Batching vraag voor beginners

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartdus
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-08-2021
Goedemiddag Tweakers,

Ik ben net begonnen met het schrijven van een batch om mezelf wat werk uit handen te nemen.
Het is heel kort en simpel maar werkt gelukkig goed. De hele dag exporteer ik .txt bestandjes met orders die ik verwerk en aan het einde maak ik van al die bestandjes 1, met de huidige batch. Heeft iemand enig idee wat ik eronder zou moeten zetten dat ook alle duplicaten automatisch worden verwijderd? De dubbele regels haal ik nu handmatig weg en een macro in excel is geen oplossing.

Uiteraard heb ik al gegoogeld maar alles wat ik kan vinden is vrij ingewikkeld omdat iedereen zich druk maakt over het sorteren van de regels enz. misschien omdat mijn vraag te makkelijk is voor de meeste (denk ik).

Bij voorbaat dank, gr. Bart

Batch ziet er nu uit als volgt:

@echo off
cls

echo Merge

pause

P:
cd ExportedORDERS\MERGE
copy *.txt merge.txt
pause

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 18:48
Ik zou stoppen met het gebruik van Batch en overgaan op een moderne scripting taal voor Windows (er is er maar 1, dat is Powershell).
Er zijn online genoeg artikelen te vinden over waarom je beter voor Powershell kunt gaan als voor Batch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

In powershell doe je dat met sort-object -unique. Stop met batch en gebruik een moderne tool die niet, zoals batch, slecht gekopieerd en daarna 30 jaar verwaarloosd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Maar dat is niet het antwoord op de vraag. Wellicht heeft de TS helemaal niet de mogelijkheid om andere software op een machine te zetten? :)

@Bartdus
Omdat batch zelf geen deduplicatie ondersteunt moet het in elkaar geknutseld worden. Vandaar dat iedereen voor sorteren gaat. Het onderling vergelijken van rijen in een gesorteerde lijst is de enige manier om dubbele eruit te halen als je geen specifieke functionaliteit tot je beschikking hebt.

Ik vermoed dan ook dat de oplossingen die je al had gevonden wellicht toch wel in de juiste richting zitten.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Gonadan schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 00:47:
Maar dat is niet het antwoord op de vraag. Wellicht heeft de TS helemaal niet de mogelijkheid om andere software op een machine te zetten? :)
Powershell is standaard onderdeel van alle recente Windows versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
downtime schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 00:50:
Powershell is standaard onderdeel van alle recente Windows versies.
Waar heeft hij geschreven een recente Windows versie te gebruiken? Het is wellicht wat vergezocht, maar ik zou de TS eerst vragen naar zijn huidige situatie en mogelijkheden voordat we überhaupt geen antwoord op de vraag willen geven. Je weet nooit wat er achter zo'n vraag zit. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Of je gebruikt Python scripts, dan is het ook direct cross platform en python is een makkelijke taal om te leren, kan je als je dat wilt in de toekomst meer automatiseren vanuit hetzelfde script.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:38
Brilsmurfffje schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 01:25:
Of je gebruikt Python scripts, dan is het ook direct cross platform en python is een makkelijke taal om te leren, kan je als je dat wilt in de toekomst meer automatiseren vanuit hetzelfde script.
offtopic:
powershell is ook cross platform, eenvoudig, en in staat tot meer automatiseren vanuit hetzelfde script ;) https://github.com/powershell/powershell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 18:48
Voor Windows is Powershell tegenwoordig gewoon DE scripting taal. Ook ivm volledige toegang tot .NET.
Win32API's nodig? Die kun je ook met Powershell aanroepen.
Plus dat iedere recente Windows versie voorzien is van Powershell en het feit dat het cross platform is tegenwoordig maakt het toch echt wel de scripting taal voor dit platform.
Pagina: 1