Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Desktop build voor Civil 3D / Stream / Gaming

Pagina: 1
Acties:

• bvanhilst
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22-08-2024
Dag allen,

Sinds enige tijd ben ik op zoek naar een nieuwe desktop. Ik heb altijd een laptop gehad, maar aangezien ik nu wat meer honkvast ben zie ik tegenwoordig veel meer voordelen in een desktop. Ik heb de ballen verstand van hard- en software, maar ik probeer me wat meer in te lezen. Zo ben ik dus ook op tweakers terecht gekomen.
Ik zou graag mijn desktop zelf in elkaar willen zetten. Deels vanwege de kosten, maar ook voor toekomstig onderhoud. Ik wil graag weten hoe zo'n ding in elkaar zit en hoe ik zijn (of haar :> ) leven zou kunnen verlengen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Aangezien ik op mijn werk met Civil 3D werk, lijkt het mij handig dat dit programma probleemloos op mijn nieuwe desktop zou kunnen draaien. Daarnaast wil ik er een aantal games op kunnen spelen. Ik ben geen hele fanatieke gamer, maar spellen als Civilization VI en GTA V moeten soepel (liefst op de hoogste ratings) kunnen draaien. Tot slot wil ik de PC ook gaan gebruiken om te streamen. De gewone kabel TV gaat eruit en alles zal via de PC gaan

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet een heel ruim budget en zat persoonlijk aan ongeveer €700,- te denken. Maar ik wil een duurzaam systeem hebben waarmee ik meerdere jaren vooruit kan en evt. kan upgraden. Als ik daardoor €1000,- kwijt ben lijkt me dat geen probleem

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
M'n nieuwe bluetooth muis :*)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het systeem moet snel zijn, SSD lijkt me dus een must. In eerste instantie heb ik niet superveel opslag nodig (denk aan circa 228gb), maar zoals voor het hele systeem geldt zou het handig zijn als ik dit in de toekomst wel uit kan breiden.
Verder geeft Autodesk aan dat je voor Civil 3D het liefst 8GB werkgeheugen hebt. Met het oog op de toekomst lijkt mij 16GB dus op z'n plaats? Daarnaast denk ik dat de processor ook minimaal i5 moet zijn, maar ik heb niet zo'n zicht op wat een goede processor is?
Tot slot moet de grafische kaart dus voldoen aan de eerder genoemde eisen (Civil 3D, gamen & streamen). Buiten dat Autodesk aangeeft dat je liefst 1600x1050 (liefst nog meer lijkt me?) moet kunnen draaien, heb ik verder geen flauw idee waar ik bij een grafische kaart naar moet kijken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor alles, maar duurzaam is het toverwoord ;)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Vanzelfsprekend wil ik een zo stil en energiezuinig mogelijk systeem. Maar gezien het budget lijkt me dit wel een punt waar op bespaard kan worden.
Wel moeten er (minimaal) 2 schermen op aangesloten kunnen worden.

Ga je overklokken?
Ik gok dat ik bij de standaardinstellingen blijf, maar wie weet word ik nog een diehard tweaker...

Wat verwacht je van ons?
Met het openen van deze post wil ik mezelf een richting geven naar wat ik moet zoeken en waar ik op moet letten. Het geeft mij wat meer houvast en hopelijk komt de communitie hier met goede ideeën waar ik weer van kan leren.
De build hoeft niet volgende maand klaar te zijn. Ik heb de tijd en kan evt. dus ook wachten op nieuwe hardware.

Hopelijk heb ik een duidelijk beeld geschetst van wat ik precies zoek.
Alvast bedankt iedereen voor de antwoorden en ik hoop op een opbouwende discussie!

Bas

• Menno02
  • Laatst online: 12-08 10:29
Dit lijkt me wel een leuk systeempje:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 seriesongeveer €200,-€ 0,-
1Asus PRIME B350-PLUS€ 97,01€ 97,01
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 255,95€ 255,95
1Fractal Design Define S€ 69,95€ 69,95
1Team Group Vulcan Vulcan DDR4-2400 16GB€ 110,50€ 110,50
1Corsair CX450M€ 54,95€ 54,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 147,95€ 147,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 736,31

Keuzes:
Ryzen 5, omdat ze waarschijnlijk beter zijn dan de i5's. Moederbord is het goedkoopste moederbord voor Ryzen 5 met lekker veel opties. Videokaart kan GTA V op hoge settings (high/ultra) aan op 1080p. De SSD is €50,- minder dan ongeveer de helft van de capaciteit, vandaar de 525gb. De kast is mooie stille kast en de voeding heeft een goede kwaliteit mét het voordeel dat ze semi-modulair is.

• bvanhilst
Tnx voor je reactie! Ik ben benieuwd wat anderen hier van vinden?

Hoe komt het eigenlijk dat het moederbord dat je geselecteerd hebt goedkoper is dan vergelijkbare modellen? Heeft dat te maken met de leeftijdsduur of is het al een wat ouder moederbord? Is het verstandig om daar dan op te besparen, aangezien dit volgens mij de minst vervangbare hardware is?

Eigenlijk zit ik met nog veel meer vragen in mijn hoofd hoe je aan deze keuzes komt, maar laat ik eerst maar afwachten wat anderen hun reacties zijn. Nogmaals bedankt!

• elbowlessgoat
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-08-2024
bvanhilst schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 21:49:
Tnx voor je reactie! Ik ben benieuwd wat anderen hier van vinden?

Hoe komt het eigenlijk dat het moederbord dat je geselecteerd hebt goedkoper is dan vergelijkbare modellen? Heeft dat te maken met de leeftijdsduur of is het al een wat ouder moederbord? Is het verstandig om daar dan op te besparen, aangezien dit volgens mij de minst vervangbare hardware is?

Eigenlijk zit ik met nog veel meer vragen in mijn hoofd hoe je aan deze keuzes komt, maar laat ik eerst maar afwachten wat anderen hun reacties zijn. Nogmaals bedankt!
Ik ben niet zo bekend met wat de games die je noemde nodig hebben (cpu heavy of juist gpu heavy), maar al met al is het een leuk systeem voor die prijs.

Wat betreftde prijs van het moederbord: dit maakt vaak niet zo veel uit. Zodra een moederbord meer dan 150 euro is, vind ik het vaak al te duur. Dit is misschien leuk voor echte competitive gamers die net iets betere kwaliteit connectors willen of ethernet card oid, maar voor normaal gebruik (inc. dat van jou) werkt eigenlijk ieder moederbord dat de connectoren heeft die jij nodig vind.
Het type moederbord is spiksplinternieuw (AM4 socket is echt pas een maand geleden uitgekomen).
De leeftijdsduur is dus ook heel goed.

Hoe dat hij aan de keuzes komt:
De Ryzen serie processoren is nieuw (de 5 serie nog niet uit) en zal concurrentie zijn voor de i5, maar met meer cores en threads. CAD zal het hier wellicht beter op doen, vooral als deze multicore computing ondersteund.

De RX 480 is een goede GPU voor gaming (en CAD, mits CAD op de GPU leunt), vergelijkbaar met de nVidia 1060. Dit is geen top of the line, maar voldoet voor de meeste games op hoge settings. Ikzelf speel met gemak 60+ fps met The Division op ultra op deze kaart.

16 GB... heb je zelf al uitgelegd, en de SSD keuze is onderbouwd door Menno.

Kast is iets persoonlijks. Moet maar net zijn wat je mooi vindt, maar dit is een kast die door tweakers vaak wordt aangeraden voor form factor, kabelmanagement etc.
De voeding kan klein lijken met zijn 450 watt, maar je apparatuur trekt nooit wat er op de doos aangeraden wordt. Zo lang jij geen dubbele videokaart erin stopt, is 450 watt genoeg voor je systeem.

Je kunt wel betere componenten in de PC stoppen, maar dan ga je al snel boven de 1000 euro komen.
Daarnaast, hou er rekening mee dat de videokaart geen VR ondersteunt en dat je geen hoge settings/fps op heel hoge resoluties moet verwachten. Voor normaal 1080p gaming is deze echter ruimschoots geschikt.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:02
Of dat moederbord oud is? Nee, het is net een maand op de markt.
Waarom het niet zo duur is? AMD gerelateerde producten vallen meestal wel mee in prijs. Processors, moederborden, videokaarten.
Is het een prima moederbord? Zo te zien wel.
Kast is denk ik wel een beetje... ruim voor jouw wensen. Ik zou zeggen lees jezelf eens in over value kasten enzo

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

bvanhilst schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 20:02:
Ik zou graag mijn desktop zelf in elkaar willen zetten. [b]Deels vanwege de kosten, maar ook voor toekomstig onderhoud.[/b{ Ik wil graag weten hoe zo'n ding in elkaar zit en hoe ik zijn (of haar :> ) leven zou kunnen verlengen.
Hiervoor laten we ons natuurlijk niet misgebruiken.

Er verdienen dagelijks duizenden mensen hun boterham met het samenstellen en onderhouden van computers. Prima dat je niet kunt/wilt betalen voor deze diensten maar we gaan jou hier geen gratis alternatief bieden.
Wil je dus daadwerkelijk een eigen systeem willen samenstellen zal je je toch echt moeten inlezen en met een gefundeerde opzet moeten komen

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Menno02
  • Laatst online: 12-08 10:29
elbowlessgoat schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 22:31:
[...]

Hoe dat hij aan de keuzes komt:
Bedankt voor de extra toelichting, @elbowlessgoat, ik had zelf niet al te veel tijd.

• bvanhilst
Bedankt elbowlessgoat voor de uitgebreide informatie! Ik ga mij eens verder proberen te verdiepen in de afzonderlijke onderdelen van dit systeem!
Switchie schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 03:13:
[...]

Hiervoor laten we ons natuurlijk niet misgebruiken.

Er verdienen dagelijks duizenden mensen hun boterham met het samenstellen en onderhouden van computers. Prima dat je niet kunt/wilt betalen voor deze diensten maar we gaan jou hier geen gratis alternatief bieden.
Wil je dus daadwerkelijk een eigen systeem willen samenstellen zal je je toch echt moeten inlezen en met een gefundeerde opzet moeten komen
Heb je wel goed gelezen wat ik schreef? Ik ben een beginneling en wil dus graag een basis hebben om zo een systeem zelf te kunnen bouwen. Niet ALLEEN voor de kosten, maar OOK om zelf meer kennis te vergaren van PC's. Het lijkt me dat het tweakers forum daar juist voor bedoelt is? Maar goed, het is natuurlijk aan jou of je wilt reageren of niet. (blijkbaar wilde je dat dus wel ;) )

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:02
Het forum is voor verdere adviezen en dergelijke. Je zult eerst gewoon zelf moeten rondneuzen, buy guides lezen en kijken en zelf zo'n basis moeten maken. We zijn hier om daar opmerkingen over te geven en tips te geven

• bvanhilst
youridv1 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 11:54:
Het forum is voor verdere adviezen en dergelijke. Je zult eerst gewoon zelf moeten rondneuzen, buy guides lezen en kijken en zelf zo'n basis moeten maken. We zijn hier om daar opmerkingen over te geven en tips te geven
Dat doe ik uiteraard ook, maar je kunt je misschien ook voorstellen dat het voor beginners lastig is om door de bomen het bos nog te zien. Vanzelfsprekend volg ik de Best Buy Guide en probeer ik me verder te verdiepen in het bouwen van een PC. Dit topic was gewoon bedoeld om me wat meer sturing te geven.

Maar goed, ik vind dat we off topic gaan. De mensen die niet willen reageren hoeven ook niet te reageren. Degenen die dat wel willen, heel erg bedankt voor jullie feedback!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 20:17
Ik zou je aanraden na te denken over wat je het belangrijkste vindt. Is dat Civil3D en doe je serieuze projecten dan moet je gaan voor de processor met de beste single core performance en 16GB geheugen.

Let op dat hoe de Ryzen 5 precies gaat uitpakken op dit moment nog pure speculatie is. Mocht je inderdaad de tijd hebben om te wachten dan is het uiteraard interessant om te zien wat er gaat gebeuren.

Als je een advies wilt hebben wat al bestaat dan zou ik hier kijken, evt met een 7de generatie i5 en bijpassend mobo. reviews: Desktop Best Buy Guide - November 2016
Bijvoorbeeld:
pricewatch: Intel Core i5-7600K Boxed
pricewatch: Asus Prime B250M-A
Het zou me sterk verbazen als de Ryzen 5 dit totaal op z'n kop gaat zetten (iig in de context van het hier beoogde gebruik). Op dit moment zijn daar geen aanwijzingen voor.

[ Voor 22% gewijzigd door Jesse op 31-03-2017 15:10 ]

• bvanhilst
Jesse schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 13:57:
Als je een advies wilt hebben wat al bestaat dan zou ik hier kijken, evt met een 7de generatie i5 en bijpassend mobo. reviews: Desktop Best Buy Guide - November 2016
Bijvoorbeeld:
pricewatch: Intel Core i5-7600K Boxed
pricewatch: Asus Prime B250M-A
Het zou me sterk verbazen als de Ryzen 5 dit totaal op z'n kop gaat zetten (iig in de context van het hier beoogde gebruik). Op dit moment zijn daar geen aanwijzingen voor.
@Jesse Nu ik steeds meer te weten kom over de verschillen tussen processoren, lijkt het me niet nodig dat ik een pricewatch: Intel Core i5-7600K Boxed koop? Ik ben immers niet van plan over te klokken, dus lijkt het me dat ik beter voor een pricewatch: Intel Core i5-7500 Boxed of zelfs nog een stap lager pricewatch: Intel Core i5-7400 Boxed kan gaan?
Uiteraard wacht ik nog op reviews van de nieuwe Ryzen series, maar een van bovenstaande opties lijkt mij voldoende te zijn als ik het goed heb?

Ik snap alleen je advies van de pricewatch: Asus Prime B250M-A niet? Waarom zou je niet gewoon voor de Gigabyte GA-B150-HD3P gaan? Als ik ze zo naast elkaar leg komen ze vrij veel overeen, alleen zitten er bij laatstgenoemde net iets meer opties op?

[ Voor 21% gewijzigd door bvanhilst op 03-04-2017 22:10 ]

• Jesse
Die B150 moet een bios update voordat die 7de generatie Intel procs support volgens mij. Je weet niet zeker of die met de laatste bios geleverd wordt, tenzij je dat checkt met de winkel bij het bestellen.
pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P is er als ik het goed zie ook nog maar bij 1 winkel, dat moet dan wel net degene zijn waar je wilt gaan bestellen.

Een K versie is niet nodig als je niet gaat overklokken, maar de kloksnelheid is alsnog iets hoger. Het prijsverschil is allicht wel wat groot, maar sneller is natuurlijk altijd beter.
Ik werk zelf met Autocad en Revit en zou (op m'n werk machine) wel wat overhebben voor de beste single core performance. Als het voor thuisgebruik is dan kan ik me voorstellen dat je meer naar goede price/performance zoekt, ook aan de hand van wat je wilt uitgeven.

[ Voor 18% gewijzigd door Jesse op 03-04-2017 22:22 ]

• bvanhilst
Tnx voor je reactie, zeer verhelderend!!

• Jesse
bvanhilst schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 08:52:
Tnx voor je reactie, zeer verhelderend!!
Afhankelijk van welke specifieke features je eventueel zou willen hebben, hier kan je zelf wat opties uitzoeken: categorie: Moederborden
Door met de filters te spelen kan je vrij snel de keuze reduceren, bv: categorie: Moederborden
Dit is gefilterd op Intel B250 chipset, socket 1151, prijs tot 100 euro, ATX of M-ATX en 4 geheugensloten. Verder naar onder zijn nog heel veel opties om op te filteren.

[ Voor 63% gewijzigd door Jesse op 04-04-2017 09:52 ]

• bvanhilst
Ja, ik had er al een tijdje op rondgeneusd. Het enige wat ik niet kan vinden is de BIOS versie waar jij het over hebt. Hier kun je niet op filteren?
Een micro of mini ATX past ook gewoon in een "standaard" kast?

• Jesse
bvanhilst schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 11:20:
Ja, ik had er al een tijdje op rondgeneusd. Het enige wat ik niet kan vinden is de BIOS versie waar jij het over hebt. Hier kun je niet op filteren?
Een micro of mini ATX past ook gewoon in een "standaard" kast?
Micro-ATX past in een gewone ATX kast. ATX is te groot voor een Micro-ATX kast.
Voor de bios versie moet je even op de site van de fabrikant kijken. Voor oudere moederborden (zoals de H110, B150) zal er een nieuwe bios versie beschikbaar zijn, maar je kan er niet zomaar vanuit gaan dat een mobo ook met de laatste bios geleverd wordt.
Pagina: 1