Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

AIO cpu water cooler vervangen? Amateur needs help!

Pagina: 1
Acties:

• OwNzOr
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-11-2020
Hallo iedereen,

Ik heb enkele jaren geleden een kant en klare computer gekocht, maar deze bleek toch niet echt zo ideaal te zijn voor zijn prijs. Vrij recent heb ik samen met een vriend deze computer een beetje geupgrade (betere gpu, ram en nieuwe ssd + hdd).

Wat mijn vriend wel heel vreemd vond toen we hem opstartten was het geluid dat hij maakte, een soort van continu geratel. Hij dacht eerst dat hij iets verkeerd had gedaan, waardoor ik hem direct kon geruststellen dat dit al van dag 1 toen ik hem gekocht had het geval was, ik dacht dat dit normaal was... Na goed uitgelachen geweest te zijn wees hij me erop dat dit geluid waarschijnlijk veroorzaakt wordt door de watercooling blok die op de cpu staat.

Nu dacht ik deze dus eindelijk eens te vervangen, maar aangezien ik het nu alleen moet doen zou ik toch graag wat raad willen vragen. Enig idee welke cooler ik net nodig heb? Bestaan er verschillende maten in? Maakt het uit welke cpu/moederbord je hebt? Ik zal er voor de zekerheid al maar een foto bij zetten:

http://prntscr.com/eq9bge

Zoals op de foto te zien is is er volgens mij 1 kabeltje verbonden met het moederbord. Is dit iets universeel? Zal ik dus simpelweg deze cooler eraf moeten draaien, de nieuwe erop zetten en dan hetzelfde kabeltje terugsteken en klaar? En uiteraard is er iets van cooler pasta nodig?

Hardware:
-cpu: intel i7-4770K
-gpu: GeForce GTX 1080
-mb: ASUS MAXIMUS VI HERO

Zeg maar gerust als er meer informatie nodig is. bedankt voor de hulp!

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Dat kabeltje van de koeler moet op de plek van het mobo waar bij staat CPU_FAN.
Meestal boot hij overigens niet als hij daar niet in zit

Als je een nieuwe koeler erop wilt zetten moet je kijken naar koelers die geschikt zijn voor LGA 1150.
Vaak (eigenlijk altijd) zit er koelpasta bij.

• OwNzOr
Ik ben even bij Corsair gaan kijken (ik geloof dat deze producten wel te vertrouwen zijn?) en ik heb blijkbaar maar keuze uit 2 coolers. Bij alletwee staat dat ze compatibel zijn met LGA 1150. (wat is dit trouwens? Heeft dit met de cpu te maken?)

http://www.corsair.com/en...ormance-liquid-cpu-cooler
http://www.corsair.com/en...ormance-liquid-cpu-cooler

Ik heb effe gemeten en ik geloof dat de cooler die er nu in zit 280mm is. Ik snap wel het verschil niet goed tussen de twee bovenstaande coolers. Als ik het goed zie maken de buisjes alletwee een hoek van ongeveer 90° op de cpu? Dit zal waarschijnlijk wel nodig zijn aangezien mijn ram sticks er nogal dicht tegenaan zitten. Buiten het prijsverschil zie ik dan niet echt een verschil.

• OwNzOr
bump.

Verwijderd

Waarom weer een AIO en geen veel goedkopere luchtkoeler als de pricewatch: Scythe Mugen 5?

• OwNzOr
Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 20:26:
Waarom weer een AIO en geen veel goedkopere luchtkoeler als de pricewatch: Scythe Mugen 5?
Eigenlijk heb ik helemaal geen idee :p. Ik doe het vooral voor het gemak. Als ik er een nieuwe AIO watercooler op zet moet ik niets nieuws doen. Ik denk dat als ik er een luchtkoeler rechtstreeks opzet ik in de BIOS iets zal moeten aanpassen waar ik me toch niet echt thuis in voel.

Heb je trouwens een idee wat het verschil is tussen de twee cooler van corsair die ik hierboven gelinked heb? Buiten het prijsverschil natuurlijk.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:36

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Als de AIO 2 stekkers heeft, de pomp gaat op chassis fan, 100% speed, je fan gaat op de cpu. Die gaat harder/zachter draaien op basis van je cpu temp.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• OwNzOr
SinergyX schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 21:15:
Als de AIO 2 stekkers heeft, de pomp gaat op chassis fan, 100% speed, je fan gaat op de cpu. Die gaat harder/zachter draaien op basis van je cpu temp.
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt.
Pagina: 1