Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Video-editting laptop gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jurian95
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-07 14:11
Nu mijn 4 jaar oude ASUS laptop kuren begint te vertonen na intensief gebruik ben ik toe aan een nieuwe laptop. Ik ben me gaan interesseren in video-editing en wil DaVinci Resolve 12.5 gaan gebruiken op de laptop, daarnaast wil ik hem gewoon gebruiken om te internetten etc. Ik ben niet zo'n gamer, maar zou het leuk vinden als ik het F1 spel erop kan spelen, dit is echter geen harde eis mocht het te duur worden.

Ik heb al behoorlijk wat opgezocht en twijfel erover of ik wel/niet SSD erbij moet hebben, in ieder geval Intel core i7 lijkt me noodzakelijk.

Ik zal even de standaard vragen beantwoorden;
Wat ga je met je laptop doen?
In ieder geval wil ik Windows erop, daarnaast wil ik DaVinci Resolve gaan gebruiken om video's te bewerken. Het is een bonus als de F1 game erop gespeeld kan worden maar dat is geen harde eis.

Wat is je budget?
Rond de €800

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Af en toe, 15,6 inch lijkt me voor mij een prima formaat (heb ik nu ook)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen merkvoorkeur, wel een Windows voorkeur.

Ik heb de volgende 2 laptops gevonden, en ben benieuwd wat jullie ervan vinden:
https://www.laptopshop.nl...0/msi-gl62-6qf-635nl.html
https://www.laptopshop.nl...-aspire-e5-575g-787u.html

Maar ik sta open voor andere alternatieven!

Beste antwoord (via Jurian95 op 30-03-2017 18:25)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
DukeBox schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 11:22:
@Jurian95 Zit wat in.. ;) zou wel overwegen iets meer budget te creëren, heb zelf een desktop met een 1050 ti, daarvoor alleen een iGPU HD5000 met adobe elements scheelt het renderen een factor 50 !
Die tijd vertaalt zich uiteraard ook terug in accuduur (indien van toepassing).

Houd er overigens rekening mee dat als je met XAVC S gaat werken, een i7 vereist is.
volgens mij gebruikt adobe premiere elements helemaal geen gpu versnelling.? Waarschijnlijk gaat het encoden nu harder omdat er nu iets hardwarematigs gebeurd op de cpu?

@Jurian95

De vraag is wel of je speciaal aan davinci resolve vastzit? Dat is meer een pro grading app dan dat je hem als instap edit software zou gebruiken? Er zijn voor editen natuurlijk een hoop opties..

specs

Alle reacties

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 15:25
Een SSD versnelt je systeem behoorlijk, dus dat lijkt mij al een standaard eis voor elke laptop boven 500 euro.

Van deze 2 lijkt mij de MSI de beste. De Acer heeft nl een U-type i7, dus maar 2 cores ipv 4.de Acer zal daarom wel een langere batterijduur hebben.

Star Citizen Referral Code

• Jurian95
Bedankt voor je antwoord, de MSI heeft echter voor die prijs geen SSD..., heb je wellicht andere alternatieven met SSD?

Ik heb de vergelijker er zelf nog eens doorgegooid als ik wel naar een iets duurder segment ga en heb nu deze 4 laptops er nog op staan; https://tweakers.net/pric...225;555437;716989;558053/

De grootste verschillen zitten volgens mij hier:
MSI GL62 6QF-632NL€9298GB 128GB + 1TB4coreGTX 960M
Lenovo IdeaPad 700-15ISK 80RU008RMH€949 8GB256GB + 1TB4coreGTX 950M
MSI Gaming Series GL62 6QF-1629NL€9998GB256GB + 1TB4coreGTX 960M
Medion Akoya P6661 (30020572, Qwerty)€94916GB256GB + 1.5TB2coreGTX 950M

In hoeverre is 16GB RAM beter dan 8GB? Of is het nadeel van 2core groter t.o.v. de rest? En hoeveel verschilt 960M t.o.v. 950M?

Ik vraag me wel af in hoeverre dit beter is dan de 2 eerder genoemde versies. Is het de +/- €150 waard?

[ Voor 82% gewijzigd door Jurian95 op 29-03-2017 23:18 ]

• maratropa
  • Niet online
ik zou op dit moment altijd ff doorsparen zodat je er 1 met een gtx 1050 en een 7700hq kunt halen. (resolve leunt ook erg op de gpu) En altijd alles qua cpu met een U er achter negeren, zoals hierboven al gezegd is. 6700hq met 9xxm is feitelijk achterhaalde zooi ;)

[ Voor 32% gewijzigd door maratropa op 30-03-2017 00:00 ]

specs

• Jurian95
Dan kom ik op de HP Omen HP Omen of de Lenovo Legion uit.

Zit er nog verschil tussen die 2? Of zijn dit afraders?
Moet wel even bij mezelf gaan nadenken of ik wel €300 meer wil uitgeven dan waar ik mee begon :P

• Metaalhoofd
https://www.dcinema.me/da...irements-a-reality-check/

volgens dit artikel is GPU het allerbelangrijkst bij DaVinci Resolve 12.5
Hier wordt vermeld dat een GPU met 2 Gb dedicated ram (dus niet shared) het absoluut minimum is, maar als je met 4K materiaal wil werken 4Gb het minimum is

Dat artikel haalt ook een Configuration Guide aan en daarin staat dat je minimaal 16Gb RAM moet hebben en adviseren ze een grote SSD

Dus je beoogde laptop moet iig het volgende hebben:
CPU: i7 quadcore
GPU: dedicated GPU met minimaal 4Gb RAM (ik adviseer GTX 1050Ti of beter, evt 970M/980M)
RAM: 16GB of meer
SSD: bij voorkeur 512Gb SSD

SSD/RAM kan je in de loop der jaren uitbreiden, dus focus in eerste instantie (als je budget beperkt is) op een combinatie van i7 + goede GPU
Het is fijn als er al een M.2 SSD in zit waar windows op staat, je kan dan altijd nog een 2e grote SSD bij plaatsen in de 2,5 inch bay of ipv een evt optische speler (mbv hdd caddy)

[ Voor 19% gewijzigd door Metaalhoofd op 30-03-2017 10:40 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:11

DukeBox

loves wheat smoothies

@Metaalhoofd Neem aan dat je GB bedoeld ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Metaalhoofd
GB ja, denk dat ik beetje van slag raakte van diverse webshops die Gb zeggen ipv GB

• Jurian95
Metaalhoofd schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 10:38:
https://www.dcinema.me/da...irements-a-reality-check/

volgens dit artikel is GPU het allerbelangrijkst bij DaVinci Resolve 12.5
Hier wordt vermeld dat een GPU met 2 Gb dedicated ram (dus niet shared) het absoluut minimum is, maar als je met 4K materiaal wil werken 4Gb het minimum is

Dat artikel haalt ook een Configuration Guide aan en daarin staat dat je minimaal 16Gb RAM moet hebben en adviseren ze een grote SSD

Dus je beoogde laptop moet iig het volgende hebben:
CPU: i7 quadcore
GPU: dedicated GPU met minimaal 4Gb RAM (ik adviseer GTX 1050Ti of beter, evt 970M/980M)
RAM: 16GB of meer
SSD: bij voorkeur 512Gb SSD

SSD/RAM kan je in de loop der jaren uitbreiden, dus focus in eerste instantie (als je budget beperkt is) op een combinatie van i7 + goede GPU
Het is fijn als er al een M.2 SSD in zit waar windows op staat, je kan dan altijd nog een 2e grote SSD bij plaatsen in de 2,5 inch bay of ipv een evt optische speler (mbv hdd caddy)
Bedankt voor deze uiteenzetting!

Als ik alles meeneem is de goedkoopste laptop bijna €1400 en dat gaat echt boven mijn budget.

Alleen de GPU en CPU meenemend kom ik op de Acer Predator. Die heeft ook de 16 GB RAM. Duurder wil ik sowieso niet gaan.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Waarom de eis van een laptop ? Met name voor video bewerking heb je met een desktop veel meer bang voor buck.

• Jurian95
DukeBox schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 11:08:
Waarom de eis van een laptop ? Met name voor video bewerking heb je met een desktop veel meer bang voor buck.
Moet hem ook op de uni kunnen gebruiken. Een desktop meenemen is wat veel werk ;)

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@Jurian95 Zit wat in.. ;) zou wel overwegen iets meer budget te creëren, heb zelf een desktop met een 1050 ti, daarvoor alleen een iGPU HD5000 met adobe elements scheelt het renderen een factor 50 !

Houd er overigens rekening mee dat als je met XAVC S gaat werken, een i7 vereist is.

• Jurian95

i7 denk ik dat ik sowieso wel neem ja. Wat denk je van de bovengenoemde Acer Predator?

• Metaalhoofd
Die Acer Predator lijkt me vrij netjes, zeker voor de huidige prijs, aangezien het een van hun vorige topmodellen was (en rond € 2000,- kostte)

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Voor dat geld wel een redelijke deal. Ben zelf geen acer fan, vind ze niet geschikt om dagelijks mee te nemen, niet stevig genoeg. Maar zoals gezegd, voor dat budget is er niet veel anders.

[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 30-03-2017 11:44 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• maratropa
  • Niet online

volgens mij gebruikt adobe premiere elements helemaal geen gpu versnelling.? Waarschijnlijk gaat het encoden nu harder omdat er nu iets hardwarematigs gebeurd op de cpu?

@Jurian95

De vraag is wel of je speciaal aan davinci resolve vastzit? Dat is meer een pro grading app dan dat je hem als instap edit software zou gebruiken? Er zijn voor editen natuurlijk een hoop opties..

specs

• Jurian95
Nee daar zit ik zeker niet aan vast, maar las dat het het beste gratis programma is. Stelt het echt zoveel meer eisen aan een laptop dan andere programma's? Als dat het geval is kan ik misschien beter eerst een ander programma zoeken ja. Het klinkt alsof je er ervaring mee hebt, heb jij betere alternatieven?

Edit: Ik denk dat Pinnacle Studio 20 PLUS ook wel voldoet voor wat ik wil. Kan ik daarmee wel uit de voeten met eerder genoemde laptops van €799 of die van €999?

http://www.pinnaclesys.co...dard/#system-requirements
Zo te zien is het een net iets minder zwaar programma? De kosten van het programma is het wel waard als ik daardoor goedkoper uit ben qua laptop.

Edit: Ik denk dat ik alles samennemend voor deze MSI ga.
Heeft een M.2 SSD, Intel Core i7-6700HQ, 8GB RAM (is uit te breiden indien nodig) en GeForce GTX 960M lijkt me ook goed genoeg.

Heeft iemand ervaring met de Media Markt Outlet?, lijkt me een betere laptop dan bovenstaande door 16 GB RAM ipv 8GB

[ Voor 49% gewijzigd door Jurian95 op 30-03-2017 13:28 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

maratropa schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 12:00:
volgens mij gebruikt adobe premiere elements helemaal geen gpu versnelling.?
Je hebt gelijk, weet ook niet waarom ik er elements achter heb getypt. Gaat hoe dan om de CS6 versie.

• Jurian95
De MSI voor €999 besteld! Iedereen bedankt voor het advies.

[ Voor 40% gewijzigd door Jurian95 op 30-03-2017 18:26 ]

Pagina: 1