Weinig reviews AM4 moederborden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSystems
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-10-2024

DarkSystems

AMD ~ Patience is a virtue

Topicstarter
Geachte medetweakers,

Sinds enige tijd overweeg ik sterk om een nieuw systeem samen te stellen met een AMD Ryzen 1800X processor.
Echter, ik kan maar geen keuze maken uit het huidige aanbod van moederborden die AM4 ondersteunen.
Gezien het "nog" zeer lage aantal reviews blijkt het lastig om een goede keuze te maken.
Graag zou ik hierin enig advies ontvangen. Of, indien mogelijk, tweakers.net aan te sporen (zeer) spoedig te komen met een serie reviews van de AM4-moederborden zodat ik en meerderen met mij een hopelijk betere/betrouwbaardere keuze kunnen maken.

Relevante software en hardware die ik gebruik :
Momenteel gebruik ik een zeer oud "beestje" maar zoals gezegd, wil ik graag een compleet nieuw systeem samenstellen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb :
... veel reviews gelezen op deze fijne site die ik tot nog toe erg leerzaam vond. +1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenrichard197
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-06-2023
Zit in hetzelfde schuitje.
Via deze site, http://www.overclock.net/...e-new-am4-motherboards/70 , ben ik erachter gekomen dat het iig een asus x370 prime of een b350 plus wordt en als alternatief GA-AB350M Gaming 3
Zoals hieronder vermeld wordt heeft gigabyte de beste VRM /power regulatie (overclocking). Daarna de asus.

[ Voor 19% gewijzigd door ikbenrichard197 op 31-03-2017 19:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je advies wil krijgen moeten we toch echt weten wat je eisen (en budget) zijn.

Ga je extreem overclocken? Dan moet je een X370 hebben. Voor een "kleine" overclock voldoet B350 ook prima. Van de B350's heeft Gigabyte de beste VRM's. In dat geval kun je een Gigabyte AB350 Gaming 3 nemen. Let op dat je niet de normale "Gaming" (zonder 3) neemt, dat is het vergeten kindje dat nauwelijks BIOS updates krijgt.

Gebruik je videokaarten in SLI? Dan ook X370.
Wil je naast een M.2 schijf nog 6 SATA schijven aansluiten? X370.

Verder kun je nog kijken naar USB3.1 gen2-aansluitingen, audioaansluitingen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSystems

DarkSystems

Topicstarter
Bedankt voor de reacties dusver.
Had inderdaad beter even kunnen vermelden wat m'n wensen zijn.

Een lijstje had ik al aangemaakt.
Die ziet er momenteel als volgt uit :
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1800X Boxed zonder koeler€ 534,95€ 534,95
1Asus ROG Crosshair VI Hero€ 254,-€ 254,-
1EVGA GeForce GTX 1070 SC GAMING ACX 3.0€ 460,01€ 460,01
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 50,95€ 50,95
1Fractal Design Define XL R2 Black Pearl€ 127,20€ 127,20
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 24,95€ 24,95
1Cooler Master MasterLiquid Pro 280€ 103,50€ 103,50
2Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 134,90€ 269,80
1EVGA SuperNOVA 750 P2€ 158,99€ 158,99
1Samsung 960 EVO 500GB€ 239,-€ 239,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.223,35

Ben echter nog niet zeker over het moederbord zoals ik al zei.
En wellicht moet ik nog een DVDdrive toevoegen aangezien sommige dingen nog wel handig zijn om via die media dingen te kunnen installeren, dan wel.. bekijken
Hetgeen mstx aanhaalt kwa bios-updates was ik ook al tegengekomen.
Ben me ervan bewust dat problemen vaak wel weer opgelost worden met een (aantal) update(s) maar zul je net zien dat ik dan net het bordje gekozen heb wat veel problemen geeft en/of zeer weinig biosupdates krijgt om problemen te verhelpen.
Zo las ik bijvoorbeeld in een aantal reviews dat de hoogste snelheid van intern geheugen (nog) niet wordt behaald en dat de potentie van de processor (bij lange na) niet optimaal is.
Zou graag voorkomen dat ik m'n zuur verdiende geld (en waar ik lang voor gespaard heb) tevergeefs uitgeef aan een halfbakken systeem.
Voor zover mogelijk wil ik graag een wat beter beeld hebben over welke moederborden de overweging (om aan te schaffen) wel of niet waard zijn

Doel voor mij is dus om een nieuw systeem te bouwen waar ik een x aantal jaren mee vooruit kan weer.
Om te beginnen wou ik eerst de basis neerzetten zodat ik in ieder geval m'n oude beestje (pentium 4) buiten werking kan stellen en eindelijk weer eens fatsoenlijk kan gamen/internetten/filmpie kijken.. afijn.. je begrijpt wat ik bedoel ^_^
Zou voorlopig dan eerst 1 videokaart willen plaatsen maar over een tijdje wellicht dit uitbreiden met een 2e videokaart zodat ik tenvolle de snelheid etc kan benutten.
Ben namenlijk van plan om naast het gamen enzo wat ik in mijn vrije tijd doe ook op dit systeem te gaan werken.
Hiervoor wil ik dan Tekla Structures gaan gebruiken.
Dit is een 2d / 3d tekenpakket waaring BIM centraal staat (als je dat iets zegt).
Een 2e videokaart zal het werken in de 3d modeling omgeving vermakkelijken zo las ik enige tijd geleden op de site van de Tekla-leverancier.
"Extreem" overklokken is niet uitgesloten.. :) Een bordje die dat goed ondersteunt is dan ook zeer welkom uiteraard.
Naast de M2 schijf wil ik de opslagmogelijkheden in de (nabije) toekomst wel kunnen uitbreiden maar of ik daarvoor 6 SATA schijven wil gaan gebruiken.. heb ik me nog niet echt over gebogen.

Meer suggesties en tips zijn welkom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Mooi systeem, en ik zit een beetje met hetzelfde probleem. De reviews zijn schaars, of soms zelfs gewoon een opeensomming van features zonder echte 'review'. De Gigabyte Gaming 3 had ik ook op het oog, maar toch staat nu de MSI Tomahawk op mijn shortlist. Vrijwel zelfde prijs, ziet er iets mooier uit (vind ik), een case fan header meer en de voltage regulation is uitstekend las ik in een review, ook onder overklok.

Ik was altijd een ASUS-moederbordenman maar de prime 350 vind ik een weinig interessante featureset hebben.
DarkSystems schreef op zondag 2 april 2017 @ 17:09:Zo las ik bijvoorbeeld in een aantal reviews dat de hoogste snelheid van intern geheugen (nog) niet wordt behaald en dat de potentie van de processor (bij lange na) niet optimaal is.
Zou graag voorkomen dat ik m'n zuur verdiende geld (en waar ik lang voor gespaard heb) tevergeefs uitgeef aan een halfbakken systeem.
De eerste reviews met geupdatetete BIOS versies rollen binnen en die zien er heel goed uit. Ik denk dat het nog een paar maanden duurt voordat Ryzen z'n echte potentieel ontwikkelt.
Zie bijv: YouTube: RYZEN + 3600MHZ RAM - closing the 7700K gap in gaming?

Mijn shortlist:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 350,95€ 350,95
1MSI B350 Tomahawk€ 120,-€ 120,-
1Toshiba P300 (Retail), 3TB€ 88,90€ 88,90
1Fractal Design Define C€ 79,90€ 79,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 134,90€ 134,90
1Samsung 960 EVO 250GB€ 124,95€ 124,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 899,60

[ Voor 11% gewijzigd door TMDC op 02-04-2017 21:30 . Reden: meer info ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 21:14

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Als je toch gaat overclocken en waarschijnlijk sli kom je uit bij de x370 mobo,s.
Hier hier al genoeg reviews van gelezen beetje zoeken dus.

Het is eigenlijk ook beetje te vroeg om van goede reviews uit te gaan ze zijn eigenlijk bijna allen nog niet bios revisies aan het maken.

Ik wacht zelf door al die verbeteringen die er vast nog aankomen nog maar op de vega gpu en maak dan mijn beslissing.

Met je setup voor dat geld vindt ik het een beetje vreemd dat je niet de 1080 neemt aangezien je toch al over de 2k zit.

[ Voor 57% gewijzigd door NLKornolio op 02-04-2017 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSystems

DarkSystems

Topicstarter
caanova1984 schreef op zondag 2 april 2017 @ 21:35:
Met je setup voor dat geld vindt ik het een beetje vreemd dat je niet de 1080 neemt aangezien je toch al over de 2k zit.
Wat dacht je van het prijsverschil
pricewatch: EVGA GeForce GTX 1070 SC GAMING ACX 3.0
pricewatch: EVGA GeForce GTX 1080 8GB SC GAMING ACX 3.0

Die 1080 is op moment van schrijven zeker 130 eurie duurder.
Snelheidswinst lijkt minimaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik zou die 1070 ook vervangen voor een 1080. De MSI Gaming x is ongeveer 100 euro duurder dan die EVGA 1070. Ik zou dan slechts 1 setje geheugen nemen i.p.v. 2 waarmee je het prijsverschil tussen de 1070 en 1080 weer hebt opgevangen. Die extra 16 Gb RAM kun je er op een later tijdstip nog altijd bijplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 21:14

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

@DarkSystems Dan kan je waarschijnlijk beter de 1800 voor de 1700 omruilen en dan neem je een 1080.

De nieuwste GPU,s doen het nog niet echt super op 4k dus blijft nog wel een bottleneck zeker met dan de 1070.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Even een paar dingen. :)

-Op het moment is voor zover ik weet de CH6 nog steeds problematisch met hogergeclockte RAM. Dat zal gezien de status en prijs van dat bord opgelost gaan worden lijkt me, maakt niet uit hoe lang het duurt. In principe zou het komende maand of anders in mei moeten gebeuren aangezien AMD zelf ook bezig is met het RAM probleem.
-Qua overclocken, zeker extreem overclocken is de 1800X niet de beste keuze. De Ryzen octacores willen simpelweg niet echt voorbij de 4ghz. Met een 1700 kan je vrij gemakkelijk naar 3,7ghz komen, zelfs met de stock koeler. De consensus lijkt dat daarna moet je behoorlijk meer met voltage aan de slag moet, een betere koeler moet hebben en dan kom je afhankelijk van je CPU uit op 3,9 tot max 4,1ghz als je echt een goede CPU hebt. Met de 1700X zou je iets makkelijker 4ghz of net iets hoger halen en met de 1800X weer wat makkelijker. Kost alleen veel meer voor weinig tot geen extra prestaties. Het lijkt mij dan ook beter om naar de 1700X of 1700 te kijken en de 1070 te vervangen voor iets krachtigers. Als je nog een tijdje wil wachten of de upgrade wil/kan splitsen dan kan je ook op AMD Vega wachten voor een volledige "team red" build. ;)
-Het AM4/Ryzen platform is niet heel erg stabiel op het moment. Het werkt, draai zelf met veel genoegen mijn 1700, en dat was ook nodig met mijn oude i5 750, maar het kan beter. Een nieuwe ontdekking lijkt te zijn dat Nvidia drivers en Ryzen ook niet erg goed met elkaar overweg kunnen en dat kost prestaties. Dat is ook iets waar je rekening mee moet houden.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSystems

DarkSystems

Topicstarter
regmaster schreef op zondag 2 april 2017 @ 22:08:
Ik zou die 1070 ook vervangen voor een 1080. De MSI Gaming x is ongeveer 100 euro duurder dan die EVGA 1070. Ik zou dan slechts 1 setje geheugen nemen i.p.v. 2 waarmee je het prijsverschil tussen de 1070 en 1080 weer hebt opgevangen. Die extra 16 Gb RAM kun je er op een later tijdstip nog altijd bijplaatsen.
Verschil is 130 euro zoals ik zei.
En maal twee is dat dus een verschil van 260 euro. ;)
Zoals ik elders hier op forum las schijnen de meeste AM4 moederborden nog niet echt 4 stripjes naar behoren te kunnen laten draaien maar wel 2 stuks.
Dit zou inderdaad dan de beste oplossing lijken.. for the time beiing.
DaniëlWW2 schreef op zondag 2 april 2017 @ 23:45:
Even een paar dingen. :)

-Op het moment is voor zover ik weet de CH6 nog steeds problematisch met hogergeclockte RAM. Dat zal gezien de status en prijs van dat bord opgelost gaan worden lijkt me, maakt niet uit hoe lang het duurt. In principe zou het komende maand of anders in mei moeten gebeuren aangezien AMD zelf ook bezig is met het RAM probleem.
Dat zou mooi zijn uiteraard. De eerder.. de beter. Voor alle partijen.
-Qua overclocken, zeker extreem overclocken is de 1800X niet de beste keuze. De Ryzen octacores willen simpelweg niet echt voorbij de 4ghz. Met een 1700 kan je vrij gemakkelijk naar 3,7ghz komen, zelfs met de stock koeler. De consensus lijkt dat daarna moet je behoorlijk meer met voltage aan de slag moet, een betere koeler moet hebben en dan kom je afhankelijk van je CPU uit op 3,9 tot max 4,1ghz als je echt een goede CPU hebt. Met de 1700X zou je iets makkelijker 4ghz of net iets hoger halen en met de 1800X weer wat makkelijker. Kost alleen veel meer voor weinig tot geen extra prestaties.
Daar heb je wel een punt inderdaad.
Misschien dat dit echter compleet veranderd na enige (bios) updates enzo.
Zal het toch maar even af gaan wachten denk ik. En op de voet blijven volgen.
Het lijkt mij dan ook beter om naar de 1700X of 1700 te kijken en de 1070 te vervangen voor iets krachtigers. Als je nog een tijdje wil wachten of de upgrade wil/kan splitsen dan kan je ook op AMD Vega wachten voor een volledige "team red" build. ;)
Yeah. Las dat ze het hoogst waarschijnlijk gaan lanceren in de 1e helft van dit jaar.
Pffff.. nog langer wachten.. LOL
Enig idee voor wat voor prijs ze dan over de toonbank zullen gaan ?
-Het AM4/Ryzen platform is niet heel erg stabiel op het moment. Het werkt, draai zelf met veel genoegen mijn 1700, en dat was ook nodig met mijn oude i5 750, maar het kan beter. Een nieuwe ontdekking lijkt te zijn dat Nvidia drivers en Ryzen ook niet erg goed met elkaar overweg kunnen en dat kost prestaties. Dat is ook iets waar je rekening mee moet houden.
Ook dat nog. Hehe. Gaat waarschijnlijk ook ergens deze maand / volgende maand opgelost worden via update(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

DarkSystems schreef op maandag 3 april 2017 @ 00:31:

Dat zou mooi zijn uiteraard. De eerder.. de beter. Voor alle partijen.
Asus lag vanaf de release flink achter op Gigabyte en MSI als het om high end ging. Met name RAM was meteen al zeer problematisch. Ik denk dat ze er behoorlijk wat tijd insteken om dat bord acceptabel te krijgen. Het zou mij weinig verbazen als ze met een BIOS update komen deze week vanwege Ryzen 5 en meteen de meeste problemen oplossen. Reputatie enzo. ;)
Daar heb je wel een punt inderdaad.
Misschien dat dit echter compleet veranderd na enige (bios) updates enzo.
Zal het toch maar even af gaan wachten denk ik. En op de voet blijven volgen.
Ik betwijfel of het zinvol is om te wachten. Het probleem is niet dat de 1700X en 1800X een 20 graden offset hebben en trottlen of zichzelf uitschakelen vanwege de offset. Nee, het probleem is dat je voorbij de 4ghz al snel onacceptabele voltages moet gebruiken en de boel niet stabiel krijgt. 4,2ghz is echt het maximale als je een goede CPU hebt. 4ghz is realistischer. Je moet je afvragen of je perse de 4ghz wil halen of 3,9ghz ook goed vind. Je kan een hoop geld besparen voor een luttele paar procenten. Verder rechtvaardig je de CH6 denk ik beter met een 1700 dan een 1800X. Dat bord kan net het verschil maken tussen 3,9ghz en 4ghz stabiel krijgen. Uiteraard afhankelijk van je CPU. :)
Yeah. Las dat ze het hoogst waarschijnlijk gaan lanceren in de 1e helft van dit jaar.
Pffff.. nog langer wachten.. LOL
Enig idee voor wat voor prijs ze dan over de toonbank zullen gaan ?
Als ik dat wist, dan zou ik die informatie echt niet hier plaatsen voor niks. Nee, verkopen voor een leuk prijsje zodat ik mijn 1700 investering terug kon verdienen en een Vega kon kopen voor noppes. ;)
Maar als je niet wil wachten dan lijkt mij de 1700/1080 combo het beste.
Ook dat nog. Hehe. Gaat waarschijnlijk ook ergens deze maand / volgende maand opgelost worden via update(s).
Daar is het op wachten. Voor mij maakt het ook weinig uit aangezien ik toch nog met een oude 7950 zit. CPU is totale overkill en de kleine beetjes aan extra prestaties merk ik toch niet. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:13

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSystems

DarkSystems

Topicstarter
Yeah Excuus. Liet me even meeslepen.
Waar het me om ging was het ontbreken van nog vele reviews op moederborden.
Van wat ik begrijp uit bovenstaande reacties en ook deze tread is dat het dus vooral wachten is op voldoende goede bios-updates om geheugenproblemen beter op te kunnen lossen.
Pas dan is het waarschijnlijk zinvol om enkele borden eens aan een review te onderwerpen lijkt me toe.

Kort gezegd... Mijn vragen zijn onderhand meer dan beantwoord.
Bedankt voor de reacties en ondersteuning _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ikbenrichard197 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 08:48:
Zit in hetzelfde schuitje.
Via deze site, http://www.overclock.net/...e-new-am4-motherboards/70 , ben ik erachter gekomen dat het iig een asus x370 prime of een b350 plus wordt en als alternatief GA-AB350M Gaming 3
Zoals hieronder vermeld wordt heeft gigabyte de beste VRM /power regulatie (overclocking). Daarna de asus.
Ik denk dat de keuze van VRM's eigenlijk weinig uit zal maken voor de Ryzen. Het proces waarop de chip gemaakt is is gewoon niet bestendig tegen extreem hoge clocks. Niet voor niets is amper 5Ghz haalbaar op LN2. De chip schaalt gewoon anders dan die van een Vishera (6Ghz op custom water tot 8GHz op LN2).

Fabrikanten zoals Asus met hun crosshair serie plaatst niet voor niets een beperkt aantal VRM's in tegenstelling tot hun Crosshair Z met een TDP ondersteuning van meer dan 220W (!). AMD weet zelf ook dat hun chips met zelfs de beste koeling (op lucht of water bijv) niet meer dan een gemiddelde van 4 tot 4.4GHz haalt. Het heeft geen zin om een nog grotere VRM op een bord te installeren dan haalbaar, ook al heb je de beste chip uit heel de series.

De VRM van een RX 480 is meer dan voldoende om zelfs 2x 480 chips aan te sturen. Echter met OC'en zal je dat nooit aan kunnen spreken. Je moet gewoon extreem goede koeling hebben om 250W of meer te kunnen halen in verbruik.

Kijk ook naar de gemiddelde OC's op dit soort bordjes, dan zal je zien dat een duurdere VRM weinig meer uit zal maken in verhouding met al een redelijk 'beefy' VRM.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2017 21:41 ]

Pagina: 1