Nichrome Gloeidraad Snijder voor EPS DIY

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somber
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-12-2022
Nichrome Gloeidraad Snijder voor EPS (geëxpandeerd polystyreen) DIY

Omdat ik EPS (geëxpandeerd polystyreen) schuin moet afsnijden wil ik een gloeidraad snijder
met batterijen
maken.
Nu is mijn vraag: "Als mijn weerstandsdraad 25cm lang is en ik gebruik 2 AA
batterijen welke dikte in mm moet mijn weerstandsdraad dan zijn?

Andere stroombronnen als 9 volt batterij of 12 volt adapter zijn eventueel een optie, maar liever niet.

Kortom welke formule moet ik gebruiken? Graag met rekenvoorbeeld.

Nichrome gloeidraad met diameter 0,12 (0.098ohm/mm) 0,16 ( 0.056ohm/mm), 0,32 mm (0.014ohm/mm)
of 0.4mm (0,0867ohm/mm) kan ik voordelig via internet bestellen.

Ben gelukkig nog jong genoeg om te willen leren! oOo

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

Vermogen is stroom keer voltage P=V*I
De stroom kun je berekenen door voltage gedeeld door weerstand (I=V/r)

Nu is de vraag dus, hoe warm moet die draad worden, en hoeveel vermogen heeft die draad daarvoor nodig.

Maar dat is geen electronica vraag :)
Staat dat niet vermeld op die website waar je het wil bestellen ?

[ Voor 12% gewijzigd door heuveltje op 30-03-2017 13:58 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De 0,4mm draad heeft een vergelijkbare weerstand met de 0,12mm. Is dat correct?

Die leveren zo'n 0,3W aan warmte, wat mij wat weinig lijkt.

Met een natte vinger zou ik naar 0.32 neigen. Maar waarschijnlijk is dat spul niet zo prijzig en kun je makkelijk de 0.16 meebestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somber
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-12-2022
[quote]heuveltje schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 13:57:

Nu is de vraag dus, hoe warm moet die draad worden, en hoeveel vermogen heeft die draad daarvoor nodig.

Draad moet door EPS plaat snijden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

http://hotwirefoamcutterinfo.com/_NiChromeData.html

Niet zo heel moeilijk, had je ook zelf kunnen vinden.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-10 22:52
Gaat niet lukken met 2aa vrees ik die leveren niet voldoende stroom voor een langere tijd. Of ze worden heel heet. Ik snij met 30v 3A op iets van 60-80 cm En dan mag er eigenlijk nog een ampje bij voor het regelen maar dat kan mijn voeding niet.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-10 17:05

BoAC

Memento mori

Ik heb eigenlijk nog niet zo specifiek gerekend :P
Gewoon een 12V auto accu genomen en +/- 80 cm draad genomen en die door het schuim getrokken langs een malletje.
De draad die ik gebruik is deze: https://www.conrad.nl/nl/...ad-565-m-10-m-421201.html
Eerst een keer getest met een gitaar snaar wat ook wel werkt, alleen wordt die snel bros.
Als de draad te heet wordt, dat gewoon mijn krokodillen klem wat opschuiven waardoor je een hogere weerstand krijgt :)
Via google zijn daar veel howto's over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-10 15:18
Jaa en mijn docenten vroeger altijd maar zeggen dat die draad duur was als we er mee zaten te spelen. Oke op zich een goede manier om ons het schoolgebouw niet af te laten branden. Maar als ik wist dat het dit kostte had ik nog veel meer lol gehad 😂.

Kun je trouwens niet gewoon ergens een regelbare voeding vandaan trekken? Dan kun je de temperatuur netjes regelen? Of ik weet niet of dat überhaupt mogelijk is maar een potmeter er tussen voor meer weerstand?

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat 2 aa batterijen voldoende kunnen leveren.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-09 20:24
Clifdon schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 08:40:
Jaa en mijn docenten vroeger altijd maar zeggen dat die draad duur was als we er mee zaten te spelen. Oke op zich een goede manier om ons het schoolgebouw niet af te laten branden. Maar als ik wist dat het dit kostte had ik nog veel meer lol gehad 😂.

Kun je trouwens niet gewoon ergens een regelbare voeding vandaan trekken? Dan kun je de temperatuur netjes regelen? Of ik weet niet of dat überhaupt mogelijk is maar een potmeter er tussen voor meer weerstand?

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat 2 aa batterijen voldoende kunnen leveren.
Ik denk dat die docenten eerder geen zin hadden om de hele les die draden te lopen vervangen, je bent toch liever met wat anders bezig lijkt me.

Ook is een regelbare voeding inderdaad een nette oplossing om de temperatuur te regelen, een potmeter niet zo zeer. Als je een grote stroom door een potmeter gaat jagen is het vragen om problemen, zeker met die goedkope krengen.

En als ik dit project zo zie moet het ook geen probleem zijn om het geheel op batterijen te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-10 15:18
Zo hoog zal de stroom niet zijn met twee aa batterijen denk ik? Al heb ik echt mn bedenkingen hoe lang twee aa's het vol gaan houden.

Het ligt er dus aan hoe groot de spiraal moet zijn.

Wel een leuk project om wat van te leren lijkt me.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-09 20:24
Clifdon schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 12:37:
Zo hoog zal de stroom niet zijn met twee aa batterijen denk ik? Al heb ik echt mn bedenkingen hoe lang twee aa's het vol gaan houden.
Zit ook wat in. Ach, OP blijft 'gelukkig' erg vaag in wat nou precies z'n plan is met z'n EPS snijder. Heel nauw zal het allemaal niet zijn, en alle onderdelen zijn goedkoop genoeg om gewoon wat te experimenteren. Imo is het niet heel nuttig om te gaan kijken naar de honderdste ohm als je uiteindelijk de boel aan elkaar gaat solderen en met allerlei andere kabels gaat werken, laat staan de variabele spanning van batterijen naarmate ze leger raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Moet het zoiets worden?
Donau Piepschuimsnijder bij Conrad
Afbeeldingslocatie: https://img.conrad.nl/medias/global/ce/6000_6999/6500/6510/6514/817919_BB_00_LO.EPS_1000.jpg
Pagina: 1