Beïnvloed een CI+ module de maximale resolutie op een TV ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• FJR1300
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-11-2025

FJR1300

145 enthousiaste paardjes...

Topicstarter
Tweakers,

Vandaag was ik in een winkel vanwege de aanschaf van een nieuwe televisie. De ouderwetse beeldbuis gaat nu toch echt vervangen worden.

Mijn plan was om de TV te voorzien van een CI+ module (Smit bijvoorbeeld). Een Ziggo smartcard heb ik al omdat die de afgelopen jaren in een settop box voor de oude TV heeft gezeten.

De verkoper heeft mij aan het twijfelen gebracht. Volgens de verkoper zal je met een CI+ module nooit meer dan 720p op de televisie zichtbaar kunnen maken. Volgens de verkoper zou het beter zijn om een Ziggo Horizonbox te nemen. Daarmee zou je dan 1080i (of p) kunnen krijgen en in de toekomst wellicht UHD.

Maar ik vraag me af of dit waar is... is de maximale resolutie op een TV met een CI+ module inderdaad gelimiteerd?

Ik heb altijd gedacht dat de CI+ module (en de smartcard) niets anders deden dan het decoderen van het digitale televisiesignaal... wat helemaal niets met de resolutie te maken heeft.

Maar goed, ik ben geen expert op dit gebied... daarom vraag ik het jullie ;)

Een zoektocht op tweakers en via google heeft eigelijk niets opgebracht... hooguit dat veel televisiekanalen 720p of 1080i uitzenden.

Wat is jullie visie op het verhaal van de verkoper?

Beste antwoord (via FJR1300 op 30-03-2017 21:30)

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:49

Cheezus

Luiaard

Dat het een onzin verhaal is. Jouw gedachte klopt: de CI+ module en smarcard decoderen het signaal, ze beperken niet de resolutie. Mijn ervaring met Ziggo is al weer even geleden maar ik had toen al gewoon 1080i/p met mijn CI+ module, en belangrijker: geen irritante extra box die alleen energie vreet en een extra afstandsbediening nodig heeft en in de meeste gevallen niks toevoegd..

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:49

Cheezus

Luiaard

Dat het een onzin verhaal is. Jouw gedachte klopt: de CI+ module en smarcard decoderen het signaal, ze beperken niet de resolutie. Mijn ervaring met Ziggo is al weer even geleden maar ik had toen al gewoon 1080i/p met mijn CI+ module, en belangrijker: geen irritante extra box die alleen energie vreet en een extra afstandsbediening nodig heeft en in de meeste gevallen niks toevoegd..

• FJR1300

FJR1300

Topicstarter
Cheezus schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 20:02:
Dat het een onzin verhaal is. Jouw gedachte klopt: de CI+ module en smarcard decoderen het signaal, ze beperken niet de resolutie.
Dat dacht (en hoopte) ik dus ook al. Ik wil juist van de extras kastjes af... en niet eentje vervangen voor een ander...

Ik hoop dat andere tweakers kunnen bevestigen dat zij momenteel ook een CI+ module gebruiken en gewoon 1080i (of p) kunnen zien...

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:41

Crusader

Arc Nature

Wat een onzin verhaal. Klopt van geen kant. Ik zou naar een andere winkel gaan.
Valt in de categorie van de bordjes in de Gamma boven de rekken met coax stekkers:
"Metalen stekkers zorgen voor een scherper beeld bij digitale televisie".

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• Hafermaut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:43
FJR1300 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 20:18:
[...]

Dat dacht (en hoopte) ik dus ook al. Ik wil juist van de extras kastjes af... en niet eentje vervangen voor een ander...

Ik hoop dat andere tweakers kunnen bevestigen dat zij momenteel ook een CI+ module gebruiken en gewoon 1080i (of p) kunnen zien...
Bij Ziggo, met een CI+ module, kijk ik gewoon op 1080 :)

• FJR1300

FJR1300

Topicstarter
Hafermaut schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 20:57:
[...]
Bij Ziggo, met een CI+ module, kijk ik gewoon op 1080 :)
Kijk eens aan :)

Ik zag zojuist dat ze online (veel) goedkoper zijn dan in de winkel. Op een 'Smit' module scheelt het al snel 3 tientjes.

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08-2025

freddyathlon

McLaren Mercedes

Hier ook Ziggo met CI+ en 1080. Niks geen problemen hoor.

Even een gekke vraag; waarom niet gewoon bij Ziggo vragen om een module en nieuwe kaart? Ziggo levert ook die modules aan abonnees.

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:32
Hier op 1080 op via mijn CI+ module. Overigens heb ik er 2 in huis op 2 exact dezelfde televisies (Samsung F6500). Heb 1 Smit module en 1 Quantis en ben zelf meer te spreken over de Quantis. Ik merk aanzienlijk hogere zap snelheden en na het aanzetten van de televisie geeft deze sneller beeld. Dit doet zich ook voor bij het omwisselen van de modules van de ene tv naar de andere.

• FJR1300

FJR1300

Topicstarter
freddyathlon schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 22:28:
Hier ook Ziggo met CI+ en 1080. Niks geen problemen hoor.
Mooi!
Even een gekke vraag; waarom niet gewoon bij Ziggo vragen om een module en nieuwe kaart? Ziggo levert ook die modules aan abonnees.
Een nieuwe kaart en CI+ module betekent 2 euro extra betalen. Daarbij is mijn abonnementsvorm nog een (hele) oude (ik betaal voor een pakket wat allang niet meer aangeboden wordt) en die gaan ze dan aanpassen. Het resultaat is dat ik uiteindelijk meer ga betalen er er niks extra's voor terugkrijg. (het scheelt dan 8 euro!)

Kortom, het is een strategische zet.

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-01 21:16
Hier ook 1080 op een Sony KD65XD8505 met Quantis 1.3 CI+,
werkt als een malle (na vervanging van de coax dat wel)

Verwijderd

Aandachtspunt is dat de tuner in de tv wel 1080 aan moet kunnen. Eerder deden sommige tv tuners dat niet maar kan me haast niet voorstellen dat het inmiddels standaard is.

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:49

TheNephilim

Wtfuzzle

Heb onlangs gewoon bij Ziggo voor 2 euro per maand zo'n CI+ Module besteld. Werkt prima en inderdaad gewoon 1080i 50Hz

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

FJR1300 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 22:41:
[...]

Een nieuwe kaart en CI+ module betekent 2 euro extra betalen. Daarbij is mijn abonnementsvorm nog een (hele) oude (ik betaal voor een pakket wat allang niet meer aangeboden wordt) en die gaan ze dan aanpassen. Het resultaat is dat ik uiteindelijk meer ga betalen er er niks extra's voor terugkrijg. (het scheelt dan 8 euro!)
Ik heb ook een oud internet abbotje die je niet meer kan krijgen (30/3) maar heb ook pas CI erbij besteld, was 2 euro p/m extra maar niet meer dan dat.

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-01 22:00

Bever!

3

Niveau van het gros van de verkopers is wel echt diep triest tegenwoordig.. Zal wel weer een provisie op de aansluiting van een horizon kastje krijgen en wil geld verdienen dmv desinformatie

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:03
Houd er wel rekening mee dat je met een CI module in een oud UPC gebied geen Movies & Series XL kan kijken.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• FJR1300

FJR1300

Topicstarter
Sponz schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 12:27:
[...]
Ik heb ook een oud internet abbotje die je niet meer kan krijgen (30/3) maar heb ook pas CI erbij besteld, was 2 euro p/m extra maar niet meer dan dat.
De persoon bij de Ziggo 'shop in shop' van de Mediamarkt beweerde anders... vervelend dat ze bij één en dezelfde firma 2 verhalen vertellen... :(

• FJR1300

FJR1300

Topicstarter
audiojunk schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 14:50:
Houd er wel rekening mee dat je met een CI module in een oud UPC gebied geen Movies & Series XL kan kijken.
Ik zit in een oud Ziggo gebied... zelfs een oud Casema gebied.

[ Voor 0% gewijzigd door FJR1300 op 30-03-2017 21:35 . Reden: typo... ]

• FJR1300

FJR1300

Topicstarter
Inmiddels een CI+ kaartje geregeld en inderdaad gewoon 1080i op het beeld.

Kortom, onjuist verhaal van de verkoper.

Dank aan allen voor de reacties.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
FJR1300 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 19:57:
Ik heb altijd gedacht dat de CI+ module (en de smartcard) niets anders deden dan het decoderen van het digitale televisiesignaal... wat helemaal niets met de resolutie te maken heeft.
Theoretisch is het verhaal van de verkoper niet zo verkeerd.

Ja, de module en de smartcard decoderen alleen maar. Alleen met 1080 is er simpelweg meer te decoderen dan 720, dus in theorie kan je een situatie hebben dat een settop-box meer/sneller kan decoderen dan een CI+/smartcard.

Echter is de praktijk in dit geval nog iets anders dan de theorie, het decoderen is juist extreem simpel gehouden zodat een CI+ module of een smartcard in principe de komende 20 jaar nog wel genoeg power heeft...

Oftewel in theorie is het mogelijk, in de praktijk zal het nooit echt gaan gebeuren.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:52
Nee, dat is onzin. De resolutie wordt bepaald door de zender, als die uitzendt in 1080i kun je dat niet decoderen als 720p.

• Gomez12
hcQd schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 22:04:
Nee, dat is onzin. De resolutie wordt bepaald door de zender, als die uitzendt in 1080i kun je dat niet decoderen als 720p.
Wat jij zegt klopt wel, alleen heb je dan nog wel power nodig om 1080i te kunnen decoderen. Kan jouw device dat niet bijbenen dan krijg je gewoon geen signaal op een 1080i uitzending en moet je op zoek gaan naar een 720p uitzending.

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-01 22:00

Bever!

3

Een ci slot is niet gebonden aan een bepaalde snelheid

• Repel Steel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-01 22:24
Gomez12 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 22:14:
[...]

moet je op zoek gaan naar een 720p uitzending.
Noem eens zo'n 720p uitzending dan.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Gomez12 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 22:14:
[...]

Wat jij zegt klopt wel, alleen heb je dan nog wel power nodig om 1080i te kunnen decoderen. Kan jouw device dat niet bijbenen dan krijg je gewoon geen signaal op een 1080i uitzending en moet je op zoek gaan naar een 720p uitzending.
Huh? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Overigens doen mijn beide CI+ modules het perfect. Alleen de oude Ziggo module had af en toe issues met verlopen van de pas. Maat sinds ik Horizon gebruik hoef ik geen CI meer.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Gomez12
Wim-Bart schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 22:30:
[...]
Huh? Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Zoals ik eerder al zei, het is meer theoretisch en je zal het nooit praktisch tegenkomen omdat het decoderen zo weinig power vraagt dat een CI+ in de huidige vorm nog genoeg marge heeft voor de komende 20 jaar oid.
Bever! schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 22:21:
Yep, daarom staat er ook als voordeel bij de v1.3 dat er een increased data throughput is, omdat het natuurlijk geen data throughput kent...
Wikipedia: Common Interface

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Bever! schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 22:21:
Zeker wel... natuurlijk heeft alles een limiet.

Een CI slot is een aangepaste versie van een PCMCIA slot en heeft een datathrougput van 72 of 96 Mbit/s. De hele MPEG-stream zal daar 2x overheen gaan. 1x CA encoded en decrypted (bij CI) of re-crypted (bij CI+).

Zie evt. voor meer info: http://www.ci-plus.com/data/ci-plus_specification_v1.3.pdf

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

audiojunk schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 14:50:
Kan een CI module uberhaupt TV on demand aan?

Wat ik ook belangrijk vind is dat met een CI+ module je afhankelijk bent van hoeveel digitale tuners je TV heeft.

Onze digibox/setup box heeft 3 digitale tuners, 2 opnemen + 1 kijken.

Met de TV, ook geen goedkope indertijd, kan ik maar 1 programma tegelijk kijken en dat programma opnemen.

Tegenwoordig zijn er wel meer TVs met meerdere digitale tuners.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Pagina: 1