Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:40
Hallo, een van mijn kinderen is binnenkort jarig en wil graag 'een fototoestel'. Ze heeft bij wat vriendinnetjes wat uiteenlopende camera's gezien, ze vind mooie 'instagramplaatjes' maken met haar telefoon of een compactcamera leuk en wil nu ook een camera. Ze heeft geen serieuze fotografie-ervaring, dus overziet ook de consequenties van keuzes niet. Aan mij dus om van dit vage verhaal kaas van te maken.

Haar kadobudget en wat spaargeld is ergens tussen de € 100 en € 250. Ik zoek iets meer dan een compactcamera, dus zoek op Marktplaats e.d. naar een 2e hands.

Een echte spiegelreflex is natuurlijk fototechnisch het mooist, maar loopt al snel tegen grenzen van het budget. Je kan hooguit een camera kopen van zo'n 10 jaar oud kopen (bijvoorbeeld Nikon D80) waarbij ik denk dat nieuwere camera's zoveel beter zijn dat dit de moeite niet waard is. Bovendien nodigt het gewicht en grootte niet uit tot vaak meenemen. Meer budget er tegenaan gooien heeft het risico van weggegooid geld indien haar enthousiasme een bevlieging is.

Een systeemcamera past dan beter. Ik denk dan bijvoorbeeld aan wat voorgangers van een Canon EOS M10. Met dat type camera's kan ze beter leren omgaan met een camera en kan ze wat moderne techniek kopen. Als de hobby aanslaat kan ze over een paar jaar alsnog naar het serieuzere werk overstappen.

Of een goedkoper alternatief, zoals een Olympus SP-800UZ? Risico hiervan vind ik dat de kwaliteit weer zo belabberd is dat het enthousiasme snel weg is.

Hebben jullie tips voor camera's die de moeite waard zijn?
Hebben jullie nog tips hoe een tiener beter te leren fotograferen (let wel: puber, dus aandacht is snel elders...)?
Dank voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ik denk dat het ook belangrijk is dat ze makkelijk de foto's kan delen, dus dat er een goed werkende wifi-functionaliteit op zit. Een klapschermpje is uiteraard ook handig voor de selfies ;)
De pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ57 Zwart lijkt mij dan een geschikte kandidaat. Er zitten uiteraard ook allerlei filters op om een bepaalde look aan de foto's geven. Instagram heeft ook filters, maar dat is pas nadat de foto is gemaakt. Met zo'n camera zie je meteen al het effect van een filter, voordat de foto is gemaakt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-09 18:09

WCA

Mijn tante heeft sinds kort bovenstaande camera, leuk dingetje! Zeker een aanrader voor het geld, en voor wat ie moet doen in ieder geval

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
Dank voor de suggestie. Het is wel een compactcamera. De vraag is of ze daarmee het pad op wordt geholpen van de amateurfotograaf of makkelijk wegzakt in het gemak van de draaiknopstand 'auto'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Nu online
Het probleem zit hem in de set van eisen. Als je betere kwaliteit wil, maar ook het gemak van wifi en een klapscherm, dan gaat de prijs omhoog. Als ze wifi en een klapscherm minder belangrijk vindt, dan is een oudere dslr met lens absoluut geen slechte keuze, aangezien de beeldkwaliteit stukken beter is dan een moderne compactcamera.
Bijvoorbeeld: V&A aangeboden: Nikon D5100 Zwart kit + extra's
Heeft een klapschermpje, maar geen wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 10:43

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Highland schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 17:24:
Dank voor de suggestie. Het is wel een compactcamera. De vraag is of ze daarmee het pad op wordt geholpen van de amateurfotograaf of makkelijk wegzakt in het gemak van de draaiknopstand 'auto'.
Dat laatste is natuurlijk helemaal aan die gene zelf ;) Ook op een DSLR zit een auto stand.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk bij deze eisen meteen aan de g-serie van Canon. Je kunt daarmee simpel plaatjes schieten op auto en ook doorgroeien richting de DSLR want bijna alle instellingen die je op die camera's verwacht zitten erop. Alleen de vaste lens is een beperking.

Voorbeeld: http://link.marktplaats.nl/m1147161595

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2017 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Highland schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 17:24:
Het blijft een puber dus dat blijft afwachten natuurlijk. Maar in feite zitten ook op deze camera al de PASM-opties dus ze kan leren om zelf aan de slag te gaan. Wat dat betreft biedt een spiegelreflex/systeemcamera dan ook qua mogelijkheden niet zoveel meer, behalve dan een betere sensor en verwisselbare lenzen. En zoals dopje zegt, ook die heeft een auto stand.

De vraag is dan ook weer of een puber van 14 met een flinke camera wil rondzeulen of dat ze het compacte wat in de handtas past juist wel weer op prijs stelt. Want het cliché stelt dat de beste camera degene is die je bij je hebt. Het zou ook weer zonde zijn als hem vanwege het formaat thuis laat.

Maar dat kan je zelf het beste inschatten denk ik. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Nu online
Met een grote sensor camera kun je wel beter spelen met scherptediepte dan met een gewone compact en ook de ruisprestaties zijn stukken beter. Dus dat is het voordeel, ook al schiet je in de auto-stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
Ik heb eens de opties met dochter doorgesproken. Na wat bedenktijd voelt ze toch het meest voor een oudere dslr. Omdat zo'n groot apparaat stoer is, ze er niet al haar spaargeld op wil stukslaan en waarschijnlijk omdat ze zich niet zo veel kan voorstellen bij alle moderne foefjes. Het grappige is dus dat wifi, hogere schrijfsnelheden, cropfactoren enzovoorts voor haar helemaal geen overweging zijn. Dat komt waarschijnlijk pas wanneer ze zich gaat ergeren aan de beperkingen van haar toestel.

Ik vind het een prima keuze, zo kan ze wat spelen met een apparaat en zien we over een of twee jaar wel hoe de hobby zich heeft ontwikkelt. Het zal dus een oudere dslr worden, nu maar hopen dat we een apparaat treffen dat het nog een tijdje volhoudt.

Dank voor het meedenken!

[ Voor 6% gewijzigd door Highland op 30-03-2017 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:04
Leuke tip is dan misschien de canon 550d + kit lens (200 2e hands) met daarbij alvast de 50mm portretlens (50 euro 2e hands)

De sensor uit de 550d is nog jaren gebruikt in andere canon cameras (tot de 650d?) en is helemaal icm met de portretlens een hele leuke camera.

Je kan hier vooral leuke bokeh fotos mee maken (scherpe voorgrond, blurry achtergrond) wat vaak een beetje het onderscheid maakt met de compactcams/telefoon fotos.

Voorbeeldje: https://explorecams.com/p...0d=canon-ef-50mm-f-1-8-ii

[ Voor 34% gewijzigd door laurens0619 op 31-03-2017 06:33 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 10:04
Een 14-jarige die een grote camera stoer vind, zijn er niet veel :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-09 05:58
DSLR's houden het gelukkig meestal wel een tijdje uit. Voor dit geld zit je in het gebied van de Canon 550D/1100D/1200D en Nikon D3100. Zelf vond ik de timelines van de modellen van alle fabrikanten onderaan deze Wikipedia pagina erg handig.

Neem wel even de tijd om goed op Marktplaats te zoeken. Er zijn té veel mensen die de waarde van hun oude camera compleet overschatten, en je wilt net dat je degene hebt die onderschat. Zo kom je deze advertentie tegen. Een dus 7 jaar oude camera met een niet al te fantastische standaard kitlens. Voor diezelfde prijs kon ik een 650D (bouwjaar 2012) met 18-135 lens kopen. Zoek dus grondig door. Of je betaalt veel minder voor hetzelde, of je betaalt evenveel voor iets beters!

Bagger dus lekker alle tweedehands sites af met parameters die voor jou (en je dochter) van belang zijn. Misschien zijn er ergens in de familie al mensen die ook een DSLR hebben en dat je zo lenzen kan delen? Dit kan bijvoorbeeld een merk bepalen.

Daarnaast adviseer ik de camera op te gaan halen, kan je mooi kijken of alles werkt en of de lens krasvrij is. Bij lenzen zijn kleine krasjes aan het glas aan de voorkant niet zo erg, krasjes aan de achterkant (de kant die op de camera gaat) zijn veel erger ;) En zo zijn er nog wel tientallen tips, googlen kan daar goed bij helpen.

Succes met de speurtocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

MattiB schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 06:51:
Een 14-jarige die een grote camera stoer vind, zijn er niet veel :D
Niet stoer, men denkt dat een grote camera "mooiere" foto's schiet.
Hoe groter, hoe mooier.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Pagina: 1