Percentage berekenen met ALS formule

Pagina: 1
Acties:
  • 1.659 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-09 20:37
Hey, ik probeer het volgende te doen: ik heb een kolom met geplande vertrektijden en een kolom met werkelijke vertrektijden.

Nu wil ik in een cel het percentage hebben wat er vertrokken is na de geplande vertrektijd. (te laat vertrokken).

Dus een ALS formule; alle tijden die 'positief' zijnm delen door het totaal van de tijden.
Dit zou toch niet zo moeilijk moeten zijn maar ik kom er echt niet uit.

Hier een afbeelding zodat het wat duidelijker wordt:

Afbeeldingslocatie: https://abload.de/thumb/voorbeelducsr4.jpg

Deze formule moet in cel O1 en O2 komen. Alle tijden in het rood (positief), delen door het totale aantal uitgedrukt in een percentage.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amafi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-08 22:48

Amafi

Amafi

Ik zou hier gebruik maken van een hulpkolom (tussen bij I en J)
In deze kolom zet je een formule als kolom I positief is geef V(roeg) anders L(aat)
Dan een forumule Tellen.ALS (countif) om je percentage Laat te berekenen.

Personen onder mij hebben het juist

[ Voor 9% gewijzigd door Amafi op 30-03-2017 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Waarom nog een extra hulpkolom? Als kolom I groter is dan 0 is ie te laat vertrokken, anders op tijd.
gewoon een aantal.als op groter dan 0 doen voor kolom I dus.
Zie ook hier:
https://support.office.com/nl-nl/article/Tellen-hoe-vaak-een-waarde-voorkomt-aa1f3067-05c9-44e4-b141-f75bb9bb89bd?ui=nl-NL&rs=nl-NL&ad=NL&fromAR=1

[ Voor 51% gewijzigd door roeleboel op 30-03-2017 14:28 ]

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
Bedankt. Ik heb een aantal.als formule op kolom I als volgt: =AANTAL.ALS(I23:I57;"<=0"). Daar komt 32 uit en dit moet nog gedeeld worden door het totaal van de reeks cellen. Ik voeg er dan gewoon /I23:I57 aan toe maar dan blijft hij als uitkomst 0 geven. Wat doe ik verkeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omisys
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-09 15:10
Je stelt hier kleiner of gelijk aan 0 ipv groter of gelijk aan 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
Ja klopt ik zei het verkeerd; het gaat om het aantal 'negatieve' tijden vergeleken met het totaal aantal tijden. Negatief betekend op tijd vertrokken. Zo wil ik een percentage krijgen van hoeveel er op tijd zijn vertrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omisys
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-09 15:10
Ik denk dat je nog even moet delen door de som van I23:I57. Volgens mij is dat iets van SUM(I23:I57)?

edit: het aantal bedoel ik inderdaad.

[ Voor 19% gewijzigd door Omisys op 30-03-2017 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoardCrusher
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:00
Benny schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 14:41:
Bedankt. Ik heb een aantal.als formule op kolom I als volgt: =AANTAL.ALS(I23:I57;"<=0"). Daar komt 32 uit en dit moet nog gedeeld worden door het totaal van de reeks cellen. Ik voeg er dan gewoon /I23:I57 aan toe maar dan blijft hij als uitkomst 0 geven. Wat doe ik verkeerd ?
volgens mij moet je niet delen door I23:I57 maar het aantal cellen in dat bereik:
/AANTALARG(I23:I57)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

BoardCrusher schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 14:47:
[...]
volgens mij moet je niet delen door I23:I57 maar het aantal cellen in dat bereik:
/AANTALARG(I23:I57)
Dit gaat er dan wel vanuit dat je altijd evenveel rijen/cellen moet tellen, en er dus altijd evenveel ritten zijn.

Ik zou nog een stapje verder gaan en enkel de niet-lege-cellen tellen
aantal.als cel <>"" dus: kwestie dat je enkel het aantal ingevulde ritten telt.

Afhankelijk van hoe je de excel default invult zul je dit uiteraard moeten aanpassen (bv enkel de cellen in de rijen tellen waarvoor geen vertrektijd is ingegeven etc)

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoardCrusher
roeleboel schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 14:56:
[...]

Dit gaat er dan wel vanuit dat je altijd evenveel rijen/cellen moet tellen, en er dus altijd evenveel ritten zijn.

Ik zou nog een stapje verder gaan en enkel de niet-lege-cellen tellen
aantal.als cel <>"" dus: kwestie dat je enkel het aantal ingevulde ritten telt.

Afhankelijk van hoe je de excel default invult zul je dit uiteraard moeten aanpassen (bv enkel de cellen in de rijen tellen waarvoor geen vertrektijd is ingegeven etc)
Eens. Maar dat doet AANTALARG al. Volgens de help bij die functie:

De functie AANTALARG telt het aantal niet-lege cellen in een bereik (bereik: twee of meer cellen op een werkblad. De cellen in een bereik kunnen aaneengesloten of niet-aaneengesloten zijn.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
Het is zo dat dit bestand dagelijks wordt aangepast door mij en ook door collega's. Alle gegevens onder de grote kop 'vertrektijden' worden gekopieerd vanuit een ander excel bestand. 2 keer per dag een ander aantal ritten etc.

Hoe kan ik er voor zorgen dat deze formule werkend blijft ondanks dat het aantal 2 keer per dag veranderd ? Als ik het bestand zelf aanpas kan ik de formule wel repareren maar dit kan ik niet van collega's vragen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoardCrusher
Benny schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 15:03:
Het is zo dat dit bestand dagelijks wordt aangepast door mij en ook door collega's. Alle gegevens onder de grote kop 'vertrektijden' worden gekopieerd vanuit een ander excel bestand. 2 keer per dag een ander aantal ritten etc.

Hoe kan ik er voor zorgen dat deze formule werkend blijft ondanks dat het aantal 2 keer per dag veranderd ? Als ik het bestand zelf aanpas kan ik de formule wel repareren maar dit kan ik niet van collega's vragen..
Maak het bereik waar de tijden kunnen worden geplakt groter dan de hoeveelheid ritten die je ooit zult krijgen. Dan maak je dezelfde formule over het hele bereik, dus bijvoorbeeld:
code:
1
=AANTAL.ALS(I23:I1000;">0")/AANTALARG(I23:I1000)

zolang er in dat bereik geplakt wordt, gaat het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
Super, formule werkt goed. Bedankt.

Dan het volgende: is het mogelijk dat als er iemand te laat vertrekt dat dit automatisch wordt opgesomd linksboven? Dus zoals in onderstaande afbeelding..

Afbeeldingslocatie: https://abload.de/thumb/voorbeeld1qxqt4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Zorg je ervoor dat dit topic niet ontaardt in een serie help-Benny-stap-voor-stap-aan-het-handje-door- zijn- sheet-heen vervolgvraagjes? Deze vraag heeft al niets meer met de topictitel te maken. Beter open je een nieuw topic met een duidelijke topicstart.

En ja, dat is mogelijk, maar ook hier geldt dat het op prijs wordt gesteld als je zelf ook nadenkt over een oplossing en dat dat duidelijk blijkt uit de vraagstelling.

offtopic:
Gussie, je zou toch verwachten dat Appie wel budget had om dit soort dingen door een pro te laten maken

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.