: 750W

Ik zit zelf te kijken naar een Intel Core I5-3570 3.4ghz, is dat wel de upgrade die ik nodig hebt? Misschien geheugen ook upgraden? :Y

Beste antwoord (via snoochen op 31-03-2017 12:24)

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:57
SSD verkort je laadtijd en laat je algehele systeem snel aanvoelen. Het is eigenlijk een must tegenwoordig :P. Ik bouw die dingen geregeld in bij mensen, en tot nu is de algehele reactie 'had ik veel eerder moeten doen'. Een SSD zal in game laadtijden verkorten (en je algehele laadtijden op je PC), maar FPS zal niet omhoog gaan. Je koopt trouwens al een SSD van 250gb voor 90 euro. - dan heb je er 1 waar je Windows en je meest gebruikte games op zet, en de rest van je games hou je dan lekker op je oude harde schijf.

Meer geheugen - meh, dat vind ik dan weer geldverspilling. Je komt met 8 waarschijnlijk prima uit. Het lijkt me iniedergeval sterk dat extra RAM je enigzins vooruit gaat helpen.

Voordeel van een SSD is trouwens dat je hem ook mee kan nemen naar een nieuwe build - indien je die kant ooit op gaat.

Persoonlijk zou ik voor een SSD, GPU én CPU gaan. Je kan proberen je slag te slaan in Vraag & Aanbod. Een 3570K gaat al voor <100 euro. Ik zie nu even snel al een RX470 voor 155, 3570K voor 75, en met de rest koop je een SSD. Dan kan je wel even vooruit.

[ Voor 6% gewijzigd door Nat-Water op 31-03-2017 12:24 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Alle reacties

• Nat-Water
hij loopt achter op sommige dingen.
Zoals? Waar loop je tegenaan?

[ Voor 16% gewijzigd door Nat-Water op 31-03-2017 10:22 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dat ligt aan gebruik van de cores. Als je nu spellen speelt die vooral 1 of 2 cores gebruiken, dan kan je zelf natellen wat je ermee opschiet om een 3,3GHz cpu te vervangen door een 3,4 GHz.

Ga dus na waar het tekort schiet: GPU of CPU of RAM, misschien wel Harde schijf of voeding, of.....

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:22

Nemesizz

Untouchable

Voeding: 750W
Toch geen MSTech of wel? Gezien de rest geen high-end onderdelen zijn vrees ik het ergste...

• snoochen
@Nat-Water Sommige games die ik speel loopt niet vloeiend 60fps. Zoals BF1, For-Honor, PUBG&H1Z1-maar dat komt denk ik door slechte optimalisatie van hun kant. DOTA2, kan ik niet eens spelen. De games starten wel op, maar wanneer er maar iets gebeurt loopt me spel vast of een tijdelijke 5fps voor 10 seconde.

@Reepje Welke games gebruiken dan meerdere cores? Nieuwe games zoals Horizon, Mass effect, Bf1.
"Ga dus na waar het tekort schiet" daarom ben ik hierheen gekomen. Ik heb matig tot weinig verstand hiervan. Uit mijn eigen bevindingen moet ik nieuwe CPU kopen en wellicht mijn geheugen met 4 GB upgraden. Maar ik twijfel nog over mijn eigen keuze, daarom ben ik hier. Tweaker hero's help me!

@Nemesizz Het is een AeroCool Xpredator 80Plus Bronze :F

• Nat-Water
snoochen schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 11:12:
@Nat-Water Sommige games die ik speel loopt niet vloeiend 60fps. Zoals BF1, For-Honor, PUBG&H1Z1-maar dat komt denk ik door slechte optimalisatie van hun kant. DOTA2, kan ik niet eens spelen. De games starten wel op, maar wanneer er maar iets gebeurt loopt me spel vast of een tijdelijke 5fps voor 10 seconde.

@Reepje Welke games gebruiken dan meerdere cores? Nieuwe games zoals Horizon, Mass effect, Bf1.
"Ga dus na waar het tekort schiet" daarom ben ik hierheen gekomen. Ik heb matig tot weinig verstand hiervan. Uit mijn eigen bevindingen moet ik nieuwe CPU kopen en wellicht mijn geheugen met 4 GB upgraden. Maar ik twijfel nog over mijn eigen keuze, daarom ben ik hier. Tweaker hero's help me!

@Nemesizz Het is een AeroCool Xpredator 80Plus Bronze :F
DOTA2 heeft niet heel veel nodig. Je PC zou het moeten kunnen hebben..

Anyway. Je kan eens met MSI afterburner kijken wat er tijdens het gamen gebeurt. Gaat je CPU loadnaar 100%? Of is het je GPU? Beide zijn geen hoogvliegers en ik kan niet direct inschatten of het nu de 1 of de ander is. Heb je trouwens al een SSD?

• Reepje
  • Niet online
En dan, de gewenste resolutie....

Maar je noemt wat op aan games. BF1 is een top game die een top systeem wil.

Met alleen een cpu upgrade kom je er dan wellicht niet.
Misschien tijd voor een modern systeem. Alles is te zwak als je bijv BF1 lekker wil spelen.

• snoochen
@Nat-Water Thanks, ga ik doen. Nee ik heb nog geen SSD, het is wel een van de tips die ik krijg. Maar ik vind die dingen erg duur voor hoeveel je krijgt. Het is te vergelijken met; Ik koop liever een normaal stuk rundvlees dan ossenhaas. Voor hetzelfde geld heb je veel meer vlees!
Het is natuurlijk dan ook zo dat SSD sneller laad. Geeft het de game ook meer ingame prestaties?

@Reepje 1920 x 1080. Tjah een modern systeem. Dat gaat mijn budget te ver. Ik wil max. 300 euro aan besteden, dat is misschien [200,- CPU] & [100,- geheugen].

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou zeker beginnen met een SSD. Gaat je geen enkele fps opleveren, maar wel een vloeiend systeem verder.

Je syteem is verder best wel ok, met 300 euro ga je geen écht goed systeem neerzetten ben ik bang.

• snoochen
@Aikon Ik wilde eigenlijk alleen mijn CPU verbeteren, heb het gevoel dat die heel erg achterloop. Maar oke een SSD. Dat hoor ik het vaakst.

Acties:
  • Beste antwoord

• Nat-Water
SSD verkort je laadtijd en laat je algehele systeem snel aanvoelen. Het is eigenlijk een must tegenwoordig :P. Ik bouw die dingen geregeld in bij mensen, en tot nu is de algehele reactie 'had ik veel eerder moeten doen'. Een SSD zal in game laadtijden verkorten (en je algehele laadtijden op je PC), maar FPS zal niet omhoog gaan. Je koopt trouwens al een SSD van 250gb voor 90 euro. - dan heb je er 1 waar je Windows en je meest gebruikte games op zet, en de rest van je games hou je dan lekker op je oude harde schijf.

Meer geheugen - meh, dat vind ik dan weer geldverspilling. Je komt met 8 waarschijnlijk prima uit. Het lijkt me iniedergeval sterk dat extra RAM je enigzins vooruit gaat helpen.

Voordeel van een SSD is trouwens dat je hem ook mee kan nemen naar een nieuwe build - indien je die kant ooit op gaat.

Persoonlijk zou ik voor een SSD, GPU én CPU gaan. Je kan proberen je slag te slaan in Vraag & Aanbod. Een 3570K gaat al voor <100 euro. Ik zie nu even snel al een RX470 voor 155, 3570K voor 75, en met de rest koop je een SSD. Dan kan je wel even vooruit.

[ Voor 6% gewijzigd door Nat-Water op 31-03-2017 12:24 ]

• Reepje
  • Niet online
snoochen schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 12:10:

@Reepje 1920 x 1080. Tjah een modern systeem. Dat gaat mijn budget te ver. Ik wil max. 300 euro aan besteden, dat is misschien [200,- CPU] & [100,- geheugen].
Tja, dat is jammer.
Ik zat net te denken dat er veel mensen een ongunstige koop willen doen, en dat 2 kanten op:

zo zijn er mensen die alvast een i7 met overklok mogelijkheden en een grafiche kaart kopen van 700 euro, die ze helemaal nog niet nodig hebben, ze zitten ruim boven hun specs en zodoende geld verkwisten

en zo zijn er mensen die net onder hun gewenste specs gaan zitten omdat ze het teveel geld vinden (zoals jij) en ook deze lui verkwisten hun geld want misschien doen de games het dan wel redelijk, maar nog net niet.... en dan heb je dadelijk 300 euro uitgegeven aan spul dat in 2014 wel redelijk was..ook verkwist.

En wat betreft de SSD, ik kan me geen systeem meer voorstellen zonder...

• snoochen
@Nat-Water & @Reepje
Beide, bedankt! Moet nu een kroontje gaan uitgeven 'Beste antwoord'? krijgen jullie ook kudos van natuurlijk. Jammer genoeg kan er maar een de beste zijn.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:00
snoochen schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 12:10:
@Nat-Water Het is te vergelijken met; Ik koop liever een normaal stuk rundvlees dan ossenhaas. Voor hetzelfde geld heb je veel meer vlees!
Ik vergelijk het eerder als vlees en tofu. Van tofu mag je veel meer eten, vlees is veel lekkerder (=mening) en ze hebben beide een plaats in je dieet (qua prijs ga ik het nu niet vergelijken want die vegetarische vleesvervangers zijn vaak duurder dan vlees). En je zou zonder vlees kunnen, maar ik zou niet meer van mijn eten kunnen genieten als ik nooit meer vlees at ;) .

Een SSD gaat ook behoorlijk lang mee en kun je nog meenemen naar een volgend systeem, zelfs al is dat over een paar jaar, want die zal nog steeds SATA poorten hebben. Een processor daarentegen is alleen nuttig met dit moederbord.

Maar gezien je maximaal €300 wou besteden, passen beide toch vrij makkelijk in dit budget, je moet zelfs geen €200 uitgeven. Hier op Vraag&Aanbod worden veel Ivy Bridge quadcores voor minder dan €100 aangeboden (categorie: Processors).

Ik denk dat de videokaart nog wel redelijk mee kan, en 8GB RAM zou voldoende moeten zijn als je niet te veel tegelijk met het gamen open hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door MacPoedel op 31-03-2017 14:01 ]

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Kijk even op de site van je moederbord wat er aan ondersteuning van processors is en ga daarna op zoek, wellicht eerst nog de laatste bios versie er op zetten voordat je van cpu verwisseld. En ja een ssd ga je zeker erg op prijs stellen, de fps gaan er niet erg op vooruit maar je hele pc is enorm verbeterd.
De rest zou ik even zo laten 👍

[ Voor 6% gewijzigd door keur0000 op 31-03-2017 14:13 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Pagina: 1