Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Topicstarter
Beste Tweakers,

In plaats van de laptop (8 maanden oud, 1K) voor de derde keer ter reparatie op te sturen, wil ik eerst weten of het euvel dat ik nu heb ook softwarematig opgelost kan worden.

Het zit namelijk zo: als ik een video kijk (op YouTube/Netflix/Facebook/waar dan ook) begint het volume van de luidsprekers op een normaal niveau, maar na een paar seconde begint het steeds zachter te worden. De video is dan op een onhoorbaar niveau. De volumeslider blijft netjes op 20 staan (normaal geluidsniveau), en er zijn geen andere applicaties die het geluid kunnen beïnvloeden.

Als ik vervolgens het volume omhoog knal is het iets harder, maar nog steeds redelijk onhoorbaar. Vervolgens gaat het volume opeens weer naar het 'normale' niveau en verwensen je oren je. Vervolgens gaat het volume weer naar onhoorbaar zacht :(. Ongelofelijk vervelend en irritant, kan ik je zeggen...

Wat heb ik zelf al geprobeerd:
- Alle niet relevante programma's in taakbeheer sluiten
- Driver Realtek geupdate
- Recent geïnstalleerde game verwijderd (Ghost Recon Wildlands)
- Andere programma's gemute
- In de luidsprekeropties de opties bij exclusieve modus 'ont-vinkt'
- In de luidsprekeropties naar 16bit/48000hz gezet ipv 24bit/48000hz
- Opnieuw opgestart
- BIOS update gedaan
- Virusscanner laten lopen

Belangrijke dingen:
- Als ik oordopjes insteek, vertoont hij hetzelfde gedrag
- Als ik via Bluetooth verbind zijn er geen problemen

Iemand misschien nog een idee wat ik niet heb geprobeerd, voordat ik de laptop weer 8 weken kwijt ben? Windows opnieuw installeren heb ik uiteraard aan gedacht, maar vind HP niet zo'n goed idee qua garantie. Heb de afgelopen periode ook geen andere programma's buiten dat spel gedownload (uiteraard legaal). Ik heb de laptop echt iedere dag nodig voor school, de afgelopen 2 keren heb ik een laptop van familie kunnen lenen maar dat is nu ook geen optie meer daar die in gebruik is.

Gaat om deze laptop: pricewatch: HP Omen 15-ax010nd
Heb overigens nog een ander probleem, namelijk dat de toetsenbord backlight het bijna niet meer doet. Maar goed, dat mag je natuurlijk verwachten na de 'reparatie' van een wéér een ander euvel over een brekende top-plate van 200 euro 8)7 ;w

In iedere geval alvast enorm bedankt voor de input, ik ben een beetje ten einde raad wat betreft dit product.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepio
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 07:59
Wauw dat moet een *** probleem zijn zeg...

Twee vraagjes:
- Heb je het probleem ook als je met een headset muziek luistert?
- Wanneer is het probleem ontstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
pepio schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 01:29:
Wauw dat moet een *** probleem zijn zeg...

Twee vraagjes:
- Heb je het probleem ook als je met een headset muziek luistert?
- Wanneer is het probleem ontstaan?
Er hebben al redelijk wat tirades de revue gepasseerd inderdaad :+

- Ja
- Ik geloof vorige week ergens

Er is daarvoor ook niet iets gebeurd wat er ook maar iets mee te maken zou kunnen hebben, voor zover mijn hersenkwab me bijstaat. Afgelopen dinsdag heeft HP wel weer een Windows update gepushed (3 klasgenoten met nagenoeg dezelfde laptop, vandaar dat ik zeg dat HP ze pushed :P), maar dat heeft niks mogen helpen.

[ Voor 14% gewijzigd door Kuusj op 30-03-2017 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepio
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 07:59
Heb je al eens 'System Sound Auto-Leveling' in Windows uitgezet?

code:
1
2
3
4
5
Click on the speaker icon in the bottom right hand corner of the desktop
Click on "mixer"
Click on "system sounds"
Click over to "Communications" tab
Click "Do Nothing"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
pepio schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 01:36:
Heb je al eens 'System Sound Auto-Leveling' in Windows uitgezet?

code:
1
2
3
4
5
Click on the speaker icon in the bottom right hand corner of the desktop
Click on "mixer"
Click on "system sounds"
Click over to "Communications" tab
Click "Do Nothing"
Die tab heb ik niet, maar ik weet wel welke je bedoeld.

Afbeeldingslocatie: http://image.prntscr.com/image/b21b6834d0b84bb2be9665121a387296.png
Oeps, het is al laat :P
Maar die heb ik nu ook op do nothing gezet en dat helpt helaas niks..

Heb (voor zoveel het waard is) de Windows probleemoplosser losgelaten, maar die komt ook met niks terug. Het lijkt echt in de geluidskaart te zitten, alsof een capacitor geen stroom meer kan vasthouden :P

Een video afspelen met de Chromecast geeft ook geen problemen overigens, maar dat is ook te verwachten natuurlijk. Ik kan (vandaag) een proberen video af te spelen via de HDMI kabel. Als dit op een normaal niveau is is de geluidskaart natuurlijk al snel aan te wijzen als boosdoener (daar het geluid dan door de dedicated GPU loopt).

[ Voor 40% gewijzigd door Kuusj op 30-03-2017 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Heb je de laatste drivers bij HP gedownload? Want generieke drivers missen soms aanpassingen die de fabrikant heeft gedaan.

Heb je al eens een clean install van Windows geprobeerd? Evt. eerst een image maken van de schijf, als het niet helpt kan je die altijd terugzetten. Je zou ook een live Linux USB stick kunnen proberen om uit te sluiten of het een soft- of hardware probleem is.

Als dit allemaal niet helpt ben ik toch bang dat je het met HP op zult moeten lossen, kunnen ze ook gelijk die backlight van het toetsenbord aanpakken. Wellicht hebben die twee problemen zelfs wat met elkaar te maken.

[ Voor 22% gewijzigd door Frietsaus op 30-03-2017 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
Frietsaus schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 11:02:
Heb je de laatste drivers bij HP gedownload? Want generieke drivers missen soms aanpassingen die de fabrikant heeft gedaan.

Heb je al eens een clean install van Windows geprobeerd? Evt. eerst een image maken van de schijf, als het niet helpt kan je die altijd terugzetten. Je zou ook een live Linux USB stick kunnen proberen om uit te sluiten of het een soft- of hardware probleem is.

Als dit allemaal niet helpt ben ik toch bang dat je het met HP op zult moeten lossen, kunnen ze ook gelijk die backlight van het toetsenbord aanpakken. Wellicht hebben die twee problemen zelfs wat met elkaar te maken.
Eerst de laatste driver bij HP (die was al redelijk oud), en daarna direct van de Realtek site.

Ben nu gewoon de hele C:\ aan het overzetten naar een extern schijfje, ik heb sowieso altijd een backup van bestanden maar mocht dit niet helpen kan ik inderdaad de volledige zooi terugzetten.

In principe is de tobo-backlight al genoeg reden om weer te bellen, het is alleen zo jammer dat ik dan min of meer verplicht ben een andere laptop te kopen.

@12:38 Kopie is ein-de-lijk klaar. Nu met een Ubuntu live USB proberen.

Edit 2: drie kwartier aan de telefoon verder: ze hebben weer de HP driver geinstalleerd en nu lijkt het weer even te werken. Helaas was dit ook het geval toen ik de driver opnieuw installeerde, paar dagen later was het weer raak.

We zien wel. Voor de backlight moeten ze hem toch echt "even innemen". Maar ja, dat komt me niet uit omdat ik veel VM's moet draaien.

[ Voor 14% gewijzigd door Kuusj op 30-03-2017 13:58 ]

Pagina: 1