Hallo,
Ik ben wat aan het hobbyen met m'n RPi 2 en een webservertje, nu weet ik dat ik met avahi toegang tot mn RPi kan krijgen door gewoon in de browser raspberrypi.local:mijnpoort kan typen en toegang kan krijgen tot m'n webservertje. Nu vroeg ik mij alleen af of het mogelijk is om meerdere host names kan instellen, zodat ik bijvoorbeeld gewoon voor andere dingen (zoals deluge, raspberrypi.local:8112) kan gebruiken en specifiek voor mijn webservertje(en dus website) iets van mijnwebsite.local:port? Ik heb moeite met vinden van antwoorden hierop via google, het enige wat ik tegenkom is het veranderen van de hostname, maar dat heb ik liever niet.
Moet bekennen dat ik weinig verstand heb van Linux en netwerken heb in het algemeen. Mogelijk mis ik hierdoor ook iets bij het zoeken naar een oplossing.
...
Relevante software en hardware die ik gebruik:
RPi 2
Distributor ID: Raspbian
Description: Raspbian GNU/Linux 8.0 (jessie)
Release: 8.0
Codename: jessie
Avahi
Zelfgemaakte webservertje.
...
Wat ik tot nu toe gedaan heb:
Aangemaakt in:
/etc/hosts:
192.x.x.x webserver
/etc/hostname:
webserver
/etc/avahi/hosts:
192.x.x.x webserver.local
Moet ik misschien de localhost ip gebruiken(lijkt me niet eigenlijk)?
...
Al vast hartelijk dank voor uw antwoorden.
Ik ben wat aan het hobbyen met m'n RPi 2 en een webservertje, nu weet ik dat ik met avahi toegang tot mn RPi kan krijgen door gewoon in de browser raspberrypi.local:mijnpoort kan typen en toegang kan krijgen tot m'n webservertje. Nu vroeg ik mij alleen af of het mogelijk is om meerdere host names kan instellen, zodat ik bijvoorbeeld gewoon voor andere dingen (zoals deluge, raspberrypi.local:8112) kan gebruiken en specifiek voor mijn webservertje(en dus website) iets van mijnwebsite.local:port? Ik heb moeite met vinden van antwoorden hierop via google, het enige wat ik tegenkom is het veranderen van de hostname, maar dat heb ik liever niet.
Moet bekennen dat ik weinig verstand heb van Linux en netwerken heb in het algemeen. Mogelijk mis ik hierdoor ook iets bij het zoeken naar een oplossing.
...
Relevante software en hardware die ik gebruik:
RPi 2
Distributor ID: Raspbian
Description: Raspbian GNU/Linux 8.0 (jessie)
Release: 8.0
Codename: jessie
Avahi
Zelfgemaakte webservertje.
...
Wat ik tot nu toe gedaan heb:
Aangemaakt in:
/etc/hosts:
192.x.x.x webserver
/etc/hostname:
webserver
/etc/avahi/hosts:
192.x.x.x webserver.local
Moet ik misschien de localhost ip gebruiken(lijkt me niet eigenlijk)?
...
Al vast hartelijk dank voor uw antwoorden.