Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Image deployment zonder PXE / externe boot media

Pagina: 1
Acties:

• Tormbo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-11 09:50

Tormbo

Father, Gamer, Teacher

Topicstarter
Hallo mede tweakers.

Voor een project op de school waar ik werk ben ik op zoek naar een mogelijkheid om een Windows image (automatisch) te deployen naar ~50 pc's.

Het probleem is dat ik geen toegang heb tot de DHCP server en PXE dus geen optie is. Het is ook niet wenselijk om met een extern device(usb drive/cd/dvd) langs iedere pc te gaan om dit uit te voeren. Idealiter is het een in te plannen taak die 's weekends of 's avonds lekker zijn gang gaat.

Ik heb gekeken naar CloneDeploy en Fog project, maar beide lijken niet te kunnen voldoen aan bovengenoemde eisen.

Allicht relevant: Ik heb ook geen toegang tot een domeincontroller. De pc's hangen ook niet in een domein, er bestaat echter wel een bedrijfsbreed domein, maar omdat dit speciale game-dev pc's betreft hebben we ervoor gekozen deze hier los van te houden.

Thanks!
Niels

PC: I7-4790, MSI GTX 1070 Gaming X 8G, 16GB HyperX Blu, Crucial BX100, Logitech G710+, Logitech G300s, Logitech Attack 3, Logitech F310, Logitech G430 Consoles: NES, SNES, N64, GameCube, WiiU, Gameboy, GBA, DSi XL, PS2, Xbox 360, Atari 2600.

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 13:26
Hoe zie je dit dan precies voor je? Geen PXE boot, geen USB etc.
Ik weet dat het mogelijk is om wijzigingen aan te brengen aan de boot loader (MDT doet hetzelfde bij een capture task : vanuit Windows start je de capture task, deze past de bootloader aan zodat WindowsPE geladen wordt na de sysprep zodat deze kan capturen), maar dit vereist toch wel redelijk wat script werk.

Zonder de correct middelen zal dit niet echt haalbaar zijn op een redelijke manier. Is er geen mogelijkheid om via je netwerkbeheerder PXE boot werkend te krijgen? zou zouden in principe alleen maar een IP helper hoeven te configureren zodat de machines alsnog kunnen PXE booten.

• Tormbo

Tormbo

Father, Gamer, Teacher

Topicstarter
Ik zat zelf te denken aan een soort mini boot image op een van de lokale schijven welke controleert of er een image beschikbaar is. Waarna het image wordt binnengehaald, maar ik heb nog niets dergelijks kunnen vinden.

PC: I7-4790, MSI GTX 1070 Gaming X 8G, 16GB HyperX Blu, Crucial BX100, Logitech G710+, Logitech G300s, Logitech Attack 3, Logitech F310, Logitech G430 Consoles: NES, SNES, N64, GameCube, WiiU, Gameboy, GBA, DSi XL, PS2, Xbox 360, Atari 2600.

• CaPuT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-11 00:05
Is een image op een 2e partitie, welke eventueel centraal beheerd wordt een optie?
Dan zou je via een Windows taak dagelijks, wekelijks een taak kunnen starten welke partitie 1 voorziet van een schone image.

Enige wat je dan hoeft af te vangen denk ik is de computernaam, maar deze zou je random kunnen laten zijn.

Verder wat Killah_Priest zegt is wel de beste oplossing, PXE werkend krijgen via netwerkbeheer.

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb wel eens met een tools als Mclone (Mass Clone) gewerkt, hiermee kun je een client als master aanmerken welke een image serveert aan andere clients in je netwerk. Maar dan moet je nog steeds wel even booten vanaf een partitie of USB stick maar de image kan over het netwerk gestreamed worden in Multicast wat razendsnel gaat.

http://trinityhome.org/Home/index.php?wpid=128

Weet alleen niet meer of het deze tool was of een andere, stond toen op PartedMagic live-cd toen deze nog gratis was..

• Killah_Priest
akimosan schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 15:23:
Ik heb wel eens met een tools als Mclone (Mass Clone) gewerkt, hiermee kun je een client als master aanmerken welke een image serveert aan andere clients in je netwerk. Maar dan moet je nog steeds wel even booten vanaf een partitie of USB stick maar de image kan over het netwerk gestreamed worden in Multicast wat razendsnel gaat.

http://trinityhome.org/Home/index.php?wpid=128

Weet alleen niet meer of het deze tool was of een andere, stond toen op PartedMagic live-cd toen deze nog gratis was..
Dat kan MDT ook.

• Tormbo

Tormbo

Father, Gamer, Teacher

Topicstarter
Nader inzien en brainstormen wijst uit dat het regelmatig imagen naar de ssd van de machines allicht niet zo verstandig is :)

Kan iemand dit bevestigen? We verwachten niet vaker dan eens per half jaar te imagen.

We zitten nu te kijken naar software deployment vanuit een eigen domein(tje).

[ Voor 17% gewijzigd door Tormbo op 31-03-2017 14:45 ]

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als je het eens per halfjaar doet zou het echt geen problemen moeten opleveren, daar kan die moderne SSD wel tegen hoor.
Tegen de tijd dat je dan het volledig aantal toegestane rewrites hebt gehaald is de SSD al lang over zijn economische levensduur heen.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-11 17:36

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Bouw je eigen domein op twee pc,s.
hang een switch aan twee pc,s. Dc en mdt/wds prepareer de machines en hang ze daarna handmatig in domein.
Geen connectie aan het school netwerk zullen ze niet blij mee zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door NLKornolio op 01-04-2017 20:32 ]

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-11 14:19

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Tormbo schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 19:47:
Nader inzien en brainstormen wijst uit dat het regelmatig imagen naar de ssd van de machines allicht niet zo verstandig is :)

Kan iemand dit bevestigen? We verwachten niet vaker dan eens per half jaar te imagen.

We zitten nu te kijken naar software deployment vanuit een eigen domein(tje).
Geen probleem met moderne SSD's, gewoon doen. Pas als je dagelijks gaat imagen hoef je daar over na te denken en zelfs dan is het waarschijnlijker nog altijd goedkoper en eenvoudiger om een keer een nieuwe SSD te kopen als er toch eentje stuk gaat, dan alle alternatieven.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Tormbo schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 09:36:
Het probleem is dat ik geen toegang heb tot de DHCP server en PXE dus geen optie is.
[...]
Allicht relevant: Ik heb ook geen toegang tot een domeincontroller.
En? Dan vraag je toch aan degene die deze beheert om de nodige aanpassingen te maken voor PXE boot? Zo gaat dat in de echte wereld ook. Gewoon opschrijven wat er aangepast moet worden en een verzoek indienen.

De DHCP server moet enkel een instelling krijgen dat PXE boot verzoeken goed gerouteerd worden
De pc's hangen ook niet in een domein, er bestaat echter wel een bedrijfsbreed domein, maar omdat dit speciale game-dev pc's betreft hebben we ervoor gekozen deze hier los van te houden.
Een PC hoeft niet in een domein te hangen om PXE boot te kunnen doen. Immers op het moment dat ze het PXE verzoek doen zijn ze nergens lid van. Je hebt dan enkel te maken met de Intel boot agent.

Regel met de beheerder van het netwerk de juiste instellingen voor de DHCP server en een WDS server en je bent klaar. Geen rare fratsen en schaduw oplossingen bouwen.

• Tormbo

Tormbo

Father, Gamer, Teacher

Topicstarter
Heb het verzoek bij de IT afdeling ingediend, we gaan het inderdaad gewoon op de SSD doen.

Dank voor de respons allen. Nu maar hopen dat alles een beetje vlotjes verloopt.

• Killah_Priest
CMD-Snake schreef op zondag 2 april 2017 @ 12:37:
Een PC hoeft niet in een domein te hangen om PXE boot te kunnen doen. Immers op het moment dat ze het PXE verzoek doen zijn ze nergens lid van. Je hebt dan enkel te maken met de Intel boot agent.
Sterker nog : de WDS server hoeft geen eens domain joined te zijn.

(Ik had vroeger bij een eerdere werkgever een VM op mijn laptop staan met alleen WDS/MDT erop welke ik gebruikte om machines in te spoelen als ik bij klanten zat zonder een WDS op locatie. Was altijd meteen een mooie "showcase" om aan die klanten te laten zien hoe makkelijk het was zodat ik de opdracht kreeg er één bij hen op te zetten).
Pagina: 1