Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Een HTPC samenstellen

Pagina: 1
Acties:

• MindCtrller
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-11 13:19
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Films afspelen (vanuit eigen collectie, 1080P/4K60Hz), browsen, muziek luisteren (spotify), streamen (netflix, rtlxl) en foto's bekijken

Wat mag het systeem gaan kosten?
natuurlijk het liefst zo min mogelijk maar het systeem moet gewoon vlot werken zonder te stotteren oid. Heb dus niet echt een budget maar zolang het systeem vlot werkt vind ik het goed.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb onlangs een nieuwe desktop aangeschaft en heb dus mijn oude desktop over. Hierin zit een MSI P67A-GD65 B3, een I5 2500K, Sapphire radeon HD6950 en 8GB corsair DDR3 geheugen. Nu denk ik niet dat ik dit kan gebruiken omdat het moederbord sowieso ATX is en ik hiermee geen 4K @ 60hz kan afspelen?

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In ieder geval een behuizing, moederbord, CPU, geheugen, harddisk(s) en een voeding. Verder twijfel ik om een NAS aan te schaffen of juist meerdere harde schijven in de HTPC te bouwen

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik neig wel naar intel en nvidia, waarom? Geen idee, gewoon een gevoel zal ik maar zeggen. Sta wel open voor andere merken, zolang het maar goed is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De HTPC komt in ons tv meubel te staan, het vakje in het meubel is 54x47x30 (BxDxH).Kwa geluidsopbrengst zo stil mogelijk, hij staat wel achter een deurtje, dat scheelt al iets lijkt mij? Energieverbruik graag ook niet te gek hoog gezien hij bijna altijd aan zal staan als we thuis zijn.

Ga je overklokken?
nee

Wat verwacht je van ons?
Advies over de componenten die voldoen aan mijn wensen. Het liefst het ik zo veel mogelijk bang for my buck :)

Ik heb thuis een Marantz SR6010 waar ik alles op aan sluit. Ik wil dus graag een HTPC gaan bouwen maar ben niet zo thuis in dit gebied. Ik zou jullie dus graag om advies willen vragen. Ik twijfel ook nog over een NAS. Ik heb momenteel al mijn media op mijn desktop staan. Ik had 2 opties in gedachten: een HTPC met een NAS, alle media op de NAS en de HTPC heeft gewoon 1 HDD/SSD. of alleen een HTPC met genoeg interne opslag. Ik neig naar optie 2 omdat ik anders ook nog eens een dure NAS moet aanschaffen en de HTPC vrijwel altijd aan zal staan als we thuis zijn. Ik heb de NAS niet nodig om bestanden vanaf buitenaf te kunnen bereiken.

Ik ben benieuwd naar jullie menigeen/adviezen :D

• Rikkert070
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-02 17:09
Zelf destijds een build in elkaar gezet met hulp van de mede Tweakers en werkt als een zonnetje :

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 58,50€ 58,50
1Club 3D DisplayPort 1.2 to HDMI 2.0 UHD Active Adapter€ 27,50€ 27,50
1ASRock DeskMini 110€ 149,-€ 149,-
1Crucial CT2K4G4SFS824A€ 64,95€ 64,95
1Sandisk SSD Plus 240GB€ 78,79€ 78,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 378,74

Echter geen HDD. Zelf heb ik een NAS draaien ds216play. De nieuwe kaby lake g4560 kan 4k60 aan via de iGPU. Let wel dat je een adapter neemt van display naar HDMI 2.0 anders heb je geen 4k60 maar 30.

Ik raad je aan om een andere kast nemen bijvoorbeeld een Cooler Master 101 o.i.d. met een HDD en SSD. Mijn ervaring is echter dat ik HDD iets te veel geluid vindt maken; lekker mijn NAS weggestopt in een kast buiten de woonkamer.

Typo's voorbehouden aangezien ik op de telefoon zit :p

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Gewoon een kabylake mitx bordje met hdmi 2.0 pakken en je zit eigenlijk al goed.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Verwijderd

Switchie schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 03:17:
Gewoon een kabylake mitx bordje met hdmi 2.0 pakken en je zit eigenlijk al goed.
Die zijn pas vanaf zo'n 396 euro verkrijgbaar... 8)7

Zelf heb ik pas onderstaande in elkaar gezet. Helemaal passief, dus helemaal 100% stil. Speelt met zijn HDMI 2.0 natuurlijk ook 4k @ 60Hz af, en HVEC 256. Hij is snel zat, en zuinig. Stottert dus absoluut niet.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock J3455-ITX€ 82,90€ 82,90
1LC-Power LC-1340mi€ 41,40€ 41,40
1Crucial CT102464BF160B€ 53,95€ 53,95
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 92,30€ 92,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 270,55

Je oude spul kan je op marktplaats zetten dan. Want ik denk niet dat je daarmee (voor minder geld en minder herrie) een leuke HTPC in elkaar kan zetten. Je mobo blijft ATX natuurlijk. Maar als je er een GTX 1050(Ti) in zet, dan ben je er ook.

• Donderstraaltje
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 11:57:
[...]

Die zijn pas vanaf zo'n 396 euro verkrijgbaar... 8)7

Zelf heb ik pas onderstaande in elkaar gezet. Helemaal passief, dus helemaal 100% stil. Speelt met zijn HDMI 2.0 natuurlijk ook 4k @ 60Hz af, en HVEC 256. Hij is snel zat, en zuinig. Stottert dus absoluut niet.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock J3455-ITX€ 82,90€ 82,90
1LC-Power LC-1340mi€ 41,40€ 41,40
1Crucial CT102464BF160B€ 53,95€ 53,95
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 92,30€ 92,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 270,55

Je oude spul kan je op marktplaats zetten dan. Want ik denk niet dat je daarmee (voor minder geld en minder herrie) een leuke HTPC in elkaar kan zetten. Je mobo blijft ATX natuurlijk. Maar als je er een GTX 1050(Ti) in zet, dan ben je er ook.
Om er ff op in te haken, Switchie heeft hier het enige juiste antwoord.
Het sleutelwoord is DRM, kaby lake is de enige chipset die dat nu doet.
Hier heb ik het ook beschreven hoe en wat; Donderstraaltje in "[ervaringen] Kodi - deel XVI"

Zie dus overal mensen die het verkeerde adviseren en daarom besluit ik zo links en rechts eens wat te posten. De TS geeft aan dat hij Netflix wilt, dus neem daarmee aan 4k Netflix, en dat is kaby lake only.
4K is voor HTPC's niet echt je van het, het kan dus wel maar een nvidia shield of een 4k blu-ray speler komt goedkoper dan een htpc. Nog heel even wachten en er komen waarschijnlijk 4k capable grafische kaarten met DRM ondersteuning uit.

Kortom, er is weinig 4k content en nog minder 4k capable hardware voor htpc's. Al met al zeg ik het is het eigenlijk niet waard om er nu voor te gaan... Wacht even de AMD zen cpu's met APU's af en rx550. Niet dat ik perse een voorkeur voor AMD heb maar dat is het eerste wat nu uit komt waarbij AMD ook bekend staat om goedkopere chipsets en cpu's...

Verwijderd

Donderstraaltje schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 12:07:
Om er ff op in te haken, Switchie heeft hier het enige juiste antwoord.
Oh, en ik niet, als ik zeg dat een Kaby Lake mobo pas bij ruim euro begint? Hier
(okee er is er eentje met 303 euro onder die van 396 gedoken inmiddels, zie ik nu):
categorie: Moederborden

Ik zie ook nergens dat Netflix perse in 4k bekeken moet worden? Zo ja, daar moeten dan blijkbaar dan honderden euro's extra tegenaan worden gegooid omdat jij zegt dat gewoon 4k @ 60Hz niet genoeg is? En ik denk niet dat die stream 60Hz is, maar eerder 24-25Hz. Ook zie ik wat jij zegt hier https://help.netflix.com/en/node/13444 allemaal niet staan, maar goed.

Fijn dat jij graag DRM hebt, maar zelf heb ik liever high-quality rips. Voor streaming is -voor mij persoonlijk- 1080p al genoeg, want streaming vind ik er toch nooit mooier uitzien dan iets dat op mijn eigen NAS staat.

Zoals ik al zei, dat HDMI 2.0 systeempje van mij speelt prima 4k @ 60 Hz af, die van Rikkert070 ook en die is nog wat krachtiger, maar de mijne 100% stil en ruim honderd euro goedkoper. En voor mijn HTPC heb je niet eens een los Kaby Lake HDMI 2.0 mobo.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2017 12:36 ]

• Donderstraaltje
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 12:31:
[...]

Oh, en ik niet, als ik zeg dat een Kaby Lake mobo pas bij ruim euro begint? Hier
(okee er is er eentje met 303 euro onder die van 396 gedoken inmiddels, zie ik nu):
categorie: Moederborden

Ik zie ook nergens dat Netflix perse in 4k bekeken moet worden? Zo ja, daar moeten dan blijkbaar dan honderden euro's extra tegenaan worden gegooid omdat jij zegt dat gewoon 4k @ 60Hz niet genoeg is? En ik denk niet dat die stream 60Hz is, maar eerder 24-25Hz. Ook zie ik wat jij zegt hier https://help.netflix.com/en/node/13444 allemaal niet staan, maar goed.

Fijn dat jij graag DRM hebt, maar zelf heb ik liever high-quality rips. Voor streaming is -voor mij persoonlijk- 1080p al genoeg, want streaming vind ik er toch nooit mooier uitzien dan iets dat op mijn eigen NAS staat.

Zoals ik al zei, dat HDMI 2.0 systeempje van mij speelt prima 4k @ 60 Hz af, die van Rikkert070 ook en die is nog wat krachtiger, maar de mijne 100% stil. En voor mijn HTPC heb je niet eens een los Kaby Lake HDMI 2.0 mobo.
Jij begrijpt mij helemaal verkeerd, maar tegen zo'n negatieve post ga ik niet veel doen.
Hier is waar mijn post op gebaseerd was;
MindCtrller schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 22:41:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Films afspelen (vanuit eigen collectie, 1080P/4K60Hz), browsen, muziek luisteren (spotify), streamen (netflix, rtlxl) en foto's bekijken
Je mag zelf opzoeken dat de TS, indien hij Netflix in 4k kijken wilt, echt DRM nodig heeft. Zelf ben ik ook anti-DRM maar daar veranderen wij niks aan. Jouw voorgestelde setup kan de TS niet verder helpen. De keuzes zijn nu erg gelimiteerd tot op een niveau waarvan ik zeg kijk minstens nog een aantal maande neven de kat uit de boom en dan heb je niet alleen meer keus maar ben je ook goedkoper uit. Niet mee eens? jammer dan want zo is het nu eenmaal wel.

mooie bron; https://arstechnica.com/g...-windows-10-edge-browser/

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15:12

UltiemePCNerd

Banaan.

Verwijderd

Donderstraaltje schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 12:38:
[...]
Jij begrijpt mij helemaal verkeerd, maar tegen zo'n negatieve post ga ik niet veel doen.
Hier is waar mijn post op gebaseerd was;
[...]
Je mag zelf opzoeken dat de TS, indien hij Netflix in 4k kijken wilt, echt DRM nodig heeft. Zelf ben ik ook anti-DRM maar daar veranderen wij niks aan. Jouw voorgestelde setup kan de TS niet verder helpen. De keuzes zijn nu erg gelimiteerd tot op een niveau waarvan ik zeg kijk minstens nog een aantal maande neven de kat uit de boom en dan heb je niet alleen meer keus maar ben je ook goedkoper uit. Niet mee eens? jammer dan want zo is het nu eenmaal wel.

mooie bron; https://arstechnica.com/g...-windows-10-edge-browser/
LOL, jij noemt mijn post negatief maar de jouwe was natuurlijk één en al hapiness?

Ik haal dat trouwens niet uit die regel. Er staat alleen eigen collectie 4k @ 60 Hz, en daarnaast staat er streamen.

Daarna adviseer je 2x te wachten, o.a. 1 keer op AMD, terwijl TS aangeeft liever bij Nvidia te blijven. Tsja, kan. Ik geef alleen aan wat er nu mogelijk is voor een normaal budget. Thats all. Ik ga verder hier verder zeker geen energie meer in steken of iets opzoeken. Dat geneuzel waarmee jij bezig bent en afwachten, daar heb ik persoonlijk niet zoveel aan. Maar het is een mooie aanvulling voor de TS, ik denk dat hij nu wel zijn keuze kan maken. ;)

Verwijderd

Da's dus geen 'Kaby Lake' moederbord (B250/H250/Z270), waar Switchie het over had, en ik op antwoorde.
(En waar Donderstraaltje zo op hamert.)

Maar een mobo met (mini)displayport en een verloopkabeltje zoals Rikkert070 kan natuurlijk ook.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2017 13:11 ]

• Donderstraaltje
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 13:06:
[...]
Ik haal dat trouwens niet uit die regel. Er staat alleen eigen collectie 4k @ 60 Hz, en daarnaast staat er streamen.

Daarna adviseer je 2x te wachten, o.a. 1 keer op AMD, terwijl TS aangeeft liever bij Nvidia te blijven.
Lees het dikgedrukte, zal je helpen; Netflix

Daarbij heeft Nvidia, als hij echt perse bij Nvidia wilt blijven, alleen de shield op dit moment wat niet echt een HTPC is. Ik geef netjes aan dat de keuze bestaat nu uit of kaby lake want dat werkt nu wel, OF je wacht even op de nieuwe AMD apu's + grafische kaarten die mogelijk ook goedkeuring krijgen. Overigens de laatste gen Nvidia kaarten kunnen met terugwerkende kracht ook ondersteuning krijgen alleen daar is totaal nog niks over bekend. Hoe dan ook het advies blijft staan; wacht een paar maanden en dan komt er heel veel meer duidelijkheid. Zie nu eens in dat wat jij adviseert voor de TS niet voldoet, hier moet je niet zo eigenwijs mee zijn!

Verwijderd

Donderstraaltje schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 13:14:
Zie nu eens in dat wat jij adviseert voor de TS niet voldoet, hier moet je niet zo eigenwijs mee zijn!
Man man man, wie is er hier nu eigenwijs? Hoezo "Wat jij adviseert voldoet niet"? Voor de 3e keer, dat 4k@60Hz staat bij films afspelen van eigen collectie, niet bij streaming.

Er komen in dit adviestopic dagelijks HTPC setjes voorbij. Sommigen van wel 6 pagina's met input. Die eis van jou, wat dus blijkbaar nog niet bestaat, is hierbij nog nooit langsgekomen. Iemand die een HTPC wil een Nvidia Shield adviseren of adviseren nog maanden te wachten, dat vind ik niet echt een advies waar je wat aan hebt.

Tsja, als TS dit https://arstechnica.com/g...-windows-10-edge-browser/ dan perse wilt, Kaby Lake en verplicht kijken via Edge browser, dan moet hij dat maar doen. Hangt dan wel een aardig meerprijskaartje aan. De G4560 van Rikkert070 zijn setje is trouwens ook een Kaby Lake processor.

• Donderstraaltje
  • Niet online
*knip* laat dit even achterwege okay. Zie ook Het algemeen beleid #reageren.

[ Voor 46% gewijzigd door br00ky op 31-03-2017 21:15 ]

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 14:16:
[...]
[knip] De G4560 van Rikkert070 zijn setje is trouwens ook een Kaby Lake processor.
Inderdaad, en daar is eigenlijk alles wel mee te doen wat gevraagd wordt en wat hier ter discussie is gekomen. Dat is een prima voorzet als systeem mag ik wel opmerken. Ik zou enkel voor een ander type SSD gaan om er nog meer uit te halen, maar dat kost wat meer geld.

Edit: Netflix in 4K is ook via de app vanuit de store in 4k te bekijken, niet enkel via Edge. De app is ook vanuit Kodi opstartbaar als men zou willen, enkel bedienen gaat nog niet helemaal je van het.

[ Voor 17% gewijzigd door hardware-lover op 31-03-2017 14:29 ]

Testing, one, two ...

Verwijderd

*knip*

[ Voor 38% gewijzigd door br00ky op 31-03-2017 21:16 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:52
Het is dat deze er nog niet is:
pricewatch: Intel NUC NUC7i5BNK

Dit is degene die ik voor bij ons aan wil gaan schaffen.

Verwijderd

Arunia schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 15:41:
Het is dat deze er nog niet is:
pricewatch: Intel NUC NUC7i5BNK

Dit is degene die ik voor bij ons aan wil gaan schaffen.
Ja, die is mooi. Op barebones zitten wel vaak de goede aansluitingen.
Deze is ook mooi: pricewatch: Zotac ZBOX CI547 Nano (fanless).

Alleen op NUC's vind ik persoonlijk dat fannetje teveel lawaai maken. Ik heb er al 2 om die reden verkocht, dus ik ga er zelf niet meer aan. Zelf ga ik alleen nog voor fanless. :)

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

En bv zoiets?
pricewatch: ASRock J3455-ITX

pricewatch: ASRock J4205-ITX

[ Voor 31% gewijzigd door Switchie op 31-03-2017 22:35 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Verwijderd

Ehhh, ja, die heb ik zelf thuis staan en die bevalt super! Maar dat zei ik al in mijn reactie op jouw post Verwijderd in "Een HTPC samenstellen" ( haha :) )

De Pentium-versie t.o.v. de Celeron vond ik de -toen precies- 40 euro verschil (dus anderkeer zo duur) niet waard, voor die 0,3 Ghz maximale klok verschil. Da's het enige verschil behalve dan Intel HD Graphics 505 t.o.v. 500, maar ze zijn beiden HDMI 2.0 met 4k@60Hz en HVEC 256, dus ik heb gewoon de Celeron genomen.

• MindCtrller
Bedankt voor alle reacties! Na wat research ben ik erachter gekomen dat het allemaal toch nog niet zo makkelijk is. Om 4K@60Hz te kunnen afspelen heb ik dus HDMI 2.0 nodig. Dan dien je ook nog eens rekening te houden met HDCP 2.2. Hoe zit dat precies? ik kijk alles voornamelijk uit mijn eigen collectie (HQ rips). Zit HDCP 2.2 ingebakken in de gedowloade films etc of is het daar uit gehaald? Maken streamingdiensten zoals netflix ook gebruik van HDCP 2.2? En dan komt dus blijkbaar ook nog eens DRM om te hoek kijken om netflix 4K af te kunnen spelen.

Mijn TV en receiver ondersteunen beide in ieder geval HDMI 2.0 en HDCP 2.2. Ik wil wel enigzins futureproof zijn en wil in ieder geval HDMI 2.0 of displayport 1.2 (met een converter) om 4K@60Hz af te kunnen spelen. Dan het HDCP 2.2. verhaal, ik ga ervan uit dat ik dit ook nodig heb om te kunnen streamen? Als DRM alleen belangrijk is voor 4K netflix dan kan ik dit wel missen. Zoals ik al zei kijk ik voornamelijk films uit eigen collectie. Tevens kan ik de netflix app op mijn samsung tv zetten en alsnog 4K content kijken..

Er worden barebones voorgesteld die opzich leuke specs hebben, maar dan moet ik een NAS aanschaffen voor de opslag. Aangezien het case in het meubel komt te staan uit het zicht maakt het mij niet direct uit hoe die eruit komt te zien. Het is dus ook even kijken wat prijstechnisch het beste is. Of een kleine barebone met NAS, of een grotere case waar interne opslag in past. Het wordt nog even puzzelen in ieder geval.

• Donderstraaltje
  • Niet online
Het is heel simpel, als je content met DRM wilt kijken in welke vorm dan ook met Netflix of 4k bu-rays voorop dan heb je HDCP 2.2 nodig, anders niet. de CP staat voor Copy Protection. Dat betekent dat alles in je keten dit aan moet kunnen, dus ook je tv en versterker. Je hebt dit dus er geen last van met je huidige setup in principe.

Alles wat geript is heb je geen last van HDCP, immers het is al geript. Dan is alleen HDMI 2.0 belangrijk voor de bandbreedte om 4k@60Hz af te kunnen spelen. Dit kan met een converter of met een reguliere hdmi 2.0 poort op het bord. Als iets in de keten geen HDCP 2.2 niet zou hebben dan default hij naar een lagere resolutie. Zo ook Netflix... 1080p Netflix zou dus gewoon wel werken. 4k Netflix op moment alleen met de edge browser en mogelijk de eigen app. Als je een kaby lake cpu pakt, en dit mag de meest goedkope zijn, ben je er van verzekert dat dit wel kan.

Aangezien je TV 4k Netflix aan kan zou ik gewoon de meest goedkope oplossing pakken (zijn er zat aangedragen) en Netflix via de tv kijken. Alleen voor 4k blu-rays zou je eventueel in de toekomst moeten upgraden of een losse speler aanschaffen dan.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

MindCtrller schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 13:52:
Bedankt voor alle reacties! Na wat research ben ik erachter gekomen dat het allemaal toch nog niet zo makkelijk is. Om 4K@60Hz te kunnen afspelen heb ik dus HDMI 2.0 nodig. Dan dien je ook nog eens rekening te houden met HDCP 2.2. Hoe zit dat precies? ik kijk alles voornamelijk uit mijn eigen collectie (HQ rips). Zit HDCP 2.2 ingebakken in de gedowloade films etc of is het daar uit gehaald? Maken streamingdiensten zoals netflix ook gebruik van HDCP 2.2? En dan komt dus blijkbaar ook nog eens DRM om te hoek kijken om netflix 4K af te kunnen spelen.

Mijn TV en receiver ondersteunen beide in ieder geval HDMI 2.0 en HDCP 2.2. Ik wil wel enigzins futureproof zijn en wil in ieder geval HDMI 2.0 of displayport 1.2 (met een converter) om 4K@60Hz af te kunnen spelen. Dan het HDCP 2.2. verhaal, ik ga ervan uit dat ik dit ook nodig heb om te kunnen streamen? Als DRM alleen belangrijk is voor 4K netflix dan kan ik dit wel missen. Zoals ik al zei kijk ik voornamelijk films uit eigen collectie. Tevens kan ik de netflix app op mijn samsung tv zetten en alsnog 4K content kijken..

Er worden barebones voorgesteld die op zich leuke specs hebben, maar dan moet ik een NAS aanschaffen voor de opslag. Aangezien het case in het meubel komt te staan uit het zicht maakt het mij niet direct uit hoe die eruit komt te zien. Het is dus ook even kijken wat prijstechnisch het beste is. Of een kleine barebone met NAS, of een grotere case waar interne opslag in past. Het wordt nog even puzzelen in ieder geval.
Het Asrock Deskmini model, wat is voorgesteld als mogelijke oplossing, werkt met de desktop modellen van Skylake en Kaby Lake processors. Heeft daarnaast ruimte voor een M.2 (PCI-e 3.0 x4) SSD en 2x 2.5". Of je daarmee op een totale opslagruimte gaat komen die acceptabel kan zijn moet je zelf beslissen.

Mogelijk is er ook een ander model barebone wat veel beter bij je in de kast past, en voorzien van een Kaby Lake geschikt moederbord en Displayport (weer i.c.m. een adapter naar HDMI 2.0a), is hetzelfde resultaat te bereiken dan met de Deskmini, maar mogelijk komt er zo meer ruimte beschikbaar voor bijv. 3.5" opslag.

Netflix in 4k kan nu al probleemloos worden afgespeeld met de combinatie W10, Kaby Lake via iGP, Edge of de W10 app (een convertor naar HDMI 2.0a heb je nog wel nodig), maar met een AMD of nVidia videokaart gaat dat niet lukken. Voor de volgende stap, het weergeven van 4k HDR video, is het nog even koffiedik kijken. Ik doel dan op een standaard 4k HDR ondersteuning middels de Films en TV app of specifieke software van derden (Powerdvd, enz). Deze ondersteuning zou er met de Creators Update moeten gaan komen.

Testing, one, two ...

• SpcCwb
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:04
Moet het een pc zijn?

Ben zelf na jaren htpc'en overgestapt op een Nvidia Shield TV. Doet het fantastisch. Veel gebruiksvriendelijker en zuiniger. Kan ook Plex server zijn. Eenvoudig met de afstandsbediening van je tv te besturen (ja kan ook op htpc'en maar eigenlijk alleen goed in Kodi, niet in andere apps zoals Netflix). Ook het gamestreamen vanaf je gamepc werkt prima (als je daar een Nvidia kaart in hebt).

Kortom, alle mogelijkheden met meer gebruiksgemak.

• MindCtrller
Had de shield al een paar keer voorbij zien komen maar wil graag de vrijheid van een HTPC. Mijn vriendin kijkt vaak via RTLXL, hier is ook een app van voor op de TV maar dit werkt zwaar k*t. Verder willen we gewoon de mogelijkheid om op de tv ook office/acrobatreader/etc/etc/etc te kunnen gebruiken mochten we dit willen.

Volgens mij kan ik het volgende stellen:
- Eigen 4k collectie/Youtube 4k kijken = HDMI 2.0 + hardwarematige HEVC/VP9 decoder
- Netflix 4k kijken = HDMI 2.0 + hardwarematige HEVC decoder + HDCP 2.2 + DRM (+windows 10 + edge)

Als ik persee netflix 4K wil kijken gebruik ik wel de tv app. Dan heb ik dus alleen HDMI 2.0 + hardwarematige HEVC/VP9 decoder nodig. Kabylake heeft deze decoder aan boord, maar kan geen MATX/ITX bordje vinden met HDMI 2.0. Ik las dat ik een displayport 1.2 naar HDMI 2.0 adapter van club3d kan gebruiken, maar las weer ergens anders dat je 2 "soorten" 4K hebt, 4K en UHD. Kan ik met die adapter beide soorten afspelen op 60Hz?

• MindCtrller
Als ik op de site van intel kijk naar de G4560 (https://ark.intel.com/pro...r-G4560-3M-Cache-3_50-GHz) zie ik dat deze CPU maar 4K@24Hz aan kan via HDMI (1.4). Via DP (versie staat er niet bij) kan hij wel 4K@60Hz aan. Het heeft dus helemaal geen zin om naar een moederbord te zoeken dat HDMI 2.0 heeft.. Of klopt de info op de site van Intel niet..?

• Donderstraaltje
  • Niet online
MindCtrller schreef op woensdag 26 april 2017 @ 23:38:
Het heeft dus helemaal geen zin om naar een moederbord te zoeken dat HDMI 2.0 heeft..
Je hoeft niet te zoeken want hier heb je een mooie complete lijst met alle pc hardware die geschikt is; http://forum.blu-ray.com/...?p=13271422&postcount=108
Eerder werd al beschreven door hardware-lover welke cpu's werken

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

MindCtrller schreef op woensdag 26 april 2017 @ 23:38:
Als ik op de site van intel kijk naar de G4560 (https://ark.intel.com/pro...r-G4560-3M-Cache-3_50-GHz) zie ik dat deze CPU maar 4K@24Hz aan kan via HDMI (1.4). Via DP (versie staat er niet bij) kan hij wel 4K@60Hz aan. Het heeft dus helemaal geen zin om naar een moederbord te zoeken dat HDMI 2.0 heeft.. Of klopt de info op de site van Intel niet..?
HDMI 1.4 zelf heeft die beperking, niet de processor. Geen enkele 1.4 poort kan hoger dan 4k/30Hz.

Testing, one, two ...

• MindCtrller
Ja dat had ik begrepen alleen waarom staat er op de intelsite alleen HDMI 1.4 4K@24Hz en niet HDMI 2.0 4K@60Hz? het kan dus niet zo zijn dat de CPU alleen HDMI 1.4 kan aansturen?

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Mogelijk omdat de HDMI 2.0 poorten, die tot nu toe aanwezig zijn op een moederbord, een conversie bevatten van de displayport en via die methode 4k/60Hz kunnen doen.

Testing, one, two ...

• MindCtrller
Okee, dus een CPU als de Intel Pentium G4560 i.c.m. een moederbord met HDMI 2.0 zoals de https://tweakers.net/pric...y-z270-gaming-itx-ac.html garandeerd 4K@60Hz en HDCP 2.2 via een HDMI kabel (na een fix van Asrock)?

[ Voor 3% gewijzigd door MindCtrller op 28-04-2017 22:24 ]

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

MindCtrller schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 22:23:
Okee, dus een CPU als de Intel Pentium G4560 i.c.m. een moederbord met HDMI 2.0 zoals de https://tweakers.net/pric...y-z270-gaming-itx-ac.html garandeerd 4K@60Hz en HDCP 2.2 via een HDMI kabel (na een fix van Asrock)?
Ik zeg, jawol; http://www.megachips.com/products/displayport/MCDP28x0 (<< aanwezig op dat bewuste moederbord), en aan de G4560 zal het niet liggen..

Testing, one, two ...

• Tim2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-10 04:37
Je kan ook gewoon een RX550 halen zoals de pricewatch: Gigabyte Radeon RX 550 D5 2G deze komt al standaard met HDMI 2.0b en DP 1.4. Kan je gewoon een goedkoop bordje zoals pricewatch: MSI H110I Pro halen zonder hdmi 2.0 en een celeron processortje a la pricewatch: Intel Celeron G3920 Boxed.

[ Voor 27% gewijzigd door Tim2010 op 29-04-2017 14:29 ]

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Het ligt er een beetje aan wat de doelstellingen zijn van de HTPC. Mocht men bijv. Netflix in 4k willen bekijken dan is dat voor nu voorbehouden aan Windows 10 i.c.m. een Kaby Lake processor. Maar er zal vast een reden achter de keuze voor dat bewuste moederbord zitten verwacht ik. Dat zal niet enkel op HTPC achtig gebruik gericht zijn verwacht ik.

Edit: ik lees net het nieuwsartikel dat het bekijken van 4k Netflix ook al met nVidia mogelijk gaat worden, dan zal AMD ook snel volgen en dan komt er automatisch meer vrijheid in de keuze van de grafische hardware mocht 4k Netflix belangrijk daarvoor zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door hardware-lover op 03-05-2017 08:03 ]

Testing, one, two ...

• MindCtrller
Nou, ik had eigenlijk dit moederbord op het oog omdat deze dus wel HDMI 2.0 heeft en HDCP 2.2. en dus Netflix 4K aan kan. De HTPC zal alleen gebruikt worden om media te kunnen kijken op de tv en om te kunnen browsen en dat soort taken. Ik ga er dus niet op gamen. Daarom wil ik ook liever niet een losse GPU.
Pagina: 1