Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Bij het opstarten van een game (in dit geval Rust) welke ik op vrij lage graphics draai, maakt mijn computer aardig wat kabaal. De koeling lijkt erg hard te draaien en terwijl ik aan het gamen ben hapert mijn beeld soms even en op dat moment gaat het lawaai ook voor een seconde weg. Ik zou verwachten met mijn pc samenstelling dat het op zich vrij goed moet draaien allemaal en dat hij niet zoveel ''toeren'' moet draaien bij het spelen van een spel. De computer heeft net een volledige nieuwe install gehad en tijdens het gamen staat er verder niks aan. Ik hoop dat ik op dit deel van het forum correct zit en iemand mij een tip zou kunnen geven. :)
...

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 340,-€ 340,-
1MSI Z170A GAMING PRO€ 0,-€ 0,-
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 404,95€ 404,95
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 69,95€ 69,95
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 65,95€ 65,95
1Corsair Hydro H100i v2€ 116,95€ 116,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 133,95€ 133,95
1Cooler Master GM G650M€ 70,-€ 70,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 165,-€ 165,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.366,75
...

Beste antwoord (via Verwijderd op 31-03-2017 01:28)

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 00:41:
Het is nu overigens volgens mij ''opgelost'', in afterburner stond fan speed niet op automatisch, nu hij op automatisch staat is hij aanzienlijk stiller, de game heb ik nu ook op de SSD gegooid en hij lijkt die rare haper nu niet te hebben. Zie alleen dat GPU gebruik bijna de heletijd op 100% zit met kleine drops naar 0% om de zoveel tijd, geen idee of dat bijzonder is.
100% is juist goed. Uiteindelijk koop je ook een kaart om de capaciteit maximaal te benutten ;)

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Alle reacties

Verwijderd

Wat is de belasting van CPU en GPU als dit gebeurt? Het eerste kan je zien via taakbeheer, het tweede met een applicatie als Afterburner.

Verwijderd

Topicstarter
PC opnieuw opgestart met afterburner / taakbeheer en zie het volgende zonder game of andere applicaties;

GPU: tussen 300-310 MHz
Mem clock: 150 MHz en dan 1500 MHz (springt tussen die 2)
Voltage: 0 MV
Tempratuur: Rond 55

Taakbeheer:

Processor: sprint tussen 1%/10% gebruik, tussen 1 en 4 Ghz
Geheugen: 3,6 GB (13 GB beschikbaar)

Met de game Rust zonder andere applicaties (behalve steam)

GPU: tussen 1039 MHz
Mem clock: 1500 MHz
Tempratuur: Rond 77

Taakbeheer:

Processor: sprint tussen 25/35%% gebruik, 3.97 Ghz, lijkt verder heel stabiel die graph
Geheugen: 7.8GB (13 GB beschikbaar) (49%), lijkt ook stabiel

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 23:06:
Bij het opstarten van een game (in dit geval Rust) welke ik op vrij lage graphics draai, maakt mijn computer aardig wat kabaal.
De koeling lijkt erg hard te draaien
"lijkt" waaruit concludeer je dit?
En, over welke koeling/ventilator hebben we het überhaupt? Case, CPU, GPU, PSU?
en terwijl ik aan het gamen ben hapert mijn beeld soms even en op dat moment gaat het lawaai ook voor een seconde weg.
Haperen als in fps drops, of?
Ik zou verwachten met mijn pc samenstelling dat het op zich vrij goed moet draaien allemaal en dat hij niet zoveel ''toeren'' moet draaien bij het spelen van een spel.
Je hebt inderdaad een vrij deftig systeem wat voor menig game geen problemen zou mogen geven. Er gaat dus bij 1 onderdeel wat mis in hard- of software matig vlak.
De CPU en gpu produceren veruit de meeste warmte. Geluidsproblemen door adhd-ventilatoren zou ik dus in 1e instantie in die hoek zoeken ipv het algemene "computer maakt kabaal"
De computer heeft net een volledige nieuwe install gehad
Wat was de aanleiding tot deze verse installatie?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 23:29:
PC opnieuw opgestart met afterburner / taakbeheer en zie het volgende zonder game of andere applicaties;

GPU: tussen 300-310 MHz
Mem clock: 150 MHz en dan 1500 MHz (springt tussen die 2)
Tempratuur: Rond 55
Temperatuur zegt weinig vlak na een restart. Als je een minuut voor de restart nog midden in een potje Rust zat heeft de gpu natuurlijk amper tijd gehad om af te koelen.
Als die 55c is bij opstarten na 12 uur stilstaan dan gaat er iets niet goed.
Met de game Rust zonder andere applicaties (behalve steam)

GPU: tussen 1039 MHz
Mem clock: 1500 MHz
Tempratuur: Rond 77
Voltage lijkt me niet helemaal goed ;)
Verder geen gekke dingen. 77c is een keurige temperatuur
Processor: sprint tussen 25/35%% gebruik, 3.97 Ghz, lijkt verder heel stabiel die graph
Geheugen: 7.8GB (13 GB beschikbaar) (49%), lijkt ook stabiel
Ook geen gekke waarden.
Misschien kun je op het oor bepalen uit welke hoek het geluid precies komt?
Anders zijn er stress tooltjes om specifieke componenten aan het werk te zetten. Zou je b.v. enkel de CPU kunnen stressen om te kijken of hiermee de genoemde problemen te reproduceren zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt zo omdat hij eerst stil is en dan hoor ik de ventilatoren harder gaan draaien. Het is voor mij lastig te bepalen welke ventilatoren het nu exact zijn...

Hij hapert als in ''ren met dat mannetje en ineens staat me beeld voor een sec vast. Zag net in taakbeheer dat ik dat moment ook een flinke spike kreeg in de D Schrijf.

Verder geen specifieke reden voor een verse instal, doe ik 1x in de zoveel tijd om het allemaal wat fris te houden ;)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 23:46:
Het lijkt zo omdat hij eerst stil is en dan hoor ik de ventilatoren harder gaan draaien. Het is voor mij lastig te bepalen welke ventilatoren het nu exact zijn...
Zijkant van de kast en met je oor naast alle onderdelen gaan hangen.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:20
Je krijgt een spike in je de schijf? Waar staat Rust op geïnstalleerd? Die d schijf? Of op je ssd? Is het mogelijk om je hdd eens los te koppelen en dan Rust op te starten? Als het probleem dan weg is, dan is je pc toch met die trage schijf iets aan het doen.

Verwijderd

Topicstarter
Geen idee waarom die voltage 0 aangeeft, in afterburner staat ''core Voltage (mV) ook helemaal uit.
Power unit staat daar +0t, temp.limit +94, Core Click 1040, Memory clock 1500, fan speed automatisch en staat dan op 78.

Die waterkoeling zit aan de kopse kant (2 vents) en hoor ik niet, bovenop zit er 1 en achterop, die lijken beide evenveel geluid te maken.

Het enige wat mij opvalt buiten het geluid is dat zodra ik een spike heb, en het geluid ook voor een sec minder is, zie ik een spike in taakbeheer bij Schijf D en Ethernet tegelijk, geen idee of dat bijzonder is.

Ik heb het spel blijkbaar op de HDD geinstalt, vraag me niet waarom, op de SSD staat alleen windows op dit moment...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2017 00:01 . Reden: toevoeging ]

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 23:46:
Verder geen specifieke reden voor een verse instal, doe ik 1x in de zoveel tijd om het allemaal wat fris te houden ;)
Wat bedoel je met fris houden? Of beter nog, wat is er in jouw ogen onfris aan die vorige installatie?

Wat je suggereert is dat de nieuwe installatie niet de oorzaak kan zijn. Ergo, een oude installatie had wellicht wel iets te maken kunnen hebben met de problemen.
Tel ik hierbij de term "opfrissen" op, is mijn ingeving (misschien onterecht) dat je weleens een stukje software via minder valide wegen binnenhaalt.

Ben zelf ook niet roomser dan de paus dus mocht ik "warm" zitten zal ik niet oordelen.
Besef je dan echter wel dat het aannemelijk is dat een "clean install" vanaf het begin al niet clean is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap je punt en nu ook waarom je de vraag stelde. Buiten gamen en internet doe ik niks met software, download zelfs geen muziek of films of dergelijk. Opfrissen is ook niet echt nodig maar gezien ik vrijwel niks erop heb staan doe ik het af en toe en install dan bv alleen de games die ik nog speel (via steam).

Het is nu overigens volgens mij ''opgelost'', in afterburner stond fan speed niet op automatisch, nu hij op automatisch staat is hij aanzienlijk stiller, de game heb ik nu ook op de SSD gegooid en hij lijkt die rare haper nu niet te hebben. Zie alleen dat GPU gebruik bijna de heletijd op 100% zit met kleine drops naar 0% om de zoveel tijd, geen idee of dat bijzonder is.

Acties:
  • Beste antwoord

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 00:41:
100% is juist goed. Uiteindelijk koop je ook een kaart om de capaciteit maximaal te benutten ;)

Verwijderd

Topicstarter
Super! Thanks allemaal :)

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Was die 100% gpu load overigens tijdens een potje rust?
Je stelt zelf deze op lage settings te spelen. Zou je dit eens willen specificeren?
Een snelle blik op de systeemeisen voor deze game leren mij namelijk dat zelfs mijn mobiel deze game deftig aan kan.
Als een monster als jouw pc op de knieën gaat met lage instellingen lijkt me dit toch niet helemaal gewenst.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:20
@Verwijderd installeer het spel eens op je ssd. Grote kans dat je die spike op je d schijf ook kwijt bent.

Verwijderd

Topicstarter
Ja de 100% GPU load was tijdens het spelen van Rust op medium settings. Deze game is echter niet fantastisch geoptimaliseerd wat wellicht impact kan hebben? Ik heb het spel op de SSD staan nu en zie inderdaad geen spikes meer in D :)
Pagina: 1