Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Wij willen zonnepanelen op ons platte dak. Het gaat om een oost-west opstelling van 12 panelen waar een klein beetje schaduw op kan vallen door een afvoerpijp.
Ik heb hiervoor offertes opgevraagd en ik wil uit deze twee kiezen:
  • Bedrijf 1 (bestaat 4 jaar):
    12x Trina Honey Plus 295
    12x SolarEdge Optimizer P300 (25 jaar garantie)
    SolarEdge SE3000 HD-WAVE (12 jaar garantie)
  • Bedrijf 2 (bestaat 10 jaar)
    12x Trina Honey Plus 290
    12x Enphase M250 (20 jaar garantie)
    Envoy S
Ik kom er niet goed uit welke ik nou moet kiezen. Op basis van de prijs kan ik geen keuze maken, ze zijn beide even duur: ongeveer 1,67 (incl btw) per wp.

Als ik wat rond lees is Enphase duurder spul, dus meer waar voor je geld?

Misschien nog het vermelden waard:
- Ik wil eventueel makkelijk naar pvoutput kunnen loggen.
- Later uitbreiden zit niet in de planning

Welke is beter? En waarom?

[ Voor 3% gewijzigd door jelmervos op 31-03-2017 08:08 ]

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Zijn allebei goed. Het Enphase systeem vind ik iets simper. Ook heb je dan geen omvormer binnen hangen. Pvoutput is met het Enphase systeem in twee klikken gedaan.

In een oost-west systeem dimensioneer je over het algemeen je omvormer kleiner doordat de piek lager ligt. Met Enphase heeft elk paneel zn eigen omvormer en gaat dat voordeel dus niet op.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:23
we zijn ook aan het zoeken / inlezen etc , en loop beetje tegen hetzelfde aan.
Welke keuze is het geworden, en eventueel waarom ?

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:47

Cyphax

Moderator LNX
Bij mij is het Enphase geworden. De offerte was net iets goedkoper dan de aanbieders met SolarEdge, en het idee van micro-omvormers bevalt me wel, in vergelijking met een veel grotere omvormer en evt. optimizers. 'k Kreeg er ook heel lang garantie op, wat ook wel prettig is. Uitbreiden is ook goed te doen.
Maar of het in de praktijk veel zou schelen in opbrengst? Ik denk het niet. Het werkt in de maanden dat het er hangt prima, maar het had veel goedkoper gekund met een wat minder kant-en-klare oplossing, dan is de terugverdientijd weer iets korter. Dat zou bij jou ook zo kunnen zijn. Mijn ervaring is dat de aanbieders totaal niet kijken naar efficiëntie (op gebied van kosten). Dat is wel de moeite om na te kijken. Heb je schaduw op delen van je dak?

Saved by the buoyancy of citrus

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-11 23:33

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

En afvoerpijpje weghalen/verplaatsen/... en dan voor een gewone stringomvormer kiezen?

Of desnoods voor een groot deel zelf doen. Paketten genoeg te vinden bij bijvoorbeeld sun-solar of andere partijen. Dan kun je wel op 1,05 of 1,10 int btw per Wp uitkomen. Hoef je alleen nog maar een extra groep aan te (laten) leggen in de meterkast. Ben je met beetje zelf doen iig 1500euro goedkoper uit.

http://www.sun-solar.nl/i...orie/zonnepaneel-systeem/

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Pimmetje651 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:32:
we zijn ook aan het zoeken / inlezen etc , en loop beetje tegen hetzelfde aan.
Welke keuze is het geworden, en eventueel waarom ?
Enphase is het geworden: eventueel lokaal te monitoren, maar de website is prima. Verder niet duurder voor ons. Geen omvormer in huis.

Bedrijf wat de SE offerte aanbood is sinds begin mei failliet.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:23
Het failliet gaan van de grote hoeveelheden ZZPers in de panelen vrees ik ook beetje. Allemaal leuk 20 jaar garantie afgeven maar wat als

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Verwijderd

enphase heeft een wax van 250 Watt? verlies je toch per paneel op toptijden behoorlijk met de panelen van bijv 300 WPiek, of zie ik dit verkeerd?
Pagina: 1