De subwoofer. Je buren te vriend houden.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giedo555
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-01 23:35
Beste tweakers,

Zeer binnenkort verhuizen mijn vriendin en ik naar een rijtjeshuis. We houden beide erg van films, series en muziek en dit staat dan ook vaak op. Op het moment zien en beluisteren we dit op een 55 inch led-televisie van Samsung en een 5.1 installatie (nadere specificaties later).

Nu maken wij ons een beetje zorgen over hoe onze nieuwe buren ons geluid gaan horen. Met name hierin het gedreun van de subwoofer. De subwoofer (samen met de twee fronts en center) zal gaan staan in het tv-meubel wat staat tegen de muur die grenst met de buren. Het huis dateert uit de jaren 60 dus hoe het met de isolatie zit weet ik niet.

De huidige subwoofer is een Boston Acoustics ASW 250 maar willen we (net als de gehele set) upgraden naar een Dali Sub E-12F. De totale upgrade zal zo’n 2000 gaan kosten en hebben er geen zin in dat we later de sub uit moeten zetten omdat de buren te veel last hebben.

Nu is voor ons de vraag hoe we de eventuele overlast voor de buren kunnen minimaliseren. Vragen die bij ons opkomen zijn:
- Gaan ze het überhaupt merken?
- De subwoofer van Dali lijkt al minder contact met de grond te hebben, scheelt dit?
- Is een subdude hierin een uitkomst?
- De subwoofer staat in een kast (wel op de grond, aan de voorkant speakerdoek), helpt het dan om aan de achterkant, tegen de muur, isolatie te plaatsen?

Misschien zijn er mensen op het forum die ook tegen dit probleem aanlopen of hebben aangelopen en wat tips voor mij hebben. Ik hoor het graag!

Voor nu denk ik dat we het met de huidige set gaan testen (een maandje?). De buren op de hoogte houden en daarna kijken wat de beste oplossing is. Een alternatief is wellicht de subwoofer naast de bank plaatsen. Echter is dit vanwege de bank een stuk minder praktisch.

Huidige setup:
Versterker: Denon AVR-X2000
Front & rears: Boston Acoustics A25
Center: Boston Acoustics A 225C
Sub: Boston Acoustics ASW 250

Toekomstige upgrade:
Versterker: Denon AVR-X2000
Fronts: Dynaudio emit m20 (Wit)
Rears: Kef T101 (Wit)
Center: Dynaudio emit m15c (Wit)
Dali Sub E-12F (Wit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Gezien de leeftijd van het huis zal de isolatie niet top zijn en als je geen maatregelen neemt zal men het zeker merken.

Suggesties: speakers op spikes plaatsen, eventueel aangevuld met een rubber ondergrond/mat. Wat je wil voorkomen is dat met name het 'gedreun' doorkomt, en dat bereik je door het contact met het oppervlak waar deze op staat zoveel mogelijk te beperken en eventuele klankkasten te elimineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:08

Onbekend

...

Zet je subwoofer op een laagje lucht door er noppenfolie eronder de zetten. Dat scheelt enorm tegen de trillingen van de speakerkast zelf.

Oja, en natuurlijk kennismaken met de buren, en aangeven dat je graag wilt testen hoe hard je het geluid kunt zetten zonder dat de buren het kunnen horen. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:07
Buren hou je te vriend met communicatie...

Overleg met ze, test even met ze wat ze horen en wat niet, en bedenk daar dan vervolgens een oplossing bij.

Hier op Tweakers kunnen wij dat niet oplossen....communicatie en sociaal zijn niet onze sterkste punten, en daar heb je in deze situatie veel meer aan ;).

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giedo555
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-01 23:35
Bedankt allen voor de snelle en nuttige reacties!

Communicatie. Check! dat zijn we zeker ook van plan.
Verder ben ik wat een het goolglen en vond deze:
Auralex SubDude II Subwooferisolatie
https://www.bax-shop.nl/i...b8P8HAQ#productinformatie

ben benieuwd of dat wat is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:48

Jag

Overdracht van geluid van speakers en subs gaat toch echt voornamelijk via de lucht. Dus het kan geen kwaad om ze op iets dempends te zetten, maar het zal niet de wereld schelen. Wat wel scheelt, is de plaats van de sub zo kiezen, dat je niet een enorm gat in laagweergave krijgt op de luisterpositie. Dan moet je hem namelijk harder zetten om evenveel laag te krijgen, met meer overlast tot gevolg. Het loont dus, om hier wat tijd en moeite in te steken.

Verder sluit ik me bij Devian aan, dat overleggen natuurlijk altijd slim is. Zelf woon ik in een huis van ruim 100 jaar oud, heb verrassend weinig overlast klachten van de buurvrouw met 4x dubbel 10inch sub :). Ze hoort er maar weinig van volgens haar. De 4 subs gebruik ik overigens voor een gelijkmatige laagweergave over de ruimte, niet om harder te kunnen spelen (=niet mijn ding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:24
Ik zit in een hoekhuis van 1951 en heb de sub niet aan de kant van de buren, maar ze klagen niet omdat ik niet s avonds muziek aan heb want buurman zei dat ie m wel vaak hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:49
Als je in een rijwoning woont kan het ook wel mee vallen hoor. Als mijn buren ruzie hebben of op een galmende kamer staan hoor ik ze praten. Maar mijn subwoofer (Rel t9i) hebben ze nog nooit gehoord. Naar mijn mening zal je een dreunende goedkope set eerder horen dan een subtiele goede set.

Zorg er voor dat de galmen weg zijn uit de kamer. Is ook beter voor de kwaliteit van het geluid.

Kijk ook eventueel wat voor isolatie er tussen de woningen zit. Met een dubbele schouw hoef je je niet druk te maken (ik heb een volgestorte betonmuur tussen ons en de buren).

[ Voor 9% gewijzigd door joenevd op 29-03-2017 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:40

dragonhaertt

@_'.'

spone schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 21:15:
Suggesties: speakers op spikes plaatsen, eventueel aangevuld met een rubber ondergrond/mat.
Worden spikes niet juist gebruikt om de speaker te koppelen aan een (zachte) ondergrond? Rubberen voetjes plaatsen lijkt me een goed idee om het doordreunen van lage bastonen te verminderen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-04 23:45
Ik zou eens testen met een radio en bij de buren vragen of je mag luisteren of er overlast is.
Zo ja, zet je er toch gewoon een voorzetwand van houten staanders opgevuld met steenwol en gipsplaten tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-04 19:47
* knip *
Opmerkingen zoals deze voegen natuurlijk niets zinnigs toe aan dit topic.

[ Voor 73% gewijzigd door S1NN3D op 31-03-2017 09:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Spikes onder sub zijn funest voor relatie met de buren, helpt niets. Het enige wat helpt is rubber of luchtvering en volume van subwoofer naar beneden. Hoor vaak dat die dermate hard staan dat ze overstemmen. Het os de truuk om een goede balans te vinden tussen hard en zuiver. Hard in lage tonen gaat overal dwars door heen, dus juiste plaatsing is van belang, liefst weg bij muur met buren.

Vat het trouwens niet te licht op allemaal, vooral lage bas geluiden zijn heel erg irritant en kunnen mensen tot waanzin drijven. Ik heb wel eens bij mijn buurvrouw geluisterd hoe hard het klonk terwijl het bij mij vrij zacht klonk. En toen dacht ik zelf, als mijn buren zo zouden zijn lagen hun ruiten iedere dag aan diggelen.

Dus als eerste contact met buren en geluid en plaatsing afstemmen. Daarnaast nog wat sociale regels:
1. Buren met kinderen tot 12 jaar, dan mag er gewoon na 20:00 niks meer te horen zijn zondag - donderdag avond
2. Na 22:00 uur mogen buren onaangekondigd sowieso geen last hebben

Maar het zelfde geldt natuurlijk ook voor klussen :)

Verder, succes en veel plezier in nieuwe huis.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:32
Kijk ook vooral wat de beste plaats is voor de sub, dan kan hij namelijk zo zacht mogelijk staan met het beste resultaat. Klinkt misschien raar, maar zet hem op de luisterplek en kruip dan over de vloer. De plek waar je de sub het beste hoort, is dan de plek waar hij het beste kan staan.

Woon zelf in een appartementencomplex en alles goed afgesteld en ingeregeld. Ook aan het luisteren geweest bij m'n onderburen en die hebben alleen last als hij op reference volume staat (en dat is echt té hard). En inderdaad; afspraken maken ;)

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Wim-Bart schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 22:44:
Vat het trouwens niet te licht op allemaal, vooral lage bas geluiden zijn heel erg irritant en kunnen mensen tot waanzin drijven. Ik heb wel eens bij mijn buurvrouw geluisterd hoe hard het klonk terwijl het bij mij vrij zacht klonk. En toen dacht ik zelf, als mijn buren zo zouden zijn lagen hun ruiten iedere dag aan diggelen.
Ja zo werkt dat dus, goed dat je die moeite hebt gedaan. _/-\o_
Dus als eerste contact met buren en geluid en plaatsing afstemmen. Daarnaast nog wat sociale regels:
1. Buren met kinderen tot 12 jaar, dan mag er gewoon na 20:00 niks meer te horen zijn zondag - donderdag avond
2. Na 22:00 uur mogen buren onaangekondigd sowieso geen last hebben
Maar het zelfde geldt natuurlijk ook voor klussen :)
Dit wordt al snel een grijs gebied die tot terreur/willekeur van de andere kant kan leiden. ;)

Jij mag geen enkel hoorbaar geluid meer produceren na achten (wie heeft ze niet in de straat??) maar dezelfde buren met kinderen zetten wel lekker handig hun wasmachine aan om 2 uur 's nachts, grenzend aan jouw slaapkamer ivm hun groene stroomtarief.
En als je in een straal van 100km rond Schiphol woont dan wordt daar ook geen "uit" knop bij geleverd. :+

Ik heb er geen enkel probleem mee een goede en behulpzame buur te zijn die met alles rekening wilt houden, maar daar zijn wel grenzen aan, zodat je 's avonds niet meteen hoeft te stikken in je eigen huis.

Wij hebben eens vanwege ernstige ziekte bij de buren onszelf een rigide en logische stilte opgelegd, maar toen dat een vol jaar bleek te gaan duren ploften bijna mijn eigen stoppen aan het einde van die rit. :P
Ik heb mijzelf toen voorgenomen dat vergaand rekening houden met je buren een fantastisch uitgangspunt is, maar dat je jezelf ook niet knettergek moet laten maken, hoe goed bedoeld ook.

Afspraken maken is geweldig, maar houd het alsjeblieft voor beide kanten redelijk en uitvoerbaar zodat een afspraak ook beter volgehouden kan worden.
Een totale 24/7 stilte na achten is dat niet en die wurgende afspraak zou ik nu nooit meer willen maken. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Anoniem: 639074 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 23:20:
[...]

Ja zo werkt dat dus, goed dat je die moeite hebt gedaan. _/-\o_

[...]

Dit wordt al snel een grijs gebied die tot terreur/willekeur van de andere kant kan leiden. ;)

Jij mag geen enkel hoorbaar geluid meer produceren na achten (wie heeft ze niet in de straat??) maar dezelfde buren met kinderen zetten wel lekker handig hun wasmachine aan om 2 uur 's nachts, grenzend aan jouw slaapkamer ivm hun groene stroomtarief.
En als je in een straal van 100km rond Schiphol woont dan wordt daar ook geen "uit" knop bij geleverd. :+

Ik heb er geen enkel probleem mee een goede en behulpzame buur te zijn die met alles rekening wilt houden, maar daar zijn wel grenzen aan, zodat je 's avonds niet meteen hoeft te stikken in je eigen huis.

Wij hebben eens vanwege ernstige ziekte bij de buren onszelf een rigide en logische stilte opgelegd, maar toen dat een vol jaar bleek te gaan duren ploften bijna mijn eigen stoppen aan het einde van die rit. :P
Ik heb mijzelf toen voorgenomen dat vergaand rekening houden met je buren een fantastisch uitgangspunt is, maar dat je jezelf ook niet knettergek moet laten maken, hoe goed bedoeld ook.

Afspraken maken is geweldig, maar houd het alsjeblieft voor beide kanten redelijk en uitvoerbaar zodat een afspraak ook beter volgehouden kan worden.
Een totale 24/7 stilte na achten is dat niet en die wurgende afspraak zou ik nu nooit meer willen maken. O-)
Het is meer hoe je met elkaar om gaat, ik ken situaties waarbij mensen gewoon dag in dag uit geen rekening met buren houden. Maar als je allemaal wat socialer bent wordt het allemaal er alleen leuker op.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Wim-Bart schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 02:01:
[...]
Het is meer hoe je met elkaar om gaat, ik ken situaties waarbij mensen gewoon dag in dag uit geen rekening met buren houden. Maar als je allemaal wat socialer bent wordt het allemaal er alleen leuker op.
Antwoord van @Devian kan wat mij betreft ook als beste antwoord worden bestempeld.

Lage tonen rijken per definitie ver en zeker in een rijtjeshuis is de kans aannemelijk dat de buren kunnen meegenieten. Zelfs met de meest luxe sub ga je dit niet voorkomen zonder echt drastische maatregelen.
Zou dus in eerste instantie met de nieuwe buren in gesprek gaan en je "hobby" uitleggen. Voor hetzelfde geldt hebben zij een zoon met een drumstel en kun je hiervanuit een deal maken

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik zou in ieder geval nu geen investeringen doen voor je kan testen wat je huidige configuratie doet in het nieuwe huis. Lage tonen dragen zeer ver. Mijn buren zetten hun muziek/TV helemaal niet luid maar de lage tonen van hun subwoofer hoor je zeer gemakkelijk door de muur heen. Het gaat hier om een enkele snelbouw met geluidsisolatie aan de kant van de buren. Mogelijk is het met een spouw tussen de muren beter maar in een huis van de jaren 60 zou ik er niet van uitgaan dat deze er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-04 12:53
Ik woon in een huis van bijna 100 jaar oud. De muren zijn gesscheiden (dikke metselmuren met 10 cm of zo er tussen), maar het brul-kleinkind, de ruzies en de honden zijn over en weer woordelijk te horen.

Indien je rijtjeshuis een aan eengesloten betonnen vloer heeft, zou ik hoe dan ook de sub scheiden van de vloer met bijv. dat foam waar je naar linkte. Van dat merk heb ik foam voor onder m'n computer speakers (B&W) en dat werkt prima.

Maar zoals door eerdere reacties aangehaald: de staande golf in je huis beukt tegen de muur als een sloophamer. Ik zou de boel subtiel inrichten en vooral in samenspraak met de buren goed experimenteren wat voor hun nog leefbaar is en goede afspraken maken wanneer jullie en zij rusten. Indien kinderen in het spel zijn of mensen in ploegendienst werken, is het fijn als er rekening met elkaar wordt gehouden.

Het alternatief is een hele dikke sub en een paar flinke zuilen en goed hard, dan hoor je ze niet op de muur bonken. Maar als je er nog lang wil wonen, is dat niet aan te raden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-04 08:03

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zelf goede ervaring met de SVS soundpath toen ik nog in appartement woonde. Meermaals aan de buren gevraagd en zij hadden er geen last meer van dat bij hun alles trilde etc. Geluid konden ze nog wel horen, maar dat zat op de grens van acceptable. (blijf je houden)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Pagina: 1