[RPi] Raspbian - multiple host names (avahi)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareAMV
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-09 14:34
Hallo,

Ik ben wat aan het hobbyen met m'n RPi 2 en een webservertje, nu weet ik dat ik met avahi toegang tot mn RPi kan krijgen door gewoon in de browser raspberrypi.local:mijnpoort kan typen en toegang kan krijgen tot m'n webservertje. Nu vroeg ik mij alleen af of het mogelijk is om meerdere host names kan instellen, zodat ik bijvoorbeeld gewoon voor andere dingen (zoals deluge, raspberrypi.local:8112) kan gebruiken en specifiek voor mijn webservertje(en dus website) iets van mijnwebsite.local:port? Ik heb moeite met vinden van antwoorden hierop via google, het enige wat ik tegenkom is het veranderen van de hostname, maar dat heb ik liever niet.

Moet bekennen dat ik weinig verstand heb van Linux en netwerken heb in het algemeen. Mogelijk mis ik hierdoor ook iets bij het zoeken naar een oplossing.

...

Relevante software en hardware die ik gebruik:

RPi 2

Distributor ID: Raspbian
Description: Raspbian GNU/Linux 8.0 (jessie)
Release: 8.0
Codename: jessie

Avahi
Zelfgemaakte webservertje.

...
Wat ik tot nu toe gedaan heb:

Aangemaakt in:
/etc/hosts:

192.x.x.x webserver

/etc/hostname:
webserver

/etc/avahi/hosts:

192.x.x.x webserver.local

Moet ik misschien de localhost ip gebruiken(lijkt me niet eigenlijk)?
...

Al vast hartelijk dank voor uw antwoorden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan al die namen als "alias" in de hosts van je PC zetten en anders is het opzetten van een DNS servertje op de Pi ook zo gedaan en kan je helemaal los met hostnamen. Kan je nog veel meer doen met de Pi ook (denk aan Pi-hole e.d.).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareAMV
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-09 14:34
Hero of Time schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 19:16:
Je kan al die namen als "alias" in de hosts van je PC zetten en anders is het opzetten van een DNS servertje op de Pi ook zo gedaan en kan je helemaal los met hostnamen. Kan je nog veel meer doen met de Pi ook (denk aan Pi-hole e.d.).
Ik wil eigenlijk dat mn rpi via dat adres dan over meerdere apparaten aanspreekbaar is, en niet dat ik dan op elke pc een alias moet maken voor de Rpi (of zie ik dit weer verkeerd?). DNS servertje opzetten klinkt aanlokkelijk, alleen zit ik helaas met het probleem dat ik geen toegang heb tot het modem (ik woon nog thuis, vader werkt thuis en is van het internet afhankelijk, en wil niet dat ik zit rond te kloten in het modem ;X, wat begrijpelijk is). Dus dan zou ik alsnog in elk apparaat handmatig het dns adres aan moeten passen. Maar miss doe ik dat alsnog, als dat de enige manier is.

In ieder geval bedankt voor de suggestie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

DNS kan je handmatig opgeven terwijl het IP dynamisch blijft.

Andere optie, als je netwerk toch puur Windows is, is Samba en Winbind opzetten op de Pi zodat er netbios door je netwerk geschreeuwd wordt.

Commandline FTW | Tweakt met mate